Suku riidoissa - mitenkä järjestää rippijuhlat?
Siis tulossa hirveät juhlat. Lapsen takia hieno juttu ja pitää järjestää, mutta miten selvitä?
Kommentit (16)
No entäs sitten, jos rippilapsen äiti ja mummi eivät tule keskenään toimeen? Miten sitten porrastetaan?
Aikuiset ihmiset täytyy pystyä tulla toimeen yksien .juhlien ajan.Joten kutsuisin ketä haluisin ja voi sitten tulla tai olla tulematta.
Eihän rippijuhlat ole perinteisesti isot juhlat. Kutsuttuja isovanhemmat ja lapsen kummit.
Näin ainakin meidän suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset täytyy pystyä tulla toimeen yksien .juhlien ajan.Joten kutsuisin ketä haluisin ja voi sitten tulla tai olla tulematta.
Kyllä mä osaan olla fiksusti, mutta mummista en mene takuuseen. En puhu mitään, niin siinähän se. Mutta tunnelma on epämiellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän rippijuhlat ole perinteisesti isot juhlat. Kutsuttuja isovanhemmat ja lapsen kummit.
Näin ainakin meidän suvussa.
Ei perinteisesti = teidän suvussa. Meidän suvussa on perinteisesti kutsuttu tädit, sedät, enot, serkut ja läheiset ystävät noiden mainitsemiesi lisäksi.
Jätä mummi kutsumatta tai poistu itse paikalta.
Olkaa suosiolla mummon kanssa eri huoneissa kahvin ajan. Kyllä kirkossa on tilaa kummallekin.
Jos vieraita on paljon, on helppo notkua muualla kuin sen mummin kyljessä. Koeta värvätä joku muu vaikkapa kaatamaan kahvia, niin ei siinäkään tilanteessa tarvitse ottaa kontaktia.
Hanki anopinjakkara ja hänen saapuessaan osoita sitä ja sano, että tuossa on paikka sulle, istu ole hyvä. ;)
Minä pitäisin juhlat aivan tavalliseen tapaan kuten pitäisin muutenkin. Jos joku ei osaa käyttäytyä saa luvan poistua paikalta. Jos alkaa joustamaan riitapukarien takia samalla antaa luvan tämänlaiselle käytökselle jatkua vastaisuudessakin.
Kutsun kaikki ja jokainen kutsuttu saa itse päättää miten fiksu tai lapsellinen haluaa olla. Kyllä nyt yksien lapsen juhlien ajan pitää pystyä käyttäytymään.
Meillä tulossa samantapainen tilanne. Minun äitini jo vuosia sitten katkaisi välit minuun. Lapsen rippijuhlat tulossa. Mulle on ihan sama milloin äitini eli lapsen mummu tulee. Mutta äitinä aion kyllä itse olla paikalla silloin kun suurin osa muistakin vieraista. Käyköön mummu sitten eri aikaan jos ei pysty oman lapsensa (ja nuorempien lapsenlasten joita ei ole kaikkia tavannut edes) kanssa samaan tilaan astumaan. Saa toki tulla jos kykenee, en anna sen pilata lapsen juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tätä kokeiltu...
Lopputulos: puolet porukasta ilmoittaa, että "vitsi,kun sattuu JUST tuona päivänä olemaan muuta! Tuun sit maanantaina/ensviikolla/joku ilta piipahtamaan." Selän takana selvitellään, minä päivänä vihollinen X on tulossa ja "ovelasti" valitaan eri päivä... Ja niin ne juhlat venyy kahdeksi viikoksi, kun kaikki vaan käy miten tykkää 😭
Jos olisi omat juhlat, ilmoittaisin raa'asti, että ei tarvi tulla ollenkaan (ja juuri tämän takia jätin esim. omat valmistujaiset juhlimatta. En vaan jaksa!), mutta kun nämä on aina näitä pienten lasten synttäreitä ja pienet kumminki odottaa mummoja/pappoja/serkkuja käymään 😣
Jätä kutsumatta. Omissa rippijuhlissa tätini rupesi huorittelemaan äitiäni ja itse näin jälkikäteen mietin että olisin ilman juhliakin selvinnyt. Ja hääjuhlia en jostain syystä tule pitämään:) aikuset ihmiset...
Jättäisin kiukkusimman ja riitasimman kutsumatta.
Esim. Omaa isääni en häihin halunnut. Anoppi kyllä teki kaikkensa, että isäni tulee paikalle ja siitä meinas ratketa toinen sota.
Anoppi on siis isäni duunikavereita. Isä ei oikeastaan tule kenenkään kanssa toimeen, joten oli helppo jättää ulkopuolelle. Riidoissa etenkin poikiensa ja veljensä kanssa.
Porrastetut vierailuajat kutsuihin tai sitten jätetään pahimmat riitapukarit kutsumatta kokonaan.