Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?

Vierailija
01.06.2017 |

Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.

Kommentit (1454)

Vierailija
501/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä varmaan moni pitää tekosyynä, mutta ei oikeasti ole sellainen. Olen tullut pahoin hajusteyliherkäksi, joten en mielelläni mene minnekään, jonne tulee minulle tuntemattomia henkilöitä. En mene silloinkaan, jos tunnen jonkun ja tiedän, että hän käyttää hajusteita. Osa ei hajusteyliherkkyydestä tiedä ja osa tietää, muta ei välitä. Aikani yritin, mutta en enää jaksa, jos kyläily päättyy minulla päivystykseen ja pitkään sairastamiseen.

Vierailija
502/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään pitää juhlia ja illanistujaisia. Minulle on aivan sama, millä syyllä olet tulematta, mutta ilmoita se ajoissa, jotta osaan ottaa huomioon tarjoiluissa. Itseäni sylettää nämä viime hetken perujat, joilla ei ole siihen mitään syytä. Itse teen nykyään niin, että kun tulee 2 kertaa peruutus 1-2 vuorokautta ennen, karsin kyseisen henkilön kutsuttavien listalta.

Arvostan.

Erityisesti ärsyttää, joa on juhlat, joissa pleaseeraus ja maksu menee pääluvun mukaan. Ei ole ihan sama ainakaan minulle, jos 3-5 ihmistä ei tulekaan ja maksat heidänkin tarjoilut.

Eli jos ei tule, ei tule, mutta ilmoittaa ajoissa. Jos ilmoittaa tulevansa, niin tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään pitää juhlia ja illanistujaisia. Minulle on aivan sama, millä syyllä olet tulematta, mutta ilmoita se ajoissa, jotta osaan ottaa huomioon tarjoiluissa. Itseäni sylettää nämä viime hetken perujat, joilla ei ole siihen mitään syytä. Itse teen nykyään niin, että kun tulee 2 kertaa peruutus 1-2 vuorokautta ennen, karsin kyseisen henkilön kutsuttavien listalta.

Arvostan.

Erityisesti ärsyttää, joa on juhlat, joissa pleaseeraus ja maksu menee pääluvun mukaan. Ei ole ihan sama ainakaan minulle, jos 3-5 ihmistä ei tulekaan ja maksat heidänkin tarjoilut.

Eli jos ei tule, ei tule, mutta ilmoittaa ajoissa. Jos ilmoittaa tulevansa, niin tulee.

Vaikka olisi sairas, tai keittiön lattialle valunut tiskikoneesta vedet, tai lapsi kateissa?

Vierailija
504/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan.

Vaikka olisi sairas, tai keittiön lattialle valunut tiskikoneesta vedet, tai lapsi kateissa?

Näsäviisastelu on ärsyttävä luonteenpiirre ihmisessä.

Vierailija
505/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan.

Hätätilanne on tietty erikseen.

Vierailija
506/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan.

5 tulematonta ihmistä. Jos ruoka ym maksaa vaikka alakanttiin laskettuna 40 e/hlö, niin parisataa aivan turhaan. Ja neljälläkympillä ei nykyään juuri mitään enää saa.

Vierailija
507/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulaistäti+setä tulivat kahden tunnin ajomatkan takaa mun ylioppilasjuhliin. Ensin tarjottiin ruokaa, hetken päästä olisi ollut kakkua ja kahvia. Nämä söivät ruuan nopeasti ja tulivat hyvästelemään: "Pitää lähteä ajelemaan kotiin päin, koska on ehdittävä saunaan!"

Törkeästi pidin juhlani sitten virallisena saunapäivänä (asuvat omakotitalossa jossa oma sauna), mutta olihan se kiva että tulivat piipahtamaan.

Surkuhupaisinta taitaa olla se, että he ihan oikeasti menivät sinne saunaan, ei ollut mikään tekosyy.

Näissä on usein taustalla perheenjäsenen alkoholiongelma. Se aiheuttaa jatkuvan kulissin ylläpitämisen johdosta mitä käsittämättömiä tilanteita ja ihmeellisiä meriselityksiä, miksi ei voi osallistua tai tarvii lähteä pian pois (koska päästävä dokaamaan). 

Eksäni suvussa tätä ongelmaa oli ja läheltä näin miten monenlaiseen pinteeseen jouduttiin kun erään henkilön ongelmaa piti salata ja keksiä ties mitä verukkeita ettei henkilön ongelma paljastu. Ja suomenmaassa tätä porukkaa on paljon.

Tällaiset omakotitalon saunaanmenot, pyykkivuorot, sun muut ovat usein koodisana piilotetulle alkoholiongelmalle. 

Olin juhlissa jossa oli alkuun glögit kaikille. Eräs henkilö jolla paha ongelma, ei tiennyt että siihen on lurautettu kossua hiukan. Henkilön piti vetää juhlat läpi kuivin suin ja se olisi onnistunutkin mutta se glögi pilasi kaiken. Henkilön perheineen oli lähdettävä jollain pyykkikonetekosyyllä pian pois, kotiin dokaamaan. 

Vaikeita tilanteita. 

Ja henkilöt, joilla ei ole lähipiiristä kokemusta näistä, ei välttämättä ymmärrä. Ja ymmärrän täysin juhlan järjestäjän tuskan kun on mitoitettu ravintolan pitopalvelut x määrälle henkilöitä ja näitä ongelmaperheitä on ilmoittautuen tullut, siinä uskossa, että kyllä "Repa" nyt on selvinpäin tämän kerran, onhan kyseessä läheisen häät. Mutta alkoholismi on katala sairaus. On ihan 50-50, onnistuuko ilta vaiko ei. Jos Repa ei retkahda, onnistuu. Mutta aamulla Repa on voinut herätä väärällä jalalla sängystä ja ujuttanut povariinsa taskumatin. Vaimo ja lapset eivät tätä tiedä. 

Tullaan hääpaikalle ja aika pian vaimo huomaa, että ei voi olla totta.... Repa on avannut pullonsa. Tämä porukka voi todellakin joutua lähtemään jo hyvin pian pois, ennen ruokailuita tms, koska perhe haluaa ymmärrettävästi pitää maineensa yllä. Mutta voi käydä niinkin että Repa ei suostu, vaan juo pullonsa ja kieli pitkällä odottaa juhlissa olevia alkoholitarjoiluita. Katastrofi on valmis ja vaimo pyyhkii hikeä otsalta, että kohta mentiin taas.  Voidaan tarvita laastaria, lohduttajia ja oksennusämpäriä. 

En ole mikään juoppojen hyysääjä ja puolustaja, minuakin on elämäni aikana ärsyttänyt monet oharit mitä nää juopot on tehneet. Ja he ovatkin jääneet elämästäni pois kun eivät ole ns. lähipiiriä, esim. isä/aviomies/poikani. Mutta he eivät voi sille mitään. Harva raitistuu. 

Ja paha olla kutsumattakaan, esim. omiin häihinsä, jos tämä Repa sattuu olemaan vaikkapa morsion isä. 

No eikö nyt ole parempi, että se juoppo tekee ne oharit, kuin että se tulee paikalle pilaamaan kaikkien illan?

Minä olen ollut kuusi vuotta naimisissa juopon kanssa ja muistan hyvin, miten hankalaa se oli näitten kaiken maailman kutsujen ja juhlien kanssa.  Totta kai se juoppo olisi lähtenyt joka kemuihin kieli pitkällä, mutta minunhan se piti niitä ohareita tehdä, kun en halunnut mennä koko juhliin nolattavaksi.  Eli en aina edes sanonut miehelle, että pyydettiin juhliin.  Ilmoitin vain kutsujalle, että ei tulla, ja tietenkin alkoi se kärttäminen.

Joskus ihan itketti, kun ei tahdottu ymmärtää, vaikka sanoin suoraankin, mistä on kyse.  Ja kun se ei aina välttämättä ollut niinkään, että se juoppo olisi siellä juhlissa mokaillut (yleensä kyllä oli), vaan yritti käyttäytyä hillitysti, mutta kun siitä sitten aina alkoi se jatkumo.  Kauhea kännääminen joka ei loppunut välttämättä kuukauteen.  Eli perhehän siinä sitten kärsi, kun yksi oli oikein hyvät pohjat saanut siellä juhlissa.

Ymmärtäkää tai olkaa ymmärtämättä, mutta ÄLKÄÄ KÄRTTÄKÖ ja alkako syyllistää sitä puolisoa, että tämä on niuho ja tiukkapipo, kun hän vain yrittää säilyttää perhesovun.  

Vierailija
508/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen katsonut parhaaksi olla enää järjestämättä juhlia. Jokaikinen kerta, kun järjestänyt synttäreitä, tupareita, illanviettoa tms. On aina niitä, jotka loppuun asti vatuloi pääseekö tulemaan, tulevatko yksin vai koko perhe. Lähes aina niitä, jotka peruu flunssaan tai päänsärkyyn vedoten ihan h-hetkellä.. yleensä samat tapaukset. Myös monesti tulee näitä, että ei ota tarjottavia, kun on just syöneet. Kun yksin elävänä siivoat, kannat ruuat kaupasta ja arvot tarjottavien määrää, niin toivoisi kutsutuilta hieman pelisilmää, että kaikki ei tapahdu kädenkäänteessä heidän mielen mukaan, järjestelyihin käyttää aikaa ja rahaa. Olen kutistanut ystäväpiirin niihin, joiden kanssa on helppo olla ja sopia. En vaadi ystäviltäni jatkuvaa yhteydenpitoa tai tapaamisia. Mieluummin tapaan ystävät kahdelleen tai pienellä porukalla, mielellään jossain muualla, kun kodissani. Sukulaiset ei oo vuosiin pitäneet yhteyttä, joten heistä ei tarvitse edes välittää. Näin olen säästynyt monelta mielipahalta ja ärsytykseltä. Mutta tää toki toimii näin yksin elävällä, ei ehkä perheellisillä. Itse puolestani ilmoitan kutsun esittäjälle, että pääsenkö vai en, sekä kerron syyn mikäli en pääse. Kukaan ei ole vielä tietääkseni suuttunut, kun on ollut rehellinen.

Vierailija
509/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon kuvitellut, että kutsut on kutsuja, eivät käskyjä. Kerron joko tulevani tai, että en osallistu, en rupee mitään syitä kertomaan.

Vierailija
510/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kieltäydyn aina kutsusta kohteliaasti toteamalla ”kiitos kutsusta mutta ikävä kyllä minulla on jo muuta menoa sovittuna”. Harvapa on alkanut inttämään että mitä muuta menoa. Jos joku on jankannut, olen todennut ympäripyöreästi että ”sukulaisvelvoitteita”. Ja tällä on selvitty.

Pidän itse paljon juhlia ja minulle riittää hyvin kuittaus ettei pääse. Ei tarvitse perustella, huomaan kyllä jos joku kieltäytyy kymmenettä kertaa (ja jätän jatkossa kutsumatta).

Vierailija
511/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häävieraista osa jätti perumisen häiden päivälle. Kiva maksella niitä ruokia näiden perujien osalta. Röyhkein oli kuitenkin yksi tyyppi, joka oli käskenyt toisen häihin tulevan kertoa meille vastaanotolla, että tällä tyypillä on ripuli.

Vierailija
512/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää välittäisi yksistäkään häistä, rippijuhlista, synttäreistä sun muista.  Vain hautajaiset kelpaa, koska niissä ei tapahdu yllätyksiä, niihin mennään määrättyyn aikaan ja pois lähdetään samalla tavalla tilaisuuden loputtua.  Pukeutuminenkin on hyvin määritelty, joten ei tarvitse miettiä mitä päälleen pistää.

Arkulle viedään kukkakimppu, ei tarvitse miettiä kalliita lahjoja kenellekään.

Hautajaisissa ollaan hillitysti, muistotilaisuudessa mennään yleensä jonkinlaisen kaavan mukaan  (ruoka, kahvit, muistelut, adressien luvut jne,), ja kaikki on tavallisesti hyvin järjestetty.  Se on hyvä asia, tietää milloin on sopivaa lähteä pois, tuntitolkulla ei tarvitse olla.  Omaiset käydään kättelemässä ja lähdetään pois.  Kaikki hyvin.  Kännissäkään ei kukaan ole.

Nuo ihmisten järjestämät juhlat on joskus niin rasittavia, kun aina ei ole itsellä mitenkään  juhlamieli ja tosiaan pitää sitten antaa kunnollinen meriselitys, jos ei vaan millään viitsisi.

Vierailija
513/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten kiinnosta syyt miksei tule, mutta ihmetyttää kyllä yhden kaverin kohdalla joka aina vastaa vain "pitää kattoa". Yleensä ei lopulta tule. Olen asunut jo 8 vuotta eri paikkakunnalla kuin hän (noin 400km päässä) eikä ole kertaakaan käynyt. Näemme muutenkin todella harvoin välimatkan, töiden ja muutenkin omien elämien takia. Tulee olo ettei kiinnosta. Ja todella läheisiä olemme.

Eipä sitä jaksa enää kutsuakkaan tiettyjä henkilöitä kun tietää jo valmiiksi vastauksen jos semmoista edes saa. Kun h-hetki lähestyy ja tyypistä ei kuulu tietää ettei ole saapumassa.

Vierailija
514/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruoho pitää leikata." 

"Ajateltiin just tapetoida meidän makkari,  ollaan siirretty sitä jo monta kertaa, nyt pakko tehdä se." (sukulaiset, joiden synttärijuhlissa olen aina ollut, ja jotka eivät tullee tuon syyn takia 50-vuotispäivilleni)

Vierailija
515/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.

EI TARTTE ANTAA! jos ei tule juhliinkaan. Ainakaan minä en anna. Jos en kerta tule syömään ja juomaan, niin turha odottaa mitä lahjojakaan. Miksi niitä ilmaiseksi huvikseni sinne kantaisin. En myöskään odota heiltä mitään, jotka eivät juhliin tule!

Vierailija
516/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten kiinnosta syyt miksei tule, mutta ihmetyttää kyllä yhden kaverin kohdalla joka aina vastaa vain "pitää kattoa". Yleensä ei lopulta tule. Olen asunut jo 8 vuotta eri paikkakunnalla kuin hän (noin 400km päässä) eikä ole kertaakaan käynyt. Näemme muutenkin todella harvoin välimatkan, töiden ja muutenkin omien elämien takia. Tulee olo ettei kiinnosta. Ja todella läheisiä olemme.

Eipä sitä jaksa enää kutsuakkaan tiettyjä henkilöitä kun tietää jo valmiiksi vastauksen jos semmoista edes saa. Kun h-hetki lähestyy ja tyypistä ei kuulu tietää ettei ole saapumassa.

just ku kaverini. oon asunut ostokämpässä liki 18 vuotta. Pyytänyt sen tuhannen kertaa käymään. Kertaakaan ei ole känyt kaikkina näinä vuosina. Matkaa n. 50 km. suuntaansa. Omistaa oman auton. Ilmeisesti ei malta sillä sitten ajella...? Jos käyn asuinpaikka kunnallaan, niin pyytää ehdottomasti käymään heillä. No, viimeaikoina ei ole oikein tahtonut iskeä... ymmärtänette syyn... Eikä keksi käymättömyydelleen edes mitään syitä! Ei vain tule ei. Vaikka muuten kyllä viihtyy kanssani eikä meinaa pois päästää eli kävelee vielä auton ovelle juttelemaan vaikka teen jo poislähtöä. Ja tarjoilut pelaa käydessäni. Ilmeisesti joillekin kyläilyt on vain niin vaikeaa...

Vierailija
517/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää välittäisi yksistäkään häistä, rippijuhlista, synttäreistä sun muista.  Vain hautajaiset kelpaa, koska niissä ei tapahdu yllätyksiä, niihin mennään määrättyyn aikaan ja pois lähdetään samalla tavalla tilaisuuden loputtua.  Pukeutuminenkin on hyvin määritelty, joten ei tarvitse miettiä mitä päälleen pistää.

Arkulle viedään kukkakimppu, ei tarvitse miettiä kalliita lahjoja kenellekään.

Hautajaisissa ollaan hillitysti, muistotilaisuudessa mennään yleensä jonkinlaisen kaavan mukaan  (ruoka, kahvit, muistelut, adressien luvut jne,), ja kaikki on tavallisesti hyvin järjestetty.  Se on hyvä asia, tietää milloin on sopivaa lähteä pois, tuntitolkulla ei tarvitse olla.  Omaiset käydään kättelemässä ja lähdetään pois.  Kaikki hyvin.  Kännissäkään ei kukaan ole.

Nuo ihmisten järjestämät juhlat on joskus niin rasittavia, kun aina ei ole itsellä mitenkään  juhlamieli ja tosiaan pitää sitten antaa kunnollinen meriselitys, jos ei vaan millään viitsisi.

Jaa-a. Meidät vielä teini-iässä laulatettiin mummon hautajaisissa, ihan yllättäen. Oli kyllä aika surkea temppu. Tuli kyllä selväksi että ihan kakaroina pidettiin vaikka osa oli yli 20 v. Kummasti tämä puoli sukua ei sitten olekkaan enää sen jälkeen kokoutunut yhteen.

Vierailija
518/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan.

Näsäviisastelu on ärsyttävä luonteenpiirre ihmisessä.

Ei ollut mielestäni näsäviisastelua. Tietysti sääntö on, että juhliin mennään, jos on ilmoittauduttu ja ilmoitetaan, jos ei mennä. Eikä muuten tarvitse esittää mitään syitä! Ei todellisia eikä tekosyitä.

Mutta juhlien järjestäjän on vain varauduttava siihen, että aina tulee viimehetken poissaoloja. Ikävää se on erityisesti silloin, jos maksu menee pääluvun mukaan, siinä tapauksessa on silti varauduttava siihen, että kaikki tulevat.

Vierailija
519/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei tullut juhliimme, koska oli kiirettä kotona vastasyntyneen vauvan kanssa. Lisäksi hänen täytyi olla juuri läheisensä menettäneen vaimonsa tukena. Täysin ymmärrettäviä syitä, ei siinä mitään. Kaveri lähti kuitenkin juhlia edeltäväksi viikonlopuksi Lappiin vaeltamaan ja jätti vaimonsa yksin kotiin hoitamaan vauvaa. Että niin kiire oli sen vauvan hoitamisen ja vaimon tukemisen kanssa.

Tässä on kyllä ihan järkevä logiikka. Kaveri on ollut jo yhden viikonlopun reissussa joten ei koe voivansa olla

heti seuraavankin viikonlopun pois. Näitä valintoja välillä tehdään perheissä juurikin siksi, että vuoroin saa puoliso huilia/omaa aikaa. Hän on siis valinnut sen Lapin reissun itselleen tärkeämmäksi kuin sun juhlat. Olis muuten jättänyt vaelluksen väliin tullakseen juhliisi.

Vierailija
520/1454 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen synttärikutsu lähetetty aina vähintään kahta viikkoa aiemmin. Osa ei vastaa ja osa vastaa. Teen tarjoiltavaa ruokaa sen mukaa että riittää. Vakiona eräältä perheeltä tuntia aiemmin, että ei päästä kun vatsaa kivistää tai päähän koskee.

Muuten ihan ok, mutta synttärit ovat aina maks. 15 henkilölle.  ja tämä perhe edustaa 4 ihmistä. Usein on ollut liikaa tarjottavaa (olen sellainen hippi että en mielellään heitä ruokaa hukkaan).  Ja jos tietää ettei osallistu kun syyt perustuvat vanhempien omiin juhliin tai krapulaan, nin voisi vain ilmoittaa että eivät pääse paikalle. 

Monesti on myös näitä kavereita jotka ovat tulossa käymään ja ostat sitten illallistarpeet eikä ketään näy. No saatpa itse enemmän ruokaa mutta turhaan kyttäät sitten sen neljä tuntia turhaan. Ja syy on luokkaa että eksää piti nähdä tai halusikin lähteä baariin yksille ja yhdet venähti.

On jääneet nämä pubiruusut ja -horsmat taakse. Ja nyt kummastelevat kun en tarjoa kahveja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän