HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
En tiedä, onko huonoimmat, mutta useaan otteeseen olen kuullut:
a) Ei ole sopivia vaatteita
b) Paikalla on liian hienoa tai junttia porukkaa
c) ei pidä jostain juhlissa olevasta hlöstä tai pariskunnasta
d) Valmistautumisaika liian lyhyt
Kyllä kutsun vastaanottajalla on oikeus kieltäytyä juhlista ilman mitään erikoisempia perusteluita sen lähettäjälle. Kutsu ei ole mikään velvoite osallistua juhliin tai selitellä miksi ei osallistu. Kyllä tai ei riittää.
Minä annan huonoja tekosyitä! Teen aina hyvissä ajoin selväksi, että en pidä juhlista enkä varsinkaan sukujuhlista, ja kaikkein vähiten pidän sukujuhlista, joissa ei ole edes omaa sukua. Silti aika ajoin pyydetään 2-vuotiaan siskonpojan nimipäiville ja kummastellaan ja tentataan, että miksi en muka pääse. Siinä kohtaa tuntuisi ikävältä sanoa suoraan "kuulostaa ikävältä" tai "ajattelin sinä päivänä käydä saunassa ja juoda oluen", joten tulee näitä "työkaveri tarvitsee muuttoapua" ja "jalka kipeä" juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.
Minäkin esitän mielummin tekosyitä, kuin kerron suoraan että ei kiinnosta. Vai haluaisitko sinä ap mielummin suoran ja rehellisen vastauksen? Sellainen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin.
No minä taas en koskaan ole kuullut että valehteleminen olisi hyvä tapa.
Eli suoraa tekstiä sitten vaan esim: "Itse asiassa en edes pidä sinusta, ja juhlasi kuulostavat typeriltä, en ehdi enkä jaksa tulla tuhlaamaan aikaani, minulla on parempaakin tekemistä."
Jos ei keksi mitään muuta tapaa juhlista kieltäytymiseen kuin tuollainen ilkeily tai vaihtoehtoisesti valehtelu, niin voisi olla aika alkaa kehittää sosiaalisia taitoja. Esimerkiksi "Valitettavasti meille ei nyt sovi, mutta nähdään toisella kerralla" on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko huonoimmat, mutta useaan otteeseen olen kuullut:
a) Ei ole sopivia vaatteita
b) Paikalla on liian hienoa tai junttia porukkaa
c) ei pidä jostain juhlissa olevasta hlöstä tai pariskunnasta
d) Valmistautumisaika liian lyhyt
Tuohon D:hen, miten paljon annat vieraille aikaa?
Oma kaveri halusi pitää lauantaina bileet ja lähetti kutsut saman viikon keskiviikkona. Pettymys oli suuri, kun kaikilla oli jo muuta sille päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan huonoja tekosyitä! Teen aina hyvissä ajoin selväksi, että en pidä juhlista enkä varsinkaan sukujuhlista, ja kaikkein vähiten pidän sukujuhlista, joissa ei ole edes omaa sukua. Silti aika ajoin pyydetään 2-vuotiaan siskonpojan nimipäiville ja kummastellaan ja tentataan, että miksi en muka pääse. Siinä kohtaa tuntuisi ikävältä sanoa suoraan "kuulostaa ikävältä" tai "ajattelin sinä päivänä käydä saunassa ja juoda oluen", joten tulee näitä "työkaveri tarvitsee muuttoapua" ja "jalka kipeä" juttuja.
Minä kyllä näkisin 2-vuotiasta siskonpoikaa niin usein kuin suinkin. Etkö oikeasti välitä hänestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kärsin voimakkaasta ahdistuneisuudesta ja ajoittain hankalista vatsavaivoista, joiden takia ei yleensä huvita lähteä juhliin.( Esim. vatsavaivat kun aiheuttavat mm. järjetöntä vatsan turpoamista, niin silloin ei pynttäydytä juhlatamineisiin, vaan oleskellaan säkin sisällä piilossa.) Vähän etäisemmille tuttaville riittää, kun kohteliaasti kieltäytyy, mutta lähemmät penäävät syitä miksi en tule. En halua avautua henkilökohtaiseen terveydentilaani liittyvistä asioista, se kun ei kuulu muille, ei edes perhepiirille, joten ennemmin lipsautan valkoisen valheen.
Monilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että valkoiset valheet/tekosyyt ovat monesti hienotunteisuutta juuri toista ja itseään kohtaan. Itse esim. monesti haluan olla vain yksin ja rauhottua, enkä esim. lähteä kyläilemään. Mutta jos olen sanonut todellisen syyn, että kaipaisin lepoa ja olisin mieluiten nyt yksin niin tästä on loukkaannuttu. Ehkä ajatellaan, että on epäkunnioittavaa ilmoittaa, kuinka mieluummin viettää yksin aikaa kuin vaikka nimenomaisessa seurassa. Monesti sitten mieluummin kertoo valkoisen valheen, kuten aikainen herääminen seuraaavana päivänä, opiskelu tenttiin tms. Moni ei siis oikeasti halua kuulla oikeaa syytä, vaan syyn pitää olla riittävän hyvä.
Hyvä kaverini sanoi pari päivää ennen juhliani ettei jaksa tulla, koska haluaa rentoutua yksin kotona. Ymmärrän, koska itsekin tarvitsen aikaa palautumiselle ja introverttina juhlissa käyminen voi olla väsyttävää, vaikka mukavaa onkin. Silti loukkaannuin vähän, juhliin oli panostettu paljon työtä ja vuokrattu juhlapaikka ja kyseessä oli rennot mökkijuhlat lähellä kaverin asuinpaikkaa, joihin ei olisi tarvinnut laittautua viimeisen päälle. Itse olisin käynyt hyvän kaverin juhlissa edes käväisemässä ja jatkanut sitten palautumista kotona.
Olisi mielummin vain kiittänyt kutsusta ja sanonut ettei nyt pääse. Aina raaka rehellisyys ei ole ystävällisintä, tuntui ettei häntä vain kiinnosta ja emme ollutkaan niin hyviä kavereita kuin luulin. Lopetin itsekin panostamisen ystävyyteen ja siitä se hiipuikin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.
Minäkin esitän mielummin tekosyitä, kuin kerron suoraan että ei kiinnosta. Vai haluaisitko sinä ap mielummin suoran ja rehellisen vastauksen? Sellainen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin.
No minä taas en koskaan ole kuullut että valehteleminen olisi hyvä tapa.
Eli suoraa tekstiä sitten vaan esim: "Itse asiassa en edes pidä sinusta, ja juhlasi kuulostavat typeriltä, en ehdi enkä jaksa tulla tuhlaamaan aikaani, minulla on parempaakin tekemistä."
Jos ei keksi mitään muuta tapaa juhlista kieltäytymiseen kuin tuollainen ilkeily tai vaihtoehtoisesti valehtelu, niin voisi olla aika alkaa kehittää sosiaalisia taitoja. Esimerkiksi "Valitettavasti meille ei nyt sovi, mutta nähdään toisella kerralla" on ihan ok.
Tuossa edellä vastaaja varmaan halusi herättää tässä ketjussa ”ei vois vähempää kenenkään kutsut
kiinnostaa” -tyyppejä vähän miettimään omaa asennoitumistaan. Että mahtaako niitä kutsuja tarvita ottaa edes vastaan enää, jos kerran sanoisi suoraan mitä ajattelee. Saisi ihan rauhassa olla yksin nauttia omasta k-päisestä seurasta ilman että kukaan kaipailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään pitää juhlia ja illanistujaisia. Minulle on aivan sama, millä syyllä olet tulematta, mutta ilmoita se ajoissa, jotta osaan ottaa huomioon tarjoiluissa. Itseäni sylettää nämä viime hetken perujat, joilla ei ole siihen mitään syytä. Itse teen nykyään niin, että kun tulee 2 kertaa peruutus 1-2 vuorokautta ennen, karsin kyseisen henkilön kutsuttavien listalta.
Arvostan.
Erityisesti ärsyttää, joa on juhlat, joissa pleaseeraus ja maksu menee pääluvun mukaan. Ei ole ihan sama ainakaan minulle, jos 3-5 ihmistä ei tulekaan ja maksat heidänkin tarjoilut.Eli jos ei tule, ei tule, mutta ilmoittaa ajoissa. Jos ilmoittaa tulevansa, niin tulee.
Vaikka olisi sairas, tai keittiön lattialle valunut tiskikoneesta vedet, tai lapsi kateissa?
Jos lapsi katoaa tai pesukone hajoaa juuri ennen tietyn ihmisen juhlia kahtena eri kertana, ollaan kyllä jo niin harvinaisen sattuman kanssa tekemisissä, että suosittelen laittamaan loton sisään. Osuu taatusi jättpipotti kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun meillä ei ole juhlavaatteita."
Kolmihenkinen perhe, hyväpalkkaisissa töissä molemmat vanhemmat. Eipä pidetty enää yhteyttä tämän jälkeen.Kaikki eivät ole juhlaihmisiä. Olisi suuri operaatio raahata koko perhe vaateostoksille hankkimaan kalliita ja epämukavia vaatteita, joista ei ole kokemusta ja joilla ei ole myöhempää käyttöä. Sama perhe olisi saattanut tulla vähemmän hienoihin tilaisuuksiin. Tämä kommentti yleisellä tasolla, toki tunnet omat tuttavasi parhaiten ja valitset itse ystäväsi.
No miksi ostaa kalliita ja epämukavia? Miksi eivät osta edullisia, mukavia ja monikäyttöisiä vaatteita?
Jos kyse on ihan tavallisista suomalaisista eikä mistään hienostoporukasta niin pukeutuminen on hyvin vapaamuotoista. Miehillä siistit housut ja kauluspaita menee valtaosan suomalaisista juhlista ja on monikäyttöinen työtilaisuuksissa ja missä vain missä tarvitaan t-paitaa formaalimpaa pukeutumista. Naisella toimii mikä tahansa siisti mekko tai myös kauluspaita ja siistit housut. Lapsilla on vielä vähemmän tarkkaa.
Sukulaisperheen piti mennä Särkänniemeen samana päivänä kun serkullaan oli rippijuhla. Oli kuulemma joku alennuslippu juuri sille päivälle. Rippijuhla on kerran elämässä ja Särkänniemeen olisi päässyt minä päivänä tahansa, vaikka sitten kalliimmalla hinnalla. Tätä vähän hämmästelin, mutta nykyään ei ihmetystä enää mikään. Jopa ylioppilasjuhlaa pidetään niin vähäpätöisenä, että jos muuta menoa on, niin ylppäritkin skipataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen moni ei tunne hääetikettiä.
Todellakin on niin, että jos on kutsuttu häihin, muttei mene - syystä tai toisesta -, niin tapoihin kuuluu lähettää lahja.Mutta hyviin tapoihin ei kyllä kuulu se, että kysytään syytä poisjääntiin.
Aivan samoin kuin kutsuja saa päättää, keitä juhliinsa kutsuu ja keitä ei, niin kutsuttukin saa päättää, meneekö juhliin vaiko ei. Se on ihan niin yksinkertaista.No ilmeisesti tuosta on moni eri mieltä.
Kuka päättää mikä on hääetiketti?
Et ainakaan sinä. Etiketti on muotoutunut aikojen saatossa ja siitä on kirjoitettu kirjojakin. Luepa vaikka joku käytöskirja, jos äitisi ei osannut sinulle tapoja opettaa.
Katsos kun maailma muuttuu vuosikymmenten saatossa. Ja jotain hääetikettikirjoja, jotka on kirjoitettu tyyliin 50-luvulla, ei löydy varmaan enää mistään.
Jotkut säännöt on unohdettu tai muutettu toiseksi. Onhan sekin ollut joskus etikettiä, että naisella on oltava juhlissa käsineet, mutta jos niitä ei enää kukaan käytä, niin turhaan vanha ihminen mielensä pahoittaa. Maailma on nykyään toinen.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisperheen piti mennä Särkänniemeen samana päivänä kun serkullaan oli rippijuhla. Oli kuulemma joku alennuslippu juuri sille päivälle. Rippijuhla on kerran elämässä ja Särkänniemeen olisi päässyt minä päivänä tahansa, vaikka sitten kalliimmalla hinnalla. Tätä vähän hämmästelin, mutta nykyään ei ihmetystä enää mikään. Jopa ylioppilasjuhlaa pidetään niin vähäpätöisenä, että jos muuta menoa on, niin ylppäritkin skipataan.
Sori mutta tavallaan ymmärrän, rippijuhlissa on yleensä tylsää ja Särkänniemi on tosi kallis. Niille lapsille se Särkänniemen päivä oli varmasti tärkeä elämys.
Olisi ne ehkä voineet tulla lyhyesti käymään kuitenkin teillä ja mennä vasta sitten Särkänniemeen.
Oma äitini on ihmetellyt sitä, miten itsekkäitä ihmiset nykyään ovat, kun eivät halua tulla häihin juhannuksena tai uutenavuotena. En osaa nähdä tuota itsekkyytenä, nykyaikaan nyt kuuluu se, että halutaan olla enemmän oman perheen kesken. Ehkä tässä oli kyse vähän samanlaisesta.
Jos syyni jättää väliin on epäkohtelias, en kerro syytä. "Valitettavasti en pääse paikalle."
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa se on kysyjän moka, ei ole kohteliasta tentata syytä. Pelkkä kohtelias kieltäytyminen riittäkööt.
Et on töissä vaikka kutsu on lähetetty juhliin kaksi kuukautta ennen juhlia:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joissakin työpaikoissa voi olla tuollaista, vuorot päätetään hyvissä ajoin etukäteen.
Useimmille pomoille ei riitä poissaolon syyksi, että on kaverin juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa se on kysyjän moka, ei ole kohteliasta tentata syytä. Pelkkä kohtelias kieltäytyminen riittäkööt.
Joo, jotkut ovat näitä inttäjiä, jotka eivät ilmeisesti kestä pettymyksiä.
"Miten niin et pääse? No tulisit nyt. Ai kuumeessa? No tule silti, edes vähäksi aikaa. Kai sä tunnin jaksat seisoa vaikka olisitkin kuumeessa. No voi kun kurjaa, ettet tule."
Vierailija kirjoitti:
Joka työpaikasta ei kylläkään saa vapaata 2kk varoajalla.
Epäilee, ettei kaikilla ole koronarokotetta otettuna. 🤦🏼♀️