Hämmennyn koulun kevätjuhlassa: Aikuisia nahkatakeissa, lapsia farkuissa lippikset päässä
Tunsin itseni suorastaan ylipukeutuneeksi korkkareissa, hameessa, siistissä neuletakissa ja hiukset laitettuna...
Kommentit (268)
Kaikista eniten kuitenkin nauratti / aiheutti myötähäpeää se vanhempainyhdistyksen tms. puheenjohtaja. Lihava nainen liian lyhyessä mekossa siellä lavalla. Varmaan eturivin kuudesluokkalaiset näki minkäväriste alkkarit tädillä oli ja miten paksut punoittavat reidet hankasivat yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ei vaan osaa pukeutua.
Suomalaisilla ei ole varaa ostaa vaatteita. Kun kaikki mu eläminen on niin ylihinnoiteltua.
Vierailija kirjoitti:
kesä99 kirjoitti:
Meilläpäin oli kaikki ysin pojat pukeutuneet pukuun ja tytöt mekkoihin. Ja vanhemmilla 90% juhlatamineet. Juhliin ei mennä arkivaatteilla. Onhan se jo noloa ja moukkamaista. Onneksi maalla osataan vielä kunnioittaa juhlaa ja juhlijoita.
vedä käteen.
sinne mennään miten halutaan ja ne jotka ulisee niin ulisee.
aika heikko itsetunto pitää olla jos ei juhliin voi mennä vaikkapa shortseissa.
On juhlia, joihin ei vaan yksinkertaisesti mennä shortseissa. Googlaa "etiketti" ja "hyvät käytöstavat".
Komppaan tätä. Minulla on kolme pikkutakkia, joista tumma on rikki (vuoret aivan riekaleina) ja kaksi vaaleaa, jotka ovat pilalla (punajuuritahroja, puolukkaa, kenkälankkia tms. joka ei lähde pois edes pesulassa). On myös kaksi tummaa pukua, jotka eivät enää mahdu päälle.
Kiky ym ovat aiheuttaneet 500 €/kk laskun kuukausipalkkaan samaan aikaan kun vaimo on jäänyt btyöttömäksi ja kaksi lasta on tullut teini-ikään kaikkine mahdollisine rahanmenoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltaja usein selviää vielä arjesta, mutta juhlatamineiden ostaminen useammalle kasvavalle lapselle tuottaa päänvaivaa. Itsekään ei haluaisi lasten koulujuhlissa erottua ryysyläisenä.
Aina ei arkinen pukeutuminen kerro tietämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä, vaan rahapulasta. Parhaansa kuitenkin jokainen vanhempi varmaan tekee.
En ole köyhä tai yksinhuoltaja, mutta silti hankin lasten juhlavaatteet käytettynä edullisesti. Pojalla tänään päällä viime vuoden rippipuku 20€ torista. Tytöllä juhlamekko 4€ + balleriinat 2€ kirpparilta. Ihan uudenveroiset ja parin vuoden käytön jälkeen myyn samalla hinnalla eteenpäin.
Pienemmille lapsille tuo on hyvä ajatus. Mutta sitten kun pojat venahtavat parimetrisiksi, ei löydykään niin helposti sopivia vaatteita edullisesti. Kengistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha sanoa että ei ole varaa hankkia. Alennusrekistä saa muutamalla kympillä ja jos ei sieltäkään niin kirpparilla on yllinkyllin muutamalla eurolla hyviä lähes käyttämättömiä juhlavaatteita.
En tiedä millaisia kirppiksiä siellä päin on, mutta täällä ei kyllä välttämättä todellakaan yhtäkkiä löydä kivoja juhlavaatteita muutamalla eurolla. Yleensä niillä lapsillakin on kuitenkin myös joku oma maku, etenkin kun ikää tulee niin ei niiden päälle ihan mitä tahansa 2000-luvun alun kolttua voi pakottaa. Lisäksi olisi kiva että ne edes jotenkin istuu. Kirpparilta jos haluaa, saa varautua ravaamaan siellä kuukauden kaksi vähintään kerran viikossa.
En ole muutenkaan kyllä koskaan ymmärtänyt tätä "kirpparilta kyllä saa kaiken" puhetta. Joo, saa varmaan sitten joskus, pahimmillaan ehkä puolen vuoden päästä osuu oikeanlaista tavaraa kohdalle.
onhan sulla ollut aikaa etsiä vuosia
Etkö lukenut viestiä, vai etkö tajua, että lapset kasvavat ja heidän makunsa muuttuu aika nopeaan? Se, että minä vuoden etsittyäni tänään löydän lapselle hyvän näköisen ja kokoisen juhlavaatteen kirpparilta, ei vuoden kuluttua välttämättä lohduta kun lapset kasvavat ja heidän makunsa muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
kesä99 kirjoitti:
Meilläpäin oli kaikki ysin pojat pukeutuneet pukuun ja tytöt mekkoihin. Ja vanhemmilla 90% juhlatamineet. Juhliin ei mennä arkivaatteilla. Onhan se jo noloa ja moukkamaista. Onneksi maalla osataan vielä kunnioittaa juhlaa ja juhlijoita.
vedä käteen.
sinne mennään miten halutaan ja ne jotka ulisee niin ulisee.
aika heikko itsetunto pitää olla jos ei juhliin voi mennä vaikkapa shortseissa.
Heikko itsetunto on sitä, että ei tarkoituksellisesti noudata etikettiä, mene esittämään mitään herrojen metkuja tyyliin.
Tilanne on eri jos vanhemmat eivät lapsestaan huolehdi tai ei ole rahaa vaatteisiin, mutta tuollainen tarkoituksellinen juhlan mitätöinti on noloa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen lukion itsenäisyysjuhla ja mut nakitettiin jakamaan jotain esitteitä (en hakenut hommaan). No olisi pitänyt olla valkoinen kauluspaita ja tummat housut niin laitoin värikkään t-paidan ja kollarit. Ei tullut enää nakkia siihen hommaan koko lukioaikana :DD
Minun poikani pyydettiin 8-luokalla 9-luokkien juhlaan tekemään joku edustushomma ja siinä piti olla valkoinen paita päällä. Poika lainasi minun paitaani, koska halusi kunnioittaa juhlaa. Olin ylpeä pojastani. Kyllähän se tuo arvokkuutta juhlaan kun pukeudutaan juhlavasti.
Toinen poikani oli eilen koulunsa päättäreissä, enkä edes muistanut tarkistaa mitkä vaatteet sillä oli päällä. Toivottavasti ei ollut niissä Adidaksen verkkareissa, joita haluaa pitää joka päivä...
Meillä oli ysien pojilla puvut päällä, kasien ja seiskojenkin pojilla jotain siistimpää kuin ne perusverskat. Suurin piirtein kaikilla tytöillä oli mekko, vaikka ulkona oli aivan järkyttävän kylmää. Myös opettajisto oli pukeutunut juhlavasti.
Salissa oli kourallinen vanhempia, joista suurin osa oli juuri tätä likaiset farkut -tyyppiä.
Lapseni päiväkotijuhlassa oli samansuuntaisesti. Lapset kyllä oli puettu ties mihin pukuun ja röyhelöön mutta useimmilla aikuisilla miehillä sitten persvako vilkkui verskoista. En tajua. Onneksi minun mieheni ymmärtää, että juhlaan pukeudutaan siististi ja asiallisesti. Lapset olivat harjoitelleet paljon esityksiä ja olivat täpinöissään juhlastansa.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä. Minulla on kolme pikkutakkia, joista tumma on rikki (vuoret aivan riekaleina) ja kaksi vaaleaa, jotka ovat pilalla (punajuuritahroja, puolukkaa, kenkälankkia tms. joka ei lähde pois edes pesulassa). On myös kaksi tummaa pukua, jotka eivät enää mahdu päälle.
Kiky ym ovat aiheuttaneet 500 €/kk laskun kuukausipalkkaan samaan aikaan kun vaimo on jäänyt btyöttömäksi ja kaksi lasta on tullut teini-ikään kaikkine mahdollisine rahanmenoineen.
Toivon, että jos tulee kutsu häihin, hautajaisiin tai yo-juhlat, niin katselet tori.fi suvustolta tai kirpputorilta
Joo tyttöjen yöpaitaa muistuttavat satiiniset spagettiolkaimiset vesirajamekot tolppakoroilla on kauhistus. ja ilman sukkahousuja.
Täällä nämä "koffipaidat" valittaa , ettei ole rahaa omiin ja lasten vaatteisiin. Outoa vaan on, että kummasti sitä rahaa riittää tupakkaan, kaljaan yms. turhaan. Itsekin saan kuulla kummasteluja siitä , miten meillä (vähävarainen perhe) ostetaan siistejä ja kauniita vaatteita itselle ja lapsille. No, käytetään rahat järkevästi: terveelliseen ruokaan, vaatteisiin yms. Ja käytetään kirppareita, kierrätetään, tori.fi, huuto. net. Ei tämä yleinen elämänhallinta ole mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kummoinenkaan homma kunnioittaa tilaisuutta laittamalla tummat farkut (tai vaaleat housut) ja kauluspaita. Sillä pärjää vaikka osalla olisi puku päällä.
Itse olin 9-luokkalaisten päättäjäisissä ja järkijään kaikilla pojilla oli puku päällä. Olivat ilmeisesti sopineet asiasta. Tytöillä huojuivat korkkaisessa ja kesämekoissaan.
Vanhemmilla osalla vaalea kesäpuku, itselläni oli vaaleat puuvillahousut ja kauluspaita.
Pari tolloa seisoi likaisissa farkuissa (paksu ketju kuuluu asiaan) ja joku koff-paita päällä. Se on heidän häpeä kun suurin osa ajattelee = juntti.
Mutta alkuperäinen kirjoittaja on siinä oikeassa, että on todella vaikea miettiä mitä pukee päälleen erilaisiin kevätjuhliin yms.
Mitkä ihmeen 9 luokan "päättäjäiset"? Ei vielä 90-luvulla nyt peruskoulun suorittamista pidetty erityisenä suuren juhlan aiheena vaan se oli itsestään selvyys ja vain välivaihe jatko opintoihin. Alaikäisiä nuoria jotka matkivat aikuisten juhlatapoja. Tämä on ilmeisesti matkittu lukiosta josta valmistuvat ovat jo täysi-ikäisiä.
Kuule kyllä se niille peruskoulun päättäville ja opettajille on iso juhla kun nuoret, jotaka on tulleet tutuiksi opetta´jille ja toisilleeen kokoontuu viimeisen kerran.
Täällä vinkuvat keskiluokan nousukkaat jotka ylipukeutuvat mitättömiin kissanristiäisiinkin. Ylioppilas juhlatkin ovat vapaamuotoinen kevät juhla. Akateemiset juhlat ym. virallisemmat ovat sitten erikseen.
Farkut on minusta ok, kunhan yläosa on juhlavampi. Ja siistit kengät!!! Mikä ihme siinä on, ettei ihmiset osaa ostaa kunnon kenkiä. Kyllä ne maksaa, mutta kestää myös. Eikä tarvitse olla juhlakengät vaan siistit kävelykengät vaikka.
Minä olen kyllä ihan absolutisti, mutta ei vain riitä aika eikä jaksaminen kirpparien kiertelemiseen. Olen myös aika pienikokoinen, 32, mutta rinnat on ja takapuoli. Ei kirppareilta mitään siistiä minulle löydy. Lisäksi vielä tuo perussairaus, niin että työpäivästä juuri ja juuri selviydyn, ja ruokakaupasta, sen jälkeen ei riitä voimat. Viikonloppuna saan huilata, niin ei todellakaan tule mieleen käyttää aikaa ravaamiseen vaatekaupoilla, jotta löytäisin juhlavaatteita. Arkivaatteet ennen kaikkea, ja ulkovaatteet, ettei tarvitse palella.
Ei siis ole rahaa, aikaa eikä jaksamista. Arjesta selviytyminen menee nyt kuitenkin juhlan ohi. Jos olisi auto ja puoliso, joka hoitaisi puolet kaupassakäynneistä jne., niin voisi ehkä jaksaa.
En kyllä välitä vähääkään, mitä joku ruusukolttuinen mamma ajattelee jossain peruskoulun kevätjuhlassa. Hyvähän se, että pääsee kerrankin tuntemaan ylemmyyttä, kun ei muuten ole sitä saanut missään kokea. Siitä kai se pahansuopuus kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että jos tulee kutsu häihin, hautajaisiin tai yo-juhlat, niin katselet tori.fi suvustolta tai kirpputorilta
Kaikkiin mahdollisiin kissanristiäisiin, joihin mahdollisesti kutsutaan ei myöskään ole pakko mennä.
Esim. kutsu puolituttujen häihin + lahjalista, jossa lahjatoiveet ovat 100 eurosta ylöspäin ei todellakaan kuulu kiinnostavien aiheiden ykköskastiin.
Kauhean omahyväisiä jopa ylimielisen oloisia viestejä. En ymmärrä miksi toisten pukeutuminen niin kaivelee? Omasta mielestäni ankstinen teini saa pukeutua koff-uniformuun, jos se vähänkin helpottaa sen oloa. Itse pukeudun, mutta tuskin tarpeeksi juhlavasti. Minulla on aina housut ja matalat kengät. Hiukset kin on luonnonkiharat eli eivät koskaan ojennuksessa eivätkä edes kiiltävät. Antakaa ihmisten olla rauhassa. Joo ja 7 luokkalsisella pojallani oli farkut, kauluspaita, pikkutakki, nahkaloaferit ja pörröinen puolipitkä tukka.
O Tempora O Mores kirjoitti:
Kaikista eniten kuitenkin nauratti / aiheutti myötähäpeää se vanhempainyhdistyksen tms. puheenjohtaja. Lihava nainen liian lyhyessä mekossa siellä lavalla. Varmaan eturivin kuudesluokkalaiset näki minkäväriste alkkarit tädillä oli ja miten paksut punoittavat reidet hankasivat yhteen.
Kuulostaa upealta naiselta, olisin halunnut olla näkemässä, varsinkin jos oli vatsa- ja selkämakkaroita 😍😍