Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei ole saanut kertaakaan stipendiä

Vierailija
03.06.2017 |

Nyt keskiarvo oli 9,54 ja taas jäi ilman. Näinköhän menee koko peruskoulu ilman...

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut stipendiä, onneksi. En halunnut olla osallinen koko järjestelmään.

Vierailija
22/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsi on niitä näkymättömiä lapsia. Helppoja jotka ei kiinnitä itseensä huomiota.

Mä olen itse ollut sellainen. Joskus alakoulussa mielenkiinnosta aloin laskea kuinka monta päivää menee ettei opettaja puhu minulle mitään. Neljännellä luokalla meni koko vuosi näin oman opettajan kohdalla ja viittailin kyllä.

No, englannintunnilla mulle sentään puhuttiin, mutta siellä olikin eri opettaja.

En usko. Pikemminkin on teachers' pet. Tää on outoa, suorastaan huvittavaa.

Toinen lapsi on hiirenhiljainen (kyllä hyvä koulussa), mutta hän sai viime vuonna stipendin. Tää charmantti ja fiksu esikoinen taitaa tosiaan jäädä ilman.

Ap

Ehkä opettajat ajattelevat, että charmantti lapsi saa tarpeeksi kannustusta jo muutenkin, koska saa hyviä reaktioita ja kokee onnistumisia jatkuvasti. Hiljaisempi taas tarvitsee jostakin hyvästä käytöksestään tai työnteostaan kannustusta jaksaanseen samaan malliin. Opettajat saattavat jopa miettiä sitä, kuka kärsisi liikaa tulvista kateellisista reaktioista. Charmantti jo muutenkin huomiota ja ihailua keräävä lapsi voi herättää liikaa joissakin kateutta ja joutua siksi kiusaamisen uhriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut minäkään koskaan. Amiksessa odotin saavani kielistä, koska olin luokan paras mut enpä saanut. Lapseni sai tänään ruotsista kaksi stipendiä :)

Vierailija
24/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan tuuristakin kiinni mitä stipendejä missäkin jaetaan, ja kuinka kovaa luokan sisäinen kilpailu on. Tunnen pojan, jolla oli peruskoulun lävitse ka 10 mutta ei saanut stipendejä, koska niitä jaettiin siinä koulussa vain siitä, että on kiva muille.

Entä jos on ollut aina kiva muille, ehkä jopa kivoin ja reiluin, mutta silti jotkut toiset aina vievät stipendin? Rohkaiseeko se olemaan hyvä ihminen? Kaikki eivät voi millään saada stipendiä ja opettaja joutuu aina suosimaan jotakuta. Stipendijärjestelmä pitää yksinkertaisesti lopettaa, varsinkin peruskoulussa. Myöhemmin arvioinnin on perustuttava vain numeroihin ja työntekoon.

Kiva kaveri-palkinnot vasta pahoja ovat, kuten hymypatsaatkin. Näissä on myös suuri vaara kateuteen ja kiusaamisen alkamiseen, sekä muiden hymypatsaan ansaitsevien lannistamiseen. Se altistaa kokemukselle, että opettajien arvostelu ei ole reilua vaan perustuu suosimiseen.

Vierailija
25/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendijärjestelmä on lasten kaltoinkohtelua, kiristämistä, henkistä väkivaltaa. Jos tarkasti ajatellaan. Se luo epätoivoa, paineita, pahaa mieltä ja syyllisyyttä sekä hikarileiman sen aina saaville.

Se joka vuosi stipendin saanut ja ne (etenkin parhaiden kavereiden vanhempien) ilmeet nähnyt ja kaverin kateuden niskassaan vuosikausia tuntenut

Vierailija
26/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain ainoastaan kirjoituksista stipendin. Ja sekin oli kirja stipendi. Kiva ylläri kylläkin.

Vierailija
27/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain tänään, lakkiaispäivänä elämäni ensimmäisen stipendin. Ei kannata lannistua.

Minkä stipendin sait? :)

Teknologiateollisuuden tonnin. Siinä tais tulla kaikki ne peruskoulussa saamatta jääneet samassa paketissa. -2

sama juttu mutta sai myös aikanaan peruskoulussa 3 , enempää siellä koulussa ei voinut yksi saada. 

Vierailija
28/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan saa nykyään ehdottaa, että stipendi annettaisiin parhaat numerot saaneelle, erittäin taitavalle tai lahjakkaalle. Ei varsinkaan opettaja saa sellaista ehdottaa. Stipendit pitää nykyään antaa hyvän opiskeluasenteen omaavalle tai opiskelussaan tsempanneelle oppilaille tai sitten positiivisen ilmapiirin luojille. Erityisen suosiossa tällä hetkellä ovat väliinputoajat eli ysin saajat.

Vierailija
29/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, veljeni sekä tänä vuonna veljenpoikani, olemme saaneet samasta koulusta (yläkoulu) saman 20e arvoisen stipendin, joka annetaan sille, joka on kaikkien kaveri ja ottaa muut huomioon. Toivottavasti omat lapseni saavat saman stipendin. :)

Vähän lapsena ärsytti kun olin aina 10 oppilas kuvataiteissa ja musiikissa, mutta aina joku kiilasi edelle, joten niistä en saanut mitään tunnustusta. :(

Vierailija
30/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain tänään, lakkiaispäivänä elämäni ensimmäisen stipendin. Ei kannata lannistua.

Minkä stipendin sait? :)

Teknologiateollisuuden tonnin. Siinä tais tulla kaikki ne peruskoulussa saamatta jääneet samassa paketissa. -2

sama juttu mutta sai myös aikanaan peruskoulussa 3 , enempää siellä koulussa ei voinut yksi saada. 

se tulee pitkästä matematiikasta 

Vierailija
31/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen stipendi minun tyllerölle, vaikka on jo ysillä. Kasin oppilas, reipas, ei anna kiusata muita, sosiaalisesti taitava, ei häiritse tunneilla. Luokassa muutenkin hyvä henki, verrattuna osaan rinnakkaisluokkiin.

Vierailija
32/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussme opiskelijakunta jakoi 5 stipendiä reilulle ja rehdille oppilaalle. Opiskelijakunnassa siis päätettiin, kuka saa ne.

Kaikki palkitut olivat opiskelijakunnan jäseniä.

Vierailija
33/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei niitä stipendejä yksinkertaisesti riitä kaikille. Tosi harmi juttu sinänsä, koska jokainen tarttisi jonkinlaista kannustusta tai palkitsemista.

Itse olin alisuoriutuja ja koulukiusattu peruskoulussa, eipä tullut hymytyttöä eikä stipendejä. Ihan siis tasainen kasin oppilas, en mikään ihan mahdoton lusmu, mutta ei olisi suurtakaan vaivaa tarvinnut nähdä saadakseni paremmat tulokset. Lähdin peruskoulusta opettajan saatesanoilla "susta ei tule koskaan mitään". Omat vanhemmat ei olleet kovinkaan kiinnostuneita numeroistani joten ei tullut sen enempää haukkuja kuin kehujakaan.

Mua hieman pistää sieluun ja ehkä eniten just siksi, kun tiedän olevani typerä ollessani kateellinen. Seilailtua aikani lähdin jatkamaan opintojani, olin oppilaitokseni paras todistukseni mukaan, tai ainakin yksi parhaista koska korkeampia numeroita ei voi saada, aktiivinen oppilashommeleissa, sain kaikenlaista luottamushommaa opettajilta ja katsoin hönömpien perään. Jotenkin koin, että silloin oli pieni sauma saada stipendi, koska olin oikeasti panostanut opiskeluuni hörhöilyni jälkeen. Olin sitten valmistuvista yksi niistä harvoista jotka jäi ilman mitään tunnustusta, koska siinä laitoksessa todellakin pyrittiin jakamaan kannustuspalkintoja. Meidän ryhmän stipendi meni eniten tukea tarvitsevalle ja samaan aikaan valmistunut ystäväni nappasi sitten sen stipendin hyvästä koulumenestyksestä. Eikä viitsinyt vaivautua edes paikalle hakemaan sitä. Tiedän, että syynä oli ensisijaisesti se, että mun porukan opettaja painotti päätöksessä enemmän sitä kun joku tsemppaa ja kaverini opettaja taas menestystä. Mut miks sen piti mennä just niin päin, maailma kusee mun muroihin?

No, se siitä, opiskeltu on sen jälkeenkin, eikä nuo stipendit elämään ja tulevaisuuteen vaikuta mitenkään muuten kuin, että niistä saa hyvän mielen. Mua vaan vitutti sillon ja nyt vituttaa kun vitutti 😂

Vanhemmille vinkkinä, että älkää tehkö niinkuin mun vanhemmat. Muistakaa edes te lapsianne vaikka hyvästä yrityksestä.

Vierailija
34/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on jäänyt mieleen ala-asteella, kun pojan koulussa jaettiin musiikki-stipendi. Taho, joka stipendin oli lahjoittanut oli kai päässyt pistämään näppinsä myös päätöksentekoon, sillä stipendi annettiin lahjoittajan tytölle. Koulussa oli monta huomattavasti lahjakkaampaa JA enemmän osallistuvaa lasta musiikin saralla, kaikki oli ihan suu auki kun saajan nimi kerrottiin. Varsinkin kun perusteet olivat jotain "osoittanut lahjakkuutensa, osaamisensa ja aktiivisuutensa". Hirveä liuta ylisanoja oli saatu stipendinjaon yhteyteen ympättyä ja koko tilanne oli kertakaikkisen korni.

Mikä oli viesti niille, jotka oikeasti osallistui koulun musatoimintaan? Nyppi silloin poikani puolesta, oli ollut todella aktiivinen ja osallistunut paljon. Oli lisäksi lahjakas ja taisipa olla koulun silloisista oppilaista ainoa, josta ammattimuusikko myöhemmin tuli.

Tollaiset "hyvävelikerhojen" omille tai kavereiden kakaroille jakamat stipendit pitäis kokonaan jättää pois koulumaailmasta!

Vierailija
35/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussme opiskelijakunta jakoi 5 stipendiä reilulle ja rehdille oppilaalle. Opiskelijakunnassa siis päätettiin, kuka saa ne.

Kaikki palkitut olivat opiskelijakunnan jäseniä.

Hahaa no sehän menikin sitten rehdisti 😆

Vierailija
36/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut stipendiä tai kymppiä todistukseen. Peruskoulussa en ollut se hyvä, mutta en huonokaan oppilas. Nyt olen yliopistossa. :)

Vierailija
37/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei stipendiä lapselle tullut niin kannattaa vain todeta, että ensi vuonna sitten yrittää sitten vähän enemmän jos stipendiä kaipaa. :)

t. Stipendejä peruskoulussa 1-, 6-, 8-, 9-luokilla, lukiossa 2- ja 3-luokilla sekä yliopistossa 2 vuonna saanut.

38/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään saanut koskaan stipendiä peruskoulussa, mutta tokkopa se pahasti traumoja aiheutti, kun en ennen tätä kirjoitusta edes muistanut että peruskoulussa annettiin stipendejä.

Vierailija
39/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla suhteita tai asua tietyllä asuinalueella. Esim. mun lapsen koulussa tänään stipendeja sai "Töppölän" kyläyhdistykseltä YLLÄTYS YLLÄTYS töppöläläiset nuoret.

Ja erään tehtaan myöntämä stipendi meni YLLÄTYS YLLÄTYS tehtaan johdossa työskentelevän lapselle.

Toki koulullakin oli omansa.

Vierailija
40/59 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä edes on peruskoulun stipendi? Ei hajua.

Meillä ala ja ylä-asteella sitten niitä jaettiin, koskaan kukaan maininnu mistään stipendin mahdollisuudesta, kun sitten juhlissa yhtäkkiä pyydettiin joku lavalle ja ihmettelin mitä se voitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi