Ylioppilaalle lahjaksi "toinenlainen lahja" eli eettinen ajatus. Mielipiteitä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmettelyt näitä.
Mikä lahja se on, että antaa muualle rahansa? Sinun nimissäsi laitoin nyt rahaa anonyymeille alkoholisteille?
Jos ei halua itse juhlittavalle antaa mitään, niin sitten ei anna. Jos olet vain tuttavaperheestä, niin ruusu ja kortti varakkaille riittää. Jos on köyhä perhe, niin toki ilahduttaa se parikymppinen kuoressa.
Ei tarvitse lahjaa mitenkään erikseen.
Minä annoin lahjasi vähävaraisten nuorten virkistystoimintaan (= omalle lapselleni Lintsiä varten...?)
Minusta eettinen lahja on hieno (aikuiselle jolla on jo kaikkea, ja jonka sydäntä lähellä tietää esim niiden vähävaraisten perheiden olevan) Itse voisin antaa ylioppilaalle 50€ ja lisäksi toisen 50€ vaikkapa Naisten Pankille (joka siis ei ole pois hänen lahjasta , vaan 'bonuksena' )
Minä olen kerran antanut nuorelle tuollaisen lahjan, kun hän nimenomaan pyysi. Taisimme ostaa pari vuohta tai jotain ja kortin kaveriksi kävimme ostamassa leluosastolta Sleichin vuohen. Oli mieluinen lahja. Mutta toistan: hän pyysi.
Jos ei halua silkkaa rahaa antaa, niin sitten vaikka lahjakortti vähän fiinimpään ravintolaan, johon nuori ei muuten raaskisi omilla rahoillaan mennä. Tai joku muu palvelu, voihan se olla hieronta tai kauneushoito. Kotimaisten yrittäjien työllistäminen on ihan riittävän eettinen lahja.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, miten kielteinen suhtautuminen täällä on eettisiin lahjoihin! Suomalaisilla on niin hyvin asiat ja koko ajan pitää saada vain lisää materiaa.
Juu on hyvin jos vertaa köyhempiin maihin mutta eettinen lahja nuorelle joka on juuri itsenäistymisen kynnyksellä ja mahdollinen jatko-opiskelupaikka tiedossa ja tätä myöden vielä lainat niskassa niin on mielestäni vähän väärä valinta!
Ymmärrän eettisen lahjan jos sitä on pyydetty tai ihmiselle joka on hiukan vanhempi ja jolla on jo kaikkea!
Nuorelle opiskelijalle tuo tuntuu lähinnä vittuilulta!
Rahaa. Ainoa oikea ylioppilaslahja.
Itse olin rahoilla interreilillä.
Haloo, ylioppilaalle tai valmistuvalle lahjaksi vain RAHAA!
Eikä mitään hemmetin pyyheliinoja, kattiloita ja vaaseja.
Nuorella on aina pula rahasta, tehköön sitten niillä rahoilla mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, miten kielteinen suhtautuminen täällä on eettisiin lahjoihin! Suomalaisilla on niin hyvin asiat ja koko ajan pitää saada vain lisää materiaa.
Suomalaisilla ei ole asiat hyvin. Nämä ylppärilahjat auttavat nuorta itsenäistymään ja parhaassa tapauksessa pitävät hänet pois sossun luukulta. Kaikilla vanhemmilla ei ole samalla tavalla tukea opiskelevaa nuorta. Hyvä vaan, jos ylppärijuhlista tulee jotain jeesiä opintojen alkuun.
No, ei välttämättä paras ajatus, mutta itse olisin arvostanut tosi paljon. Enemmän ainakin, kun jotain satunnaisia kirjoja tms. Ja sainkin samana kesänä muistaakseni 19v-synttärilahjaksi malariaverkkoja ja aidstestejä afrikkaan, oli sairaan kiva lahja :)
Vierailija kirjoitti:
No, ei välttämättä paras ajatus, mutta itse olisin arvostanut tosi paljon. Enemmän ainakin, kun jotain satunnaisia kirjoja tms. Ja sainkin samana kesänä muistaakseni 19v-synttärilahjaksi malariaverkkoja ja aidstestejä afrikkaan, oli sairaan kiva lahja :)
Tosi kiva, että meitä on muitakin, joille eettiset lahjat ovat kelvanneet.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lahja se on jos saa jonkun lapun missä lukee kuinka hyvä ihminen "lahjan" antaja olikaan?
Rahaa antaisin vain sellaiselle nuorelle, jonka tunnen hyvin ja tiedän, mihin hän rahansa käyttää. Tiedän, että moni "kaataa rahat kurkusta alas". Itse en ainakaan halua kenenkään ryyppäämistä rahoittaa, en edes ylioppilaslahjan muodossa.
No kyllä varmaan positiivisesti erottuu rahaa rahaa tyypeistä, kun pajauttaa eettisen ajatuksen. Voisin kuvitella että massimiehet häpeää.
Jos ei halua ostaa Reilun Kaupan tuotteita, niin ostakaa edes kotimaisia tuotteita. Samalla tukee Suomen työllisyyttä.
Mä tykkään nyt aikuisena tuollaisista lahjoista enemmän kuin tavarasta, jota meillä on jo liikaa. Mutta en kyllä olisi ylioppilaana ollut kovin ilahtunut. Jos välttämättä haluat antaa niin lahjan osana, esim. 30€ rahaa + 10€ suuruinen lahjoitus (tai minkä verran oletkaan valmis laittamaan lahjaan).
Vierailija kirjoitti:
Rahaa antaisin vain sellaiselle nuorelle, jonka tunnen hyvin ja tiedän, mihin hän rahansa käyttää. Tiedän, että moni "kaataa rahat kurkusta alas". Itse en ainakaan halua kenenkään ryyppäämistä rahoittaa, en edes ylioppilaslahjan muodossa.
Ei dokuille pidä antaakaan rahaa. Maltillisesti jotain muuta, jos kohteliaisuussyistä täytyy.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä varmaan positiivisesti erottuu rahaa rahaa tyypeistä, kun pajauttaa eettisen ajatuksen. Voisin kuvitella että massimiehet häpeää.
Joo... häpeävät ja se on sitä myötähäpeää.
Lahja on lahja juhlittavalle ihan henkilökohtaisesti. Ei mikään lahjoitus muihin kohteisiin oman mielensä mukaan.
Mikä funktio on ilmoituksella, että on lahjoittanut rahaa jonnekin muualle. oli tämä kohde kuinka "eettinen" hyvänsä.
Tätä voi tehdä ihan hiljaisuudessa omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva, että meitä on muitakin, joille eettiset lahjat ovat kelvanneet.
Olette varmaan varakkaammasta perheestä? Moni nuori joutuu kuitenkin ottamaan opintolainaa jo lukioiässä, että saa kirjat ja bussikortit maksettua. Ei siinä silloin mitkään eettiset lahjat lämmitä.
Itse olen toivonut nyt vanhempana esim lapsilta joululahjaksi eettistä lahjaa. He tietävät, että aidosti ilahdun siitä.
Mutta ei tulisi mieleenkään ostaa lapsilleni samaa. He ylipäätää vasta nyt parikymppisinä rakentavat omaa maailmankatsomustaan enkä halua tuputtaa omaani heille. Omani on rakentunut vuosien ja omien kokemusteni kautta tällaisekai laiskan ihmisen etiikaksi, eli lahjoitan, allekirjoitan vetoomuksia ja tuen tarvittaessa. Se sopii minulle, mutta tuskin nuorelle. Ja toivottavasti ei, sillä heidän tulee löytää vastaukset paljon haastavimpiin kysymyksiin.
Lasten opettajille ostin kyllä eettisenä lahjana koulutarvikkeita tytöille.
Mitä? Koulutarvikkeet tytöille???
Mitä mä en nyt tajuu?
lahjokortti ekokampaajalle tai ekokosmetologille