13v haukkui vaarin antamat syntymäpäivälahjat niin että vaari alkoi itkemään kesken juhlien
Eli vielä vuosi sitten pojan toive oli kitara ja kitaratunteja. Tuolloin vaarilla ei ollut varaa toteuttaa toivetta mutta nyt hän oli eläkkeestä säästänyt.
Pojan kiinnostus kuitenkin on huomattavasti hiipunut tuosta vuoden sisällä, mutta tätä vaari ei tiennyt. Tietysti olisimme ilmoittaneet jos olisimme tienneet että hän suunnittelee pojalle niin kallista lahjaa.
Jonkinlainen murros/myöhäinen uhmaikä on pojalla nyt menossa ja sen myös näytti suoraan vaarille. Pojalla tosin oli muutenkin huono päivä kun oli valvonut yön pelaten. Katsoi vaarin ostamaa kitaraa (käytetty mutta siisti ja ehjä) ja sanoi, että pidä romusi, ei kiinnosta ja että tunneille hän ei mene. Yksityistunteja oli varattu 160€ arvosta.
Vaari on nyt muutenkin herkillä koiransa kuoleman jälkeen ja alkoi itkeä kesken juhlien. Minulla on ihan hirveä olo. Miten ikinä hyvitän tämän?
Kommentit (326)
Itsekin joskus sanoin harkitsemattomia isovanhemmille, vieläkin hävettää näin 50+.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sama kakara, jolle ei kelvannut käsintehty merirosvolaiva?
Harmi, kun nykyään ei ole enää vanhanajan kasvatuslaitosta - sinne pystyi viemään kiittämättömän ja pahan viikarin oppimaan vähän elämän totuuksia ja olot siellä olivat todella ankarat.
Näissä nykyajan koulukodeissa on nykyään aika "leppoisaa", kun ruumiillista kuritusta ei saa enää antaa, mutta toki kunnon henkinen kuritus voi napsahtaa joskus vielä kipeämmin tottelemattomalle häijylle nuorella, joka ei piittaa muista ihmisistä pätkääkään.
Mulla tuli itku vaarin puolesta. Menetin omani viime viikolla, ehkä siitäkin syystä mene tällaiset ihon alle. Toivottavasti provo.
En ole eläissäni tavannut ketään, lasta, nuorta tai vanhaa ihmistä, joka käyttäytyisi kuten ap:n poika. Joko tämä on tympeä keksitty juttu (mitä kyllä veikkaan) tai sitten ap on maailman surkein kasvattaja. Jo viisivuotias osaa kiittää lahjasta, vaikka se ei mieluinen olisikaan. Mitkään teini-iän hormonimyrskyt eivät ole selitys tai syy tuollaiseen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Voit hyvittää sen viemällä pojan Heseen syömään ja käytte sitten ostamassa vaikka uuden älypuhelimen hänelle. Vaariin voisi pitää vähän etäisyyttä jonkin aikaa.
Käsittämätön neuvo! Vai oliko sarkasmia kun sai niin paljon yläpeukkuja?
Poika pyytään anteeksi papaltaan ja netti katki pariks päiväks ettei pääse pelaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaari on aikuinen ihminen, jonka pitäisi pystyä käsittelmään pettymyksiä. 13-vuptias sen sijaan on murrosikäinen lapsi, joka ei hormoniensa takia kykene käsittelmään pettymyksiä.
Haloo, vaari säästänyt eläkkeestänsä.
Haloo itsellesi! Se on vaarin moka, kun ei ole kysynyt mitä poika haluaa!
Mun mielestä yllätyslahjat on kivempia kuin lahjat jotka saaja tietää tarkkaan etukäteen
Vierailija kirjoitti:
Vaari on aikuinen ihminen, jonka pitäisi pystyä käsittelmään pettymyksiä. 13-vuptias sen sijaan on murrosikäinen lapsi, joka ei hormoniensa takia kykene käsittelmään pettymyksiä.
Voi jumalauta! Eikö pitäisi olla päivänselvää, että oli murrosikä tai ei, isovanhemmalle, eikä kenellekään muullekaan yksinkertaisesti puhuta tuolla tavalla!
Minkälainen kasvatus on lapsella ollut, jos ensinnäkin voi tuon ikäisenä vapaasti valvoa yöt pelaten ja vielä kohtelee kalliin lahjan antavia ihmisiä noin törkeästi. Kyllä meilläkin on lapset murrosiässä olleet ja on saanut olla eri mieltä asioita, mutta kunniotus kanssaihmisiä kohtaan on silti ollut aina itsestään selvyys. Nyt poika pyytämään anteeksi!
Mä olin saanut tossa tilanteesaa turpaan, molemmilta vanhemmilta.
N21
Todellakin toivon, ettei tätä ole oikeasti tapahtunut. Kyllä äidin pitäisi tietää miten tuossa tilanteessa toimitaan, eikä tulla kyselemään jälkikäteen palstalta.
Ei ole ihme jos lapsi käyttäytyy noin kun ei osata laittaa rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Voit hyvittää sen viemällä pojan Heseen syömään ja käytte sitten ostamassa vaikka uuden älypuhelimen hänelle. Vaariin voisi pitää vähän etäisyyttä jonkin aikaa.
Siis mitä mä just luin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, vaari säästänyt eläkkeestänsä.
Haloo itsellesi! Se on vaarin moka, kun ei ole kysynyt mitä poika haluaa!
Hah hah!
Tässä on ihminen joka ei omien sanojensa mukaan ansaitse yhtä ainutta positiivista yllätystä elämäänsä. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä!
Kyllä minua nyt harmittaa tämän mielikuvitusvaarin puolesta.
Provo? Miten te kasvatatte lapsenne? Lapsen kuin aikuisen tulee olla kiitollinen kaikista ja kaikenlaisista lahjoista. Itsellä ja meillä ei tulisi koskaan mieleen paheksua lahjaa mitä toinen haluaa hyvyydellä antaa. Käytöskoulua!
Vierailija kirjoitti:
Eli vielä vuosi sitten pojan toive oli kitara ja kitaratunteja. Tuolloin vaarilla ei ollut varaa toteuttaa toivetta mutta nyt hän oli eläkkeestä säästänyt.
Pojan kiinnostus kuitenkin on huomattavasti hiipunut tuosta vuoden sisällä, mutta tätä vaari ei tiennyt. Tietysti olisimme ilmoittaneet jos olisimme tienneet että hän suunnittelee pojalle niin kallista lahjaa.
Jonkinlainen murros/myöhäinen uhmaikä on pojalla nyt menossa ja sen myös näytti suoraan vaarille. Pojalla tosin oli muutenkin huono päivä kun oli valvonut yön pelaten. Katsoi vaarin ostamaa kitaraa (käytetty mutta siisti ja ehjä) ja sanoi, että pidä romusi, ei kiinnosta ja että tunneille hän ei mene. Yksityistunteja oli varattu 160€ arvosta.
Vaari on nyt muutenkin herkillä koiransa kuoleman jälkeen ja alkoi itkeä kesken juhlien. Minulla on ihan hirveä olo. Miten ikinä hyvitän tämän?
Mikäli tämä on totta, niin kyllä on hieno nuorimies ja kasvatus on hoidettu tosi hyvin. Onnittelut.
Kauheeta, tuli kurja olo. Ensinnäkin ei 13v voi tuolla tavalla käyttäytyä. Tuntemani murrosiässä olevat teinit eivät todellakaan käyttäydy tuolla tavalla, ovat kohteliaita kaikkia kohtaan niin pienempiä kuin vanhempiakin. Toisekseen ärsyttävää kun jotkut täällä keskustelussa yleistävät sanomalla esim: "nykyajan nuoret eivät enää osaa käyttäytyä" yms, koska se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua nyt harmittaa tämän mielikuvitusvaarin puolesta.
Sama vika minulla...
Itkin juuri tämän asian vuoksi viime yönä silmäni punaisiksi. Ei, nyt mä en voi mitään,taas alkaa ihan Ihitkehethäää ää ää ...yhyyy. myh nyyh snif...Kun se vahaarih ÄÄÄÄÄÄ byhyyy....
No kyllä tekisin aika selväksi, että tuollainen ei ole millään tavalla hyväksyttävää käyttäytymistä! Ihan järkyttävää. Vaikka teini "ei osaa käsitellä tunteitaan", niin kyllä tuon ikäisellä pitäisi olla jo ymmärrystä ettei noin voi tehdä. Säälittää vaari :( Ite ottaisin yhteyttä sinne mistä lahja on hommattu ja selittäisin tilanteen ja koittaisin saada rahat takaisin. Ellei onnistu, niin korvaisin itse vaarille. Toki poika saisi tämän sitten hyvittää mulle jotenkin, esim. tekemällä jotain hanttihommia kotona (normi arjen kotityöt, mitä nyt normaalistikin tämän ikäisellä on, niin ei tähän kuulu!). Jos poika olisi isompi ja töissä niin saisi pulittaa omistä kesätyörahoista. Ja eniten korostaisin anteeksipyyntöä vaarille!! Voisi hyvittää vaarillekin jotenkin, esim. auttamalla ruohonleikkuussa, tms. missä vaari tarvisi apua. Samalla keskustelu siitä, että mitä on soveliasta ja kohteliasta sanoa toisille.
Voi voi vaaria, vaarilla ei ole saaria, mutta vaarilla on nyt kitta ja tunnit maksettu, ei muuta kuin vaari opettelee soittamaan rokkia ja haistattaa pitkät. Noloa tuommoinen tihruttelu, camoon!
On murrosikä tai ei, niin pojalta silti väärin toimittu. Ei voi laittaa vaarin piikkiin tätä tilannetta, kun oli hyvää hyvyyttään säästänyt ja yrittänyt antaa lapsenlapselleen oikein mieluisen lahjan.
Kylläpä oli törkeetä käytöstä pojalla...En voi kuvitella että olisin itse aikoinaan haukkunut isovanhempieni antaman lahjan, vaikkei lahjat yleensä olleetkaan kalliita, koska he eivät olleet rikkaita.
En usko että on aloittelijan vika välttämättä, kun poika käyttäytyi ikävästi. Kasvatus usein auttaa, muttei aina.
Ikävää että koirakin kuoli...Itse en ole halunnut koskaan uutta lemmikkiä, kun se kuoli, sillä se ei olisi sama asia....mutta jotkut saa lohtua uudesta lemmikistä, voisit myöhemmin ajatella ehkä meneväsi vaarin kanssa löytöeläintaloon katselemaan, jos vaarille löytyisi söpö seuralainen...? Poika mukaan vain jos se haluaa, jos se on aisosti pahoillaan.