Miten suhtautua anoppiin tämän jälkeen?
Olen mieheni siskon lapsen kummi. Anoppi selitteli, että lapsen synttäreitä ei nyt pidetä, koska perhe on niin väsynyt töissäkäynnistä jne ja juhlat on niin raskaat järjestää. OK, ajattelin. Lähetin paketin postissa. Tällä viikolla laitettiin kutsut lapseni rippijuhliin ja anoppi soitti heti ja kysyi, että saako juhliin tulla kuokkimaan hänen serkkunsa, tämän mies ja kaksi muuta vierasta, jotka heillä ovat mökillä juuri kyseisellä viikolla. Olin niin tyrmistynyt, että en osannut vastata vaan lupasin palata asiaan kun puhun ensin mieheni kanssa. En ymmärrä, että anopista on okei jättää synttärit viettämättä, koska hänen tyttärellään on niin raskasta, mutta mun pitäisi niellä yhtäkkiä ahtaisiin oloihin puolituntemattomia ihmisiä joukon jatkoksi. Voinko vastata, että tulee liian raskasta, en jaksa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin sitä, kun anoppi puolusteli niin kauheasti, että eihän hänen tyttärensä tarvitse mitään juhlia järjestää, kun on niin raskasta laittaa juhlat pystyyn. Mutta en ymmärrä, että mun pystyyn pistämiini juhliin anoppi voi ottaa mukaan neljä ylimääräistä vierasta. Minusta neljä on aika paljon, jos jonkun mielestä ei. Meillä 100 neliötä kerrostalossa eli edes pihatilaa. Ja tarjolla ruoka. Anopin serkut eivät kuulu lähipiiriimme, en ole koskaan tavannut enkä ymmärrä, että jos anoppi on muutaman tunnin meillä, eivätkö nämä vieraat pärjää ihan keskenään kun siellä mökillä.
Ap.
No, kerroitko anopillesi väsymyksestäsi? Et voi sysytä anopillesi vastuuta tilanteesta, josta et itse kyennyt vastaamaan.
Rippijuhlissa ja syntymäpäivissä on yksi pieni ero. Toisia järjestetään kerran vuodessa ja yhdet on vain kerran elämässä. Kummat on vähän pakko jaksaa pistää pystyy senlapsen takia?
Monet lapsiperheet voi oikeasti olla väsyneitä, joten on ihan ymmärrettävää etteivät jaksaneet juhlia. Ja voit hyvin sanoa ettei saa tulla lapsesi rippijuhliin lisää henkilöitä, mutta ei siitä kyllä ihan hirveästi vaivaa olisi jos eivät ole tosi pienet juhlat ja lapsesi luultavasti haluaisi että tulee lisää ihmisiä rippijuhliin, koska saisi luultavasti lisää rahaa lahjaksi. Ei sinne kukaan kehtaa ilman lahjaa tulla kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin sitä, kun anoppi puolusteli niin kauheasti, että eihän hänen tyttärensä tarvitse mitään juhlia järjestää, kun on niin raskasta laittaa juhlat pystyyn. Mutta en ymmärrä, että mun pystyyn pistämiini juhliin anoppi voi ottaa mukaan neljä ylimääräistä vierasta. Minusta neljä on aika paljon, jos jonkun mielestä ei. Meillä 100 neliötä kerrostalossa eli edes pihatilaa. Ja tarjolla ruoka. Anopin serkut eivät kuulu lähipiiriimme, en ole koskaan tavannut enkä ymmärrä, että jos anoppi on muutaman tunnin meillä, eivätkö nämä vieraat pärjää ihan keskenään kun siellä mökillä.
Ap.
Kuulostaa että anoppi on ylpeä perheestään ja lapsenlapsistaan ja olisi halunnut esitellä heidät serkuilleen.
Anoppisihan asiallisesti kysyi voiko ylimääräisiä vieraita tulla, etkö sitten voi asiallisesti vastata että ei tällä kertaa, tilat ovat rajalliset?
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Vaaditko sinä anoppiasi tilille synttäri asiasta, kun joutui puolustelemaan sinulle asiaa? Vai oletko sinä nyt vähän ylitulkinnut "small talkina" kerrottua asiaa?
Sinusta lapselle ei ole oikeutta tutustua muuhun sukuun ja mahdollisesti suvun juurii laajemmin, kun he ei ole lähipiiriä?
Ps. kenen juhlia olette järjestämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme niin erilaisia! Minun varsinaissuomalaisessa suvussani oltaisiin vain ilahtuneita, jos joku kaukaisempi sukulainen olisi paikkakunnalla käymässä ja tulisi rippijuhliin "kuokkimaan" eli ei kutsuttuna, mutta tiedetään, että tulee. Esikoisen rippijuhlissa oli mukana siskon luona asunut kanadalainen vaihto-oppilas ja tämän vanhemmat eikä lainkaan koettu, että tuntemattomia joutuu passaamaan.
Sukusi tavat ei ole kyllä yhtään varsinais-suomalaiset.
Kyllä ne ovat. Kun on isot talot ja isot tilat, niin on vieraille näytettävää eikä siinä 60 hengen juhlissa 1 tai 5 vierasta enemmän merkitse yhtään mitään.
Sanot anopille te itse kutsutte lapsen rippijuhliin lapselle tärkeitä, ja hänen elämässään läsnä olleita ihmisiä.
Fiksu veto anopiltasi, että kysyy asiaa hyvissä ajoin (sen sijaan, että olisi vaan pölähtänyt paikalle vieraiden kanssa).
Sillä, että miehesi sisko on väsynyt ja jättää juhlat pitämättä ei ole mitään tekemistä sinun lapsesi rippijuhlien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme niin erilaisia! Minun varsinaissuomalaisessa suvussani oltaisiin vain ilahtuneita, jos joku kaukaisempi sukulainen olisi paikkakunnalla käymässä ja tulisi rippijuhliin "kuokkimaan" eli ei kutsuttuna, mutta tiedetään, että tulee. Esikoisen rippijuhlissa oli mukana siskon luona asunut kanadalainen vaihto-oppilas ja tämän vanhemmat eikä lainkaan koettu, että tuntemattomia joutuu passaamaan.
Mitenköhän varsinaissuomalaisuus tähän liittyy? Omassa, myöskin täysin varsinaissuomalaisessa suvussa, juhlitaan usein vain lähiperheen kesken. Tapansa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vielä tarkentaa, miksi olet anopille äkäinen siitä, että kummilapsesi vanhemmat eivät halunneet järjestää kummilapsellesi synttäreitä?
Ei, kun aloittaja koukkaantui siitä, että anopilla riittää myötätuntoa toisille, mutta ei ikäänkuin piittaa hänen jaksamisestaan. Uskoisin, että tämäkin kömmähdystä voidaan pitää vaan anopin hetkellisenä ajattelemattomuutena.
Juuri tätä tarkoitan. Toivoisin samanlaista suhtautumista minun jaksamiseen kuin oman tyttärensä jaksamiseen. Ei meille ole tulossa kuin reilu 20 ihmistä: sisarukset perheineen ja isovanhemmat, pari kaveria. Jos rippilapselta kysytään, hänestä tässäkin määrässä on liikaa. En ole vastannut anopille vielä.mitään, mutta ajattelin vastata, että kiitos ei, meille ei mahdu.
Ap.
Haudot kaunaa anopillesi asiasta jonka hänen tyttärensä teki? Suutuit siitä, että anoppi soitti ja kysyi saako tuoda mukanaan vieraita? Vähän tahditonta, joo, mutta ei mielestäni asia jonka vuoksi pitäisi "tyrmistyä" ja lapsellisen nokkavasti vastata. Suuttumisen ja tyrmistymisen ymmärtäisin jotenkin, jos anoppi olisi tuonut mitään kysymättä nämä ihmiset mukanaan juhliin. Kuulostat aika vaikealta ihmiseltä.