Hankkisitko tytöllesi pidennykset tällaisessa tilanteessa? Riita miehen kanssa
Tytöllä oli kauniit vaaleat hiukset peppuun asti ja oli mankunut niiden leikkaamista jo melkein puoli vuotta. Pitkän suostuttelun jälkeen sai tänään vihdoin haluamansa lyhyen poikatukan kampaajalla. Mallikin oli netistä tytön itsensä valitsema ja meistä lopputuloskin näytti lähestulkoon sen kuvan mukaiselta. Vaan eipä ollut tyttömme tyytyväinen tulokseen. Päinvastoin hän on itkenyt kampaajalta asti ja vaatii nyt pidennysten hankkimista. Meillä vaan on miehen kanssa nyt erimielisyys siitä, hankitaanko vai ei.
Minusta 13-vuotiaan tytön pitää jo olla tarpeeksi kypsä kantamaan valintojensa seuraukset, etenkin kun lopputulos oikeasti näyttää siltä hänen toivomansa kuvan mukaiselta. Olisi eri asia jos kampaaja olisi jotenkin pilannut hänen hiuksensa. Tytön isä taas ei alunperinkään olisi halunnut tytölle lyhyitä hiuksia ja on pidennysten hankkimisen kannalla. Hän ja tytär uskovat pidennyksillä saavan hiuksista ainakin yhtä nätit kuin mitä ne olivat ennen leikkaamista. Minusta hiuspidennykset eivät kuulu 13-vuotiaalle kuten ei esimerkiksi lävistyksetkään. Mies ja tytär eivät tietenkään ymmärrä tätä, koska väittävät, etteivät muut tule tietämään tytöllä edes olevan pidennykset. Niin tai näin, niin fakta on, että sellaiset pitkät, vaaleat ja hyväkuntoiset hiuspidennykset maksaisivat varmasti mansikoita, miehen mielestä tytöillä pitää olla pitkät hiukset hinnasta viis.
Mielipiteitä?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan ketään fiksu osaava kampaaja edes suostua laittamaan noin nuorelle tytölle pidennyksiä.
Ei kai kukaan kirjoita oikeasti tuolla tavalla?
Paitsi iso osa turkulaisista.
Mulla ei todellakaan olisi vara laittaa rahaa tuollaiseen. Tyttö halusi leikata, sai leikata, nyt on lyhyet, piste.
Ne kasvaa kyllä.
Mun äiti oli kampaaja ja meillä oli kotona värivarastoja. Mä aloin värjäilemään hiuksia seiskalla ja sillon just kun yksin kotona, tosi fiksua... Kasilla värjäsin sitten mustaksi ja tein värinpoiston omatoimisesti niin, että hapete oli 12% ja pidin sitä reilun tunnin päässä, voi morjens. Tukka oli kuin purkkaa ja äiti sen itkien leikkasi pois. Oli sen verran traumaattinen tapaus nuoren tytön itsetunnolle, että värjäilyt loppui siihen, hiukset kasvoi ja aloin arvostaan tätä omaani, tervettä hiusta. Ehkä sun tytöllesikin tämä on se opetus.
Leikkautin itsekin lapaluiden alle ulottuvan tukkani noin 15-vuotiaana aivan lyhyeksi. Ei ollu hyvä. En tajunnut silloin, että lyhyttä tukkaa pitää laittaa, ja lisäksi mallia pitää leikata muotoon jatkuvasti. Aikuisena sitten kasvatinkin pitkän tukan, joka nyt on takapuoleen.
Mun aikana pidennyksiä ei ollut tarjolla. Luulen, että paniikkinappulana olisi pidennyksiä tullut toivottua. On teidän tehtävä päättää hankitteko ne vai ettekö, minä en hankkisi. En pidä tärkeänä tässä opetuksellista aspektia, eiköhän tyttö jo opetuksensa saanut. Sen sijaan hyvä syitä ovat a) piennykset eivät näytä siltä miltä oma tukka näytti, ja tuon ikäisillä tämä voi johtaa kiusaamiseen ja b) pidennykset voivat vahingoittaa omaa tukkaa. Perustele nämä tyttärellesi.
Ei tainnut tyttäresi tajuta että lyhyet hiukset vaativat muotoilua näyttääkseen siltä kuin netin kuvissa? Etsippä hänen kanssa vinkkejä netistä, muutama muotoilutuote ja ostakaa kunnon fööni.
Jos hänellä on aivan suomalaisen hento hius, näyttää polkka todella lattealle. Nimimerkillä minä. Leikkasin ensi kerran abou 4v sitten, vuosi meni että opin käyttämään tyvispraytä ja kampaamaan yms niin että niissä on enemmän voluumiä (tosin olen aina ollut surkea kauneudenhoitoasioissa, opin vasta tuolloin mikä on kuivashampoo). Nyt mulla on vasta sellainen tuuhea "leijonanharja" Jonka halusin, ja se on vaatinut pari värjäystä, hiustenpesujen vähentämisen, muutaman lettitekniikan opettelun, ja aika törkeän monta pulloa juurikin kuivashampoota. Ei toki kaikilla näin vaikea, mutta kannattaa tosiaankin tyttöä muistuttaa että tuollaisessa netissä hankitussa kuvassa, niissä hiuksissa on aivan varmasti kemikaaleja, eivätkä näytä koskaan suoraan suihkun jälkeen niin hyvälle.
Jo olet muuten oikein reilu, niin varmasti moni kampaaja opettaa miten niitä laittaa?
Vierailija kirjoitti:
. Sen sijaan hyvä syitä ovat a) piennykset eivät näytä siltä miltä oma tukka näytti, ja tuon ikäisillä tämä voi johtaa kiusaamiseen
Ei, vaan tuo on yksinkertaisesti typerin syy ikinä jättää tekemättä jotain.
KIUSAAMINEN EI OLE KIUSATUSTA JOHTUVAA. Ei vaikka olisi pidennykset.
Voiko tehdä kesän esim.kotitöitä maksaakseen nuo?Sitten ennemmin ok,muuten saisi kantaa vastuuta päätöksistään.
Vierailija kirjoitti:
Pöh. Nehän kasvaa takaisin!
Totanoin. Kasvaahan ne joo, mutta jos tukka on nyt sanotaan 5 cm, ja tähtää takapuolipituiseen, niin laskekaa siitä kauanko kestää jos vuodessa kasvaa 12 cm. Tämän jälkeen lohduttakaa sillä 13-vuotiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Jos jollekin jäi epäselväksi, niin minä en todellakaan kannata pidennysten hankkimista tytölle, vaan kannoin lähinnä huolta siitä mitä jos ukkokultani jääräpäissään meneekin vaan kampaajalle hankkimaan ne vastoin minun tahtoani. Hänellä miehenä kokemukset naisten hiuspidennyksistä ovat tietysti vain sellaisia, joissa joku tuttu nainen onkin maininnut hänellä olevan hiuspidennykset eikä mies olisi ikinä itse arvannut sitä. Näin ollen luulee pidennysten olevan vastaus kaikkeen ja luulee niiden pystyvän ihmeisiin. Kerron hänelle illalla nämä jutut, ettei se tule näyttämään hyvältä, eikä tytön nysätukka edes kestäisi sinettien painoa. Pidennykset eivät ole minullekaan henkilökohtaisesti tuttuja.
En oikein ole itse peruukinkaan kannalla, koska en tahdo opettaa tyttöä sellaiseen feikkielämään. Lisäksi ainakin hyvältä näyttävät peruukitkin maksavat monia satoja euroja. En tahdo laittaa moista rahasummaa yhden teinitytön tempoiluun. Tällä hetkellä likka protestoi niin voimakkaasti asian suhteen, etten usko hänen jaksavan moista kovinkaan kauan. Tänään lähti ovesta ulos pipo päässään ja oli lisäksi virittänyt jonkun sukan mytyksi päähänsä, jotta näyttää enemmän siltä kuin omat hiukset olisi ponnarilla kiinni pipon alla. Ihan kekseliästä, mutta turhaa, koska ei hän tule saamaan hiuksiaan takaisin tällä temppuilulla.
Sitten kun hän saisi ne pidennykset, nekin olisivat ihan p*skat, koska niiden hoitaminen on todella työlästä 13-vuotiaalle, sekä se tukka ei todellakaan näytä siltikään siltä vanhalta omalta. Ja taas kiukutaan.
Ensinnäkin voi olla vaikeaa löytää ammattilainen tuohon pidennyksen laittoon, koska asiakkaana on noin nuori. Tuon ikäisen ollessa kysymyksessä, ja noin pitkää pidennystä varsinkin laitattaessa tulee esiin kysymykset hiusten hoidosta, käytännöllisyydestä sekä järkevästä budjetista jatkoa ajatellen - ja nämä osaa arvioida ja tehdä vain ammattitaitoinen kampaaja. 60cm pitkää, hyvälaatuista sekä oikein laitettua työtä, hoitoaineineen, ette alle 500€:n saa. Myöskin nämä erikoispitkät ja vaalennetut hiukset ovat ne kaikista suuritöisimmät hoitamisen suhteen - vai monellako aasialaisella tai edes eurooppalaisella on sellaiset hiukset luonnostaan? Jep, ne ovat ne eniten esikäsitellyimmät pidennyshiukset! Halvat hiukset näyttävät ja käyttäytyvät kuten halvat, ja halvalla asennettu tarkoittaa yleensä että koulutusta pidennyksiin tai ylipäätään kampaamotöihin ei ole. Hyvin lyhyeen malliin laittaminen vaatii koulutettua tietoa ja taitoa, ettei se pilaa omaa, saati näytä tökeröltä.
Mites sitten 1-3 kk:n päästä: kuka kustantaa huollot tai mahdollisesti myös uudet pidennyshiukset, kun niitä ei todennäköisesti ole jaksettu hoitaa ja ne ovat takkuuntuneet pilalle? Se rahasumma mitä et halua ymmärrettävästi nytkään käyttää ei todellakaan ole vain kertaluonteinen!!
Tyttö on itse tehnyt hiustenleikkauspäätöksen, ja omista valinnoista kuuluu ottaa nyt vastuu.
Mitä haittaa pidennyksistä lopulta on? Tyttö on luultavasti jo tajunnut tehneensä virheen, jota voisi pidennyksillä vielä jonkin verran korjata. Hän voisi sitä paitsi maksaa ne esimerkiksi viikkorahoistaan. Suurin osa pidennyksistä on sitä paitsi väliaikaisia, toisin kuin esim. lävistykset.
T: 16-vuotias
Jälkiviisaana sanon, että ei koskaan kannata leikata suoraan pitkistä hiuksista poikatukkaan... Muutos on liian suuri. Ensin pitkä polkka ja tykkää lyhemmistä, niin sitten jossain vaiheessa ihan lyhyt.
En laittaisi pidennyksiä tytölle. Vaikka harmihan tuo tietysti on. Polkkaakin kasvatellessa menee vuosi...
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa pidennyksistä lopulta on? Tyttö on luultavasti jo tajunnut tehneensä virheen, jota voisi pidennyksillä vielä jonkin verran korjata. Hän voisi sitä paitsi maksaa ne esimerkiksi viikkorahoistaan. Suurin osa pidennyksistä on sitä paitsi väliaikaisia, toisin kuin esim. lävistykset.
T: 16-vuotias
En toki tiiä sun viikkorahoista, mutta voisin epäillä ettei 13-vuotias saa kotitöitä tekemällä 500 euroa kovin nopeasti kerättyä. Varsinkaan kun puolen vuoden päästä ne pitää uusia ja menee taas se 500 euroa. Ja pidennykset todellakin voi jättää pysyvää vahinkoa, niitä kaljuja laikkuja ja hiusten katkeilua, jos hiukset ei kestä. Mun ystävä käytti hiuksia kasvattaessaan pidennyksiä, eivätkä ne kasvaneet mihinkään 3 vuodessa. Otti pidennykset pois ja alkoi pian kasvamaankin.
Ap, ei pidennyksiä. Järkyttävän kallista, liian vaativa hoito 13-vuotiaalle ja näyttää todella rumalta lyhyessä tukassa.
Ei lyhyeen poikatukkaan voi laittaa pidennyksiä. Näyttää aivan hirveältä, tulee sellainen 80-luvun rokkarilook jossa päällä on lyhyttä tukkaa pystyssä ja alta tulee pitkä mullet. Hyi. Tytön kannattaa nyt vaan kasvattaa sitä tukkaa ja pidennykset voi ostaa sitten kun hiukset ulottuu olkapäille. Silloinkin pidennykset voivat olla vain 10-15 cm pidemmät kuin ne omat hiukset. Kyllä 13-vuotiaalla voi pidennykset olla, mutta ei tuossa kyseisessä hiusmallissa.
En oo näin tyhmää taas pitkiin aikoihin kuullutkaan. Jos tarina totta on.
Ei tietenkään mitään pidennyksiä. Tyttö halusi lyhyet hiukset ja sai. Eipähän toista kertaa tee nopeita päätöksiä.
Isäkin on ihan pöhkö. Kohta likka haluaa silarit ja sitten rasvaimun.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilleni kävi sama 15-vuotiaana. Otti pidennykset. Leikkas ne pois ja taas lyhyeks ja otti taas pidennykset. Tätä teki 18 vuotta ja nyt on niin ohuet ja lyhyet hiukset, että niihin ei saa edes mitään, eikä ne enää kasva. Itsellänikin oli 15-vuotiaana, enkä ota enää ikinä! Jos oma lapsi kysyisi lupaa, kieltäisin. Etenkin jos olisi 13v.
Miten niin ei enää kasva??
Mun muksun pitkät hiukset pätkästiin sillon kun se oli 11. Nyt se on 13. Kysyin juuri, olisiko hän vaatinut pidennyksiä, jos ei olisi ollut tyytyväinen lopputulokseen. Lapsi katsoi minua kuin olisin vähän tyhmä ja vastasi: "Nehän kasvaa takas, jos haluaa?!?!"
Ei omassa teini-iässä ollut vaihtoehtoa muuta kuin katua ja kasvattaa. Ottakoot tyttö tämän opikseen, että harkitsee asioita pitempään, etenkin sellaisia joita ei voi korjata.
Ei pidennyksiä tietenkään. Nyt on vaan kestettävä lopputulos, itsehän hän tukan leikkaamista halusi. Teini-ikäisen marinaa joutuvat vanhemmat joka tapauksessa kuuntelemaan, oli asiat sitten niin tai näin.