Luokanopettajan palkka (OIKEESTI!!)
Laskeskelin tässä päissäni, että jos luokanopella on 24 opetustuntia viikossa ja hän tekee valmistelevaa hommaa/vanhempien kanssa kommunikointia/jotain 10 h/vko, palkka on 3200 e/kk, niin todellinen tuntipalkka tehdystä työstä on vähän 30 euron pintaan.
Sitten laskeskelin, että mun pitäisi saada n. 5000 e/kk palkkaa, jotta pääsisin samaan tuntiliksatasoon opettajan kanssa. (Ansiotulot jaettuna tehdyille kokopäivätöisille tunneille). En saa, vaikka minäkin olen akateeminen. Minä saan 4000 e/kk.
Niin jos jotakuta nyt itkettää opettajan pienet palkat, niin laskekaa vuoden tulot yhteen ja työhön käytetyt tunnit yhteen, jakakaa ja hämmästykään tuntiliksaanne.
Kommentit (19)
Opettajien tunnit lasketaan yleensä 1,5 kertoimella. Eli jos on opetusvelvollisuus 24 siihen oletetaan kuuluvaan puoli tuntia valmistelua ja suunnittelua. eli 24 +12 = 36.
Lisäksi opettajille kuuluu viikottain yhteissuunnitteluaikaa peruskoulussa 3 tuntia. 36+3 = 39 tuntia
Vuonna 2015 palkansaajien säännöllinen viikkotyöaika päätyössä oli 36,2 tuntia ja tehty viikkotyöaika päätyössä 35,0 tuntia viikossa.
Opettajien työaika on siis pidempi kuin keskimääräisen palkansaajan.
Valmisteluun 10h/vko :DDDDD jooh omassa opetuksessani oon huomannut, että valmisteluun kuluva aika on 1-2 kertaa pidettyjen tuntien aika. Alussa lähempänä kakkosta ja nyt lähempänä ykköstä
Vierailija kirjoitti:
Valmisteluun 10h/vko :DDDDD jooh omassa opetuksessani oon huomannut, että valmisteluun kuluva aika on 1-2 kertaa pidettyjen tuntien aika. Alussa lähempänä kakkosta ja nyt lähempänä ykköstä
Sitten sulla on varmaan valmistelumetodeissa vikaa, jos saat tuhrattua hommaan noin järjettömän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sulla on varmaan valmistelumetodeissa vikaa, jos saat tuhrattua hommaan noin järjettömän ajan.
Tai sitten en halua tuhlata opiskelijoiden aikaa huonosti valmistellulla ripulilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten en halua tuhlata opiskelijoiden aikaa huonosti valmistellulla ripulilla
Siis vuodesta toiseen, jokaiselle tunnille 1-2 h valmistautumista? Etkö opi mitään aiemmista tunneista/vuosista? Etkö voi käyttää mitään materiaalia uudestaan? Kokeiden tarkastuksen ymmärrän, mutta nekin voi suunnitella sellaisiksi, ettei itsellä mene niiden tarkistamiseen ikä ja terveys.
Tuon ajan voin kuvitella, että vasta-alkanut opettaja käyttää pari ekaa vuotta. Mutta sen jälkeen niitä työvuosia on vielä yli 30v edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vuodesta toiseen, jokaiselle tunnille 1-2 h valmistautumista? Etkö opi mitään aiemmista tunneista/vuosista? Etkö voi käyttää mitään materiaalia uudestaan? Kokeiden tarkastuksen ymmärrän, mutta nekin voi suunnitella sellaisiksi, ettei itsellä mene niiden tarkistamiseen ikä ja terveys.
Tuon ajan voin kuvitella, että vasta-alkanut opettaja käyttää pari ekaa vuotta. Mutta sen jälkeen niitä työvuosia on vielä yli 30v edessä.
Vähintään puolet materiaalista menee uusiksi, kun en ole tyytyväinen edelliseen toteutukseen. Mietin miten saisin asiat ilmaistua selvemmin ja paremmin, missä järjestyksessä asiat käydä, minkälaisia opetusmenetelmiä mun kannattaa käyttää kuhunkin joukkoon jne.
Mistä vedit tuollaisen kuukausipalkan? Luokanopettajan palkka on noin 2600 euroa/kuussa, kun ei ole mitään ikälisiä tai lisätöitä (tarkoittaa lisää myös työtunteja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään puolet materiaalista menee uusiksi, kun en ole tyytyväinen edelliseen toteutukseen. Mietin miten saisin asiat ilmaistua selvemmin ja paremmin, missä järjestyksessä asiat käydä, minkälaisia opetusmenetelmiä mun kannattaa käyttää kuhunkin joukkoon jne.
Juuri näin. Ihan tosissaanko joku luulee, että vuosikausia vedetään vaikka bilsan tuntia samalla kaavalla... Varsinkin jos ottaa opetukseensa jotain uutta mukaan, niin harvoin se menee niin, että se ensimmäinen versio on sellaisenaan käytössä hamaan tulevaisuuteen asti.
Itse käytän myös tuntien valmisteluun paljon aikaa, tosin olen vasta valmistumassa ja tehnyt vain sijaisuuksia. Hyvin suunniteltu tunti on mukava myös oppilaille / opiskelijoille ja helpottaa kaikkien työtä :)
Jo pelkkään monistamiseen, tablettien tarkastukseen, askarteluvälineiden, liimojen ym. järkkäämiseen menee ennen tai jälkeen koulupäivän se yksi tunti. Jos teen uusia tehtävämonisteita (perinteisellä leikkaa-liimaa-menetelmällä, menee askarteluun tunti). Kopiokoneelle joutuu jonottamaan, sitä säätämään ja meillä ei ainakaan ole oppilailla omia tabletteja/läppäreitä, joten ne pitää varata ja avata ja kirjautua ja tehdä korjaupyyntöjä kun eivät avaudu tai pääse nettiin.
UUsien sähköisten oppimateriaalien teko vie aikaa. siirrän ryhmätyömateriaalia esim. sway-alustoille, joten siinä menee 10 tuntia / yksi ryhmätyö, jota oppilaat ehkä käyttävät 1-2 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vedit tuollaisen kuukausipalkan? Luokanopettajan palkka on noin 2600 euroa/kuussa, kun ei ole mitään ikälisiä tai lisätöitä (tarkoittaa lisää myös työtunteja).
Kaveri tienaa neljä tonnia kuussa luokanopena.
Kerroin on virallisesti 1,5 ainakin luokanopella. Eli opetustunnit kerrotaan 1,5:llä, niin se on se aika, joka laskennallisesti menee tuntien pitämiseen ja suunnitteluun. Esimerkiksi luokanope: 24 h/vko opetusta ->36 h/vko opetuksen suunnittelua ja opetusta. Siihen päälle 3 yt-tuntia, jotka kuuluu siis opettajan työhön. Näin työaika 24 tunnilla olisi 39 h/vko. Tuo 24 on minimiopetusvelvollisuus. Sillä vastavalmistunut saa 2600 Euroa. Onko se teistä ihan hirveän vähän, kun lomatkin vastavalmistuneet on pääsääntöisesti työttömänä? Ne kertyvät lomat vähennetään vuoden aikana pidetyistä lomista pois (joulu ja hiihto), joten kesäkuussa ei tule mitään "lomalopputiliä" vaan viikon karenssin jälkeen ansiosidonnaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten varmasti tienaa! Kaverista on kiva sanoa sulle niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se tekeekin sitten paljon ylitöitä ja lienee ikälisiäkin keko. Selitetään nyt rautalangasta: luokanopen opetusvelvollisuus 24. Sitä vastaan saat peruspalkan. Jos otat "ylitunteja" eli opetatkin vaikka 26 tuntia, niin saat ylityökorvausta eli ylituntipalkkaa kahdesta tunnista. Palkka on noin 100 Euroa/kk. Vähän sama kuin millä alalla vaan voi ottaa ylitöitä ja sillä kiskoa palkkaa ylös. Tosin ylituntejakaan ei kaikissa kouluissa juuri ole ja toisissa niihin hukutaan. Valitettavasti juuri kaupunkikouluissa vedetään pitkälti peruspalkalla ilman ylituntimahdollisuutta edes ja kaupungeissa elämä on kallista. Maaseudulla taas opettajilla on hirveät ylituntimäärät ja siksi elävätkin edullisessa ympäristössä aika leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole syytä rehvastella. Inhoaa työtään yli kaiken ja meinaa vaihtaa alaa pienemmälle palkalle.
Siis ylitunnista saa esimerkiksi luokanopettaja noin 100 Euroa/kk. Kaksi ylituntia viikossa tekee peruspalkkaan 200 Euroa lisää. Joillain vanhoilla opeilla voi olla kaikki ikälisät ja hirveät ylituntimäärät ja vielä haalittu jotain "kevyitä lisätunteja" eli vastataan siitä ja tästä koulussa, niin niistä saa kanssa lisää. Kyllä vanhemmilla opettajilla voi olla helposti jopa alakoulussa tuo 4000 Euroa, jos oikein painaa työtä. Ja lukiossa mennään 5000-6000 Euron väliin ikälisillä, jos vaan saa tunteja tarpeeksi. Peruspalkka on alle 4000 Euroa lukiossakin kaikilla ikälisillä, mutta toki siihen voi onnistua haalimaan lisukkeita ja ylituntipalkka on paljon korkeampi lukiossa kuin alakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole syytä rehvastella. Inhoaa työtään yli kaiken ja meinaa vaihtaa alaa pienemmälle palkalle.
Kannatan suunnitelmaa. Mutta ei voi tienata neljää tonnia, vai tekeekö erityisluokanopen työtä 30 viikkotunnilla + ikä- ym. lisät täydet, sit saatan uskoa.
Miksi kaikki kateelliset eivät ole opettajia?!
24 tuntia opetusta ja siihen päälle suunnittelut, kokeiden korjaamiset, palaverit, kokoukset, yhteistyö vanhempien kanssa, tukea tarvitsevien oppilaiden osalta moniammatillinen yhteistyö niin erkkaopen kuin eri terapeuttien kanssa yms. Välitunnit kuluvat joko valvonnoissa tai esim. liikuntavälineitä kantaessa paikasta toiseen, kuvistarvikkeita kärrätessä, oppilasläppäreitä etsiessä kun edellinen käyttäjä on unohtanut ne palauttaa paikoilleen tai omien oppilaiden riitoja selvittäessä (en suostu käyttämään oppitunteja tähän, toiset oppilaat ansaitsevat opetuksen. Riidat selvitetään sitten välkillä, jos eivät osaa ilman aikuisen apua niitä selvittää). Ehkä yhden välkän päivässä ehtii kahvitaukona pitää. Lounaskin on syötävä oppilaiden kanssa samalla käyttäytymistä valvoen ja opettaen eli siis yleensä hotkimalla oma lautanen tyhjäksi. Onneksi valvontalounas sentään on opettajalle ihan naurettavan halpa. 40h/viikko ei riitä mihinkään. Lisäksi aika monet vanhemmat odottavat opettajan olevan puhelimen päässä 24/7 ja vastaavan Wilma-viesteihin yömyöhälläkin.
Minulla on myös aineenopen pätevyys, joten palkkaa saan vajaat 2800 euroa kuussa. Ei vielä mitään ikälisiä tai muita vastaavia. Muutamia ylitunteja olen vuodessa tehnyt ja ne ovat nostaneet palkan n. 3000 euroon kuussa. Joskus olen saanut TVA-lisää, kun luokassa on ollut paljon erityistä tukea tarvitsevia. Neljän tonnin kuukausipalkka häämöttää jossain 15 vuoden päässä.. En kyllä olisi kateellinen yhdellekään opettajalle palkasta tai kesälomasta, he ovat ne kyllä lukuvuoden aikana ansainneet.
Sun palkkasi on ihan liian korkea suhteessa vastuuseen. Opettajalla on vastuullaan vähintään 20 alaista eli oppilasta.