Eikö lapsellani ole tänäänkin lainmukainen oikeus saada koulussa lämmin ateria?
Päättäjäispäivä lasketaan kai viralliseksi koulupäiväksi.
Kommentit (96)
Päättäjäispäivänä ei ole opetusta, joten ei ole ruokaakaan. Tiesitkö että kaikki eivät edes osallistu kevätjuhlaan, todistuksen saa myös postitse.
Ruokkikaa itse ne pentunne. Ihan joka päivä. Laista on poistettava tuo ruokkimisvelvollisuus, ei ole muualla maailmassa tuota hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oot vajaa.
Minusta hyvinkin mielenkiintoinen kysymys. Yksittäisen oppilaan/perheen kohdalla tällä ei ole merkitystä, mutta valtion tasolla kyseessä on miljoonaluokan säästö.
Maksuttomuushan koskee myös ammatillisia oppilaitoksia ja lukioita. Eli laillisuuspohdinta on aivan aiheellinen.
Valtion tasolla? Kunnissa kyllä, mutta ei valtio tässä säästä paljoakaan. Lukiot ja ammattioppilaitokset ovat pääosin kunnallisia.
Ne kunnalliset 2. asteen oppilaitokset kyllä saavat rahoituksensa lähinnä valtionosuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslaki 31 pykälä:
"Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria."
Vaikka tuon kuinka monta kertaa olen lukenut, en millään onnistu löytämään siitä sanaa "lämmin".
Lapsellasi on myös lainmukainen oikeus olla omaksumatta idioottimaisia vänkkäysperiaatteita lapselliselta vanhemmaltaan, joka aiheuttaa draamaa joka tilanteessa vaatimalla oikeuksiaan unohtaen velvollisuutensa. Kaikki tämä siksi, että vanhemmalla on tylsää ja ihmeellinen pätemisen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslaki 31 pykälä:
"Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria."Vaikka tuon kuinka monta kertaa olen lukenut, en millään onnistu löytämään siitä sanaa "lämmin".
No sittenhän sen jäätelön voi laskea ateriaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen aterian lämmin tarvitse olla. Päättäjäispäivänä annetaan jäätelöt. En kyllä,tiedä onko tapa kaikkialla.
Onko jäätelö "täysipainoinen ateria"? Nuo karjalanpiirakka-omena -päivätkin menevät aivan laillisuuden rimaa hipoen..
Päivän pituuteen nähden on. Eihän päättäjäispäivä kestä kuin tunnin pari.
Aamulla kotona aamupala ja ei kauaa kestä juhlat ja taas kotiin syömään.
Meillä on joskus ollut aamupuuro ennen juhlaa - yllättävällä ketäää, ettei sitä käynyt syömässä kuin muutama opettaja... ajateltiin juurikin, että kun kouluun tulee paljon lapsia, joilla maanantaisinkin tuntuu olevan kova nälkä, on hyvä tarjota vielä se puuro, mutta ei kelvannut (mainostettiin jopa juhlassa että saa mennä vielä juhlan jälkeenkin, no ei menneet) Älytöntä tehdä ruokaa mitä ei syödä, joten nyt on vaan jotkut jäätelöt.
Kesäloman aikana perheissä ruokalaskut isonee kun ei saa yhteiskunnalta ilmaista ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tänään täyspitkä opetuspäivä?
Ei mutta virallinen työpäiväksi merkitty päivä on.
Olkoon merkitty vaikka kiinan keisariksi, päivä on tunnin parin tynkä jossa jaetaan torkat. Ei koulusafkaa.
Siinä tapauksessa rikotaan lakia. Lakia pitää muuttaa tai tarjota ateria virallisena työpäivänä.
Laki ei määrittele 'lämmintä' ateriaa. Onhan niitä salaattipäiviäkin.
"Tarkoituksenmukaisesti järjestetty" ei olisi ateria, joka tarjoillaan aamulla klo 8-9.
Minä en tykkää tästä lapsilla on maanantaiaamuisin kova nälkä. Minun lapset ovat kovia syömään ja koin päiväkodissa, että hoitajat vihjailivatsillä, että lapset eivät saa ruokaa kotona, kun pyytävät aina lisää ja ovat kaikkiruokaisia. Kielsin lapsia pyytämästä lisää, etteivät hoitajat juoruile kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oot vajaa.
Minusta hyvinkin mielenkiintoinen kysymys. Yksittäisen oppilaan/perheen kohdalla tällä ei ole merkitystä, mutta valtion tasolla kyseessä on miljoonaluokan säästö.
Maksuttomuushan koskee myös ammatillisia oppilaitoksia ja lukioita. Eli laillisuuspohdinta on aivan aiheellinen.
Valtion tasolla? Kunnissa kyllä, mutta ei valtio tässä säästä paljoakaan. Lukiot ja ammattioppilaitokset ovat pääosin kunnallisia.
Tiedän toki, valtiotaso oli huono ilmaisu. Koko Suomessa olisi ollut parempi. Valtion ja kuntien menojen erottaminen on usein vaikeaa, koska kunnat saavat valtionavustuksia vaihtelevasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oot vajaa.
Haha, no ei ole kyllä MILJOONAluokan säästö. Laskepa uudestaan :)
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää tästä lapsilla on maanantaiaamuisin kova nälkä. Minun lapset ovat kovia syömään ja koin päiväkodissa, että hoitajat vihjailivatsillä, että lapset eivät saa ruokaa kotona, kun pyytävät aina lisää ja ovat kaikkiruokaisia. Kielsin lapsia pyytämästä lisää, etteivät hoitajat juoruile kahvilla.
Ja kai se on parempi, että lapset haukkuvat ruoan ja eivät tykkää siitä. Biojätteeseen vaan laitosruoka.
http://yle.fi/uutiset/3-9560449
Katso, mitä kouluruoka kunnassasi maksaa – Isot erot: halvin 1,67 ja kallein 8,28 euroa
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti luulen, että moni lapsi lähtee kotiin mahdollisiman nopeasti koulusta, eikä halua tätä päivää enää pidentää kouluruokailulla.
Nimenomaan. Muistan itse kouluajalta yhden kerran kun oli viimeinen päivä ennen joululomaa ja koulua juurikin vain pari tuntia. Silloin kuitenkin koulussa tarjottiin ruoka, ja keittäjät olivat suunnilleen ulko-ovella vahdissa, etteivät oppilaat pääsisi livahtamaan syömättä kotiin ja ruoka menisi haaskuun. Minä olin yksi niistä muutamista, jotka keittäjät saivat napattua ja kyllä kiukutti istua lähes tyhjässä ruokalassa syömässä kun tiesi muiden olevan jo vapaita ja matkalla kotiin loman viettoon.
No entä nälkäpäivä? Sehän se vasta hurja onkin, kokopäivä koulua ja ei ruokaa.
Joo. Kylmää hernekeittoa. Kyllä saa Suomi olla ylpeä kouluruokailustaan.