Junan leikkivaunu oli absurdi kokemus - onko niissä aina samanlainen meno?
Matkustimme lapseni kanssa junalla, ja ajattelin, että kohtuullisen mittainen junamatka leikki- ja ravintolavaunuineen voisi olla lapselle kiva kokemus. Ja lapselle se varmaan olikin, mutta minulle ihan helvetillinen silmiä avaava koettelemus - olen aina ollut sitä mieltä, että on niitä välinpitämättömiä vanhempia ollut aina ja vanhempia haukutaan ihan turhaan, mutta nyt en enää oikein tiedä.
Ensinnäkin siellä seinässä lukee isolla, että lapset leikkivät vanhempiensa vastuulla ja tämän lienee jokainen normaalijärkinen vanhempi käsittää ilman erillisiä sanomisiakin. Itse tulkitsen tämän niin, että vanhempi on vähintään samassa vaunussa ja kerroksessa, vaikkei siellä kirjaimellisessa leikkipaikassa tarvitsekaan istua, jos lapsi on vähän vanhempi. No, tämä ei monia vanhempia kiinnostanut, leikkimässä oli useampia "irtolaislapsia", joita kukaan ei pitänyt silmällä minkään vertaa.
Tätäkin kurjempaa oli kuitenkin nähdä, että vanhempi voi ihan tyynesti katsoa, kuinka oma lapsi tönii toista liukumäessä niin, että siinä voi oikeasti käydä pahastikin tai tulee tönityksi, ilman että puuttuu tilanteeseen mitenkään. Olin tässä vaiheessa oman lapseni kanssa jo paikoillamme istumassa kun en halunnut jäädä sinne miksikään vieraiden lasten leikkipoliisiksi menon yllyttyä, mutta tuohon oli pakko puuttua ja sanoa, että siellä liukumäessä ei saa töniä ketään. Tämäkään ei kummankaan lapsen vanhempia/huoltajia kiinnostanut, vaikka myöhemmin kävi ilmi, että nämä sentään molemmat istuivat samassa vaunussa ja varmasti näkivät ja ainakin kuulivat.
Yksi lapsi myös ihan avoimesti kiusasi muita, etenkin pienempiään. Vei tavaroita käsistä, otti hyllystä nenän edestä kirjan mitä toinen (taapero) yritti tavoitella ja sitten lällätteli että hähäh, etpäs saanutkaan, ja tätä siis useampaan otteeseen. Vanhempi kaikesta päätellen salli sen, että oma ehkä eskari-ekaluokkalainen kiusaa vierasta vauvaa eikä puuttunut tilanteeseen mitenkään, lopulta vauva äiteineen poistui muualle.
Uskaltaako noihin koskaan enää omien hermojen puolesta mennäkään, vai onko meininki aina samanlaista?
Kommentit (33)
Samanlaisia helvetin esikartanoita ne ovat kuin sisäleikkipaikatkin. Ei kiitos.
Ei siellä aina tuollaista ole. Meille on sattunut ihan mukavia leikkivaunukokemuksia. Poika sai kerran koko loppumatkan ajaksi kivan leikkikaverin sieltä ja heiluttelivat toisilleen vielä ikkunastakin. Harmi, jos teillä on ollut noin villiä memoa. Kyllä vieraitakin lapsia saa ojentaa ystävällisesti, mutta jämäkästi, jos omat vanhemmat eivät sitä tee.
En oo ollut. Mutta laivoilla kyllä ja niissäkin on meno varsin hurjaa välillä. Varmaan samanlaista siellä junassa, näin kuvittelisin.
Valitettavasti tuommoisia välinpitämättömiä vanhempia on kaikkialla; leikkipuistoissa, perhekerhoissa ja -kahviloissa...
Ne on ne tulevat koulukiusaajat ja niiden vanhemmat... kauhuvanhemmat ovat tottuneet siihen että joku muu (mummi, päiväkoti, koulu, yhteiskunta ) hoitaa heidän kauhukakaransa. Ei kykyä puuttua.
Kumma, etteivät vanhemmat ymmärrä sitä, että lapset ovat heidän "käyntikorttejaan" ja meno julkisella paikalla kertoo paljon perheestä. Jos lapset jätetään yksin, hyppivät seinille, kiusaavat muita, huutavat ja remuavat (yli sen, mikä on ns. normaalia), niin kertoohan se nyt aika paljon vanhempien kasvatustaidoista ja tyylistä ja tavoista. Outoa, että jotkut haluaa näyttää osaamattomuuttaan kasvattajina ja oikein profiloitua wt-perheeksi... No, jos eivät muusta tiedä. Mutta sääliksi käy näiden perheiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne tulevat koulukiusaajat ja niiden vanhemmat... kauhuvanhemmat ovat tottuneet siihen että joku muu (mummi, päiväkoti, koulu, yhteiskunta ) hoitaa heidän kauhukakaransa. Ei kykyä puuttua.
Jep. Tätä ihmisryhmää ei myöskään yleensä haittaa jos joku muu komentaa heidän lapsiaan, eivät siis ole sellaisia "ei se minun pikku mussukkani, älä sano sille rumasti :((("-mammoja. Meilläkin naapurustossa yksi tällainen lapsi, jota muut saavat (ja joutuvat) komentaa ja äiti on siitä ihan kiitollinen, mutta itse ei puutu mitenkään ja JUST SE OLISI TÄRKEÄÄ.
Joskus lapsettomana pariskuntana jouduttiin leikkivaunuun ja sen jälkeen olen varannut paikan aina muualta. Pari lasta juoksenteli pitkin käytävää mölyten samalla. Lisäksi joku muksu ei tuntunut ymmärtävän, että liukumäki ei ole pelkästään hänelle varattu.
Vierailija kirjoitti:
Kumma, etteivät vanhemmat ymmärrä sitä, että lapset ovat heidän "käyntikorttejaan" ja meno julkisella paikalla kertoo paljon perheestä. Jos lapset jätetään yksin, hyppivät seinille, kiusaavat muita, huutavat ja remuavat (yli sen, mikä on ns. normaalia), niin kertoohan se nyt aika paljon vanhempien kasvatustaidoista ja tyylistä ja tavoista. Outoa, että jotkut haluaa näyttää osaamattomuuttaan kasvattajina ja oikein profiloitua wt-perheeksi... No, jos eivät muusta tiedä. Mutta sääliksi käy näiden perheiden lapsia.
Näin. Mutta kuinka tämän viestin saisi perille niille välinpitämättömille WT vanhemmille? Niitä on pilvin pimein joka paikassa, mutta sitten kuitenkaan ei missään. Ketä ne huonot vanhemmat on? Missä ne piileksii? Tulkaa esiin, niin me saadaan opettaa ja moittia teitä?
Kaikki leikkipaikat ovat tuollaisia, muuallakin kuin junissa. Idiootteja vanhempia tässä maassa riittää.
Siis onko tämä joku vakio junan leikkivaunussa? Täsmälleen sama kokemus. Itse olin pienen varovaisen taaperon kanssa, jonka heti otti silmätikukseen isompi poika. Juurikin hienovaraista, muka vahingossa, tönimistä liukumäessä ja uhkaavaa käyttäytymistä. Aivan silmieni alla. Kieltoni eivät poikaa vakuuttaneet. Pojan kanssa matkusti nainen, jolla oli hyvä näköyhteys leikkipaikkalle, mutta puhelin kiinnosti enemmän. Hän oli selvästi tietoinen naperonsa touhuista, koska kutsui lapsen välillä katsomaan piirrettyjä puhelimesta, mutta ei kertaakaan kieltänyt tai estänyt lasta. Videot kiinnostivat poikaa tasan niin kauan kun hän huomasi että oma lapseni oli liukumäessä, jolloin hän välittömästi palasi häiritsemään leikkejä.
Se on tuurista kiinni. Meillä on ollut helvetillisiä reissuja useampi ja pari ihan kivaakin. Yleensä siellä kyllä perseilee pari ADHD-lasta, joiden vanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa lastensa riehuminen ja muiden kiusaaminen. Älämölö siellä on lähes aina ihan sietämätön.
Ne pari kertaa, kun reissut on ollut kivoja, on vaunussa ollut vain pari lasta meidän lisäksi.
Minulla oli aika vastaavanlainen kokemus muutama viikko sitten. Suurin osa vanhemmista istui paikoillaan kuulokkeet korvissa seuraamatta yhtään lastensa käyttäytymistä. Ihmeellisintä oli, että yksi pariskunta nukkui (?!) ja antoi noin 2-vuotiaansa olla täysin ilman valvontaa. Tämä lähtikin jo erään isomman lapsen perässä rappusiin pois vaunusta, onneksi eräs toinen äiti huomasi tämän ennen kuin lapsi ehti kauemmas. Herätetyt vanhemmat tietty ärähtävät lapselle.. huh. Onneksi oma on vielä sylivauva eikä hingu leikkipaikalle.
Istuimme leikkivaunussa 3 rivin päässä leikkipaikasta, lapsella oli oma lelu (ei tabletti), jolla leikki kaikessa rauhassa. Joku vähän isompi huomasi, että hei, hän haluaa tuon ja meni selittämään vanhemmilleen, että lapseni on varastanut leikkipaikan lelun ja hän haluaa sen. Lapsi tuli ensin yrittämään, saako lelua napattua pois ja kun se ei onnistunut,tuli isänsä paikalle ilmoittamaan, että leikkipaikan lelut on kaikkien käyttöön. Mies ojensi jo kätensä ottaakseen 3v:ltä lelun pois, mutta minä tarrasin siihen ja ilmoitin, että hae konduktööri paikalle, jos tämän haluat. Mies haki. Ja niin siinä sitten keskusteltiin aiheesta onko junan leikkivaunussa oikeasti leikittävänä yli 50 euron hintainen lelu vai voisiko se olla lapsen oma.
Kyllä muaki otti aivoon ku erään pienen eläinpuiston leikkipaikan pieneen(max. 1,5m×2m) pallomereen syöksyi ilman valvontaa neljä 5-7 vuotiasta lasta hyppimään reunan päältä palloihin. Jonku äiti sit kävi sanomassa et ei saa hyppiä kun seassa pienempiä 3v ja allekin. Nehän totteli sen minuutin ja jatkoivat hyppimistä. Kävin omat kolme- kaksi-vuotiaat hakemassa alta pois ja niin teki myös toinen pienempien lapsen äiti.
Ymmärrän et onhan isommillakin lapsilla siellä oikeus leikkiä mut olisi ollut fiksua odottaa vuoroaan, ku ton kokosessa pallomeressä se 4 kyllä aika maksimi...
Mua jo ottaa niin päähän pienet terroristit junassa, että kamppaan pahimmat juoksijat kumoon. Sorry, ei vaan enää hermo kestä.
Vierailija kirjoitti:
Istuimme leikkivaunussa 3 rivin päässä leikkipaikasta, lapsella oli oma lelu (ei tabletti), jolla leikki kaikessa rauhassa. Joku vähän isompi huomasi, että hei, hän haluaa tuon ja meni selittämään vanhemmilleen, että lapseni on varastanut leikkipaikan lelun ja hän haluaa sen. Lapsi tuli ensin yrittämään, saako lelua napattua pois ja kun se ei onnistunut,tuli isänsä paikalle ilmoittamaan, että leikkipaikan lelut on kaikkien käyttöön. Mies ojensi jo kätensä ottaakseen 3v:ltä lelun pois, mutta minä tarrasin siihen ja ilmoitin, että hae konduktööri paikalle, jos tämän haluat. Mies haki. Ja niin siinä sitten keskusteltiin aiheesta onko junan leikkivaunussa oikeasti leikittävänä yli 50 euron hintainen lelu vai voisiko se olla lapsen oma.
Onko tämä totta!! Nyt olen lukenut kaiken.
Ei tartte edes mennä leikkipaikkaan toteamaan vanhempien kyvyttömyyttä kieltää lapsiaan.
Tänään itiksen prismassa kaksi poikaa juoksee niissä liukuportaissa "väärään suuntaan". Tai suunta oli oikea, alaspäin, mutta liukuportaat jossa juoksivat suuntasivat ylös.
Pojilla oli hauskaa, ja söpöjä poikia ne oli. Mutta äiti ei kieltänyt niitä ollenkaan, ihan ok sille että pojat leikki niissä portaissa.
Ei nyt mikään maailman kamalin juttu, mutta en mä olis omieni antanut juosta siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte edes mennä leikkipaikkaan toteamaan vanhempien kyvyttömyyttä kieltää lapsiaan.
Tänään itiksen prismassa kaksi poikaa juoksee niissä liukuportaissa "väärään suuntaan". Tai suunta oli oikea, alaspäin, mutta liukuportaat jossa juoksivat suuntasivat ylös.
Pojilla oli hauskaa, ja söpöjä poikia ne oli. Mutta äiti ei kieltänyt niitä ollenkaan, ihan ok sille että pojat leikki niissä portaissa.
Ei nyt mikään maailman kamalin juttu, mutta en mä olis omieni antanut juosta siellä.
Ja sitten kun Vili-Kuuttia ja Nicopetteriä sattuu leukaan, Prisma pitää saada vastuuseen vaarallisista liukuportaista
Ei ole. Meillä oli ihan rauhallista menoa.