Edullisia ruokia lomaileville koululaisille tähän pinoon!
Pidetään ajatuksena sitä, että ruoka on terveellistä, monipuolista, edullista ja sitä on helppo syödä useampi päivä peräkkäin (ei siis mitään kertaruokia tyyliin ranskalaiset ja kananuggetit). Lisäksi tulisi olla ns. mikroruokaa eli syöjän ei tarvitse kauheasti kokkailla ruokaa lämmittäessään kun vanhempi on alun alkaen tehnyt ruoan esim. viikonloppuna.
Joku kurkku-tomaattilisäke tai porkkanaraaste voisi olla sellainen mitä jääkaapissa on aina lisättäväksi ruokalautaselle.
Muuten tulee mieleen jotain tällaista:
- makaronilaatikko
- lasagne
- uunilohi ja muusi
- karjalanpaisti ja muusi
- kinkkukiusaus
- lohikiusaus
- kanakastike ja riisi
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, olenko muka ainoa, joka on lämmittänyt keitettyjä (ja kuorittuja) perunoita muun annoksen mukana mikrossa sujuvasti kohta 15 vuotta?
Terv. Se köyhä pinaattikeittomutsi ja juu, on meillä teinejä..
Olen lämmittänyt mutta en nauti.
Ihanaa kermapeppuilua! ❤ "En nauti.." 😊 Ite en "nauti" suurimmasta osasta aterioitani. Polttoainetta se vain on. Välillä kerkee maistaakin, että mitä syö.
Lihaperunasoselaatikko
Kaalilaatikko
Spagettivuoka
Tortillavuoka
Kanaburritosvuoka
Tonnikalalasagne
Lohikiusaus
Mureke
Jauhelihapihvit
Ruispalapizza pellillinen
Fetakasvis pannari
Pinaatti ja/tai porkkanaletut (paista isoja)
Puolukkavispipuuro
Nyhtöpossua uunijuureksilla
Itsetehty kebabpötkö ja täyttelevät sämpylöihin mitä haluavat
Ohis, mutta miten valtavia annoksia te syötte lounaalla, jos teille riittää yksi lämmin ateria päivässä? Minun lounaani kalorimäärä on noin 450 kcal (olen kasvissyöjä, en vegaani). Joutuisin ahmimaan kilokaupalla ruokaa, jos yrittäisin pärjätä vain yhdellä ruoalla. Vai syöttekö valtavan aamiaisen tai useita välipaloja?
Minulla on suuria vaikeuksia kerätä päivän ruoista enemmän kuin 1500 kcal, vaikka nautin kaksi lämmintä ateriaa, aamupalan, iltapalan ja päiväkahvin joka päivä.
Sitä paitsi, lämpimän ruoan valmistaminen on huomattavan halpaa. Välipalojen popsiminen tulee yleensä kalliimmaksi.
1. Aamulla on nukuttava niin kauan ettei aamiaista tarvitse eikä oikeastaan lounastakaan, ainakaan lämmintä.
2. On epänormaalia tai vähintäänkin outoa, jos murrosikäinen, saati aikuinen, kokee tarvitsevansa kaksi lämmintä ruokaa päivässä.
3. Ruoasta ei saa eikä ainakaan tarvitse, nauttia. Sehän on vain polttoainetta jottei kuole sen puutteeseen.
Menu elämään ja kesään a´la AV.
Vierailija kirjoitti:
Jos uusia perunoita jää, niitä voi paistaa seuraavana päivänä pyttipannuun. Voihan sitä ruokaa tehdä isomman satsin iltaruoaksi, ja sitten koululainen lämmittää sitä seuraavana päivänä mikrossa.
Todellakin, uudet perunat seuraavana päivänä voissa paistettuna on ihan herkkua! Niistä saa ihanan salaatin ja jotain savulohta kylkeen :).
Teini nukkuu kahteen joten ei tarvitse mitään ruokaa "aamupalansa" lisäksi ennen kun saa ruokaa viiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14, meillä syö kasvavat teinit 2 lämmintä ateriaa päivässä (ja aamupala, välipala ja iltapala) jotta jaksavat kasvaa ja eivät ole nälässä. Koulussa lounas salaatteineen ja kotona minun valmistamani päivällinen rehujen ym kera. Minä ja mies emme syö työpäivän aikana lämmintä ruokaa, noh, minä ehkä välillä mutta hyvin harvoin.
-13-
Mihin kellonaikoihin nämä syömiset tapahtuvat lomalla? Meillä ainakin teinit heräävät lähempänä puolta päivää joten ei sitä heti mitään lounaita ruveta syömään vaan aamiaista brunssityyppisesti eli enemmän ja rauhassa tosin kuin koulupäivinä. Näin ei ole nälkäkään kuin joskus pitkälti iltapäivästä jolloin se ainoa ruoka. Illalla sitten vielä iltapalaa ennen nukkumaanmenoa (22). Välissä voi ottaa hedelmää tms. jos nälättää.
Hmm... joidenkin teinit urheilee. Lomalla vielä kovempaa kuin tavallisesti. Meillä esim. kahdella teinillä kahdet treenit päivässä nyt ekalla lomaviikolla. Kun sun teinit heräilee, he lopettelevat kahden tunnin kovaa fyysistä treeniä ja todellakin siinä vaiheessa kaipaavat lounasta.
Päivällinen syödään sitten suunnilleen klo 19 kuten arkenakin. Siihen väliin on mahtunut jo toiset treenit tai joku omatoiminen juttu.
Vierailija kirjoitti:
1. Aamulla on nukuttava niin kauan ettei aamiaista tarvitse eikä oikeastaan lounastakaan, ainakaan lämmintä.
2. On epänormaalia tai vähintäänkin outoa, jos murrosikäinen, saati aikuinen, kokee tarvitsevansa kaksi lämmintä ruokaa päivässä.
3. Ruoasta ei saa eikä ainakaan tarvitse, nauttia. Sehän on vain polttoainetta jottei kuole sen puutteeseen.
Menu elämään ja kesään a´la AV.
Jollain meni kunnolla papusoppa sieraimiin. Annan taas saman vinkin: täällä ei kannata keskustella, jos ei kestä sitä, että ihmiset ajattelee asioista eri tavoin ja heillä on erilaisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14, meillä syö kasvavat teinit 2 lämmintä ateriaa päivässä (ja aamupala, välipala ja iltapala) jotta jaksavat kasvaa ja eivät ole nälässä. Koulussa lounas salaatteineen ja kotona minun valmistamani päivällinen rehujen ym kera. Minä ja mies emme syö työpäivän aikana lämmintä ruokaa, noh, minä ehkä välillä mutta hyvin harvoin.
-13-
Mihin kellonaikoihin nämä syömiset tapahtuvat lomalla? Meillä ainakin teinit heräävät lähempänä puolta päivää joten ei sitä heti mitään lounaita ruveta syömään vaan aamiaista brunssityyppisesti eli enemmän ja rauhassa tosin kuin koulupäivinä. Näin ei ole nälkäkään kuin joskus pitkälti iltapäivästä jolloin se ainoa ruoka. Illalla sitten vielä iltapalaa ennen nukkumaanmenoa (22). Välissä voi ottaa hedelmää tms. jos nälättää.
Hmm... joidenkin teinit urheilee. Lomalla vielä kovempaa kuin tavallisesti. Meillä esim. kahdella teinillä kahdet treenit päivässä nyt ekalla lomaviikolla. Kun sun teinit heräilee, he lopettelevat kahden tunnin kovaa fyysistä treeniä ja todellakin siinä vaiheessa kaipaavat lounasta.
Päivällinen syödään sitten suunnilleen klo 19 kuten arkenakin. Siihen väliin on mahtunut jo toiset treenit tai joku omatoiminen juttu.
No en nyt tiedä onko tuollainen systemaattinen treenaaminenkaan hyvä juttu minun mielestäni. Tasaisesti kaikkea, diversiteettiä elämään niin se on parasta.
Ei se perunoiden keittäminen kovin vaikeaa ole ja hyvin ne saa lämmitettyä mikrossakin tarvittaessa, miksei saisi?