Lapsi täyttää syksyllä 17v, pitääkö hänen hakea ensin laina ennen kuin voidaan saada tttukea?
Jäin juuri työttömäksi ja pari kk pärjätään ilman tttukea. Mutta tosiaan lapsi täyttää syksyllä 17v ja tulee oikeus opintotukeen, pitääkö hakea laina ennen kuin voin saada tukea?
Kommentit (15)
Periaatteessa alaikäinen ei voi tehdä velkaa. Eli kaiken järjen mukaan opintolaina vasta 18-vuotiaana.
Mutta mun ja kelan oikeustaju on yleensä ihan erimaailmasta joten älä luota siihen.
Jos opiskelee, elää opintotuella & -lainalla. Jos ei opiskele ja asuu eri asunnossa kuin vanhemmat on oikeutettu toimeentulotukeen. Tämä taas edellyttää, että on ilmoittautunut työttömäksi työhakijaksi. 18-vuotias voi saada toimeentulotukea myös kotona asuessaan, jos ei opiskele.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa alaikäinen ei voi tehdä velkaa. Eli kaiken järjen mukaan opintolaina vasta 18-vuotiaana.
Mutta mun ja kelan oikeustaju on yleensä ihan erimaailmasta joten älä luota siihen.
Niinpä, hullulta tuntuisi että alaikäinen joutuisi velkarahalla elättämään perhettään. Mutta kun tuosta kelasta ei tosiaan tiedä...
Siis ei tarvitse hakea laina. Se opintotuen suuruus määräytyy vanhempien tulojen mukaan.
Kyllä 17-vuotiaskin voi jo velkaantua opintolainan kautta eikä mene minunkaan oikeustajuuni että miksi näin.
Mutta ei kai nyt sentään hyvänen aika alaikäistä nuorta voida velvoittaa elättämään omia vanhempiaan lainarahalla? Eihän opintolainaa ole edes tarkoitettu siihen vaan opintojen rahoittamiseen.
(Varmaa tietoa minulla ei ole joten kysy Kelasta)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 17-vuotiaskin voi jo velkaantua opintolainan kautta eikä mene minunkaan oikeustajuuni että miksi näin.
Mutta ei kai nyt sentään hyvänen aika alaikäistä nuorta voida velvoittaa elättämään omia vanhempiaan lainarahalla? Eihän opintolainaa ole edes tarkoitettu siihen vaan opintojen rahoittamiseen.
(Varmaa tietoa minulla ei ole joten kysy Kelasta)
Vanhemmilla ei ole raha-asiat kunnossa jos lukiolainen joutuu elättämään vanhemmat.
Köyhän lasten ei kannata mennä lukioon. Lukioon meno on varma tapa velkaantua ilman hyvätuloisia vanhempia, koska ylioppilas ei ole vielä yhtään mitään ammatillisesti ja on pakko opiskella vielä monta vuotta lisää. Amiksesta valmistunut voi alkaa elättää itse itseään jo 18-19-vuotiaana ja maksaa opintolainaansa pois työllistyttyään, kun ylioppilas miettii vasta keinoja velkaantua lisää, ellei iskä ja äiskä maksa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Varmaa tietoa minulla ei ole joten kysy Kelasta)Vanhemmilla ei ole raha-asiat kunnossa jos lukiolainen joutuu elättämään vanhemmat.
Sehän on selvä. Mutta on hyvin ikävää jos alaikäinen joutuu kärsimään vanhempiensa rahatilanteesta siten että pitäisi itse velkaantua jotta saisi perheen elätettyä. Toivon todellakin ettei asia ole niin.
17-vuotiaasta en tiedä mutta varautukaa siihen että 18-vuotiaana nuorelta saatetaan oikeasti vaatia opintolainan nostamista ennen kuin samassa taloudessa asuville vanhemmille maksetaan tukia.
Kela ei edellytä opintolainan nostamista alaikäiseltä. Muutoinkaan lapsi ei ole vanhempiinsa nähden elatusvastuussa, edes toimeentulotuen näkökulmasta.
Lukiolainen voi nostaa opintolainaa 300€/kk.
Periaatteessa alaikäisen ei pitäisi joutua elättämään vanhempiaan, mutta käytännössä se ei aina toimi kun perheen kaikki tulot lasketaan. Jos 16-17-nuori on kesätöissä ja saa palkkaa 350 euroa kahdesta viikosta niin se vähennetään perheen toimeentulotuesta. Jos lapsi saa 50 euron stipendin niin äidin pitäisi ilmoittaa se kelalle että voidaan vähentää perheen toimeentulotuesta.
Jos anoppi lähettää lapsenlapsille joululahjarahat tilille niin ne vähennetään perheen toimeentulotuesta. Käytännössä vähennykset tehdään niistä juokseviin menoihin varatuista rahoista eli ruuasta, lastenvaatteista yms.
Eli jos ostat lahjan toimeentuloperheen lapselle niin osta se konkreettinen tuote. Osta uusi kännykkä, älä anna rahaa siihen uuteen kännykkään.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa alaikäisen ei pitäisi joutua elättämään vanhempiaan, mutta käytännössä se ei aina toimi kun perheen kaikki tulot lasketaan. Jos 16-17-nuori on kesätöissä ja saa palkkaa 350 euroa kahdesta viikosta niin se vähennetään perheen toimeentulotuesta. Jos lapsi saa 50 euron stipendin niin äidin pitäisi ilmoittaa se kelalle että voidaan vähentää perheen toimeentulotuesta.
Jos anoppi lähettää lapsenlapsille joululahjarahat tilille niin ne vähennetään perheen toimeentulotuesta. Käytännössä vähennykset tehdään niistä juokseviin menoihin varatuista rahoista eli ruuasta, lastenvaatteista yms.Eli jos ostat lahjan toimeentuloperheen lapselle niin osta se konkreettinen tuote. Osta uusi kännykkä, älä anna rahaa siihen uuteen kännykkään.
Niin epäreilua ja samalla ajaa nuoria muuttamaan pois kotoaan ja jättäytymään koulutuksen ulkopuolelle. Silloinhan maksetaan asuminen ja toimeentulotuki, eikä vanhemmat joudu "kärsimään" tulonmenetyksistä.
Lapsi opiskelee ammattikoulussa,syksyllä aloittaa toisen luokan.
Lokakuussa täyttää 17v ja rupeaa saamaan opintotukea. Sen tiedän että opintoraha huomioidaan tuloksi, mutta aika hullua jos pitää myös laina nostaa ennen kuin voin hakea perheelleni toimeentulotukea.
Ap
Miksi alapeukku? Osaisiko peukuttaja vastata kysymykseen?