TÖIHIN TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA? – ”HALLITUS HALUAA JÄRJESTÄÄ YRITYKSIIN ILMAISTA TYÖVOIMAA”
www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3730457-toihin-tyottomyyskorvauksella-ha…
Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen on käärmeissään hallituksen jatkuvista esityksistä työttömyysturvan heikentämiseksi.
– Heikennysten lisäksi hallituksella näyttää olevan kova huoli saada yrityksiin ilmaista työvoimaa.
Viimeinen pisara Maliselle on hallituksen esitys kokeiluksi, jonka perusteella kuntouttavaa työtoimintaa tarvitsevat pitkäaikaistyöttömät voitaisiin laittaa yrityksiin töihin työttömyyskorvauksella.
– Tämä menee jo liian pitkälle. Hallitus haluaa nöyryyttää työttömiä pakottamalla heidät ilmaiseksi työvoimaksi.
Suurta menestystä Malinen ei hallituksen kokeilulle ennusta.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Koska tää tulee voimaan? Just laitoin maksuun miehen kahdelle työntekijälle palkat. Toiselle nettona 2100 ja toiselle (kesätyöntekijä/talvet osa-aikainen, opiskelija) 1600. Tähän päälle pitää maksaa ennakonpidätykset, eläkemaksut jne. Osattaisiin hommautua mokomista kalliista ihmisistä eroon ja tilalle otetaan vaikka kolme kuntoutujaa. Työ on hirveän yksinkertaista ja saahan se karenssin, jos kerrotaan työkkäriin, että lusmusivat "kuntoutustyöpaikkansa".
Ja simpsalapim, mä pääsen ensi kesänä sinne USA:n road tripille, johon yritän säästää. Saataisiin terassikin vihdoin uusittua ja se poreamme sinne. Lisäksi autonvaihtorahatkin säästyisi noiden päälle vuodessa.
KANNATAN EHDOTTOMASTI TÄTÄ HALLITUKSEN ESITYSTÄ. NYT PITÄÄ OLLA TIUKKANA, LAISKAJAAKOT VAAN TYÖHÖN! Ja kaikenlaista purnutusta vastaan riittää se, että työantaja kertoo työntekijän tehneen töitä huonosti, pinnanneen yms., niin karenssia vaan. Vähintään 6kk. Nälkä laittaa nöyräksi. Ei tässä loisia aleta elättämään....
Itse suunnittelet iloisesti loisimisesta hyötymistä. Yrityksesi sietääkin kaatua kun se ei tee mitään kannattavaa toimintaa josta asiakkaan kannattaisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tää tulee voimaan? Just laitoin maksuun miehen kahdelle työntekijälle palkat. Toiselle nettona 2100 ja toiselle (kesätyöntekijä/talvet osa-aikainen, opiskelija) 1600. Tähän päälle pitää maksaa ennakonpidätykset, eläkemaksut jne. Osattaisiin hommautua mokomista kalliista ihmisistä eroon ja tilalle otetaan vaikka kolme kuntoutujaa. Työ on hirveän yksinkertaista ja saahan se karenssin, jos kerrotaan työkkäriin, että lusmusivat "kuntoutustyöpaikkansa".
Ja simpsalapim, mä pääsen ensi kesänä sinne USA:n road tripille, johon yritän säästää. Saataisiin terassikin vihdoin uusittua ja se poreamme sinne. Lisäksi autonvaihtorahatkin säästyisi noiden päälle vuodessa.
KANNATAN EHDOTTOMASTI TÄTÄ HALLITUKSEN ESITYSTÄ. NYT PITÄÄ OLLA TIUKKANA, LAISKAJAAKOT VAAN TYÖHÖN! Ja kaikenlaista purnutusta vastaan riittää se, että työantaja kertoo työntekijän tehneen töitä huonosti, pinnanneen yms., niin karenssia vaan. Vähintään 6kk. Nälkä laittaa nöyräksi. Ei tässä loisia aleta elättämään....
Itse suunnittelet iloisesti loisimisesta hyötymistä. Yrityksesi sietääkin kaatua kun se ei tee mitään kannattavaa toimintaa josta asiakkaan kannattaisi maksaa.
Ai, niin. Mietin sitäkin, että koska yrityksen tilat on tässä kodin yhteydessä, niin kyllä voisi olla tarpeen myös kuntoutuva tekemään pihatyöt. Olen suunnitellutkin maisemointia, mutta on kovin raskas sitä yksin tehdä ja mies on aina töissä.... Mutta jos saisin kuntoutujan, niin hän voisi kantaa mulle niitä kiviä ja kaivaa kuoppia yms. Tulisi kotipihakin... sori, siis yrityksen imago kuntoon. Jos pyytäisi siivoamaan meillä kotona, niin pitää varmaan joku muodollinen hinta maksaa yritykselle siivouspalvelusta, ettei työtön kuvittele voivansa käräyttää meitä verottajalle. Bonusta olisi, jos hanskaisi tiliasiat, niin ei tarvisi enää kallista tilitoimistoa käyttää.
Nyt se kysymys: Koska näitä työttömiä saa alkaa tilaamaan töihin? Ei tarvi kuin tuosta ikkunasta katsoa ulos, niin hirveästi on tekemätöntä työtä! Rikkaruohot rehottaa, pensaita pitäisi leikata, nurmikkokin on ylipitkä jo... (vrt. Susanna Koski katselee metsiä kulkuneuvon ikkunasta ja näkee siellä tekemätöntä työtä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä työttömillä voi teettää sellaisia töitä, joita muuten ei kukaan tee, esim. vanhusten ulkoilutusta, tienvarsien siivousta (ainakin täällä maalla käydään jollain koneella katkomassa tienvarsirisut, mutta ne jätetään sitten vaan sinne maahan, rumalta näyttää) ja voisihan sorateitä kunnostaa niinkuin ennenvanhaan, eli lapio kouraan vaan. Ja pitää ottaa myös huomioon työttömyyskorvauksen suuruus, ei peruspäivällä mitään kokopäivätöitä tehdä, vaan esim. pari-kolme päivää viikossa tai puolipäiväisesti. Tarkasti pitäisi pitää huoli, ettei markkinoita vääristetä.
Kuka tuon työn tehnyt tähän asti, eli ulkoiluttanut vanhuksia, tienvarsien siivouksia ym.? Haluatko heille potkut ja palkanalennuksen?
Jos niitä töitä ei kukaan ole tähän asti tehny, niin ne eivät ole sitten olleet niin tuottavia töitä että niitä kannattaisi teettää, eikä siksi niihin ole palkattu ketään. Sinä keksit vain tuottamattomia töitä mutta et ymmärrä että työssä oleellista on sen tuotto.
Keksimällä tuottamattomia töitä tuottavuus laskee ja ajaa meidät kehitysmaaksi.
Vedät mutkia suoriksi. Vaikka Suomessa ei ole virallista minimipalkkaa, euron tai parin tuntipalkat on käytännössä laittomia. Lisäksi siitä nousisi armoton somekohu, jos joku hakisi työntekijää niin pienellä palkalla. Tällaisia erittäin matalan tuottavuuden töitä olisi paljon, mutta nyt niihin ei voida palkata ketään, ei edes ketään sellaista joka aidosti tahtoisi tehdä niitä vaihtoehtona työttömyydelle.
Miksi kukaan tahtoisi töihin euron tuntipalkalla?
Aivan. Ketään ei kielletä menemästä keräämään risuja työttömyyskorvauksella mutta siitä huolimatta siitä ei ole businesta kenellekään.
Just eilen oli ketju jossa työntekijän mielestä on kyykyttämistä, kun pitää omalla ajalla käydä kysymässä mihin työpisteeseen menee ja hakea asiaankuuluvat varusteet/vaatteet ja olla työpisteellä työajan alkaessa. Että eikö tuolta ajalta pitäisi saada palkkaa??
Mutta työttömän pitäisi tehdä koko päivä töitä ilmaiseksi, ihan omalla ajalla siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, niin. Mietin sitäkin, että koska yrityksen tilat on tässä kodin yhteydessä, niin kyllä voisi olla tarpeen myös kuntoutuva tekemään pihatyöt. Olen suunnitellutkin maisemointia, mutta on kovin raskas sitä yksin tehdä ja mies on aina töissä.... Mutta jos saisin kuntoutujan, niin hän voisi kantaa mulle niitä kiviä ja kaivaa kuoppia yms. Tulisi kotipihakin... sori, siis yrityksen imago kuntoon. Jos pyytäisi siivoamaan meillä kotona, niin pitää varmaan joku muodollinen hinta maksaa yritykselle siivouspalvelusta, ettei työtön kuvittele voivansa käräyttää meitä verottajalle. Bonusta olisi, jos hanskaisi tiliasiat, niin ei tarvisi enää kallista tilitoimistoa käyttää.
Nyt se kysymys: Koska näitä työttömiä saa alkaa tilaamaan töihin? Ei tarvi kuin tuosta ikkunasta katsoa ulos, niin hirveästi on tekemätöntä työtä! Rikkaruohot rehottaa, pensaita pitäisi leikata, nurmikkokin on ylipitkä jo... (vrt. Susanna Koski katselee metsiä kulkuneuvon ikkunasta ja näkee siellä tekemätöntä työtä)
Hyvä provo ja osuvasti Susanna Koskea ivaileva. Susanna Koski osoittaa että koulutus voi mennä hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt vähän! Miksi työttömän tulisi saada toimeentulonsa ilmaiseksi sohvalla lojumalla kun normaalisti ihmiset tekevät töitä sen eteen että saa ruokaa ja pystyy elää. Minusta on hyvä ja oikeudenmukaista että työtön pistetään töihin näkemään rahan eteen vaivaa. Sitä paitsi työtön hyötyy siitä itsekin kun pääsee ihmisten ilmoille.
TOIMEENTULONSA, eli riittävästi selviytyäkseen hengissä , ostaakseen ruokaa.
Ne jotka saavat työstään PALKKAA, voivat laittaa rahaa säästöön, ottaa asuntolainan, matkustella , käydä ravintoloissa , leffassa yms.
Luuletko tosiaan, että niitä työttömiä, jotka oikeasti haluavat elää lopun elämäänsä sillä 600e /kk on kovin paljon?????
Oletko itse montakin vuotta ollut työttömänä?On todella törkeää pistää työttömät yrityksiin töihin ILMAN TYÖSTÄ MAKSETTAVAA OIKEAAA PALKKAA. Miten joku edes kehtaa puolustella sitä? no , itsekkäät k"""""""t tietenkin .
Pointti on siinä, että sinä saat sen saman summan veronmaksajien lompakosta "luukuilta". Monenko työssä käyvän uskot maksavan sinun asumistuet, toimeentulotuet ja työttömyyskorvaukset mielellään? Vero-% noustessa työssä käyvä kiittää huoltosuhteen kasvua... en usko, että tällä "pakolla töihin" ketään saa ottamaan vastuuta itsestään ja tarttumaan toimeen. Mutta mitä tapahtuisi, jos tukia ei olisi?
No onpa tullut jokunen euro maksettua veroa kymmenen työssäolovuoden aikana. Nyt olen työtön. Saan työttömyyskorvausta. Toivottavasti myös töitä, helppoa ei ole päästä mihinkään kun yt:t tekee työttömiä koko ajan lisää, mutta mieluummin saan töistä kunnon palkkaa kun kituutan tuolla korvauksella ja olen muitten mielestä yhteiskunnan loinen. Mutta tilanne on nyt tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että ärsyttää joutua "töihin" toimeentulotuella. Itse työssä k
Nyt te jotka ette yrityksistä huolimatta saa työtä (mitä vain kun vaan saisi työn), on mahdollisuus päästä näyttämään kyntensä työnantajille ja mahdollisuus on työllistyä. Positiivista asennetta! Kukaan ei työnteosta mene rikki :)Jos teen työn hyvin, ilmaiseksi, saan olla ilmaistyössä niin pitkään kun laki sallii.
Sen jälkeen tulee tilalleni joku muu tekemään työni lmaiseksi.
Miksi kukaan palkkaisi minut jos saa tilalle ilmaisen? Ja mä olen itse MENETTÄNYT määräaikaisen TYÖNI, jossa olin useita jaksoja, kun TYÖNANTAJA OTTI tilalle ILMAISTYÖNTEKIJÄN.
Että pääsi sekin "näyttämään kyntensä"mun palkkatyön kustannuksella.
Tätä se on ja tällä muka suomi nousuun?
Ennen käytettiin hyväksi nuoria "työharjoittelijoita" ja opiskelijoita palkatta että saavat "arvokasta työkokemusta" ja ehkä me sit sut palkataan EHKÄ-tyyliin.
Nyt hyväksikäytettäviä tarjotaan ammattitaitoisista työttömistä työnhakijoista karenssin uhalla . Voi jukolauta!
Työn haku on työttömän työtä. Kuka ehtii töitä hakemaan, jos kaikki aika ja energia menee ilmaistyössä raataessa. Sen jälkeen onkin orjatyövoimaloukussa.