Siivoojien palkkoja ALENNETTAVA
Diplomi-insinööreillä (etenkin ohjelmistokehittäjät) naurettavan pieni palkka koulutukseen ja muihin maihin verrattuna. Siivoojilla taas liian kova palkka, kun kyse on hanttihommasta. Ei ole esim. USA:ssa ihan niin, että siivooja saisi jopa puolet DI:n palkasta. Melkein kommunismiahan tämä on eikä vapaata markkintaloutta!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Olen siivonnut hotelleja 7,3e tuntipalkalla, paljonko siitä ap:n mielestä pitäisi vielä vähentää? Tuo työ on vielä sellaista että kun tekee kymmenisen vuotta niin päätyy leikkauspöydälle. Ei ollut siellä ainuttakaan 50v siivoojaa jolta ei olisi leikattu jotain niveltä. Mites ne DI:n rasitusvammat?
Mulla on kädessä rasitusvamma liian paksun lompakon kantamisesta
- DI
Jospa sitten vaan itse siivoat sottaisen työpöytäsi, sen ympäristön ja tyhjennät roskakorisi ennen kotiin lähtöä työpäiväsi jälkeen. Ei sitä varmaan äitisi tule puolestasi tekemään.
Sama koskee muitakin. Lääkärit, lekurit, hoitajat, opettajat ja miksei oppilaatkin, konnarit, bussikuskit, hotellien johtajat ja muu henkilökunta jne itse siivoamaan työpaikkansa niin ei meitä siivoojia enää tarvittaisiin ollenkaan ;)
Rakennuksillakin raksamiehet hoitaisivat jälkisiivoukset itse. Tehtaillakin työntekijät jäisivät siivoamaan töiden jälkeen. Kauppakeskuksien myyjät ja mikseivät myös asiakkaat siivoisivat jälkensä ennen sulkemisaikaa.
Tässä loistava tulevaisuus ilman siivoojia. Hukutaan paskaan ja likaan.
Ei jätehuoltoakaan sitten varmaan enää tarvittaisiin?
On muuten paska provo...
Joo. Haetaan loput toimeentulotukena. Paljonko minun 1700 eurosta voisi alentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää sama typerä kirjoitus on ollut täällä ennenkin. Alin palkkaluokka taitaa olla nyt joku 10,20 e/h. Kun itse aloitin v. 2004 sain harjoittelijan palkkaa, joka oli alle 7 e tunti. No olihan se opiskelijalle jotain lisärahaa.
Tuntipalkka onkin ihan ok, mutta kun saa tehdä vain 25 tuntista viikkoa. Kk-palkka bruttona on noin 1100 euroa ja nettona noin 1000 euroa. Ja joo, saahan tuossa liitosta soviteltua päivärahaa 250 euroa, verojen jälkeen 200 euroa. No, 1200 euroa on kuitenkin enemmän kuin täysin työttömänä tai opiskelijana.
Mää saan 800 kk osa- aika siivoojana, 1000 euron vuokrasta saan tukia puolet ja työtön päivistä vielä 250 kk. LL 200 kk ja yh lisät päälle.
Poikaystävä tienaa id.nä 1600 kuussa.
Maksaa itse vuokransa joka 800. Joopa joo.
"Tienaako joku muka oikeasti alle 2600 euroa Suomessa?"
- nimeltä mainitsematon ministeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö missä kunnossa, esim. junat olisivat, jos kukaan ei niitä siivoaisi? Jos kukaan ei tekisi sitä paskaduunia, niin kaikki hukkuis paskaan, kirjaimellisesti. Siivoojien palkkoja kärsis kyllä nostaa, alipalkattu paskaduuni ei kiinnosta oikein ketään. Se on todella fyysisesti rankkaa ja siinä käsitellään päivittäin paskaa ja kusta ja kaikkia mahdollisia ihmiskehon eritteitä. Teillä ei ole käsitystäkään kuinka hirveä sotkemaan ihminen on!
Siivoojat tekevät tärkeää työtä, olen samaa mieltä. Ilmeisesti Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, jos siivoojan työhön ei saada tekijöitä. Ehdotan, että sosiaalitukia lasketaan reippaasti kaikilta töihin kykeneviltä (sairaille ja vammaisille tukia voisi kyllä korottaa).
Tällä suunnalla on laitoshuoltajista/siivoajista ylitarjontaa. On todella vaikea löytää edes pätkätöitä.
Itse olen siinä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakityö. Mutta voitte olla varmoja että heittäydyn sossun rahojen varaan jos tätä paskaa palkkaa lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö missä kunnossa, esim. junat olisivat, jos kukaan ei niitä siivoaisi? Jos kukaan ei tekisi sitä paskaduunia, niin kaikki hukkuis paskaan, kirjaimellisesti. Siivoojien palkkoja kärsis kyllä nostaa, alipalkattu paskaduuni ei kiinnosta oikein ketään. Se on todella fyysisesti rankkaa ja siinä käsitellään päivittäin paskaa ja kusta ja kaikkia mahdollisia ihmiskehon eritteitä. Teillä ei ole käsitystäkään kuinka hirveä sotkemaan ihminen on!
Siivoojat tekevät tärkeää työtä, olen samaa mieltä. Ilmeisesti Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, jos siivoojan työhön ei saada tekijöitä. Ehdotan, että sosiaalitukia lasketaan reippaasti kaikilta töihin kykeneviltä (sairaille ja vammaisille tukia voisi kyllä korottaa).
Ihan oikeasti! Nostetaan se siivoojan palkka sen verran isoksi, että saattais kiinnostaa paskan peseminen seinästä. Oksennuksen siivoaminen heilurioven kolosista. Veren ja oksennuksen tukkiman lavuaarin rassaaminen. Kusen ja paskan ja menkkaveren kauhominen kauhalla ämpäriin terveyssiteellä tukitusta vessanpöntöstä ja lattian äyskäröiminen samasta litkusta, kun tuli pöntön reunoista yli. Junan alle jääneen ihmisen murusien ja lihapalojen painepesuroiminen junan alapohjasta ja pyöristä ja muista rakenteista. Oletko oikeasti sitä mieltä, että tämän tekemiseen ei tarvita enemmän rahaa vaan pienemmät sosiaalituet!!!
Palkka on osuus työn tuottavuudesta. Työn tuottavuus määrittelee kuinka korkeaa palkkaa voidaan maksaa.
Palkan suuruuden tehtävä on saada työntekijöitä jotta työn suorittamisesta saatu tuotto saadaan suoritettua.
Palkka määräytyy sen mukaan kuinka haluttu työ on. Jos siivoojan työ ei kiinnosta niin palkan pitää nousta sille tasolle että siivoojan työ alkaa kiinnostamaan, vaikka insinööriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vapaasti muuttaa USA:an jos ei meno miellytä täällä Suomessa.
Eivät ongelmat pakenemalla ja niitä piilottamalla korjaannu!
Kerro ensin mikä on se ongelma?
Ongelma on se, että diplomi-insinööri ei osaa myydä tuotettaan sellaisella hinnalla, että hänen palkka olisi moninkertainen siivoojaan verrattuna?
Ongelma on siis diplomi-insinöörin myyntitaidoissa tai diplomi-insinöörin tuotteessa. Joka tapauksessa ongelma on diplomi-insinöörin ihan oma vika.
Siivoojien pitäisi saada insinöörien palkkaa ja vastaavasti insinöörien palkkoja alentaa sinne alle 10e/tunti paikkeille. Maailma ei siihen kaadu, vaikka kaikki dippa-inssit ja muut paperinpyörittäjät lopettaisivat turhat työnsä. Eri juttu, jos kukaan ei siivoaisi. Elettäisiin kaikki paskan seassa, taudit alkaisivat levitä räjähdysmäisesti ja lopulta sivilisaatio romahtaisi.
Minä maksan työntekijöilleni palkkaa mistä ollaan yhdessä sovittu ja ollaan kaikki tyytyväisiä. Miksi olisin kiinnostunut sinun mielipiteestäsi?
Olen ollut töissä yrityksessä, missä siivooja irtisanottiin "säästösyistä" ja jokainen hoiti siivouksen vuorollaan. Tuli aika kalliiksi korjata näiden amatöörisiivoojien tuhoja. Esim. lattiapintoja jouduttiin uusimaan väärien puhdistusaineiden ja vedellä lotraamisen takia. Noin vuoden päästä talossa oli taas siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää sama typerä kirjoitus on ollut täällä ennenkin. Alin palkkaluokka taitaa olla nyt joku 10,20 e/h. Kun itse aloitin v. 2004 sain harjoittelijan palkkaa, joka oli alle 7 e tunti. No olihan se opiskelijalle jotain lisärahaa.
Tuntipalkka onkin ihan ok, mutta kun saa tehdä vain 25 tuntista viikkoa. Kk-palkka bruttona on noin 1100 euroa ja nettona noin 1000 euroa. Ja joo, saahan tuossa liitosta soviteltua päivärahaa 250 euroa, verojen jälkeen 200 euroa. No, 1200 euroa on kuitenkin enemmän kuin täysin työttömänä tai opiskelijana.
Mää saan 800 kk osa- aika siivoojana, 1000 euron vuokrasta saan tukia puolet ja työtön päivistä vielä 250 kk. LL 200 kk ja yh lisät päälle.
Poikaystävä tienaa id.nä 1600 kuussa.
Maksaa itse vuokransa joka 800. Joopa joo.
Melkoiset tuet sulla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Voit vapaasti muuttaa USA:an jos ei meno miellytä täällä Suomessa.
Ei sinne tosiaankaan voi vapaasti muuttaa :) Mutta hiphei, meillä omat politikot muuttavat tämän maan yhtähuonoksi, joten ei tarvitse muuttaa mihinkään vaan kurjuus muuttaa tänne.
Ymmärrättehän, kun vertailee tosirikkaitten määrää/maan koko siellä ja hups, tänne ei mahdukaan yhtään rikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinööreillä (etenkin ohjelmistokehittäjät) naurettavan pieni palkka koulutukseen ja muihin maihin verrattuna. Siivoojilla taas liian kova palkka, kun kyse on hanttihommasta. Ei ole esim. USA:ssa ihan niin, että siivooja saisi jopa puolet DI:n palkasta. Melkein kommunismiahan tämä on eikä vapaata markkintaloutta!
Miten se DI:n tilanne paranisi, jos siivoojan palkkaa alennettaisiin? En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että nillitetään jonkun alan muka liian hyvistä palkoista sen sijaan, että alettaisiin tekemään asioita sen hyväksi, että sen oman alan palkat paranisi.
Tietenkin niin, että tuhat siivoojaa joutuis hakemaan rinnakkaistyötä, ja niitten olis pakko ostaa sitä dataa mitä se inssi tekee ; eiks niii. Siis ohjelmia joilla on helppo hakea itselleen sopivaa lisätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja on palkkansa ansainnut, jos on ammattilainen. DI voi olla viikon tekemättä mitään ja kukaan ei huomaa eroa. Jos siivooja tekisi niin, varmasti reagoitaisiin.
Idea on se, että kuka tahansa osaa siivota mutta harva osaa leikata sydäntä tai suunnitella siltoja
Ideana on oikeasti se, kun meillä on työvoimapula, niin kaikkien on tehtävä kaikkea. Sitä minä vain ihmettelen, miksi kirjastossa oleville maksetaan?? Meillä ainaki siivooja hoiti, kirjastohoitajan hommatki se siivouksen lomassa. Nii, no oli se kyllä di mutta osas siivotaki, jota alkuun paljon epäiltiin.
mä en ainakaan osaa siivota. Vaimo mäkättää että otan aina väärän rätin ja "lähmin" kun penska kaataa juomaa lattialle :D
Ala siivoojaksi jos niiden palkkoja kadehdit!