Mua ahdistaa ihmisten tyhmyys. Siis yksinkertaisuus. Eivät ymmärrä syy-seuraussuhteita, eivät seuraa maailmaa, eivät halua oppia mitään.
Lukevat pelkkiä juorulehtien otsikoita Prisman kauppajonossa ja muodostavat maailmankuvansa niiden perusteella. Eivät ymmärrä eri kulttuureja, eivätkä sitä, että itse elävät vain yhdenlaisessa kulttuurissa ja pitävät sitä normaalina.
En tarkoita avauksellani akateemista älykkyyttä tai sitä, että jokaisen pitäisi opiskella yliopistossa. Mikään ei estä lukemasta ja opiskelemasta omaksi sivistykseksi, ei siihen tutkintoja tarvita.
Ahdistaa, että joudun elämään idioottien kanssa samalla maapallolla.
Kommentit (41)
Todellakin. Ja lähdekritiikki ja loogisuus ovat myös asioita, joiden luulisi olevan kaikille suunnilleen yhteneväisiä, mutta ei näköjään ole.
Ja tätä harrastaa myös muka fiksut ihmiset, eräskin kriittinen bloggaaja selvittää tarkkaan kosmetiikkafirmojen valheellista mainontaa. Mutta kun luonnonkosmetiikasta löytyi yllättävä ainesosa, selvitykseksi riitti soitto kosmetiikkafirmalle. Koska hyvisfirmat ja pahisfirmat. Loppui lukeminen. Hyvä journalismi alkaa olla kiven alla, ei kyllä tyrkytetä.
Kyllä sulla on rankkaa! Kauheeta olla ainut fiksu tälläkin palstalla?
Minä en seuraa maailmanmenoa juurikaan. Ehkä minut pelastaa myös se että en keskustele missään lööpeistä joita väkisinkin siellä prisman kassalla näen? Tähän ikään mennessä olen opetellut itseni, ja seuraan maalaisjärkeäni päätöksissä. Tällainen somehömpötys on leikkitouhua, ei sitä kannata noin vakavasti ottaa. Eikä sitä ne oikeasti fiksut ja älykkäät otakaan ;)
Onneksi täällä Suomessa meitä ajattelevia ihmisiä on suhteellisen paljon verrattuna esim. Venäjään.
Suomessa koulutusjärjestelmä on onnistunut siinämäärin, että suurin osa ihmisistä osaa vielä jollain asteella epäillä mediasta saamaansa tietoa ja tiedon lähteitä. Emme päästä niskanpäälle esim. MV- lehden kaltaisia "medioita", joilla on selvä oma agenda, jota ajavat välittämättä journalismiin liittyvistä eettisistä kysymyksistä.
Osaamme epäillä myös valtamedioiden kuten Ylen tuottamaa informaatiota, joka on ollutkin nyt ajankohtainen aihe.
Suhteellisen hyvästä tilanteesta huolimatta meillä olisi vielä paljon parannettavaa. On huomattavissa, että ihmiset eivät jaksa omatoimisesti kyseenalaistaa ja ottaa selvää asioista vaan on helpompaa tuudittautua jonkun muun tuottamaan mielipiteeseen. Tämä on ehkäpä vain ominaista ihmisille. Voisimme kuitenkin miettiä voisiko koulussa panostaa entistä enemmän siihen, että opettaisimme nuoret kansalaiset suhtautumaan median tuottamaan tietoon skeptisesti.
Lähteiden merkitystä tulisi korostaa ja opettaa nuorille, että kaikella tiedolla on oltava lähde. Myös heidän itsensä jakamalla tiedolla on oltava jokin luotettava lähde. He eivät voi jakaa valheellista tietoa julkisesti.
Miksi sä välität niistä tyhmistä ihmisistä? Elä omaa elämääsi ja anna niiden tyhmien elää omaansa. He ovat siihen varmasti oikein tyytyväisiä, toisin kuin sinä joka tunnut olevan vähän kärttyinen ja pienestä ärsyyntyvä?
Just nämä tyypit "mulla on kylmä, ei ilmasto lämpene" tai "tuli lunta, ei ilmasto lämpene". Vittu että jäätyy käpy niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Just nämä tyypit "mulla on kylmä, ei ilmasto lämpene" tai "tuli lunta, ei ilmasto lämpene". Vittu että jäätyy käpy niiden kanssa.
Tämä ilmaston "lämpeneminen" on normaalia kausivaihtelua. Ymmärrätkö sinä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten tyhmyyden takia puna-vihreä valtauskonto levittää propagandaansa omasta uskostaan - eli monikulturismista, sosiaaliturvaperäisen maahanmuuton suosimisesta sekä naivista islam-myönteisyydestään. Tyhmä massa uskoo tämän heidän valtamediassa levittämänsä saastan.
Tähän siis taas tultiin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hiilidioksidipäästötkö eivät vaikuta lämpötilaan? Eivät happamoita meriä?
Mulla menee hermo niihin ihmisiin jotka yleistävät omat kokemuksensa koskemaan kaikkia.
Sama täällä. On rankkaa olla muita älykkäämpi. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten tyhmyyden takia puna-vihreä valtauskonto levittää propagandaansa omasta uskostaan - eli monikulturismista, sosiaaliturvaperäisen maahanmuuton suosimisesta sekä naivista islam-myönteisyydestään. Tyhmä massa uskoo tämän heidän valtamediassa levittämänsä saastan.
Tähän siis taas tultiin ?
Lainaamasi sitaatti on hyvä.
Näitä tolloja, jotka eivät ymmärrä tavanomaisia asioita, on erityisen paljon tohtoreissa, dosenteissa ja professoreissa. Oikein itkettää, kun lukee naistutkimuksen väitöskirjoja ja muita julkaisuita. Ja hyvä-sisko rinki suojelee omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin just tappavista helleaalloista kertovan uutisen ja siellä kommenteissa joku tyyppi oli sitä mieltä, että Intiassa koettu keskilämpötilan nousu, tappohelteet ja niistä aiheutuneet kuolemat johtuu väestönkasvusta, koska "suuri määrä ihmisiä lämmittää tilan kuin tilan". Hänen epäili myös osattiinko tutkimuksessa ottaa huomioon sitä, kuinka moni helteiden aikana kuoli vain vanhuuteen ja olisi kuollut muutenkin.
Tyhmiä ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaan. Ei kaikkia vaan kiinnosta seurata esimerkiksi politiikkaa (en tunne ketään jota se kiinnostaisi), ilmastonmuutos on ihan luonnollista ja aina on ennenkin muuttunut, mutta emme me silti tyhmiä ole vaikkemme seuraisi uutisia. Mulla ainakin keskivertoa korkeampi ÄO ja matematiikka, fysiikka ja kemia on aina olleet mulle helppoja ja sain stipendinkin, joten en voi ihan tyhmä olla 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hiilidioksidipäästötkö eivät vaikuta lämpötilaan? Eivät happamoita meriä?
Jos tutkit ilmastohistoriaa niin elämä kukoisti silloin kun hiilidioksidi oli kolmen-nelinkertainen nykyiseen verrattuna. Ilmasto on muuttunut AINA.
-
Ja toinen asia on se että aivan varmasti olemme lähitulevaisuudessa menossa jääkauteen. Olemme jo nyt yliajalla. Perustellusti voin väittää että co2 on seuraus eikä syy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_core#/media/File:Vostok_Petit_data.svg
Kolmas asia on auringon aktiivisuus ja nyt menevä jakso on 200 vuoteen matalin.
90% ihmisistä on arvostelukyvytöntä massaa.
10% kykenee itsenäiseen ajatteluun.
100% laskee itsensä siihen 10%:iin.
Tiettyyn pisteeseen asti tyhmyys voi ärsyttää oikein paljonkin, sitten ei enää välitä. Odottele rauhassa.
Yhdyn täysin mielipiteeseenne.