Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko virtsatientulehdus parantua ilman antibiootteja?

Vierailija
31.05.2017 |

Miten?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ehkä silloin jos tulehdukset on kroonisia, voi jo pohtia muitakin konsteja kuin vain antibiootteja. Mutta jos se iskee tyyliin kerran neljässä vuodessa, niin hae nyt hyvä ihminen ne lääkkeet.

-Se, joka kertoi, että viikonlopun jahkailun jälkeen oli munuaisaltaan tulehdus

Vierailija
42/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain että on tutkittu että ibuprofeeni (Burana jne) olisi tehokkaampaa virtsatietulehdukseen kuin antibiootti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Nykyään pyritäänkin hoitamaan ensin kotona, koska useinmiten paranee ja antibiootteja ei kannattaisi syödä turhaan ettei omaan elimistöön synny vastustuskykyisiä bakteereja (esim. ESBL )

Kun juo mahdollisimman paljon niin bakteerit huuhtoutuvat virtsarakosta pois. Hapan juoma on vielä parempi, bakteerit eivät siedä sitä.

Juu, yhden kerran kokeilin näitä hihhuleiden konsteja. Kivasti sitten levisi munuaisaltaiseen ja lopulta jopa kohtuun se tulehdus.

Sen jälkeen olen hakenut kuurin joka kerta kun vtin ensioireita havaittavissa.

Joskus voi käydä noinkin, varsinkin jos on huono vastustuskyky. Mitä konsteja kokeilit? Minulla lähtee tulehdus nopeasti kun jätän kaiken sokerin, juon etikkavettä ja otan ibuprofeenia. Seksi tietenkin tauolle pariksi päivää.

Moni vetää jotain sokerikarpalomehua ja valittaa ettei se toimi...

Mihin tarvitaan antibiootteja enää kun selibaatti parantaa kaikki tulehdukset?

Vierailija
44/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma tieto on, että voi hoitamattomana levitä munuaisiin, kuten täällä on aika moni jo kertonut.

Yhtä varma tieto on se, että hoidoksi voi riittää luonnontuote. Meillä se on sianpuolukanlehti, jota keitellään aina kun tuntuu oleva oireita. Yli kolmeen vuosikymmeneen ei ole tarvittu antibioottia.

Tarkistakaa omin silmin, mitä sanoo Käypä hoito-suositus, jonka mukaan lääkärit toimivat.

Vierailija
45/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Nykyään pyritäänkin hoitamaan ensin kotona, koska useinmiten paranee ja antibiootteja ei kannattaisi syödä turhaan ettei omaan elimistöön synny vastustuskykyisiä bakteereja (esim. ESBL )

Kun juo mahdollisimman paljon niin bakteerit huuhtoutuvat virtsarakosta pois. Hapan juoma on vielä parempi, bakteerit eivät siedä sitä.

Juu, yhden kerran kokeilin näitä hihhuleiden konsteja. Kivasti sitten levisi munuaisaltaiseen ja lopulta jopa kohtuun se tulehdus.

Sen jälkeen olen hakenut kuurin joka kerta kun vtin ensioireita havaittavissa.

Joskus voi käydä noinkin, varsinkin jos on huono vastustuskyky. Mitä konsteja kokeilit? Minulla lähtee tulehdus nopeasti kun jätän kaiken sokerin, juon etikkavettä ja otan ibuprofeenia. Seksi tietenkin tauolle pariksi päivää.

Moni vetää jotain sokerikarpalomehua ja valittaa ettei se toimi...

Juu, tokihan syy On siinä johon keinot eivät auttaneet 🙄

Et viitsisi vastata kysymykseen? 

Ja hei, tietenkään aina ei riitä "hihhuleiden konstit", ei kukaan niin väitä. 

No kukaan, joka oikeasti on sairastanut virtsatietulehduksen ei joudu erikseen mainitsemaan että seksissä on taukoa "pari päivää"..

Sokeria en käytä muutenkaan, ja juon reippaasti vettä joka päivä.

Tulehdus on tulehdus, ei sen kanssa pidä leikkiä.

Ensioireet toki joskus saanut taltutettua runsaalla juomisessa ja karpalotableteilla mutta ei ne auta kun oikea tulehdus on iskenyt. Silloin pitää hakea kuuri, se munuaisaltaiseen mennyt tulehdus on todella tuskallinen.

Mutta ei tarvi uskoa, kokeile toki itse 😅

Vierailija
46/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Kaikki virtsatietulehdukset olen parantanut aikuisena pelkällä karpalomehulla. Nuorena söin antibiootteja, mutta siinä ei ollut mitään järkeä. Meni vatsa ja vastustuskyky aivan pilalle niiden antibioottien kanssa.

Mistä tiedät että sinulla on ollut virtsaputkentulehdus? Välillä virtsaputken suulla voi olla mekaanisesta ärsytyksestä johtuva epämääräinen tunne, joka ei ole sama asia kuin virtsaputkentulehdus. Naurettavaa välttää ab:ta virtsatietulehduksen yhteydessä. Samat ihmiset vaatimassa ab-kuuria, kun nuha ja yskä päällä tosta viikkoa. Ja nuhaan ja yskään on turvallisempaa kokeilla niitä itsehoitomenetelmiä kuin virtsatieinfektioon.

No tuskinpa on samat ihmiset :D Itse olen hyvinkin "antibioottivastainen", ottaisin niitä vasta hyvin pahassa tilanteessa, haluan että ne toimii jos oikeasti tulee tarve enkä myöskään ole innostunut heikentyneen vastustuskyvyn aiheuttamasta tulehduskierteestä. 

Mistä te ab-kuurien syöjätkään tiedätte, onko oikeasti tulehdus päällä? Ei täällä ainakaan kovin herkästi mitään viljelyä tehdä. Oireiden perusteella jaetaan nappeja. 

Miten tiedät ettei tehdä viljelyä, jos et ab-kuuria edes hae. Ja edelleen palatakseni kommenttiini onkohan oireesi edes ollut virtsatietulehdusta.

Nuorempana kävin oireiden takia joitakin kertoja lääkärissä ja olen tätä myös monelta tutulta kuullut. Ensimmäisellä lääkärikäynnillä viljely tehtiin ja kyseessä oli tulehdus. Sen jälkeen lääkäri on "todennut" tulehduksen täsmälleen samojen oireiden perusteella. Kun se aina lähti kahdessa päivässä ilman antibioottia niin en sitten ole viitsinyt enää lääkäriin mennä/soitella. Nyt tulehduksia ei ole ollutkaan moneen vuoteen, eikä niitä koskaan ole tullut peräkkäin. 

Oireet olivat alaselkäkipu, jatkuva virtsaamisen tarve ja pieni kuumeilu. Ja tietty se ärsyttävä tunne alapäässä. Ja nämä siis on aina lähteneet etikkavedellä, sokerittomuudella jne. 

Vierailija
47/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Kaikki virtsatietulehdukset olen parantanut aikuisena pelkällä karpalomehulla. Nuorena söin antibiootteja, mutta siinä ei ollut mitään järkeä. Meni vatsa ja vastustuskyky aivan pilalle niiden antibioottien kanssa.

Mistä tiedät että sinulla on ollut virtsaputkentulehdus? Välillä virtsaputken suulla voi olla mekaanisesta ärsytyksestä johtuva epämääräinen tunne, joka ei ole sama asia kuin virtsaputkentulehdus. Naurettavaa välttää ab:ta virtsatietulehduksen yhteydessä. Samat ihmiset vaatimassa ab-kuuria, kun nuha ja yskä päällä tosta viikkoa. Ja nuhaan ja yskään on turvallisempaa kokeilla niitä itsehoitomenetelmiä kuin virtsatieinfektioon.

Juuri tätä minäkin mietin. Niin ja kuinka monella täällä edes on ollut lääkärin toteama ja testaama virtstietulehdus.

Nämä teidän parikymppisten fiksut arvailut on näin nelikyppisen korvissa, niin naurettavia. Ettei muka aikuinen ihminen erottaisi vti:tä virtsaputken ärsyyntymisestä. Jos virtsa haisee kissan pissalle ja vessahätä on koko ajan ja rakkoon sattuu, niin varmaan se virtaputken suu on silloin vain ärtynyt juu kun ei ole lääkärin diagnoosiakaan. :D

Hymiöstäsi huolimatta ei naurata vaan säälittää, että noilla oireilla ei ymmärrystä mennä lääkäriin.

Kyllähän ne jotkut toki ravaa lääkärissä kaikkien mahdollisten pikkuvaivojen takia. Menet varmasti ihan päivystykseen asti, kun on se ihan hengenhätä kyseessä. Kiilaat varmaan vielä sydäninfarktipotilaidenkin ohi jonossa. :D

Vierailija
48/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Ennen lääkefirmoja virtsatulehdus saatiin niin siihen kuoltiin väistämättä. 

Vierailija
49/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun virtsassa oli vähän verta, pissin jälkeen sitä tuli vähän paperiin. Virtsatessa ei kuitenkaan kirvellyt eikä haissut. Jätin virtsanäytteen terveyskeskuksessa, sellaisen joka tutkitaan samantien muutamassa minuutissa.

Lääkäri antoi 5 vuorokauden virtsatietulehdus-täsmäantibioottikuurin.

Tuo meni kuitenkin ohi parissa päivässä mutta söin kuurin loppuun.

Jälkeenpäin muistin kun katsoin kroppaan ilmestyneitä mustelmia että jäin muutamia tunteja ennen tuota veren havaitsemista hissin oven väliin ja se ovi tömäytti lujaa päin lanteitani. Kuulin että kova rasitus tai loukkaantuminen saattaa aiheuttaa veren purkautumisen virtsarakkoon, eli voi olla että minulle kävikin noin.

Vierailija
50/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä silloin jos tulehdukset on kroonisia, voi jo pohtia muitakin konsteja kuin vain antibiootteja. Mutta jos se iskee tyyliin kerran neljässä vuodessa, niin hae nyt hyvä ihminen ne lääkkeet.

Kuinka usein teillä on virtsatietulehduksia? Ketjua lukiessa vaikuttaa siltä, että aikas usein, joten mistä se johtuu?

Itselläni on ollut viimeksi 22 vuotta sitten raskaana ollessa ja siihen joutui syömään estolääkitystä, mutta sen jälkeen ei ole enää ollut kertaakaan. 

Vierailija
52/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on usein vaivaa vt-tulehduksista, oireet ovat pahimmillaan sitä luokkaa että virtsan seassa on verta ja alaselän kivut ovat niin kovat että ei pystyssä pysy. Apteekista saa karpalopuristetabletteja (vaikuttava aine muistaakseni inuliini tjsp) ja kuuri näitä on auttanut joka kerta, muutamassa päivässä oireet tiessään. Itse en pysty/suostu antibiootteja syömään todella herkän vatsan takia.

Vierailija
53/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein teillä on virtsatietulehduksia? Ketjua lukiessa vaikuttaa siltä, että aikas usein, joten mistä se johtuu?

Itselläni on ollut viimeksi 22 vuotta sitten raskaana ollessa ja siihen joutui syömään estolääkitystä, mutta sen jälkeen ei ole enää ollut kertaakaan. 

Jotkut on vaan alttiimpia. Esimerkiksi virtsaputki on tosi lyhyt tai on vaikka anatomisesti sellaisessa paikassa että ne bakteerit vaan menee sinne rakkoon väistämättä esim. seksissä.

Vierailija
54/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsatietulehdukset alkoivat yleistyä sen jälkeen kun naiset alkoivat käyttää stringialushousuja.

Suurin osa virtsatietulehduksista johtuu siitä kun kakkabakteeri pääsee virtsaputkeen. Pienen pieni ulostebakteeri pääsee nimittäin aika tehokkaasti mehustumaan anusaukolta lankaa pitkin emättimen seudulle ja sieltä edelleen virtsaputkeen. Stringit ovat ns. pyllyn hammaslanka, eli niihin jää enemmän bakteereja muhimaan kuin muunlaisiin alushousuihin.

Vierailija
55/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä infoa:

"Mikäli naisen virtsatieinfektiot liittyvät selvästi sukupuoliyhdyntään, kannattaa tyhjentää rakko ja ottaa estolääkitys kerta-annoksena heti yhdynnän jälkeen. Vaihdevuosien jälkeen paikallinen estrogeenihoito vähentää virtsatieinfektioita. On myös havaittu, että karpalo- tai karpalo-puolukkamehu (2 dl aamuin illoin) vähentää infektion uusiutumista.

Toistuvia virtsatieinfektioita voidaan estää mikrobilääkkein silloin, kun virtsatieinfektio uusii vähintään kolme kertaa vuodessa. Ensisijaisina estolääkkeinä käytetään pieniä annoksia trimetopriimia tai nitrofurantoiinia. Hoidon kesto on 6–12 kuukautta.

On muitakin keinoja varmistaa, etteivät virtsatieinfektiot toistu – tosin näiden neuvojen tehosta ei ole vahvaa tutkimustietoon perustuvaa näyttöä: Huolehdi, että juot nestettä riittävästi; juominen lisää virtsan määrää ja nopeuttaa virtsan vaihtumista rakossa. Myös ummetus kannattaa hoitaa sekä välttää kylmettymistä. Runsas C-vitamiinin nauttiminen happamoittaa virtsaa ja hidastaa joidenkin bakteerien lisääntymistä virtsassa, mutta runsaankaan C-vitamiinin tehosta virtsatie-infektioiden estossa ei ole näyttöä. Naisen kannattaa välttää siittiöitä tappavia ehkäisypuikkoja, -vaahtoja ja -tabletteja sekä pessaarin käyttöä, ja tyhjentää virtsarakko aina yhdynnän jälkeen."

Vierailija
56/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nuo virtsatietulehdukseen käytettävät antibiootit ovat miedompia ja lyhytkestoisempia kuin muihin vaivoihin tarkoitetut antibiootit (keuhkoputkentulehduks, poskiontelontulehdus, angiina jne). Ne eivät ehtineet sekoittaa minun herkkää vatsaani.

Vierailija
57/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itellä meni ohi teininä itekseen eikä ole sen jälkeen uusinut. En edes tehnyt mitään erikoisempaa. En oo elämässäni syönyt kuin kerran antibiootit ja yritän välttää niitä jatkossakin.

Terkuin

allergiaton ja vatsavaivaton

Vierailija
58/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppui "alkava virtsatientulehdus" karpalokapseleiden ja nesteen juonnin avulla. Sain nämä ohjeet sairaalan päivystyksestä - jonne minua ei otettu. Olin ravannut kusella koko yön ja tuli jo vähän verta mukana.

Vierailija
59/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma siinä virtsaputken ympärillä limakalvoilla on aina kolibakteereja, vaikka kuinka hyvin hygieniasta pitäisi huolta. Urologi sanoi mulle. Jotkut on vaan sitten alttiimpia tulehduksille. Mulla itsellä on ollut virtsatietulehduksia jatkuvasti alle kouluikäisestä asti. Mikään ei auta. Ei edes antibioottiestolääkitys. Siitä tuli vain jatkuvaa pahoinvointia. Onneksi oireet on nykyään suht lieviä, joten karpalomehulla vain parantelen. Ärsyttävintä tulehduksissa on se kun jatkuva pissahätä häiritsee nukkumista. Välillä kestää parikin viikkoa että paranee ja on kokonaan unettomia öitä.  Ikinä ei ole mennyt onneksi munuaisiin.

Vierailija
60/70 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi parantua runsaalla juomisella ja karpalokapseleilla, mutta voi myös olla parantumatta ja levitä munuaisiin. Pahimmillaan jää pysyvät vauriot. Älä ota riskejä tällaisen asian kanssa.