Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapsellani ole tänäänkin lainmukainen oikeus saada koulussa lämmin ateria?

Vierailija
03.06.2017 |

Päättäjäispäivä lasketaan kai viralliseksi koulupäiväksi.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä nälkäpäivä? Sehän se vasta hurja onkin, kokopäivä koulua ja ei ruokaa.

Siis oikeasti? Tiedän nälkäpäivän, mutta tarkoitatko että silloin ei koulussa ole ruokailua? Asiaa!

Ainakin meillä päin nälkäpäivänä on tarjolla puurolounas.

Vierailija
82/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelitko että säästät yhden tupakka-askin hinnan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään sellaista lakia, joka velvottais koulun kokkaamaan tänään sun lapselles.

Vierailija
84/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan koululaiset retkipäivinäkin koululta vain sämpylän, hedelmän ja tripin. Ei lämmintä ateriaa.

Onko noin köyhäksi mennyt tarjottavat? Meillä 70-luvulla saatiin luokkaretkelle eväspaketti, jossa oli kanankoipee sun muuta ja käytiinhän me varmaan jossain ravintolassakin syömässä.

Keskikoulun puolella taas piti kaikki maksaa itse kouluruuasta lähtien. Luokkaretkikin maksettiin kokonaan itse. Me ensimmäisen luokan (nykyään viides luokka) oppilaat itse vanhempien avustuksella hoidettiin kaikki retkibussista lähtien, eikä koululta saatu penniäkään.

Luokkaretki on eri asia, koska siihen on kerätty rahat myymällä tavaraa, eikä koulu siten rahoita sitä. Jotkut muut retket saattavat mennä koulun pussista. 

Täh, eikö koulu maksa enää luokkaretkiäkään? On tää maailma mennyt kummalliseksi. Meillä ei siis 70-luvulla kansakoulussa ja sitten myöhemmin peruskoulun yläasteella tarvinut maksaa luokkaretkestä penniäkään, vaan koulu kustansi koko baletin ruokineen ja matkoineen. Siinä välissä siis käytiin keskikoulua ja koska kyseessä oli yksityinen koulu, niin siellä taas jouduttiin kustantamaan kaikki itse (kirjat, kouluruuat, luokkaretket jne) ja maksettiin vielä lukukausimaksuakin.

Vierailija
85/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saaneet lapset eilenkään koulussa ruokaa, kun oli kevätjuhlapäivä. Eikä tänään, kun oli kirkko ja todistustenjako. Torstaina jo tais olla joku retkieväspäivä, eli leipä+mehu+omppu.

Vierailija
86/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusopetuslaki 31 pykälä:

"Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria."

"Opetukseen osallistuvale"... Mihin "opetukseen" joku nyt tänään on muka osallistunut? Ei todistuksen noutaminen ole opetusta

87/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. En ainakaan pikaisella selailulla löytänyt tähän mitään "vapautuspykälää" perusopetuslaista.

Kunnassamme ei yhdessä vaiheessa tarjottu ateriaa joulujuhlapäivänä. Siitä valitti joku/jotkut huoltajista ja nyt tarjotaan joulupuuro. Aiemminkin puuro oli mahdollista saada, luokittain infottiin keittiötä niin tekivät kyllä.

Eli jos asia korpeaa, niin ei kun valitus vetämään. Jos AVI pompauttaa sen kuntaan huomautuksen kanssa, niin jatkossa on sitten ruokailu. Lehteen en menisi, useimmat perheet haluavat juhlasta NOPEASTI ylioppilasjuhliin, pienten kanssa pois etteivät väsy/riehu, ja tämän kanssa aloitteellinen voi kohdata huomattavaa kritiikkiä.

Vierailija
88/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla lämmin ruoka. Jäätelö riittää.

Vierailija
89/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikai ne ruokaa tarvii kun olivat vaan vajaa pari tuntia koululla. 8-9.40 ei kai siihen aikaan kukaan lämmintä ruokaa kaipaa.

90/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole muuta pohdittavaa kuin aloituksesi, sinulla täytyy olla elämä kaikinpuolin hyvin.

Vierailija
91/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono provo. Mut haluaisko lapset ihan oikeesti päättäjäispäivänä sen aterian? Ja koko keväthän täällä on kouluruokaa parjattu, niin olkaa nyt iloisia, että sitä ei edes yhtenä päivänä tarjoilla. En tiedä, onko vielä niin, että päättäjäispäivänä yleensä pukeudutaan paremmin ja pari tuntia siellä koululla ollaan, niin päivä venyisi puolella, kun olisi se makaroonilootan syönti siinä välissä ja kuuluisi ohjelmaan, ja mun mielestä ainakin pikkuisen latistaisi sitä tunnelmaa. Ja moni on varmaan jo niin innoissaan loman alusta, että kiinnostaisikohan lähteä sinne ruokalaan jonottamaan. Ja periaatteessa vaikka koulupäivä onkin, niin enempi juhlapäivä se on kun "työpäivä". Ja jos sinne ei halua vaivautua koska ei ruokaa saa, niin todistuksen voi lähettää myös postissa. Ainakin meillä lähetettiin jos joku ei ollut paikalla.

Vierailija
92/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan koululaiset retkipäivinäkin koululta vain sämpylän, hedelmän ja tripin. Ei lämmintä ateriaa.

Onko noin köyhäksi mennyt tarjottavat? Meillä 70-luvulla saatiin luokkaretkelle eväspaketti, jossa oli kanankoipee sun muuta ja käytiinhän me varmaan jossain ravintolassakin syömässä.

Keskikoulun puolella taas piti kaikki maksaa itse kouluruuasta lähtien. Luokkaretkikin maksettiin kokonaan itse. Me ensimmäisen luokan (nykyään viides luokka) oppilaat itse vanhempien avustuksella hoidettiin kaikki retkibussista lähtien, eikä koululta saatu penniäkään.

70-luvulla??

No ei pidä paikaansa. Oli näkkileipä voilla ja makkaraleike ja kurkku välissä. Tai sitten jossainpäin oli8 toooodella eri safkat. Kanaa? Saa nauraa! 

Vierailija
93/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voithan sinä hyvänä vanhempana tarjota lapsellesi tänään lämpimän tasapainoisen aterian, ei mikään estä.

Vierailija
94/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkaretki on eri asia, koska siihen on kerätty rahat myymällä tavaraa, eikä koulu siten rahoita sitä. Jotkut muut retket saattavat mennä koulun pussista. 

Täh, eikö koulu maksa enää luokkaretkiäkään? On tää maailma mennyt kummalliseksi. Meillä ei siis 70-luvulla kansakoulussa ja sitten myöhemmin peruskoulun yläasteella tarvinut maksaa luokkaretkestä penniäkään, vaan koulu kustansi koko baletin ruokineen ja matkoineen. Siinä välissä siis käytiin keskikoulua ja koska kyseessä oli yksityinen koulu, niin siellä taas jouduttiin kustantamaan kaikki itse (kirjat, kouluruuat, luokkaretket jne) ja maksettiin vielä lukukausimaksuakin.

Ei koulu todellakaan maksa luokkaretkiä. Kouluissa, joissa olen ollut töissä, vuosittaisessa budjetissa on ollut kaksi kaupungin sisäistä edestakaista matkaa per oppilas. Matka siis maksetaan, mutta kohteeseen on päästävä sisään ilmaiseksi. Ei kovinkaan monia vaihtoehtoja. Lähes joka kevät oppilaat äänestävät haluavansa esim. Linnanmäelle. No hieno homma, lähdemme sinne, koululta matkat ja eväät. Puolet oppilaista istuu sen pari tuntia penkillä ja valittaa koko ajan: "koska saa lähtee kotiin?". Ranneke maksaa lähes 40€, koululla ei todellakaan ole varaa, eikä monilla vanhemmillakaan.

Luokkaretkipäivät tuntuvat kyllä lähes aina täysin turhilta, koska kohteet ovat sitä luokkaa, että "ilmaiseksi ei saa hyvää".

Vierailija
95/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan ite haluais mennä syömään koululle päättäjäis päivänä. Kohtahan siellä olis myös huoltajat syömässä..

Vierailija
96/96 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

gu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla??

No ei pidä paikaansa. Oli näkkileipä voilla ja makkaraleike ja kurkku välissä. Tai sitten jossainpäin oli8 toooodella eri safkat. Kanaa? Saa nauraa! 

No ei todellakaan sytö koulussa kanankoipea seitkytluvulla. Ainat kanaruuat olivat kanarisotto ja kanaviilokki. Suomessa ei paljon syöty siipikarjaa tuohon aikaan. Kaupastakaan ei saanut kuin jäisiä kokonaisia broilereita. Broilerin syönti alkoi yleistyä kunnolla vasta 90-luvulla.