Sara La Fountainin mufuista, auttakaa viisaammat!
Eli mikä meni vikaan kun taikina oli ihan kauheen sitkeetä eikä ollenkaan sellasta kun kuvittelin sen olevan. Tuotos on vielä uunissa mutta kysyisin vastaisuuden varalle ohjeeseen hieman tarkennusta niiltä, jotka ovat reseptiä kokeilleet.
Eli:
- murukahvin voinee korvata 2rkl tavallista valmista kahvia?
- onko 1rkl maitoa todellakin välttämätöntä?
- pitikö kerma vatkata vaahdoksi? Mietin vaan kun tulin kohtaan " vatkaa munat ja lisää kerma-voikahviseos, sekoita taikina tasaiseksi massaksi" , minun taikinani ei todellakaan ollut TASAISTA MASSAA vaan vetelää vetkulaa. Vatkasin munat ensin vaahdoksi ja siihen lisäsin kerma-kahvi-voiseoksen joka oli löysää koska en kermaa vatkanu ja tulos oli vetelää vetkulaa vaikka kuinka vatkasin...
- jauhoja on reseptissä aika paljon ja kun kuivat aineet lisää muna-kerma-kahvi-voiseokseen, tulee taikinasta sitkeetä ja monitoimikonekin alkoi jo " vaikeroida" ; kuuluuko sitkeä taikina asiaan?
- miten pieniksi paloiksi suklaatit kannattaa pilkkoa? Onko vaikutusta lopputulokseen?
- entä jos sokeri unohtui pinnalta?
- onko lämpötila (180 astetta) miten tarkka? Taitaa olla amerikkalainen resepti, kuulostaa kovin farenheit-maiselta tuo lämpötila...
- miten ootte mufut paistanu? Laitoin muffinssipellille ja " onkalot" tuli ihan kauheen täyteen, saa nähä meneekö pitkin leivinuunin pohjaa... Ohjeessa luki että siitä tilee 8-10 kpl mufuja; ovat vissiin jättimufuja!!!
Kiitti jos viititte auttaa ja kommentoida ni jos ne ens kerralla onnistuis.
Kommentit (7)
Moi!
Satuin just eilen tekemään samoja muffinseja. Epäilen ettei sillä ole väliä käyttääkö tavallista kahvia tai murukahvia (itselläni on murukahvia just leivontaa varten, muuten en kyllä sitä käytä). Mäkin ihmettelin sitä ohjetta tai siis sitä samaa kuin sinäkin. Eli ei mullakaan kananmuniin lisätyn voi/maito/kermaseoksen jälkeen kulhossa ollut muuta kuin litkua. Hetken mietittyäni tajusin ettei siitä muuta voi tullakaan... Mä jätin myös maidon pois, korvasin kevytkermalla jota lisäsin ekaks sen 3/4 dl + ruokalusikallisen. Mun taikinakone ei kyllä ujeltanut (tai siis enenpää kuin yleensä kun on raukka jo varmaan 20 vuotta vanha, tosin oli jo monta vuotta eläkkeellä tässä välissä kun en jaksanut kaivaa kaapista...)
Mä sain vissiin 17 muffisia ohjeesta, en laittanut kanssa sokeria päälle. Vielä sen verran sävelsin, etten laittanut niitä suklaita mitä ohjeessa oli (en nimittäin muistanut ostaa, senverran lahopää) vaan laitoin puoli levyä minttukrokanttisuklaata. Hyviä olivat.
kermaa ei vatkata vaahdoksi, olet tehnyt ihan oikein. Ja kuten edellinen vastaaja jo neuvoi, muffinssitaikinaa ei pidä kamalasti vatkailla. Nopea sekoitus ja uuniin, näin syntyy parhaimmat muffinssit.
Kahvin olen jättänyt muffinseista kokonaan pois, mutta maitoa olen laittanut.
Muffinssit ovat isoja ja kohoavat aika paljon uunissa.
Hei pairuo ja muut leipurit!
Käykö kevytkerma tosiaan? Mieluummin sitä laittaisinkin, ovat muuten aika tuhtia tavaraa... Mutta paljonko sitä tulee. Pairuo, kirjoitit että laitoit 3/4dl; eikös ohjeessa lue 2 3/4dl vai luinko väärin? Minä laitoin ainakin sellasen 2,5dl vispikerman (20%rasvaa). Mikä mitta on oikein? Tietty linjoille parempi jos kermaa tulee vähemmän (ja se on kevytkermaa) mut ovat varmaan parempia jos kermaa tulee enemmän.
Cuplis ja muut, tarkoitus ei ollut hämätä. Sormet eivät vain pysy aivojen tahdissa... Ja ilmeisesti oletan että luette ajatuksiani. Eli siis laiton 2 dl hyla vispikermaa ja sitte lisäsin sen 3/4 dl kevytkermaa (en viitsinyt avata toista vispikermapurkkia) ja sitte lisäsin vielä ruokalusikallisen maidon sijaan (sekin oli laiskuutta, en viitsinyt enää maitotölkkiä ottaa kaapista). En ole varma mikä on oikein, mutta itse korvaisin " oikean" kerman ennemmin kevytkermalla kokonaan kuin laittaisin ruokakermaa. Itseasiassa olen moneen leivontaan käyttänytkin kevytkermaa jos ei tarvitse vaahdottaa. Mun mielestä ruokakerman koostumus on hiukan erilainen ja varsinkin jos tehdään makeita leivonnaisia en usko sen olevan paras mahdollinen .Jos Lintu75 lukee tämän, voisi ehkä kommentoida olenko aivan väärillä jäljillä. Niin ja tietenkin joku muukin voi kommentoida.
Tuli vaan väärä nimitys tuotteelle mieleen. Eli siis kevytkermaa itsekin makeissa leivonnaissa käytän, ruokakermaa laittelen sit ruokiin ja suolaisiin piirakoihin. Ja sori kun kärkkäästi mittoja tuijottelin ja niistä häpsähdin, mulla oli samanlaisia ongelmia kuin ketjun aloittajalla joten siksi niin tarkkaan viestit luin... Noi on kyl hyviä mufuja, oikein muhkeita ja tuhteja! Pitäs vaan rohkeemmin varioida mut aina " pelottaa" et menee ihan plörinäks. Mut miehelle kyl kelpaa aina kaikki mun tekeleet...
Maidon voit korvata kermalla. Kermaa tulee se 2 3/4 dl, karkit voit pilkkoa haluamasi kokoisiksi, Itse pidän reilun kokoisista paloista pätkiksen esim pilkon 1cm paloiksi. Voit käyttää myös muita suklaa nameja tilalla, melkeen mikä vaan käy, mä saan pirkan amerikamuffinssi vuoilla n 17 kpl muffinsseja. Täytän yhden vuoan aina noin reilun puolenvälin , muuten se pursuaa pitkin peltiä...
Niin ja se kermavoikahviseos on tosiaan semmoista löllöä, ei massaa niinkuin ohjeessa sanotaan. Olen myös maustanut taikinan kaakaolla ja kuorruttanut muffinsseja suklaalla. Kevytkermaa voi ihan hyvin käyttää kuhokerman tilalla.
Olen myös tehnyt kuivakakun muffinssiohjeella. Se on siinä mielessä kiva ,että sitä ei tarvitse tunkea nassuun kerralla, vaan ottaa vain senverran kun jaksaa syödä. Lapset ei ainakaan meillä pysty syömään yhtä kokonaista jätti muffinssia( heh, itse syön kyllä helposti pari-kolme muffaria =p )
Jos haluat, käy vilkaisemassa muffareita ja sitä kuivakakkuversiota ruokablogissani kohdasta makeat leivonnaiset/SAran muffarit tai kakut/suklaakarkki kuivakakku
http://www.sekasoppa.vuodatus.net
mut yleensä muffinsitaikinaa ei munien vatkaamisen jälkeen vatkata vaan sekoitetaan vaan kevyesti. Mitään monitoimikonetta EI kannata käyttää. Sitkeys varmaan johtui siitä että taikinasi oli liian vatkattua?