Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyöntekijä joka ei kysy mitään. Istuu hiljaa.

Vierailija
08.06.2017 |

Eilisen oli mun opissa ja istui hiljaa koko päivän. Ei tehnyt tarkentavia kysymyksiä. Kun kysyin onko ymmärtänyt, niin vieno "joo" tuli vastauksesksi. Ei myöskään tehnyt muistiinpanoja.
Todella hiljainen ja aran oloinen. Huoh... miten ihmeessä se ikinä tulee pärjäämään?!

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin. Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta. Kieltäytyi jopa erään työtehtävän tekemisestä.

No plussaa ettei näprää kännykkää ja asiallinen pukeutuminen. Harmittaa vaan kun odotin reipasta. Olen aina puolustanut nuoria työntekijöitä, sillä itsekin kahdessa kaupungissa kesänuorena olleena en ole vielä tuollaiseen törmännyt.

Työtehtävästä kieltäytyminen on törkeää.

Meille tuli joskus kesäapulainen, joka ilmoitti, että hän ei mapita. Eikä mapittanut.

Olin niin nuori, etten osannut sanoa hänelle yhtään mitään. Nykyisin sanoisin tilanteesta esimiehelle.

Vierailija
22/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena vituttaa tuo asenne. Itse en ole mikään ylipirteä papupata mutta hoidan työni, hymyilen asiakkaille ja puhun sen verran kun on tarve. En näprää kännykkää, en tule myöhässä enkä käy tauoilla 10 min välein. Ymmärrän kerrasta enkä puhu "tuntemattomille" ellei ole oikeasti asiaa.

Arvatkaa kuinka paljon töitä saan introverttina kun vastassa on 50 liisa reipasta jotka ovat niitä "megasosiaalisia reippaita iloisia kunnon nuoria!!!!!" joista ei todellisuudessa tiedä ketkä ovat hyviä työntekijöitä koska he ovat hyviä vain pärjäämään haastatteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli joskus kesätyöntekijä, joka meni tuntia ennen meitä muita töihin ja istui tuolilla ja odotti meitä muita. Olin sanonut hänelle, että työt alkavat klo 9.

Hän ei tehnyt mitään klo 8-9. Ei yhtään mitään.

Tästä jutusta tuli mieleen, että meillä oli joskus muinoin kesätyöntekijä, joka kolmena(!) peräkkäisenä aamuna laukaisi rakennuksen hälytykset tulemalla liian aikaisin töihin. Kyseessä oli siivoustyö kohteessa jota kaksi kesätyöntekijää hoitivat itsenäisesti aamulla, ei siis esimiehiä paikalla. Heille oli kerrottu jo perehdytyksessä, että ennen seitsemää ei saa mennä sisään edes omilla avaimilla koska rakennuksessa on siihen asti hälytykset päällä, ja se hälytys menee suoraan vartiointiliikkeeseen. Eka kerta oli kuitenkin ihan ymmärrettävää, eihän sitä kaikkea voi muistaa. Toinen kerta jo todella oudoksutti, kun juuri edellisenä päivänä oli ängennyt sisälle niin että oli saanut hälytykset laukeamaan ja vartiointiliikkeen kiiruhtamaan paikan päälle. Kolmantena päivänä meinasi jo usko loppua ja väkisin ajatteli että käykö tuo ihminen ihan täysillä edes?! Onneksi se loppui kolmannen aamun jälkeen - kolme turhaa hälytystä kolmena peräkkäisenä aamuna siis vaati ennen kuin tämä puupää tajusi että sinne ei _ihan_oikeasti_ saa mennä edes niillä avaimilla ennen seitsemää. No, plussaa toki siitä, että yleisempi ongelma taitaa olla että töihin tullaan myöhässä, kuin että sinne rynnitään varashälytyksistä huolimatta yli tuntia etuajassa. :D 

Vierailija
24/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitoalalla, kesän sijaiset ovat tulleet ja olen ihan lopussa. Pidän ihmisistä ja neuvominen sopii mutta kun yhdessä vuorossa on viisi sijaista jotka kaikki tarvitsevat neuvoja ja (hienosti) kyselevät koko ajan niin on aika uuvuttavaa. Omatkin työt pitäisi hoitaa. Perehdytykset ovat kuulemma ensi viikolla.. Onneksi kaikki vaikuttavat, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, iloisilta ja napakoilta. Tämä yksi poikkeus tuijottaa puhelinta koko ajan ja ei tunnu ottavan kontaktia asiakkaisiin, hoitoalalla nyt vaan pitää pystyä kommunikoimaan ihmisten kanssa.

Mua just jännittää ihan hirveesti, kun oon itse lähäri opiskelija. Perusopinnot on nyt suoritettu ja syksyllä suuntaudun sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Menen loppukesästä paikkaamaan jonkun kesälomaa psykogeriatriselle akuutille kuntoutusosastolle yhteen sairaalaan, jossa suoritin yhden topin ja näytön. Sain näytöstä vahvan K3, niinkun kaikista muistakin tähän asti, mutta jännitän kuitenkin pärjäämistäni paljon. Osastolla oli samaan aikaan kanssani 6 muutakin opiskelijaa topissa ja/tai näyttöjä tekemässä, mutta kaikki muut oli ensihoitaja tai sairaanhoitaja opiskelijoita, lukuunottamatta yhtä sairaanhoidon ja huolenpidon vikaa näyttöä tekevää lähäriä. Mun opiskeluvaiheessa on tosi harvinaista edes päästä sairaalaan toppiin. Joka tapauksessa jännitys on todella kova kun mietin miten pärjään uusien potilaiden kanssa ja muutenkin. Ja mietin miten paljon minulta odotetaan, koska enhän mä mitenkään voi osata vielä katetroida kovin näppärästi ja ekg:nkin olen ottanut vaan 2 kertaa. Kumpikaan ei ole vielä kuulunut mun koulutukseen vaan tulevat vasta syksyllä opintoihini. Ja ole tosi hidas mittaamaan esim verenpaineen manuaalisesti, enkä todellakaan osaa esim ottas ortostaattista verenpainetta manuaalisesti!

Vierailija
25/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli joskus kesätyöntekijä, joka meni tuntia ennen meitä muita töihin ja istui tuolilla ja odotti meitä muita. Olin sanonut hänelle, että työt alkavat klo 9.

Mitäs itse teit tuona 8-9 aikana? Töitäkö? Vai olitko kenties heräilemässä ja vasta valmistautumassa töihin lähtöön? Jos itse joutuisin kyytien takia menemään jo kello kahdeksaksi työpaikalle oleskelemaan, vaikka varsinainen työaika alkaisi kello 9, niin en minä siellä tuntia palkatonta duunia painaisi, vaan lepäisin.

Työaika oli klo 9-16. Ei hänen päätöksensä mukaan klo 8-15, josta ensimmäisen tunnin aikana ei tehdä yhtään mitään.

Sinulla ja monella muulla on hyvin mielenkiintoinen suhtautuminen työtekoon.

Olisit heti sanonut, että hän lähti töistä myös aikaisemmin. Sehän tuossa oli varsinainen ongelma.

Vierailija
26/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta oli ajoissa. Jos työt alkavat klo 9, mitä pitäisi edes tehdä? No aina pitää valittaa jostakin.

Pahoittelen, en osannut selittää tilannetta ymmärrettävästi.

Hän tiesi, mitä pitää tehdä aiempien päivien perusteella, mutta ei avannut konetta. Vain istui. 

Hän myös päätti lähteä tuntia ennen työpäivän päättymistä, koska hän oli tullut liian aikaisin töihin. 

No niinpä. Et osannut kesätyöntekijällekään selittää ymmärrettävästi hänen hommiaan. Meneekö sinulla aina näin, että kerrot jonkun yksityiskohdan, mutta et kokonaisuutta ja sitten sun jutut alkaa kasvamaan pala palalta?

Vierailija
27/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitoalalla, kesän sijaiset ovat tulleet ja olen ihan lopussa. Pidän ihmisistä ja neuvominen sopii mutta kun yhdessä vuorossa on viisi sijaista jotka kaikki tarvitsevat neuvoja ja (hienosti) kyselevät koko ajan niin on aika uuvuttavaa. Omatkin työt pitäisi hoitaa. Perehdytykset ovat kuulemma ensi viikolla.. Onneksi kaikki vaikuttavat, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, iloisilta ja napakoilta. Tämä yksi poikkeus tuijottaa puhelinta koko ajan ja ei tunnu ottavan kontaktia asiakkaisiin, hoitoalalla nyt vaan pitää pystyä kommunikoimaan ihmisten kanssa.

Muistetaanhan ettei mikään laitos pyöris ilman sijaisia. Neuvomiseen ja auttamiseen menee aikaa, siinä pitää säilyttää hermonsa. Ei kukaan voi osata ja tietää talon asioita tullessaan uutena. :) Toivoisin että kaikki hoitoalalla tämänkin muistais. Joissakin paikoissa sijaisille ja keikkalaisille tiuskitaan.. Tää on ihan no-no... Muistetaan kärsivällisyys :) 

Vierailija
28/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kokemus terveyskeskuksen vuode-osastolta. 

Meillä osasto on jaettu kahteen "päähän" yläpää ja alapää. Yläpäässä enemmän potilaspaikkoja ja työvuorossa 4 hoitajaa + sairaanhoitaja joka vastaa myös alapäästä jossa aamuvuorossa 3 hoitajaa, illassa 2. 

Työskentelin yleensä alapäässä. Palasin kesälomalta ja vastassa tilanne; minä+ 3 kesäapulaista. Se iltavuoro oli sanalla sanoen kauhea!  Nämä kolme istuivat päivähuoneessa selaamassa kännykkää, minä juoksen huoneesta toiseen, välillä käyn karjumassa näitä hommiin. Sieltä valutaan kolmen joukkona tuijottelemaan käytävälle. Koko ajan olisi pitänyt olla kädestä pitäen neuvomassa. Annoin heille vielä ne helpoimmat potilaat, hommat jotka osaa vaikka ilman päivääkään mitään opiskelua. Mutta ei.

Lopulta kiehuin niin että ajattelin siitä paikasta marssia koko puljusta ulos! Onneksi sain "ylhäältä" apua itselleni, porukka vetäytyi tyytyväisenä päivähuoneeseen harrastuksensa pariin. Sen jälkeen kieltäydyin työskentelemästä pelkästään kesälomittajien kanssa. 

Olen itsekin ollut harjoittelija, sijainen ja kesälomittaja aikoinani. Työtä oli tehtävä ja pidettävä huoli että kysyi jos oli epävarma. Jatkossa lomitusten saaminen kyllä tyssäsi jos osoittautui passiiviseksi tuijottelijaksi. 

En ymmärrä miksi hakeudutaan hommiin joita ei halutakaan tehdä kunnolla! Ainakin hoitajan työssä vaaditaan oma-aloitteisuutta ja reippautta. Jos pelkää ihmisiä ja pelkää mennä lähelle ja suorittaa hyvin intiimejäkin tehtäviä, pysyy pois!

Vierailija
29/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh onneks en käy töissä. Tää aloitus muistutti jälleen miksi työttömyys on hyvä asia

Vierailija
30/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan ensimmäisinä työpäivinä uudessa paikassa ole sellainen superpuhelias papupata, vaan olen kuuntelija roolissa ja tutustun. Ahdistaa jo ajatus mennä johonkin työyhteisöön, jossa työkaverit määrittelis ammattitaidon persoonan perusteella ja arvostelisi. Hiljainen introverttikin voi olla rautainen ammattilainen siinä missä puhelias extrovertti. Onneksi teen nykyään itsenäistä työtä, jossa minulla on yksin täysi vastuu.

Vierailija
31/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei tyyppi ole puhelias, verbaalinen tai teoreettinen. Jotkut meistä oppii parhaiten silmillään ja tekemällä omilla käsillään. Anna hänelle runsaasti mielekästä tekemistä ja kiitä hyvästä työstä. Jos tekemistä ei ole, niin sano suoraan että nyt voi pitää omavalintaisen tauon tai lähteä kotiin. Hirveintä ikinä on kun työnantaja/ohjaaja pitää tyhjänpanttina nurkassa tai määrää jotain täysin tyhjänpäiväistä askartelua ajan tappamiseksi.

t. niin hemmetin monessa harjoittelussa itsekin olleena

Vierailija
32/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua just jännittää ihan hirveesti, kun oon itse lähäri opiskelija. Perusopinnot on nyt suoritettu ja syksyllä suuntaudun sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Menen loppukesästä paikkaamaan jonkun kesälomaa psykogeriatriselle akuutille kuntoutusosastolle yhteen sairaalaan, jossa suoritin yhden topin ja näytön. Sain näytöstä vahvan K3, niinkun kaikista muistakin tähän asti, mutta jännitän kuitenkin pärjäämistäni paljon. Osastolla oli samaan aikaan kanssani 6 muutakin opiskelijaa topissa ja/tai näyttöjä tekemässä, mutta kaikki muut oli ensihoitaja tai sairaanhoitaja opiskelijoita, lukuunottamatta yhtä sairaanhoidon ja huolenpidon vikaa näyttöä tekevää lähäriä. Mun opiskeluvaiheessa on tosi harvinaista edes päästä sairaalaan toppiin. Joka tapauksessa jännitys on todella kova kun mietin miten pärjään uusien potilaiden kanssa ja muutenkin. Ja mietin miten paljon minulta odotetaan, koska enhän mä mitenkään voi osata vielä katetroida kovin näppärästi ja ekg:nkin olen ottanut vaan 2 kertaa. Kumpikaan ei ole vielä kuulunut mun koulutukseen vaan tulevat vasta syksyllä opintoihini. Ja ole tosi hidas mittaamaan esim verenpaineen manuaalisesti, enkä todellakaan osaa esim ottas ortostaattista verenpainetta manuaalisesti![/quote]

Asenteesi on kunnossa. On eri asia jännittää niin, että se lisää tarkkaavuuttasi ja vaatii sinulta itseltäänkin enemmän keskittymistä, kuin jännittää niin, että mikään oppi ei mene perille, kun energia kuluu jännityksen kurissapitämiseen.

Älä tarkkaile itseäsi liikaa vaan keskity oppimaan, ole mukava muille muta tarvitaessa myös osaa kysyä tietoa. Olethan nyt siellä oppimassa hyväksi hoitajaksi.

Vierailija
33/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitoalalla, kesän sijaiset ovat tulleet ja olen ihan lopussa. Pidän ihmisistä ja neuvominen sopii mutta kun yhdessä vuorossa on viisi sijaista jotka kaikki tarvitsevat neuvoja ja (hienosti) kyselevät koko ajan niin on aika uuvuttavaa. Omatkin työt pitäisi hoitaa.

Tämähän ei ole niiden sijaisten syy. Eivät varmasti ole kaikki pyytäneet päästä töihin juuri samalla aloitusviikolla.

Vierailija
34/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jännittäviä kesätyöläisiä linjoilla, niin kerron että ei teidän oikeasti oleteta olevan heti ekasta päivästä iloisia papupatoja ja sujahtavan heti työporukan sosiaalisiin suhteisiin ja sisäpiiriin mukaan.

Sen verran pitää saada suuta auki että saa työt tehtyä ja tietysti peruskäytöstavat: Tervehtiminen aamulla, kiitos ja ole hyvät ja vastaa jos jotain kysytään. :)

Saa olla hiljainen ja ujo aluksi. Suurin osa meistä vakkareista kyllä ymmärtää kesätyöntekijöitä! Tsemppiä työhön!

Vierailija
35/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä jutusta tuli mieleen, että meillä oli joskus muinoin kesätyöntekijä, joka kolmena(!) peräkkäisenä aamuna laukaisi rakennuksen hälytykset tulemalla liian aikaisin töihin. Kyseessä oli siivoustyö kohteessa jota kaksi kesätyöntekijää hoitivat itsenäisesti aamulla, ei siis esimiehiä paikalla. Heille oli kerrottu jo perehdytyksessä, että ennen seitsemää ei saa mennä sisään edes omilla avaimilla koska rakennuksessa on siihen asti hälytykset päällä, ja se hälytys menee suoraan vartiointiliikkeeseen. Eka kerta oli kuitenkin ihan ymmärrettävää, eihän sitä kaikkea voi muistaa. Toinen kerta jo todella oudoksutti, kun juuri edellisenä päivänä oli ängennyt sisälle niin että oli saanut hälytykset laukeamaan ja vartiointiliikkeen kiiruhtamaan paikan päälle. Kolmantena päivänä meinasi jo usko loppua ja väkisin ajatteli että käykö tuo ihminen ihan täysillä edes?! Onneksi se loppui kolmannen aamun jälkeen - kolme turhaa hälytystä kolmena peräkkäisenä aamuna siis vaati ennen kuin tämä puupää tajusi että sinne ei _ihan_oikeasti_ saa mennä edes niillä avaimilla ennen seitsemää. No, plussaa toki siitä, että yleisempi ongelma taitaa olla että töihin tullaan myöhässä, kuin että sinne rynnitään varashälytyksistä huolimatta yli tuntia etuajassa. :D 

Mä luulin et tuollaisessa tapauksessa olisi jo päädytty koeaikapurkuun (ihan vaan sen takia että ei ole kykenevä toimimaan ohjeiden mukaan). Ilmeisesti teki sitten kuitenkin hyvää työtä.

Vierailija
36/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs itse teit tuona 8-9 aikana? Töitäkö? Vai olitko kenties heräilemässä ja vasta valmistautumassa töihin lähtöön? Jos itse joutuisin kyytien takia menemään jo kello kahdeksaksi työpaikalle oleskelemaan, vaikka varsinainen työaika alkaisi kello 9, niin en minä siellä tuntia palkatonta duunia painaisi, vaan lepäisin.

Voi hyvänen aika, luentun ymmärtäminen.

Jos tulee, vastoin ohjeita, tuntia liian aikaisin, eikä tee mitään, ei voi lähteä tuntia aikaisemmin pois, sen varjolla, että on tullut istumaan tunniksi.

Ei voi lähteä, vaikka töitä tekisikin, jos työnantaja sanoi, että työt alkavat klo 9.00 ja päättyvät klo 17.00.

Menikö jakeluun?

Vierailija
37/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee, vastoin ohjeita, tuntia liian aikaisin, eikä tee mitään, ei voi lähteä tuntia aikaisemmin pois, sen varjolla, että on tullut istumaan tunniksi.
Ei voi lähteä, vaikka töitä tekisikin, jos työnantaja sanoi, että työt alkavat klo 9.00 ja päättyvät klo 17.00.
Menikö jakeluun?

Luepas itse tuo ensimmäinen kommenttisi ja näytä, missä siinä sanottiin, että tämä henkilö lähti myös aiemmin töistä.

Vierailija
38/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhönsä kyllästyneet jotkut työntekijät ilmentävät moukkamaista käytöstään. Ei toivoteta huomenta, sana kiitos on täysin unohtunut saatika muut hyvät käytöstavat joista nuorempi voisi ehkä ottaa oppia. Sellaiset kyllästyneet ihmiset joutavat vaihtoon. Nuori, ujo työntekijä ihmeissään, että näinkö tässä talossa toimitaan. Ja tosiaan, joissakin työpaikoissa työaika alkaa aamulla 7 aikaan, jos tulee aikaisemmin, se on omaa aikaa, eikä niitä minuutteja oteta takaisin.

Vierailija
39/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö jakeluun?

Voi herttileijaa, että joku onkin idiootti. Et ole maininnut koko jutun pääkohtaa, tuntia aiemmin lähtemistä, mutta kaikkien pitäisi se vain mystisesti tietää.

Mies kävi kasvitieteellisessä puutarhassa ja heitti tarhan paperiesitteen vahingossa lasijätteeseen. Paikalle kutsuttiinkin heti poliisit ja mies sai lopulta 4 vuotta vankeutta. Ai miksi hän sai näin kovan tuomion väärin kierrättämisestä? No, koska mies oli pyromaani ja poltti koko puutarhan maan tasalle. Luetunymmärtäminen!!

Vierailija
40/106 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ainakin ärsytti kesätoissä ollessani tuo jankutus, että " Kysy sitten rohkeesti, jos on jotain kysyttävää ". Kun mitä jos minulla ei ole mitään kysyttävää ja kaikki mitä täytyy tehdä on ihan selvää minulle. Ja mitä sitten pitäisi vastata jos ei " joo "...