Eikö lapsellani ole tänäänkin lainmukainen oikeus saada koulussa lämmin ateria?
Päättäjäispäivä lasketaan kai viralliseksi koulupäiväksi.
Kommentit (96)
Taitaa äidillä olla kokkaustaidot todella hukassa, kun elämä suistuu radaltaan, kun yhtenä päivänä kullannuppu ei saa ateriaa koulussa. Joutuu ap ihan itse ruokkimaan oman jälkikasvunsa. Lapsihan voi saada käsityksen että kotona on ihminen joka välittää hänestä.
Moniko muksu jäisi syömään? Eiköhän ne lähde koulusta riemusta kiljuen pois heti kun todistus on saatu. Ei niitä lapsia kiinnosta päästä syömään kalakeittoa kun alkoi loma!
Ensimmäinen vuosi meidän lasten kohdalla, kun eivät lapset saaneet edes eväspussia. Vanhin lähtee nyt yläasteelle.
Ei oo opetusta tänään. Joten nyt kauppaan ja pötyä pöytään.
Voipi johtua myös älyttömästä rahastuksesta, jos kouluruokailun järjestää kunnassa kunnan ym "liikelaitos." Meillä koululaiset oli monesti saaneet päättymispäivänä jätskin tai joulunaikaan pienen herkkupussin. No haluttiin oppilaille jädet, mutta yllätys yllätys liikelaitos laskuttikin n. 400-450 oppilaan jätskeistä ainakin pari tonnia.
Kauoasta hakemalla olisi saatu kaikkille jädet n 500 eurolla korkeintaan, mutta liikelaitos laskutti jätskeistä normaalin ruokailun verran. Heillä ei tosin kenenkään tarvinnut tehdä ruokaa, ainekset ei maksaneet tavallista määrää, ei tiskejä jne. Mutta silti perivät tavallisen hinnan.
Tämän vuoksi päätimme seuraavana jouluna syödä sitten ihan oikeasti joulupuuron. Tänään meidän koululla ei ollut mitään ruokaa, mutta söimme eilen tämänpäiväiset jätskit. Luilen, että tällöin koululta ei voi varmaan laskuttaa niin törkeää hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin on köyhiä perheitä.
Kaikki eivät kykene sitä ruokaa tarjoamaan.
Ilmeisesti kaikki lapset, joita tämä koskee, tulevat kuolemaan nälkään kesän aikana.
Nälässä saa lapset olla koko kesän kun kotona eivät ruokaa saa?
Vierailija kirjoitti:
Päättäjäispäivä lasketaan kai viralliseksi koulupäiväksi.
Mielensäpahoittamisen viikkopalkinnon saaja on tässä!
Aika järjettömiä vastauksia ketju täynnä. Ettekö ymmärrä, että kyse on periaatteesta, eikä siitä, että sen ruuan oikeasti siellä koulussa tarvisi.
Tosin tuosta täysipainoisuudesta voinee joustaa, koska juuri kukaan tuskin söisi koululla päättäjäispäivänä. Itse ainakin painelin menemään heti kun sai. Jäätelön taisin hakea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää tästä lapsilla on maanantaiaamuisin kova nälkä. Minun lapset ovat kovia syömään ja koin päiväkodissa, että hoitajat vihjailivatsillä, että lapset eivät saa ruokaa kotona, kun pyytävät aina lisää ja ovat kaikkiruokaisia. Kielsin lapsia pyytämästä lisää, etteivät hoitajat juoruile kahvilla.
No kouluissa se vaan on ihan kattilan kanssa todennettu fakta, että maanantaisin kuluu paljon enemmän ruokaa, joissain kouluissa, joillain asuinalueilla :( olen surullinen näiden lasten puolesta jolla varmaan koko kesäkin on sitä, että vanhemmat pihtaavat ruoan saannissa (ja se lapsilisä pitäisi siis käyttää juuri esim lapsen ruokaan - turha vetää esiin mitään 'lisää tukia' vinkumista).
Lisäisin vielä, että tämä ruoattomuus viikonloppuisin ei edes ole suoraan riippuvainen perheen tuloista vaan joskus ne vähiten kotona ruokitut tulevat ihan ns hyvistä perheistä, joissa vaan ei tajuta, miten paljon ja usein kasvava nuori tarvitsee kunnollista ruokaa :(
AP tee nyt hyvä ihminen lapsillesi riittävästi ruokaa kotona!
Vierailija kirjoitti:
Aika järjettömiä vastauksia ketju täynnä. Ettekö ymmärrä, että kyse on periaatteesta, eikä siitä, että sen ruuan oikeasti siellä koulussa tarvisi.
Tosin tuosta täysipainoisuudesta voinee joustaa, koska juuri kukaan tuskin söisi koululla päättäjäispäivänä. Itse ainakin painelin menemään heti kun sai. Jäätelön taisin hakea matkaan.
Kyllä, kyse on periaatteesta. Niinä päivinä kun koululainen osallistuu opetukseen, hänellä on oikeus nauttia kouluruokalounas. Tänään ei osallistuta opetukseen, kun sitä ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslaki 31 pykälä:
"Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria."
Kaikissa kouluissa jaetaan jäätelöt tms. Se täyttänee määritelmän "tarkoituksenmukainen", kun puhutaan noin tunnin tai parin mittaisesta koulupäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslaki 31 pykälä:
"Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria."Kaikissa kouluissa jaetaan jäätelöt tms. Se täyttänee määritelmän "tarkoituksenmukainen", kun puhutaan noin tunnin tai parin mittaisesta koulupäivästä.
Ei meillä ainakaan jaettu yhtään mitään muuta kuin todistukset.
Vierailija kirjoitti:
Saahan koululaiset retkipäivinäkin koululta vain sämpylän, hedelmän ja tripin. Ei lämmintä ateriaa.
Onko noin köyhäksi mennyt tarjottavat? Meillä 70-luvulla saatiin luokkaretkelle eväspaketti, jossa oli kanankoipee sun muuta ja käytiinhän me varmaan jossain ravintolassakin syömässä.
Keskikoulun puolella taas piti kaikki maksaa itse kouluruuasta lähtien. Luokkaretkikin maksettiin kokonaan itse. Me ensimmäisen luokan (nykyään viides luokka) oppilaat itse vanhempien avustuksella hoidettiin kaikki retkibussista lähtien, eikä koululta saatu penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
No entä nälkäpäivä? Sehän se vasta hurja onkin, kokopäivä koulua ja ei ruokaa.[/quote
Siis oikeasti? Tiedän nälkäpäivän, mutta tarkoitatko että silloin ei koulussa ole ruokailua? Asiaa!
Ap taitaa olla sellainen ankeuttaja-naukuja.
Kannattaa ehdottomasti viedä käräjille ja vähävaraisena saat vielä maksutta asianajajan ja tietysti annat asian iltapäivälehtien riepoteltavaksi omalla ja lapsen naamataululla.
Tämä av-palsta ei ole parasta mahdollista some-julkisuutta. Nyt paljon suurempaa kehiin, vääryyden korjaamiseksi.
Ja tietysti laitat koulun rehtorille ja opetusministeriöön katkeran tiedotteen, kuinka koulu jättää lapsen ruuatta ja heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan koululaiset retkipäivinäkin koululta vain sämpylän, hedelmän ja tripin. Ei lämmintä ateriaa.
Onko noin köyhäksi mennyt tarjottavat? Meillä 70-luvulla saatiin luokkaretkelle eväspaketti, jossa oli kanankoipee sun muuta ja käytiinhän me varmaan jossain ravintolassakin syömässä.
Keskikoulun puolella taas piti kaikki maksaa itse kouluruuasta lähtien. Luokkaretkikin maksettiin kokonaan itse. Me ensimmäisen luokan (nykyään viides luokka) oppilaat itse vanhempien avustuksella hoidettiin kaikki retkibussista lähtien, eikä koululta saatu penniäkään.
Luokkaretki on eri asia, koska siihen on kerätty rahat myymällä tavaraa, eikä koulu siten rahoita sitä. Jotkut muut retket saattavat mennä koulun pussista.
Eihän koulussa olla kuin muutama tunti. Ruoka mitoitetaan tarpeen mukaan. Juhlapäivänä on vain tuollainen hieman juhlavampi välipala.