Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenta Suomi: Lapset ja ravintolat

Vierailija
07.06.2017 |

Keskustelevat tuossa lapsista ja ravintolakäyttäytymisestä.

Kuulemma Suomessa ei vain viedä lapsia tarpeeksi ravintoloihin, jolloin lapset oppisivat ravintolassa käymisen olevan normaalia, eikä erikoistilanne. Myös lastenlistat ravintoloissa ovat huono idea, koska lasten olisi hyvä opetella syömään sitä mitä vanhemmatkin, tai ainakin maistella samaa ruokaa.

Mielenkiintoista oli mielestäni tämä kertomus, kun juontajanainen kertoi ravintolassa juoksennelleesta lapsesta. Tämä lapsi oli juossut heidän ravintolapöytäänsä ja hypännyt juontajanaisen syliin ja syönyt siinä. Kuulemma oli vain naurattanut ja olivat perheet sitten vilkutelleet toisilleen. Tällainen käytös ei kyllä mielestäni kuulu ravintolaan, vaikka muuten olenkin samaa mieltä.

Mitäs mieltä muut ovat? Miten lapset ja ravintolat -yhdistelmä toimii parhaiten?

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei koskaan ole ravintolassa häirinneet muut kuin aikuiset (eniten känniääliöt ja toisekseen kännykkään huutajat).

Sinkkuna syön paljon ulkona (3-4 kertaa viikossa). Siitä päätellen nämä keskustelut aiheesta ovat tyypillistä tiukimmilleen trollattua somevaahtoa.

Vierailija
102/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden mielestä ei saa "kytätä" tai kuunnella mitä lapset ravintolassa tekee ja tuollainen aiheuttaa vain lisää hankaluutta että asia nostetaan tapetille, niin mikä ratkaisu teillä on ongelmaan? Miten ratkaistaan ravintolassa huonosti käyttäytyvien lasten aiheuttama häiriö, koska keskustelun laajuudesta päätellen sellainen ongelma todella on.

Miten te äidit ja isät ratkaisette ongelman, jos muut eivät saa puuttua asiaan mitenkään?

Onko ongelma olemassa?

Ihmettelen vaan kun itse syön lounaani ravintolassa joka päivä, viikonloppuisin käymme usein ravintolassa, lomalla monta kertaa viikossa ja risteilemmikin usein.

En oo kertaakaan törmännyt juokseviin lapsiin, enkä ole häiriintynyt lasten takia.

Miten on mahdollista, että reilusti yli sata kertaa vuodessa onnistun "ongelman" välttämään ja Sumarin ja kaltaistensa elämä on samaan aikaan pelkkää survivalia.

Turussakaan en ole ikinä "maanpäällsitä helvettiä" kokemut vaikka mökkeilen Turun naapurissa.

No ei kai ne nyt työpaikkojen lounasravintoloissa käykään. Ylipäätään lounasaikaan.

Käypä joku viikonloppu vaikka Rossossa, niin saat tyyleistä kokemusta.

Luepa uudelleen. Lukeeko tuolla "työpaikan lounasravintola"? Ei lue.

Ja helppo vinkki: Rosso on perheravintola. Älä mene sinne, jos pelkäät perheitä.

Lisävinkki: Rosso on wt-perheravintola. Älä mene sinne, jos pelkäät wt-perheitä.

En oo kertaakaan törmännyt juokseviin lapsiin, enkä ole häiriintynyt lasten takia. Kommentti oli vinkkinä tälle tyypille kokemuksien laajentamiseksi; kuplasta ulosastumiseen.

...................................................................................................................

Tässä keskustellaan siitä ttä ihmiset ei saa ruokailla rauhassa. Ei siitä että pitää erikseen etsinällä etsiä paikkoja joissa häiriintyä.

Onko ihminen, joka ei ole edes kokenus ko. kokemusta mitenkään pätevä väittämään sitten täällä yhtään mitään?  Kehoitin astumaan kuplasta yhden kerran ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden mielestä ei saa "kytätä" tai kuunnella mitä lapset ravintolassa tekee ja tuollainen aiheuttaa vain lisää hankaluutta että asia nostetaan tapetille, niin mikä ratkaisu teillä on ongelmaan? Miten ratkaistaan ravintolassa huonosti käyttäytyvien lasten aiheuttama häiriö, koska keskustelun laajuudesta päätellen sellainen ongelma todella on.

Miten te äidit ja isät ratkaisette ongelman, jos muut eivät saa puuttua asiaan mitenkään?

Onko ongelma olemassa?

Ihmettelen vaan kun itse syön lounaani ravintolassa joka päivä, viikonloppuisin käymme usein ravintolassa, lomalla monta kertaa viikossa ja risteilemmikin usein.

En oo kertaakaan törmännyt juokseviin lapsiin, enkä ole häiriintynyt lasten takia.

Miten on mahdollista, että reilusti yli sata kertaa vuodessa onnistun "ongelman" välttämään ja Sumarin ja kaltaistensa elämä on samaan aikaan pelkkää survivalia.

Turussakaan en ole ikinä "maanpäällsitä helvettiä" kokemut vaikka mökkeilen Turun naapurissa.

No ei kai ne nyt työpaikkojen lounasravintoloissa käykään. Ylipäätään lounasaikaan.

Käypä joku viikonloppu vaikka Rossossa, niin saat tyyleistä kokemusta.

Luepa uudelleen. Lukeeko tuolla "työpaikan lounasravintola"? Ei lue.

Ja helppo vinkki: Rosso on perheravintola. Älä mene sinne, jos pelkäät perheitä.

Lisävinkki: Rosso on wt-perheravintola. Älä mene sinne, jos pelkäät wt-perheitä.

En oo kertaakaan törmännyt juokseviin lapsiin, enkä ole häiriintynyt lasten takia. Kommentti oli vinkkinä tälle tyypille kokemuksien laajentamiseksi; kuplasta ulosastumiseen.

...................................................................................................................

Tässä keskustellaan siitä ttä ihmiset ei saa ruokailla rauhassa. Ei siitä että pitää erikseen etsinällä etsiä paikkoja joissa häiriintyä.

Onko ihminen, joka ei ole edes kokenus ko. kokemusta mitenkään pätevä väittämään sitten täällä yhtään mitään?  Kehoitin astumaan kuplasta yhden kerran ulos.

Epäilen aiheesta ongelman olemassaoloa.

Koska jos käy vuodessa 100-200 kertaa eri ravintoloissa eri puolilla maata ja maapalloa, eikä koko ongelmaan törmää ja sinäkään et osaa nimetä kuin lastenravintola Rosson niin ongelman välttää simppelisti sillä, että ei mene lastenravintolaan.

Vierailija
104/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mekin kun lähdettiin oikein hienosti syömään miehen kanssa ja viettämään rauhallista aikuisten iltaa niin eiköhän ollut ravintola niin täynnä lapsukaisia että meille ei riittänyt ollenkaan sitä ruokaa jota just oltais haluttu ja saatiin vaan se toisiks paras vaihtoehto! Ja eikös vain meidän lempparinurkkauskin ollut varattu imettäjille ja seuraavaks paras pöytä oli varattu vaipanvaihtajille! Ja kaamee kasa leluja oli yhdelle pöydälle kaadettu ja niitä sitten heiteltiin joka puolelle ja myös kiskottiin pöytäliinoista että astiat helis lattioille. Ja tosiaan rattaita oli sullottu joka paikkaan ettei oikein kääntymään mahtunut ja metelikin oli ihan korviahuumaava. Ja oksennusharsoja liehyteltiin sinne tänne ja se haju ei ollut yhtään kiva! Myös mun mekon helmaan joku kävi pyyhkimässä naamansa ja miehen puvuntakin lipereissä roikku eräs ja kerjäsi jälkiruokaa niin eihän siinä muu auttanut kun antaa se sille koska se äitikään ei yhtään välittänyt vaikka ihan vieressä seisoi ja hymyili! En kyllä enää mene koskaan tuohon paikkaan!

Vierailija
105/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa äiti eristetään muusta yhteiskunnasta. Minutkin tipautettiin jopa työporukan sählyringistä ja sulkapalloporukasta pois. Siis minulta kysymättä päätetiin, että lapsen saatuani en kerran viikossa illalla tule pelaamaan - enkä voi saada edes kuulumisia.

No eihän siitä sählynpeluusta itkevä vauva mukana mitään tulisikaan? Lapset kun pitää raahata ihan joka paikkaan.

Ensinnäkin minä sain adoptiolapsen, joten hän ei ollut vauva. Ja toisekseen se peliaika oli kello 19, jolloin lapsi isän kanssa kotona.

Mutta tätähän tää on: tässäkin ketjussa suvereenisti selitetään että kymmenen vuoden päästä äiti voi ehkä päästä vankilasta.

Syystä, että äiti kuljettaa sitä vankilaa mukana.

Lapset pitäisi jättää useammin kotiin. Lapsista on usein haittaa monissa paikoissa. Heitä ei pitäisi raahata mukana paikkoihin, joissa tarkoituksena on aikuisten toiminta. Kuten peli-ilta. Kokous. Luennot.

Äidit ei tätä ymmärrä.

No kas kun MLL esim ohjeistaa että alle 13-vuotiaata ei saa jättää kotiin ilman aikuista.

...

No tuo ei ole peruste tuoda vauvaa esim. yliopistolle luennolle ja häiritä kaikkia 199 muuta tai kokoukseen, vaikka se kuinka olisi vain seuran (harrastus) kokous.

Minä olin mukana sählyringissä joka pelaa kerran viikossa kello 19. Minut tiputettiin tästä ringistä pois kun sain lapsen. Kulaan ei kysynyt haluanko jatkaa harrastusta.

En kertaakaan vienyt lasta mihinkään vaan se vihamielinen reaktio tuli jo kun hän ei ollut edes Suomessa. Poissulku.

Anteeksi, ei ole pakko vastata, mutta miten sinut tiputettiin pois? Mä olen harrastanut joukkuelajia 10 vuotta ja saanut sinä aikana 2 lasta, ja olen molemmilla kerroilla vaan ilmoittanut, että olen äitiyslomalla joukkueesta x ajan ja palaan silloin ja silloin. En edes ymmärrä miten mut voitaisi käytännössä tiputtaa pois joukkueesta.

Tiputettiin pois meiliringistä . Tää oli epävirallinen porukka, ei siis mikään "joukkue".

Yhtäkkiä vaan huomasin etten saa enää meilejä, joissa sovittiin asioista yms.

Ja tää ei ollut sattuma koska samaan aikaan tuon meiliringin "ylläpitäjä" tipautti minut pois myös sulkapallosta. Olin käynyt pelaamassa hänen kanssaan viis vuotta ja nyt vaan hän pyysi tilalleni toisen.

Nelikymppinen lapseton nainen.

Okei, olen pahoillani! Todella törkeää käytöstä.

En kuitenkaan ihan osaa pitää tuota nimenomaan äiteihin kohdistuvana syrjintänä, vaan tuon nimenomaisen porukan huonotapaisuutena/omituisen sosiaalisena dynamiikkana, koska en ole koskaan törmännyt vastaavaan tapaukseen. Mutta voin olla väärässä ja tarkoitus ei ole vähätellä kokemustasi.

Kyllä syyksi sanottiin nimenomaan se lapsi. Kuulemma tulisi liikaa säätöä. Ja minä en kyllä ole säätäjätyyppi, en silloin enkä nyt kun kaikki lapset jo lukiossa.

Vierailija
106/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ravintoloissa te oikein käytte jos siellä on syliin tunkevia lapsia??? Hesessä ja Raxissako?

Ei nimittäin ole ikinä moista osunut kohdalleni. Tuntuu että nyt vähän liiotellaan. Tai sitten käydään lasten ravintoloissa syömässä.

No ei ole tunkeneet mun syliin edes hesessä tai raxissa :) Ei missään, ikinä. Harvemmin näkee niitä juokseviakaan lapsia. Ihmettelen tätä kauheaa kohua huonosti käyttäytyvistä lapsista kun oikeesti niitä näkee tosi harvoin. Ihan kohtuu hyvinhän suomalaislapset käyttäytyy. Ihan samoin kuin muuallakin maailmassa, ei ne lapset nimittäin muuallakaan aina istu kiltisti pöydässä ja ole hiljaa.

Tää on nyt taas tätä suomalaisuuden haukkumista, ainahan Suomi ja suomalaiset on niin huonoja ja muualla ollaan niin hyviä ja mahtavia että. Naurettava kohu taas kerran.

Vierailija
107/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ns. hienossa ravintolassa syömässä siten, että viereisessä pöydässä oli lapsiperhe. Pöydän vieressä seisoi käytännössä koko ajan tarjoilija, joka heti noin 4v:n yrittäessä lähteä omille teilleen oli tarttumassa lautaseen ja kysyi, että maistuiko. Mistä vanhemmat tietty sanomaan, että lapsi syö vielä, ei saa ottaa lautasta. Johon tarjoilija kohteliaasti, että asia OK, lapsella on siis tarve käydä pesemässä kädet, jompikumpi vanhemmista varmaan lähtee mukaan. Tätä jatkui koko aterian ajan, täydellisen kohtelias tarjoilija ja perhe, jolle ei sallittu lapsetonta ateriaa, koska tarjoilija ei päästänyt lasta liikkumaan ilman vanhempia.

Vierailija
108/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa äiti eristetään muusta yhteiskunnasta. Minutkin tipautettiin jopa työporukan sählyringistä ja sulkapalloporukasta pois. Siis minulta kysymättä päätetiin, että lapsen saatuani en kerran viikossa illalla tule pelaamaan - enkä voi saada edes kuulumisia.

No eihän siitä sählynpeluusta itkevä vauva mukana mitään tulisikaan? Lapset kun pitää raahata ihan joka paikkaan.

Ensinnäkin minä sain adoptiolapsen, joten hän ei ollut vauva. Ja toisekseen se peliaika oli kello 19, jolloin lapsi isän kanssa kotona.

Mutta tätähän tää on: tässäkin ketjussa suvereenisti selitetään että kymmenen vuoden päästä äiti voi ehkä päästä vankilasta.

Lapset pitäisi jättää useammin kotiin. Lapsista on usein haittaa monissa paikoissa. Heitä ei pitäisi raahata mukana paikkoihin, joissa tarkoituksena on aikuisten toiminta. Kuten peli-ilta. Kokous. Luennot.

Äidit ei tätä ymmärrä.

No kas kun MLL esim ohjeistaa että alle 13-vuotiaata ei saa jättää kotiin ilman aikuista.

...

No tuo ei ole peruste tuoda vauvaa esim. yliopistolle luennolle ja häiritä kaikkia 199 muuta tai kokoukseen, vaikka se kuinka olisi vain seuran (harrastus) kokous.

Minä olin mukana sählyringissä joka pelaa kerran viikossa kello 19. Minut tiputettiin tästä ringistä pois kun sain lapsen. Kulaan ei kysynyt haluanko jatkaa harrastusta.

En kertaakaan vienyt lasta mihinkään vaan se vihamielinen reaktio tuli jo kun hän ei ollut edes Suomessa. Poissulku.

Anteeksi, ei ole pakko vastata, mutta miten sinut tiputettiin pois? Mä olen harrastanut joukkuelajia 10 vuotta ja saanut sinä aikana 2 lasta, ja olen molemmilla kerroilla vaan ilmoittanut, että olen äitiyslomalla joukkueesta x ajan ja palaan silloin ja silloin. En edes ymmärrä miten mut voitaisi käytännössä tiputtaa pois joukkueesta.

Tiputettiin pois meiliringistä . Tää oli epävirallinen porukka, ei siis mikään "joukkue".

Ja tää ei ollut sattuma koska samaan aikaan tuon meiliringin "ylläpitäjä" tipautti minut pois myös sulkapallosta. Olin käynyt pelaamassa hänen kanssaan viis vuotta ja nyt vaan hän pyysi tilalleni toisen.

En kuitenkaan ihan osaa pitää tuota nimenomaan äiteihin kohdistuvana syrjintänä, vaan tuon nimenomaisen porukan huonotapaisuutena/omituisen sosiaalisena dynamiikkana, koska en ole koskaan törmännyt vastaavaan tapaukseen. Mutta voin olla väärässä ja tarkoitus ei ole vähätellä kokemustasi.

Kyllä syyksi sanottiin nimenomaan se lapsi. Kuulemma tulisi liikaa säätöä. Ja minä en kyllä ole säätäjätyyppi, en silloin enkä nyt kun kaikki lapset jo lukiossa.

Okei, olipa törkeää.

Vierailija
109/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuivii silleen kasaan, että lopulta inistään siitä, että Rossossa sen lasten leikkinurkkauksen vieressä istuessa ihan satavarmasti se huuto häiritsi....

Vierailija
110/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä edes menisi Rossoon, enkä ymmärrä miksi sinne kukaan semmoinen ihminen menisi joka haluaa nauttia ruuasta ja seurasta. Siellä syödään suht halpaa, ihan ok ruokaa ja siellä on lapsille oma lista sekä lasten leikkipaikka. Kukaan normaali aikuinen ei sinne ilman lapsia menisi esim. lauantaina päivällä. Täytyy olla kyllä jo pikkuisen vajaa.

Kävin viikonloppuna eräässä suositussa hampurilaispaikassa. Ei siis mikään hese tai mäkkäri, vaan sellainen missä on hampparit vähän laadukkaampaa kamaa. Varmaan 80% asiakkaista oli perheellisiä. Muutamassa pöydässä oli sellaisia ehkä 15-17v. nuoria. Lapset olivat hieman turhautuneita välillä kun ruoka ei tullutkaan ihan heti, omakin lapsi alkoi kiemurtelemaan ja nousi kerran tuoliltaan, aikeissaan karata pois. Mutta muuten todella hyvin käyttäytyi kaikki lapset ja varmaan moni ihminen oli arvannutkin että varmasti suosittu ravintolapäivä lapsiperheillä kun oli koulujen päättäjäispäivä.

Ainoa joka kovaan ääneen valitti oli sellainen keski-ikäinen nainen. Hän valitti kyllä ihan joka asiasta ja "mikä ihme täällä kestää". Onpa yllättävää että kestää kun jokainen pöytä täynnä eikä kyseessä ole pikaruokala.

Heselläkin kun olen oman lapsen kanssa käynyt, niin sielläkin lapset ovat käyttäytyneet ihan hyvin. Totta kai juoksevat leikkipaikalla, eivätkä aina osaa ehkä varovasti kävellä sinne mutta suurempia huutokonsertteja en ole nähnyt. Käykääpä hesessä esim. klo 23-05, jos haluatte nähdä huonosti käyttäytyviä ihmisiä.

Nyt on vain niin muodikasta kertoa kuinka huonosti kasvatettuja lapset ovat.

Ei kai sitä ennen lapset juosseetkaan ravintolassa, kun ei siellä koskaan käyty.

Vierailija
111/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit ei tätä ymmärrä.

...

Okei, olipa törkeää.

Samaisessa työpaikassa minut tiputettiin tekemään rutiinihommia ja kun kuopus joutui yöllä sairaalaan ja minä itse hankin itselleni sieltä sairaalasta siksi työpäiväksi sikaisen, minulle nuristiin, että minun pitää kyetä ilmoittamaan etukäteen lapsen kohtaukset.

En ole enää ko työpaikassa. Riitautin sopimusrikkeen ja nostin kymmenien tuhansien korvaukset ennen kuin nostin kytkintä.

T. Bad ass mama

Vierailija
112/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet ravintolassa jossa noin kymmenen hengen humalainen miesporukka huutaa kurkku suorana, koska ovathan he juoneet alkoholia niin tietenkin huutavat, et pidä tästä ja sanot ravintolan työntekijöille niin "kyllä, sellaista se on". Jos sanoisit tälle häiriköivälle porukalla niin h*orittelut ja turpa kii sekä muu yleinen v*ttuilu pilaisi kyllä loppuillan.

Mutta sitten lapsiperheet kuitenkin nostetaan suureksi demoniksi.

Tuntuu jotenkin että jotkut ihmiset lähtevät ihan tarkoituksella johonkin rossoon lauantaina päivällä, huvipuistoon päivällä tai lasten tapahtumiin, että saisivat kitissä "huonosti kasvatetuista lapsista". Ei mulla ainakaan ole intoa mihinkään noista lähteä edes lasten kanssa, joskus pakko mutta vielä vähemmän kävin niissä lapsettomana inisemässä äänistä.

Vierailija
113/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kiljuminen on pahinta, sitä ei tulisi sallia hetkeäkään jos lapsi on sen ikäinen että tietää kiljumisen olevan ei-sallittua.

Juoksevia lapsia on kyllä ravintoloissa, mutta pahin tapaus oli kun olimme perheen kanssa syömässä ja muutaman pöydän päässä oli kiljuva lapsi (n.4-5v), jota vanhemmat eivät saaneet hiljaiseksi. Jatkoi vain kiusallaan kiljumista, aina vaan kovempaa ja enemmän, kun huomasi vanhempien siitä ärsyyntyvän.

Vanhempien taktiikka oli ilmeisesti jättää kiljuminen huomiotta, jolloin se loppuu, mutta omat tärykalvoni eivät olisi kestäneet siihen saakka, joten jouduin pyytämään tarjoilijaa hiljentämään lapsen. (ei silleen kummisetä-tavalla vaikka tuo siltä kuulostikin. :D)

Tarjoilija kävi pöydässä ja äitin naama meni nurinpäin, pari kiljaisua lapselta ja äiti lähti lapsen kanssa ulos.

Pointti siis, että vaikka hälyä ja melua sallit lapseltasi, niin kiljumisen suhteen on oltava nollatoleranssi.

Vierailija
114/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kiljuminen on pahinta, sitä ei tulisi sallia hetkeäkään jos lapsi on sen ikäinen että tietää kiljumisen olevan ei-sallittua.

Juoksevia lapsia on kyllä ravintoloissa, mutta pahin tapaus oli kun olimme perheen kanssa syömässä ja muutaman pöydän päässä oli kiljuva lapsi (n.4-5v), jota vanhemmat eivät saaneet hiljaiseksi. Jatkoi vain kiusallaan kiljumista, aina vaan kovempaa ja enemmän, kun huomasi vanhempien siitä ärsyyntyvän.

Vanhempien taktiikka oli ilmeisesti jättää kiljuminen huomiotta, jolloin se loppuu, mutta omat tärykalvoni eivät olisi kestäneet siihen saakka, joten jouduin pyytämään tarjoilijaa hiljentämään lapsen. (ei silleen kummisetä-tavalla vaikka tuo siltä kuulostikin. :D)

Tarjoilija kävi pöydässä ja äitin naama meni nurinpäin, pari kiljaisua lapselta ja äiti lähti lapsen kanssa ulos.

Pointti siis, että vaikka hälyä ja melua sallit lapseltasi, niin kiljumisen suhteen on oltava nollatoleranssi.

Mä yritin tätä samaa joskus johonkin pikkujouluporukkaan mutta tarjoilija vaan kuiskas että kyllä ne siitä pian lähtee. Lapsille ja perheille sentään uskaltaa huomauttaa.

Vierailija
115/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, täällä myös yksi "vankilassa elävä" äiti joka on huomannut suomalaisten häiriintyneen tavan suhtautua lapsiin.

Minulla on iloinen ja puhelias 2v lapsi itsellä, ja käydään ihan säännöllisesti ulkona syömässä. Jutellaan siinä syömisen lomassa niitä näitä, tai lapseni lähinnä pälpättää paljon, hyvin iloisena, ja ihan kohtuullisella äänellä. Kommentoi ruokia "nam, hyvää kurkkua, muusia, anna vettä jne jne". Noh tästä hyvästä minä saan katseita yleensä aina, ja katseiden viesti on nimenomaan se, että minun pitäisi jotenkin hiljentää lapseni. Jos olisin syömässä aikuisen kanssa, niin puhetta olisi taatusti sama määrä tai enemmän, ja melutaso täysin sama. Jostain syystä kun puhujana onkin lapsi, niin ihan normaali, ruokailutilanteeseen kuuluva keskusteleminen on hirveän häiritsevää. Onneksi myös positiivisia ja lapsirakkaita ihmisiä on paljon!

Muistakaa: se että loukkaannut, ei tarkoita että olet oikeassa.

Vierailija
116/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä ravintolatyöntekijänä boikotoin ravintoloita  niin pitkään kun alalla työnantajat kohtelevat työntekijöitä niinkuin kohtelevat. Ylipäätään suomessa ei ole montaakaan paikkaa, joka voi kutsua itseään kunnon hyväksi ravintolaksi.  Jokainen on jonkun toisen kopio, ja  puolet lautasella  on einespaskaa. Mielikuvitus puuttuu täysin.

Joten saman saa  grilliltäkin.  Parempi tehdä hyvät ruoat itse, ja kutsua ystävät syömään. 

Ja  samasta syystä en vie  lastani ravintolaan.  Silkkaa paskaa.

Vierailija
117/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukikohan kukaan sitä kolumnia oikein kunnolla? Siinähän nimenomaan sanoi Sumari, että lapset on ok ja pitää ja saa tuoda ravintolaan, mutta ravintolassa ei juosta eikä huudeta, vaan käyttäydytään. Ja ollaan niiden lasten kanssa ja neuvotaan, eikä räpelletä kännykkää tai jutella pelkästään aikuisten kesken. Sisälukutaito on aika monelta nykyjään hukassa. 

Eikä lapselta kysytä mitä haluaisit syödä, valita saa mutta nekin pitää osata vanhemman rajata. Otatko keittoa vai perunaa. Mansikka- vai mustikkajugurttia. Pointtina se, että lapsi kokee saaneensa itse valita, mutta oikeasti ei ole mitään valinnutkaan.

Sama puolison kanssa: Mennäänkö tänään elokuviin vai syömään - ei, että tehtäiskö jotain kivaa yhdessä?

Vierailija
118/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Lissabonissa opiskelu-aikana vaihdossa. Siellä, kun lähdettiin iltasella syömään/juhlimaan kavereiden kanssa, niin ravintolat olivat täynnä lapsiperheitä. Pöytien välissä vilisi pieniä päitä ja kaikilla näytti olevan rentoa ja mukavaa. Silloin olin vielä itsekkin lapseton, mutta minusta oli kiva seurata sitä perheiden hulinaa. Nykyään kolmen lapsen vanhempana, en voisi ikinä kuvitella samanlaista illanviettoa täällä Suomessa perheeni/suvun kanssa, harmi!

Vierailija
119/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että ns. paremmissa piireissä lapset saavat olla enemmän lapsia ja käytös sallitaan, kun taas mitä alemmas mennään sosioekonomisesti, sen jyrkempiä ovat mielipiteet liittyen lasten käytökseen. Jotain kuninkaallisten tapahtumia on sen vuoksi kiva katsoa, kun bättre folk hyväksyy hymyillen lasten kiukuttelun vakka paikalla maailman silmäätekeviä ja tilaisuus televisioidaan.

Tämän huomaa ihan pk - seudulla, muutin itä- Helsingistä Espooseen ok- alueelle ja täällä lapset meluavat ja leikkivät pihoilla paljon enemmän kuin idässä jossa asui lapsia yhtä paljon ellei enemmänkin. Tuntuu, että lapsille huudettiin ja käskytettiin itä- Helsingissä enemmän, tällä jopa lähikaupassa jotkut mummon juttelevat lapseni kanssa ja ilmapiiri on suvaitsevaisempi eri- ikäisiä kohtaan. En ymmärrä tätä, kun idässä on kuitenkin esim. maahanmuuttajia ja erinäköisä ihmisiä muuten enemmän, niin eikö asian pitäisi olla toisin päin?

Minua ja lastani saa mulkoilla ihan vapaasti, emme mene katseista rikki. Tervetuloa avautumaan, jos häiritsemme, katsotaan sitten kenen naama menee väärinpäin. En kasvata lastani yhteiskuntaa tai muita ihmisiä varten, hän on oma persoonansa ja haluan kannustaa että oppii tunnistamaan omat tarpeensa ja rajansa, sekä ilmaisemaan ne. Sen rinnalla ei jonkun randomin mulkkaus merkkaa mitään. Ylipäätään ihmetyttää, miksi nämä avuautujat kuvittelevat, että heidän mielipiteillään tms olisi mitään arvoa lapsiperheille? Ravintoloissa esim. nimeonomaan kannustetaan käymään lasten kanssa samoin matkustamaan. Luuletteko, että lapsiperheet lukevat palstoja ja alkavat elää kuten joku lapseton sinkku Kontulasta toivoo?

Vierailija
120/123 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse itse käydä ravintoloissa eikä viedä lapsia ravintoloihin. Oksettavan pahaa ruokaa sitten vielä yrittää syömisen lisäksi saada lapset kuriin. Kaukana nautinnosta ja rentoutumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan