Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua ahdistaa ihmisten tyhmyys. Siis yksinkertaisuus. Eivät ymmärrä syy-seuraussuhteita, eivät seuraa maailmaa, eivät halua oppia mitään.

Vierailija
08.06.2017 |

Lukevat pelkkiä juorulehtien otsikoita Prisman kauppajonossa ja muodostavat maailmankuvansa niiden perusteella. Eivät ymmärrä eri kulttuureja, eivätkä sitä, että itse elävät vain yhdenlaisessa kulttuurissa ja pitävät sitä normaalina.

En tarkoita avauksellani akateemista älykkyyttä tai sitä, että jokaisen pitäisi opiskella yliopistossa. Mikään ei estä lukemasta ja opiskelemasta omaksi sivistykseksi, ei siihen tutkintoja tarvita.

Ahdistaa, että joudun elämään idioottien kanssa samalla maapallolla.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on netti, jonka kautta pääsee kosketuksiin ajattelevien yksilöiden kanssa. Olen niin kateellinen nykyajan nuorille, jotka jo teini-ikäisenä voivat kommunikoida kenen tahansa kanssa maailmassa. Toivottavasti osaavat käyttää tilanteen hyödykseen oikealla tavalla.

Kun minä olin nuori, oli vain odotettava että pääsee muuttamaan pois, ja toivottava että uudessa kotikaupungissa törmää ihmisiin joiden kanssa voi keskustella politiikasta yms.

Vierailija
22/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä Suomessa meitä ajattelevia ihmisiä on suhteellisen paljon verrattuna esim. Venäjään.

Suomessa koulutusjärjestelmä on onnistunut siinämäärin, että suurin osa ihmisistä osaa vielä jollain asteella epäillä mediasta saamaansa tietoa ja tiedon lähteitä. Emme päästä niskanpäälle esim. MV- lehden kaltaisia "medioita", joilla on selvä oma agenda, jota ajavat välittämättä journalismiin liittyvistä eettisistä kysymyksistä.

Osaamme epäillä myös valtamedioiden kuten Ylen tuottamaa informaatiota, joka on ollutkin nyt ajankohtainen aihe.

Suhteellisen hyvästä tilanteesta huolimatta meillä olisi vielä paljon parannettavaa. On huomattavissa, että ihmiset eivät jaksa omatoimisesti kyseenalaistaa ja ottaa selvää asioista vaan on helpompaa tuudittautua jonkun muun tuottamaan mielipiteeseen. Tämä on ehkäpä vain ominaista ihmisille. Voisimme kuitenkin miettiä voisiko koulussa panostaa entistä enemmän siihen, että opettaisimme nuoret kansalaiset suhtautumaan median tuottamaan tietoon skeptisesti.

Lähteiden merkitystä tulisi korostaa ja opettaa nuorille, että kaikella tiedolla on oltava lähde.  Myös heidän itsensä jakamalla tiedolla on oltava jokin luotettava lähde. He eivät voi jakaa valheellista tietoa julkisesti.

Lapsille tulisi opettaa terveitä, humaaneja arvoja ja kykyä ajatella itsenäisesti ja nähdä syy-seuraussuhteita. Myös ns. mielentaitojen opettaminen olisi tärkeää eli se miten ajatukset vaikuttavat tunteisiin ja tekoihin ja miten tietoisen ajattelun avulla voi parantaa omaa elämänlaatuaan. Voi tietoisesti valita ilman että vain reagoi.

Myös medianlukutaito on tärkeää ja sen ymmärtäminen että meihin yritetään jatkuvasti vaikuttaa mainonnan ja uutisoinnin avulla.

Mutta kun tätä palstaa katsoo ymmärtää että em. asioiden opettaminen on suurimmalle osalle vanhemmista vaikeaa koska he itse elävät reaktiivisesti ja infantiilisti eivätkä tietoisesti. Surullista mutta totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattinen lahjakkuus ei mittaa kuin yhtä osa-aluetta älykkyydestä, 20.

Vierailija
24/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukevat pelkkiä juorulehtien otsikoita Prisman kauppajonossa ja muodostavat maailmankuvansa niiden perusteella. Eivät ymmärrä eri kulttuureja, eivätkä sitä, että itse elävät vain yhdenlaisessa kulttuurissa ja pitävät sitä normaalina.

En tarkoita avauksellani akateemista älykkyyttä tai sitä, että jokaisen pitäisi opiskella yliopistossa. Mikään ei estä lukemasta ja opiskelemasta omaksi sivistykseksi, ei siihen tutkintoja tarvita.

Suurin osa ihmisistä kuolee ennemmin, kuin käyttää aivojaan ajattelemiseen. Tämä ei ole ihmisten itsensä vika, he ovat uhreja! Vuosia jatkunut aivopesu, kaikkien aistien täyttäminen viihteeksi kutsutulla jätteellä, on alkanut tehdä tulostaan. Kaljaa naamaan ja urheilua katsomaan, siinä ei suomalainen mies ymmärräkään, miten häntä huijattiin! Ei laaja ymmärrys tosiaan mitään kouluja tarvitse, kirja käteen periaatteella pääsee jo todella pitkälle! Vielä kun pitää silmiään auki ajan ilmiöille, maaperä mielenkiintoiselle keskustelulle on otollinen.

Vierailija
25/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaa kiinnostaa, on työstressit ja kaikki, haluu joskus rentoutua vaan :)

Vierailija
26/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuossa aamulla mietin kuinka paljon inhoankaan tyhmiä ihmisiä. Siis ilkeät vielä menettelee, niitä pystyy käsittelemään jos aivotoiminta on muuten kunnossa, mutta yksinkertaisille ei voi mitään.

Siksi olen hyvin tarkka, missä seurassa elämäni elän ja ketä tapaan. En jaksa kuluttaa energiaa turhuuteen.

Ja surullista tässä on se, että mieheni on tyhmä. Siis seuraa kyllä uutisia, politiikkaa, tuntee historiaa ym. mutta se on sitä ulkoa luettua. Varsinainen älykkyys ja ratkaisukyky siltä puuttuu. Ei kykene päättelemään asioita, ei ymmärrä kokonaisuuksia, ei osaa ratkaista pienintäkään ongelmaa. Esimerkki: kasasimme trampoliinia ja hän kiinnitti muttereita pystytolppiin. Yhtä mutteria väänsi ja väänsi ja väänsi, noin 20 minuuttia ja touhotti että ei kyllä anna periksi, kyllä se vielä menee. Siis toistaa samaa mallia, eikä mieti, onko siinä mallissa jotain vikana. Yritän antaa hänen oppia ja oivaltaa itse, mutta jossain se raja menee. Lopulta menin ja näytin että se ei ole uponnut koloon, joten ei edes voi kiristyä. Siis näinkin yksinkertaiset asiat ovat vaikeita. Se turhauttaa.

Vierailija
27/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä, 30, olet niin fiksu, ei ole käynyt mielessä, että miehellä on näössä tai hahmotuskyvyssä jotain vikaa?

Vierailija
28/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matemaattinen lahjakkuus ei mittaa kuin yhtä osa-aluetta älykkyydestä, 20.

HÄH??? matemaattinen lahjakkuus ei määrittele kenenkään älykkyyttä yhtään!!!

Älykkyyttä on, kun osaa ottaa toiset huomioon, osaa laittaa roskansa roskiin, osaa puhua kauniisti ihmisille, osaa arvostaa muitten mielipiteitä, osaa auttaa toisia.

Älykkyys ehkä joskus määriteltiin siten, että matemaattinen lahjakkuus oli yhtä kuin älykkyys, ja muinais jäänne Mensan testitkin perustuvat täysin tähän. Mutta nykyään siis älykkyys määritellään vähän toisin ja oikeasti monet noista Mensan jäsenistä on vain "kirjaviisaita", ei oikeasti siis älykkäitä.

Vierailija
29/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, etteivät lue muuta?

Vierailija
30/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis matemaattinen lahjakkuus nimenomaan on älykkyyttä, sitä oikeaa älykkyyttä. Esimerkiksi tunneäly om vain lohdutuspalkinto tyhmemmille ihmisille, ei mitään muuta. 😃 Uskotelkaa vaan mitä haluatte, mutta kyllä mä olen oikeasti älykkäämpi kuin joku Yasmine 20v joka ei osaa edes 1+1 mutta tunneäly löytyy.

Vierailija
31/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
32/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmiä ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaan. Ei kaikkia vaan kiinnosta seurata esimerkiksi politiikkaa (en tunne ketään jota se kiinnostaisi), ilmastonmuutos on ihan luonnollista ja aina on ennenkin muuttunut, mutta emme me silti tyhmiä ole vaikkemme seuraisi uutisia. Mulla ainakin keskivertoa korkeampi ÄO ja matematiikka, fysiikka ja kemia on aina olleet mulle helppoja ja sain stipendinkin, joten en voi ihan tyhmä olla 😂😂😂

Mulla ainakin keskivertoa korkeampi äö enkä silti osaa käyttää olla-verbiä lauseessa. Tyhmä olet.

Vierailija
33/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis matemaattinen lahjakkuus nimenomaan on älykkyyttä, sitä oikeaa älykkyyttä. Esimerkiksi tunneäly om vain lohdutuspalkinto tyhmemmille ihmisille, ei mitään muuta. 😃 Uskotelkaa vaan mitä haluatte, mutta kyllä mä olen oikeasti älykkäämpi kuin joku Yasmine 20v joka ei osaa edes 1+1 mutta tunneäly löytyy.

Kiitos päivän nauruista: "lohdutuspalkinto tyhmemmille" :) :) :)

Ja siis oon täysin samaa mieltä, että nämä tunneäly/musiikkiäly/kehollinen äly -jutut on per*eestä. Kaiken maailman muita taitoja yritetään nimetä nykyään älykkyydeksi tyyliin: "Niin muttakun meidän Matti-Liisa juoksee satasen alle 14 sekunnin, hänellä on korkea urheilu-älykkyys"

Vierailija
34/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Jos tutkit ilmastohistoriaa niin elämä kukoisti silloin kun hiilidioksidi oli kolmen-nelinkertainen nykyiseen verrattuna. Ilmasto on muuttunut AINA.

Miten tämä millään tavalla liittyy siihen, että lämmittääkö hiilidioksidi ilmakehää vaiko ei?

Sehän on aivan eri keskustelu, mikä on optimaalinen lämpötila, eikä ilmastonmuutoskeskustelussa se ole pääasiassa.

Maailman nykyinen eliöstö ei ole, eikä ole oikein ihminenkään, sopeutunut aiemmin historiassa esiintyneisiin hiilidioksidimääriin ja lämpötiloihin. Eikä se sopeudu kovin hyvin sadassa vuodessa. Homma kun ei ratkea ihan vain sillä, että muuttolintu lentääkin Lappiin Helsingin sijaan. Koralli kun ei lennä minnekään, jääkarhu ei pääse pohjoisnapaa pohjoisemmaksi eikä kalapopulaatio ala sietämään happamampaa vettä toiveajattelulla.

Ja toinen asia on se että aivan varmasti olemme lähitulevaisuudessa menossa jääkauteen. Olemme jo nyt yliajalla. Perustellusti voin väittää että co2 on seuraus eikä syy.

Millä perusteella me olemme nyt jo yliajalla, kun vastahan se edellinen loppui? Milankovicin jaksot jne.

Kolmas asia on auringon aktiivisuus ja nyt menevä jakso on 200 vuoteen matalin.

Kerrotko vielä, että millä tavalla auringon aktiivisuus vaikuttaa hiilidioksidin kykyyn sitoa lämpöä?

Vierailija
35/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Välillä meinaa oikeasti loppua usko koko ihmiskuntaan, kun niin suuri osa on paitsi tietämättömiä, myös täysin haluttomia edes yrittämään lisätä omaa tietoaan. En tiedä, onko vika koulumaailmassa, vai vanhemmissa vai missä, mutta tuntuu, että tyhmien ihmisten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Koulutettujen määrä on kyllä lisääntynyt, joten siitä ei voi olla kyse. Mutta jotenkin tuntuu, että vielä 80- ja jopa 90-luvulla kouluttamattomatkin ihmiset olivat sivistyneempiä ja fiksumpia kuin suurin osa tämän ajan ihmisistä.

No, vielä en ole menettänyt täysin toivoani, vaan yritän ajatella, että aiemmin nämä pahimmat ääliöt eivät vain ole olleet niin selvästi näkyvillä. Nyt kaupungistumisen ja netin/somen myötä kaikki tampiot näkyvät ja kuuluvat jatkuvasti ja kaikkialla.

Vierailija
36/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Välillä meinaa oikeasti loppua usko koko ihmiskuntaan, kun niin suuri osa on paitsi tietämättömiä, myös täysin haluttomia edes yrittämään lisätä omaa tietoaan. En tiedä, onko vika koulumaailmassa, vai vanhemmissa vai missä, mutta tuntuu, että tyhmien ihmisten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Koulutettujen määrä on kyllä lisääntynyt, joten siitä ei voi olla kyse. Mutta jotenkin tuntuu, että vielä 80- ja jopa 90-luvulla kouluttamattomatkin ihmiset olivat sivistyneempiä ja fiksumpia kuin suurin osa tämän ajan ihmisistä.

No, vielä en ole menettänyt täysin toivoani, vaan yritän ajatella, että aiemmin nämä pahimmat ääliöt eivät vain ole olleet niin selvästi näkyvillä. Nyt kaupungistumisen ja netin/somen myötä kaikki tampiot näkyvät ja kuuluvat jatkuvasti ja kaikkialla.

Tilanne taitaa olla hiukan sama kuin virsiä laulaessa, eli niillä jotka laulavat kehnoimmin on kuitenkin kovin ääni.

Vierailija
37/41 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä Suomessa meitä ajattelevia ihmisiä on suhteellisen paljon verrattuna esim. Venäjään.

Suomessa koulutusjärjestelmä on onnistunut siinämäärin, että suurin osa ihmisistä osaa vielä jollain asteella epäillä mediasta saamaansa tietoa ja tiedon lähteitä. Emme päästä niskanpäälle esim. MV- lehden kaltaisia "medioita", joilla on selvä oma agenda, jota ajavat välittämättä journalismiin liittyvistä eettisistä kysymyksistä.

Osaamme epäillä myös valtamedioiden kuten Ylen tuottamaa informaatiota, joka on ollutkin nyt ajankohtainen aihe.

Suhteellisen hyvästä tilanteesta huolimatta meillä olisi vielä paljon parannettavaa. On huomattavissa, että ihmiset eivät jaksa omatoimisesti kyseenalaistaa ja ottaa selvää asioista vaan on helpompaa tuudittautua jonkun muun tuottamaan mielipiteeseen. Tämä on ehkäpä vain ominaista ihmisille. Voisimme kuitenkin miettiä voisiko koulussa panostaa entistä enemmän siihen, että opettaisimme nuoret kansalaiset suhtautumaan median tuottamaan tietoon skeptisesti.

Lähteiden merkitystä tulisi korostaa ja opettaa nuorille, että kaikella tiedolla on oltava lähde.  Myös heidän itsensä jakamalla tiedolla on oltava jokin luotettava lähde. He eivät voi jakaa valheellista tietoa julkisesti.

Aikamoista höpötystä ja itsensä jalustalle nostamista.

Tosiassa asia on hyvin yksinkertainen;  päättäjät (pieni määrä globaalisti) ovat jo aikoinaan ymmärtäneet meidian merkityksen ihmisten ja heidän ajattelunsa muokkaamisessa.  Niinpä lähdettiin tarjoamaan kansalle sirkushuveja - ihan vanhan Rooman oppien mukaisesti  - eli aivot turruttavaa viihdettä.

Julkkikset nostettiin sankareiksi, jotta ihmiset eivät kiinnittäisi huomiota poliitikkojen tekemisiin, eli siihen, miten valtaa ja vaurautta ohjataan järjestelmällisesti pienelle eliitille, niin globaalisti kuin valtioittain.

Hyvin onkin onnistuttu. Yhteiskunnalliset asiat eivät kiinnosta suurinta massaa, niiden tilalla ovat julkkikset (jotka tienaavat sikamaisesti tässä heille annetussa roolissa, nin heidät pidetään tyytyväisinä ja uskollisina eliitille, maksajina kuitenkin taas kerran pieni- j a keskituloiset, kuten ihan kaikessa muussakin).

Olemme jo tilanteessa, jossa kansan suuret massat nielevät kyseenalaistamatta kaiken, mitä valtaeliitti väittää - median tukemana.

TOsi-tv:ta ja julkkisten elämän seuraamisella kansalaiset antavat tapahtua oman elämänsä kurjistamisen poliittisilla toimilla, joista he eivät välitä mitään.

Näin on eliitti jo pitkälti päässyt tavoitteeseensa.

JA ei , en kannata sosialismia, kuten nyt moni kuvittelee. Kannatan markkinataloutta, mutta oikeudenmukaisena,  millaisena se todellakaan nyt ei näyttäydy.

MV-lehti lähestyy asiaa toista kautta, kehittelemäälä kansojen suurille massoille yhteistä "vihollista". Päämäärä on heillä kuitenkin aivan sama, tarjotaan vain veihtoehtoa tosi-tv:lle ja julkkisille.

Vierailija
38/41 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

43, lääkkeet. :DD

Vierailija
39/41 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen paljon ja esimerkiksi rikoksista, historiasta ja terveydenhoidosta tiedän paljon, koska ne kiinnostaa. Monesti kuitenkin tuntuu, että mua pidetään tosi tietämättömänä monista asioista kun kaveripiirissä muita kiinnostaa paljon elektroniikka, luonnontiede jne. Niistä en tiedä, koska ei ole koskaan kiinnostanut. Oon myös aivan out mitä tulee twitteriin, instagrammiin, snapchattiin jne..

Vierailija
40/41 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vielä mitään jos joku on tyhmä, mutta kun monesti tyhmä saattaa olla valta-asemassa ja Dunning-Kruger efektinsä voimin holhota ja alistaa sinua.

Tuntuu ihan mukavalta jos joku 75-95 äo:n omaava heppu luulee olevansa sinua 110-130 äo:sta älykkäämpi. Silloinhan hän on aliarvioinut sinut esim. 50 pistettä todellista tasoasi alemmaksi. Se on suhteessa ihan sama jos sitä tyhmempää ihmistä kohdeltaisiin kuin vammaista apinaa, joka ei kykene kuin kuolaamaan ja ulostamaan housuunsa.