Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko virtsatientulehdus parantua ilman antibiootteja?

Vierailija
31.05.2017 |

Miten?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä olen kuullut että pitäis juoda paljon vettä jossa on hunajaa. Se kuulemma auttaisi ja joitain särkylääkkeitä

Vierailija
2/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis kokeilemaan mitään luontaistuotteita pelkästään. Jos lääkäri on sinulle määrännyt niin kyllä söisin sen kuurin loppuun jos munuaisesi on sinulle tärkeät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Nykyään pyritäänkin hoitamaan ensin kotona, koska useinmiten paranee ja antibiootteja ei kannattaisi syödä turhaan ettei omaan elimistöön synny vastustuskykyisiä bakteereja (esim. ESBL )

Kun juo mahdollisimman paljon niin bakteerit huuhtoutuvat virtsarakosta pois. Hapan juoma on vielä parempi, bakteerit eivät siedä sitä.

Vierailija
4/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. 

Mulla on ollu oireeton virtsatien tulehdus. Loppujen lopuksi olin sairaalassa koska tulehdusarvot olivat kovat ja ensimmäinen oire oli todella voimakas vatsakipu. Multa jopa leikattiin umpisuoli sen takia kun lääkärit oli varmoja että kipu johtui siitä.

Kannattaa ottaa antibiootit jos on selkeät oireet ja tulehdus on todettu.

Vierailija
5/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon juotavaa ja särkylääkettä pahimman yli. Auttanut mulla joka kerta.

Vierailija
6/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan vissiin juotiin paljon jotain hapanta mehua, mikä huuhtoo virtsarakkoa. Eli puolukkaa, karpaloa tai granaattiomenaa ehdottomasti sokerittomana.  En tiedä paraniko sillä, mutta tiedän että maalla ainakaan ei lähdetty lääkäriin jos ei ollut henki kyseessä.

Vierailija
7/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ihan lääkärienkin mukaan. Kannattaa juoda paljon karpalomehua. Se muuttaa virtsan happamuutta sellaiseksi, että bakteerit eivät viihdy virtsarakossa. Kysymyksessä on sius ihan tieteellisesti tutkittu fakta eikä mikään huuhaa-uskomus.

Mutta jos oireet eivät pian helpota tai nousee kuumetta, on syytä mennä lääkäriin ja syödä antibioottikuuri. Vt-tulehdus voi levitä munuaisiin, mikä on oikeasti vaarallista.

Vierailija
8/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavan tulehduksen voi koettaa häätää huuhtelemalla, eli juo useita litroja vettä ja jotain hapanta, karpalo ok mutta miksipä ei mikä tahansa muukin, sitruuna, puolukka, herukka... Sokeri ruokkii tulehdusbakteereja, joten ei hunajaa eikä makeita hedelmiä.  Tulehduskipulääke kuurina muutaman päivän.

Sitten sitä vesitankkausta ei tehdä montaa päivää eikä vedetä överiksi, ettei tule vesimyrkytystä. Tämän välttämiseksi kannattaa osa vedestä juoda vissynä.

Lisänä lorttanan pesua lämpimällä vedellä suikuttamalla, lähtee ne pissiaukon suulla olevat bakteerit litomaan (ja se helpottaa kipua ja pissimistä muutenkin)

Vierailija
9/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpalomehu parantaa.

Vierailija
10/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi ihan lääkärienkin mukaan. Kannattaa juoda paljon karpalomehua. Se muuttaa virtsan happamuutta sellaiseksi, että bakteerit eivät viihdy virtsarakossa. Kysymyksessä on sius ihan tieteellisesti tutkittu fakta eikä mikään huuhaa-uskomus.

Mutta jos oireet eivät pian helpota tai nousee kuumetta, on syytä mennä lääkäriin ja syödä antibioottikuuri. Vt-tulehdus voi levitä munuaisiin, mikä on oikeasti vaarallista.

Mä olen kuullut tälläistä tutkimustietoa että vaan auttaisi virtsatietulehdukseen ehkäisevästi, ei paranna jos jo alkanut tulehdus.

Vierailija
11/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Kaikki virtsatietulehdukset olen parantanut aikuisena pelkällä karpalomehulla. Nuorena söin antibiootteja, mutta siinä ei ollut mitään järkeä. Meni vatsa ja vastustuskyky aivan pilalle niiden antibioottien kanssa.

Vierailija
12/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäisin puoltoista litraa karpalomehua ja se lähti. Vinkkinä: käy ennen ja jälkeen seksin aina pissalla, älä nukahda ennen vessareissua. Ja juo aina paljon nesteitä, vettä.

Vierailija
13/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei parantunut. Lääkäöriin hophop.

Vierailija
14/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti77 kirjoitti:

Ei välttämättä. 

Mulla on ollu oireeton virtsatien tulehdus. Loppujen lopuksi olin sairaalassa koska tulehdusarvot olivat kovat ja ensimmäinen oire oli todella voimakas vatsakipu. Multa jopa leikattiin umpisuoli sen takia kun lääkärit oli varmoja että kipu johtui siitä.

Kannattaa ottaa antibiootit jos on selkeät oireet ja tulehdus on todettu.

Mulla sama, jouduin teholle.

Vierailija
15/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpalomehu lievittää virtsatietulehduksen oireita niinkuin särkylääke päänsärkyyn, ei paranna se voi jäädä oireettomaksi ja levitä munuaisiin.

Vierailija
16/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Kaikki virtsatietulehdukset olen parantanut aikuisena pelkällä karpalomehulla. Nuorena söin antibiootteja, mutta siinä ei ollut mitään järkeä. Meni vatsa ja vastustuskyky aivan pilalle niiden antibioottien kanssa.

Mistä tiedät että sinulla on ollut virtsaputkentulehdus? Välillä virtsaputken suulla voi olla mekaanisesta ärsytyksestä johtuva epämääräinen tunne, joka ei ole sama asia kuin virtsaputkentulehdus. Naurettavaa välttää ab:ta virtsatietulehduksen yhteydessä. Samat ihmiset vaatimassa ab-kuuria, kun nuha ja yskä päällä tosta viikkoa. Ja nuhaan ja yskään on turvallisempaa kokeilla niitä itsehoitomenetelmiä kuin virtsatieinfektioon.

Vierailija
17/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Nykyään pyritäänkin hoitamaan ensin kotona, koska useinmiten paranee ja antibiootteja ei kannattaisi syödä turhaan ettei omaan elimistöön synny vastustuskykyisiä bakteereja (esim. ESBL )

Kun juo mahdollisimman paljon niin bakteerit huuhtoutuvat virtsarakosta pois. Hapan juoma on vielä parempi, bakteerit eivät siedä sitä.

Juu, yhden kerran kokeilin näitä hihhuleiden konsteja. Kivasti sitten levisi munuaisaltaiseen ja lopulta jopa kohtuun se tulehdus.

Sen jälkeen olen hakenut kuurin joka kerta kun vtin ensioireita havaittavissa.

Vierailija
18/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecim sanoo asiasta mm. näin:

"Hoito ja jälkitarkastus

Virtsarakkotulehduksista puolet paranee hoidottakin kolmessa päivässä."

Vierailija
19/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat aina pelottelee täällä noilla munuaistulehduksilla. Mulle lääkäri sanoi kerran että suurimmalla osalla virtsatietulehdus ei koskaan nouse munuaisiin vaan paranisi itsestään parissa viikossa. Se on ihan järkeenkäypää, koska muuten ennen antibiootteja kaikki naiset ois kuolleet munuaistulehdukseen, koska vti on naisten yleisin tauti. Ne munuaistulehduksen saaneet vaan näyttää huutelevan siitä netissä äänekkäimmin.

Vierailija
20/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on Duodecimin sivuilta:

"Virtsarakkotulehdus ei hoitamattomanakaan useimmiten johda munuaisallastulehdukseen, vaan sen synty on erilainen. Bakteerit voivat kuitenkin nousta virtsajohtimia myöten munuaisiin asti. Tällöin taustalla voi olla jokin anatominen poikkeavuus, joka on syytä selvittää kaikututkimuksella (ultraäänitutkimuksella) tai muilla tutkimuksilla. Munuaisallastulehdus voi syntyä myös verenkierrosta munuaisiin päässeen bakteerin aiheuttamana."