Järkyttävä video lapsen hukkumistilanteesta
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706072200191487_u0.shtml
Ihmiset eivät piitanneet lainkaan
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Näin ulkopaikkakuntalaisena voin sanoa, että missä tahansa käy Helsingissä huomaa miten asenne on ihan eri ihmisillä, mistään ei oikein välitetä. Tässä se paras esimerkki.
Leimaanko minä sitten vastaavasti kaikki maalaiset sinun perusteellasi?
Hukkuminen on hiljainen tapahtuma. Hukkuva ei huuda apua, vaan hiljalleen vajoaa ja kuolee. Tietenkin lapsen äiti on täysi kusipää jne. Ei suurimmalle osalle vanhemmista tulisi mieleenkään ajatella, että pienen lapsen yksin jättäminen veden lähelle on vähänkään OK.
Allas täynnä pösilöitä aikuisia.
Tuo alku menee varmasti ihan "leikin" piikkiin, mutta loppuaika videosta on järkyttävää. Ketään ei kiinnosta, vaikka tasan näkee mitä tapahtuu. Monen aikuisen katse pitkään pojassa mutta kukaan ei puutu, vaan lähtee vähin äänin... Miten nuo aikuiset nukkuvat yönsä, kun antavat lasten hukkua altaaseen omien silmiensä alla !!??
Vierailija kirjoitti:
Näyttää vuosaaren uimahallin uuden puolen altaalta. Siitä on alusta asti ollut huono viba, se on jotenkin liian syvä ja suihkulähteen virtaus liian voimakas.
Juuri tuo virtaus saa näyttämään että lapsi on liikkeessä.
Joskus itäkeskuksen uimahallissa oli tosi villejä mustatukkaisia poikia. Niistä tuli mieleen vaan etteivät olleet koskaan käyneet äipän kanssa hallissa pieniä ollessaan.
Sameissa luonnonvesissä ei edes näe, tuossa näki, ohut on raja välillä taivaan ja maan.
Näillä mustatukkaisten poikien äideillä ei ole mitään asiaa uimahalliin itseään esittelemään. Todellakin Itäkeskuksen uimahallissa on näitä pikkupoikia, jotka ovat todella rajuja. Pysytään kaukana, ei uskalla puuttua. Olisikohan herättänyt huomiota, jos pikkunen vaaleahiuksinen tyttö olisi tuolla tavalla kellunut?
Voi luoja, tää järkytti ihan oikeasti. Tossa alussa tosiaan näyttää, että poika räpiköi ja leikkii vaan, mutta uskomatonta miten ei muka voi huomata jos poika elottomana kelluu pitkän ajan. Ihan kauheaa.
Ahdistaa todella paljon. Mitä jos itse olisin ollut tuossa tilanteessa? Olen vahvasti likinäköinen eli en näe kunnolla mitä ympäristössä tapahtuu.
Muistan itse lapsena kun melkein hukuin lastenaltaaseen. Tein kuperkeikan pinnan alla ja jotenkin se kuperkeikka vain jatkui ja jatkui ja jatkui, enkä saanut happea ja ihmeen kaupalla jotenkin yksin sain itseni taas pystyyn.
Olin ruma lihava tyttölapsi. Oliko tämä syynä ettei kukaan aikuinen tullut apuun?
Vierailija kirjoitti:
Näin ulkopaikkakuntalaisena voin sanoa, että missä tahansa käy Helsingissä huomaa miten asenne on ihan eri ihmisillä, mistään ei oikein välitetä. Tässä se paras esimerkki.
Come on, jos ympärillä satoja ihmisiä, on mahdotonta tarkkailla kaikkia. Tuskin kukaan jättää lasta hukkumaan tarkoituksella. Oma kokemukseni Hesasta on, että heti tulee joku auttamaan, jos vähänkin liukastuu. Vai perustuuko näkemyksesi siihen, että kaikki eivät pysähdy antamaan rahaa kerjäläiselle? :D
Ette kai te todella luule ja väitä, että nuo muut altaassa olijat huomasivat tilanteen eivätkä tehneet mitään? Todella paksu väite! Syyllistäjät, menkää itseenne. Olitko itse kenties tänään uimassa? Osaatko kertoa, montako lasta altaassa oli? Kuka oli isän, kuka äidin seurassa? Kuinka pitkään joku poika sukelsi?
Ei pinnan tuntumasta näe samalla tavalla pinnan alle kun ylhäältä kamerasta. Liikkuvan pinnan alle ei oikeastaan näe mitään. Ihmisen huomiokyky on todella alhainen, jos ei vartavasten ole valppaana ympäristön huomioimista varten. Asiat lipuvat näkökenttämme ohi, ja jos puolessa sekunnissa ei havaitse jotakin poikkeavaa, huomio ja ajatus siirtyy jo muualle. Sukelteleviin ja kieppuviin lapsiin uimarit ovat niin tottuneita, etteivät kiinnitä heihin huomiota. Tuskin ihmiset huomasivat, että lapsi oli yksin ja että hänellä oli hätä. Asia ei yksinkertaisesti pälkähtänyt heidän päähänsä.
Outoa, että uimavalvoja ei nähnt tilannetta. Kenties valvojaa ei ollut juuri paikalla. Vanhemman vastuuta ei muutenkaan voi koskaan siirtää ulkopuoliselle valvojalle.
Olen huomannut lasteni kanssa uimahallissa käydessäni, että ihmiset ovat sokeita ja ajattelemattomia tai sitten välinpitämättömiä, vaikka kyseessä olisikin toisen henki! Lasken koko ajan lasteni päitä ja sitä kuinka kauan ja miten he viipyvät sukelluksissa. Välillä lapsi on yskinyt vettä, kun on tullut pintaan!
Meillä yksi vanhempi ottaa mukaan uimahalliin korkeintaan kaksi lasta, joilla on heikohko uimataito ja kaksi vanhempaa menee kolmen lapsen kanssa uimaan. Jaamme valvomiset niin, että kumpikin vanhempi tietää ketä valvoo, kun vaihdamme välillä. Jos yksi lapsi ui kauemmaksi, niin vanhempi on vierellä. Kahden käskemme uida samaa matkaa eli kolmeen osaan emme edes anna lastemme hajaantua! Meillä on siis mukana uiva ja kokonaisuutta valvova vanhempi. Mielestäni ei ole ollenkaan liioittelua! Lapsemme osaavat uida vasta 2 m - 25 m ja sukeltelevat mielellään! Kellua osaa vasta kaksi! Pienet ikäerot.
Olisin huomannut aikaisemmin kuin tuolla videolla tuon hukkuvan lapsen, samalla kun olisin tarkkaillut omia lapsiani, mutta vain jos olisin ollut muutaman metrin etäisyydellä! Yleensä valvon lapsiani noin kahden metrin etäisyydeltä. Olen pelastanut monta vierasta lasta kävelemästä auton alle, mutta hukkuvia ei ole sattunut vielä kohdalle. Olen kyllä laskenut pintaan nousuja jo vieraillekin ja tarkistanut välillä tilanteen niin läheltä, että ovat räpiköineet pintaan. Tai pyytänyt lastani sukeltamaan lähelle:)
Tuttavani ottaisi lapseni mukaan mökilleen uimaan yhdessä hänen lastensa kanssa. Luonnon vesi on siellä niin tummaa, että ei edes löytäisi hukkuvaa! Virtakin voisi viedä! En todellakaan päästä! Meillä on enemmän valvontaa kuin heillä ja taas se nähtiin, että on syytä ollakin! Olen saanut kuulla, että olen ylihuolehtiva vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi poika näyttä tekevän voltteja veden alla ja uiskentelevan.
Tilanne on se että nyt ihminen tietää etukäteen mihin kuuluu keskittää huomio ja mitä videolla tapahtuu. Mutta miettikää jos video näytettäisiin ilman ennakkotietoja ja sen jälkeen kysyttäisiin tapahtuiko tässä jotain erikoista. Kukaan ei varmasti tajuaisi silloin tapahtumaa.
Kyllä vaan useampi pää kääntyy katsomaan poikaa. Eleet on sellaisia että mitä v****a tuo lapsi tuossa tuota vettä räiskyttää.
Tuo räiskytyshän on ollut suht äänekästä vaikka videolla ääniä ei olekaan. Seuraavat hetken ja häipyvät paikalta! Eräskin tulee takaisin heti kun lapsi lopetti räiskyttämisen eli hukkui. Että kun nyt on taas rauhallista ja kunnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on se että nyt ihminen tietää etukäteen mihin kuuluu keskittää huomio ja mitä videolla tapahtuu. Mutta miettikää jos video näytettäisiin ilman ennakkotietoja ja sen jälkeen kysyttäisiin tapahtuiko tässä jotain erikoista. Kukaan ei varmasti tajuaisi silloin tapahtumaa.
Kyllä vaan useampi pää kääntyy katsomaan poikaa. Eleet on sellaisia että mitä v****a tuo lapsi tuossa tuota vettä räiskyttää.
Tuo räiskytyshän on ollut suht äänekästä vaikka videolla ääniä ei olekaan. Seuraavat hetken ja häipyvät paikalta! Eräskin tulee takaisin heti kun lapsi lopetti räiskyttämisen eli hukkui. Että kun nyt on taas rauhallista ja kunnollista.
Koska niin monet pikkupojat uivat ja sukeltelevat rajusti ja pitkään. Niillä on harvoin vanhempia valvomassa, ihmisiä ärsyttää se. Mutta siinä vaiheessa, kun poika kelluu elottomana, niin ihmettelen todellakin, että kukaan ei ole huomannut mitään. Jos pieni tyttö hulmuavine hiuksineen olisi kellunut, niin olisi ehkä kiinnittänyt huomiota. Näin luulen.
Varmasti nämä lähellä olleet ihmiset ovat oppineet tilanteesta jotain ja äitinsä. Onkohan tuosta tehty lasu?
Ei, vaan suomi on todella lapsivihamielinen maa.
Sukellellessa ei käsillä räiskytetä vaan jaloista räiskähtää ajoittain.
Juu, olen turvallisuusasioissa ylihuolehtiva ja olen monen tutun ja tuntemattoman lapsen uimista seurannut halleissa ja rannoilla.
Lapsen eloton ruumis kelluu päin ja ihmiset tyyliin työntää pois :D
Nämä ihmiset kuulusteluun ja joku rangaistus. Heitteillejättöhän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
UIMATAIDOTON TEKJI VOLTTEJA, OLETKO TOSISSASI ???
volttia teki joo, mutta paniikissa tulee kyllä tuyollaisiakin liikkeitä, kerropa miten lapsi joka ei osaa uida osaisi kuitenkin tehdä voltteja veden alla ja hengitellä sen ajan vaivatta ??
miten hän UIMATAIDOTTOMANA on oppinut noin hienoja liikkeitä ??
Loppupuolella nainen lapsen kanssa näkee kyllä mitä tapahtuu. Lähtee vaan pois. Palaa kuitenkin takaisin ja sitten tietty rynnii katsomaan miten poikaa elvytetään.
Uskomatonta.
Mistä noille uimavalvojille maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa heistä näki tilanteen mutta eivät halunneet tai uskaltaneet puuttua.
Miten osa ihmisistä voi olla tästä niin varmoja. Ja kirjoittaa kommentteja "minä ainakin olisin huomannut". Hukkuva ei huuda apua, kuin elokuvissa. Hukkuva vajoaa kerta toisensa jälkeen nousten pintaan kunnes ei enää jaksa. Moni kaveriporukka on järkyttynyt iäksi kun porukan jäsen onkin hukkunut veteen ilman, että kukaan on tajunnut hänen hukkuvan. Näissä tilanteissa usein oltu ihan vieressä, mutta ei huomattu hukkuvan kamppailua.
Onneksi poika selvisi.
Kyllä osa heistä näki tilanteen mutta eivät halunneet tai uskaltaneet puuttua.