Tytölle nimi, enkä tykkää mistään!
Tilanne on sellainen, että pitäisi keksiä tytölle nimi. En tiedä, mikä mussa on vikana, kun en oikein tykkää mistään naisten nimistä. Kaikki on ihan jees, mutta mikään ei ole sellainen, että "tämän haluan tytölleni!". Pojalle keksisin paljon vaihtoehtoja, joista aidosti tykkään. Toivoisin siis saavani jotain nimen keksimisapua täältä...
Plussaa olisi, jos nimi olisi melko perinteinen tai istuisi ainakin hyvin suomen kieleen. Ei silti mielellään mikään tämän hetken tusinanimi, jota on kaikilla (Aino, Sofia, Aava, Aada). Toisaalta, jos nimi on tosi kiva, ei sen yleisyyskään haittaa. En tykkää prinsessanimistä tai keksityistä väännöksistä.
Nimiä, jotka on mun mielestäni "ihan jees", ovat esim. Anna, Anni, Annika, Anniina, Roosa, Sonja, Saara, Neea, Iiris, Iines, Katariina, Katriina, Kaisla, Eveliina, Elisa, Elina, Maija, Marianne, jne. jotta saatte vinkkiä millaisista suunnilleen tykkään. Mikään noista ei kuitenkaan iske siten, että se valittaisiin oikeasti. Olisin kiitollinen nimivinkeistä! Kun lukee nimiluetteloita, mikään ei oikein nouse esille. Huoh.
Kommentit (363)
Essi tai ihan sitte vaan:i tytti ,likka, tyttö, pimu, rinsessa,kun ei mikään kelpaa!
Tajutkaa perkele, että nyt ollaan Suomessa. Nimessä ei saa olla MITÄÄN eksotiikkaa. Ja senkus lynkkaatte, minä en piittaa ja sekös teitä vituttaa, että en tule enää lukemaan avautumisianne, joten antaa palaa vaan! Turhaa työtä teette. Ja toteanpa aikaisemmista, että Reija on epänaisellisin suomalaiselta kuulostavin nimi, jonka olen koskaan kuullut, hyi saatana.
Irina, hmm, ehkä. Iiris on myös tosi kiva, mutta onko se jotenkin terävä nimi sanoa ääneen?
Monta samaa nimiehdotusta täällä tullutkin jo uusiksi. Moni ehdotus on hyvä, mutta löytyy jo meiltä suvusta tai lähipiiristä.
Vuokko miellyttää tällä hetkellä eniten, mutta jotenkin harmittaa, kun se herättää niin vahvoja joko tai -tuntoja ihmisissä. Olisi kurjaa, jos lapsi itse inhoaisi nimeään.
Marianna on myös kiva ja Inkeri. Moni kukkanimi on kiva, kuten Lilja, Vanamo, Vuokko, jne. mutta jotenkin hämää olla kukan niminen? Olisi kiva, että nimellä ei olisi niin ilmiselvää merkitystä.
Sitten pitää myös miettiä nimen sointumista sukunimeen. Sekin rajaa aika monta vaihtoehtoa.
Kiitos ehdotuksista! :)
-ap
En lukenut aiempia, mutta perusteluna itselläni on ollut pojalle ja tytölle kauniisti suussa sointuva, pehmeä nimi.
Omia vaihtoehtoja oli Aija, Aila, Loviisa,
Lyyli, Lyydia, Lilja (Lilian), Ellen, Aliisa, Liisa, Iina, Liina, Eveliina, Evina,..
Greta
Milka
Essi
Sanni, Senni
Minka
Netta
Tia, Mia, Fia
Olivia
Alva
Amanda
Siina
Sofi
Selina
Elina
Elena
Julia
Jasmin
Meimi
Alma
Evelin
Miisa
Isla
Emma, Emmi
Erin
Emelia, Emilia
Seela
Elma
Inka
Viola
Milma
Viivi
Alisa, Aliisa
Lovisa/Loviisa
Inna
Saimi
Miten olisi Solja? Senni?
Meillä oli aikoinaan ihan sama tilanne. Pojalle olisi ollut kolmekin nimivaihtoehtoa. Tytölle ei yhtään. Paitsi toisia nimiä, jotka tuli suvusta. Lopulta kävimme läpi ruotsin- saksan- ja englanninkieliset nimistöt ennen kuin löytyi nimi. Nyt lapsella on siis täällä palstalla paljon parjattu "ulkomaalainen" etunimi. Joka tosin sointuu sukunimeen ja on lausuttavissa ilman kommervenkkejä suomeksi. Kannattaa laajentaa hakemistoa, jos suomalaisesta nimistöstä ei löydy.
Itse en pidä lainkaan nimestä Vuokko enkä myöskään nimestä Inkeri. Tosin eihän tässä minun mielipidettä kysytty, vaan ap:ta miellyttävää nimeä etsitään. :)
Marianna on mielestäni kiva nimi. Mitäs pidät näistä muista samantyylisistä vaihtoehdoista?
Mariella
Marielle
Mariela
Marleena
Marika
Marikki
Mariam
Miriam
Mirjam/Mirjami
Vierailija kirjoitti:
Irina, hmm, ehkä. Iiris on myös tosi kiva, mutta onko se jotenkin terävä nimi sanoa ääneen?
Monta samaa nimiehdotusta täällä tullutkin jo uusiksi. Moni ehdotus on hyvä, mutta löytyy jo meiltä suvusta tai lähipiiristä.
Vuokko miellyttää tällä hetkellä eniten, mutta jotenkin harmittaa, kun se herättää niin vahvoja joko tai -tuntoja ihmisissä. Olisi kurjaa, jos lapsi itse inhoaisi nimeään.
Marianna on myös kiva ja Inkeri. Moni kukkanimi on kiva, kuten Lilja, Vanamo, Vuokko, jne. mutta jotenkin hämää olla kukan niminen? Olisi kiva, että nimellä ei olisi niin ilmiselvää merkitystä.
Sitten pitää myös miettiä nimen sointumista sukunimeen. Sekin rajaa aika monta vaihtoehtoa.
Kiitos ehdotuksista! :)
-ap
Iiris on minusta kaunis, ja latinasta suomennettuna kurjenmiekka. Miten olisi Iiris Inkeri tai Iiris Marianna? Tai toiseksi nimeksi vaikka isoäidin nimi?
Katsoppa lasta ja kokeile nimeä hänen kohdallaan. Meillä oli myös melkoista arpomista, Helmiä, Annaa, Karoliinaa... Lapsi köllötteli lattialla ja pussailin hänen varpaitaan ja samalla kokeilin ääneen eri suomalais nimiä ajatellen, että anna lapsi kulta joku merkki. No Kaisan kohdalla hän hymyili ekan kerran ja niin hänestä sitten tuli Kaisa. Toinen nimi tuli vuodenajasta ja kolmas nimi isoäideiltä ja isomummeilta, joilla sattui olemaan sama nimi.
Hertta on kaunis nimi! Pauliina, Anri,Loviisa,Essi,Liina...
Minja
Mea/Meea
Mira, Miira
Anette
Viveka
Elea
Odessa (liian rinsessa?)
Laita pussiin paperilapuille kirjoitettuja nimiä ja laita vauvan käsi pussiin ja eka lappu mikä tarttuu käteen on vauvan oma valitsema nimi. Näin pääset vastuusta.
Iisa
Isla
Iines
Iiris
Inari
Irkka
Ruusu
Bertta
Martta
Hertta
Hilma
Hulda
Toi teidän itsenne miettimä Iines on mun mielestä tosi kiva! Itsekin voisin antaa omalle tytölle, en siis antanut mtuta voisin hyvinkin antaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Toi teidän itsenne miettimä Iines on mun mielestä tosi kiva! Itsekin voisin antaa omalle tytölle, en siis antanut mtuta voisin hyvinkin antaa! :)
Jos on Iinestä miettinyt, eikä assosiaatiot ankkaan pelota, on Vuokko piece of cake. Ei noita merkitysnimiä ajatella koko ajan merkityksenä, vaan ääntiönä ja kokonaisuutena. Sitä paitsi joukossa on nyt paljon kukkia(Lilja, Iiris, Vanamo, Linnea...) ja luonnonilmiöitä(Lumi, Pyry, Kuura, Ruska) sekä puita (Pinja, Selja, Pihla, Paju).
Ajattelemasi Lottahan se vasta onkin täynnä merkitystä. Joten, Vuokko on tosi hyvä nimi, raikas ja kaunis. Jokaisesta nimestä keksii jotain negatiivistä kun vaan kaivaa.
Inka, Inga, Tuomi, Viena, Vieno, Ellen, Raita, Reeta, Ruut, Senja, Seea, Seela, Soila, Saila