Voiko virtsatientulehdus parantua ilman antibiootteja?
Kommentit (70)
En lähtisi arpomaan edes parin päivän ajan. Nimimerkillä jahkailin viikonlopun ajan ja maanantaina olin tiputuksessa munuaisaltaan tulehduksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on Duodecimin sivuilta:
"Virtsarakkotulehdus ei hoitamattomanakaan useimmiten johda munuaisallastulehdukseen, vaan sen synty on erilainen. Bakteerit voivat kuitenkin nousta virtsajohtimia myöten munuaisiin asti. Tällöin taustalla voi olla jokin anatominen poikkeavuus, joka on syytä selvittää kaikututkimuksella (ultraäänitutkimuksella) tai muilla tutkimuksilla. Munuaisallastulehdus voi syntyä myös verenkierrosta munuaisiin päässeen bakteerin aiheuttamana."
Venäläinen ruletti siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Kaikki virtsatietulehdukset olen parantanut aikuisena pelkällä karpalomehulla. Nuorena söin antibiootteja, mutta siinä ei ollut mitään järkeä. Meni vatsa ja vastustuskyky aivan pilalle niiden antibioottien kanssa.
Mistä tiedät että sinulla on ollut virtsaputkentulehdus? Välillä virtsaputken suulla voi olla mekaanisesta ärsytyksestä johtuva epämääräinen tunne, joka ei ole sama asia kuin virtsaputkentulehdus. Naurettavaa välttää ab:ta virtsatietulehduksen yhteydessä. Samat ihmiset vaatimassa ab-kuuria, kun nuha ja yskä päällä tosta viikkoa. Ja nuhaan ja yskään on turvallisempaa kokeilla niitä itsehoitomenetelmiä kuin virtsatieinfektioon.
En kuule kuulu niihin, jotka on pyytelemässä nuhaan ja yskään antibiootteja. Eikä mulla edes ole flunssaa oikeastaan koskaan, koska viimeinkin olen saanut vastustuskyvyn kohdalleen kun en ole syönyt antibiootteja ollenkaan 15 vuoteen. Ja kyllä tämän ikäinen virtsatietulehduksen tunnistaa. Se oireilee rakossa, ei virtsaputkessa. Mutta jokainen tekee loppupeleissä mitä haluaa. Ei se minua haittaa jos joku haluaa syödä antibiootteja joka tulehdukseen. Oman terveytensähän se sillä vain pilaa, joten oma on asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Nykyään pyritäänkin hoitamaan ensin kotona, koska useinmiten paranee ja antibiootteja ei kannattaisi syödä turhaan ettei omaan elimistöön synny vastustuskykyisiä bakteereja (esim. ESBL )
Kun juo mahdollisimman paljon niin bakteerit huuhtoutuvat virtsarakosta pois. Hapan juoma on vielä parempi, bakteerit eivät siedä sitä.
Juu, yhden kerran kokeilin näitä hihhuleiden konsteja. Kivasti sitten levisi munuaisaltaiseen ja lopulta jopa kohtuun se tulehdus.
Sen jälkeen olen hakenut kuurin joka kerta kun vtin ensioireita havaittavissa.
Joskus voi käydä noinkin, varsinkin jos on huono vastustuskyky. Mitä konsteja kokeilit? Minulla lähtee tulehdus nopeasti kun jätän kaiken sokerin, juon etikkavettä ja otan ibuprofeenia. Seksi tietenkin tauolle pariksi päivää.
Moni vetää jotain sokerikarpalomehua ja valittaa ettei se toimi...
Vierailija kirjoitti:
Duodecim sanoo asiasta mm. näin:
"Hoito ja jälkitarkastus
Virtsarakkotulehduksista puolet paranee hoidottakin kolmessa päivässä."
Ja se toinen puoli ei. Munuaisaltaiseen kun tulee tulehdus niin ei juurikaan naurata.
Sepsis vielä asia erikseen.
Mutta ottakaa toki hunajaa ja valkosipulia...
Karpalo tabletteja, ei mehua. Karpalomehussa on sokerua ja tosi vähän vaikuttavaa ainetta. Ja paljon vettä juoda.
Minulla virtsatietulehdukset oli aikanaan jatkuva riesa ja söin niihin melkoiset määrät antibiootteja. Jossain vaiheessa tuli testattua happamien nesteiden juomista, ja ainakin minulla se pysäyttää lähes aina alkavan (=kevyesti oireilevan tulehduksen). Jos on pahasti jo päällä ei kyllä välttämättä enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Nykyään pyritäänkin hoitamaan ensin kotona, koska useinmiten paranee ja antibiootteja ei kannattaisi syödä turhaan ettei omaan elimistöön synny vastustuskykyisiä bakteereja (esim. ESBL )
Kun juo mahdollisimman paljon niin bakteerit huuhtoutuvat virtsarakosta pois. Hapan juoma on vielä parempi, bakteerit eivät siedä sitä.
Juu, yhden kerran kokeilin näitä hihhuleiden konsteja. Kivasti sitten levisi munuaisaltaiseen ja lopulta jopa kohtuun se tulehdus.
Joskus voi käydä noinkin, varsinkin jos on huono vastustuskyky. Mitä konsteja kokeilit? Minulla lähtee tulehdus nopeasti kun jätän kaiken sokerin, juon etikkavettä ja otan ibuprofeenia. Seksi tietenkin tauolle pariksi päivää.
Juu, tokihan syy On siinä johon keinot eivät auttaneet 🙄
Mulla on levinnyt kerran parissa päivässä munuaisiin kun en jaksanut mennä lääkäriin, en suosittele. Toki jos sulla on ennen ollut ja tiedät että sulla on yleensä vaan lievä tulehdus niin anna mennä
Vierailija kirjoitti:
Mammat aina pelottelee täällä noilla munuaistulehduksilla. Mulle lääkäri sanoi kerran että suurimmalla osalla virtsatietulehdus ei koskaan nouse munuaisiin vaan paranisi itsestään parissa viikossa. Se on ihan järkeenkäypää, koska muuten ennen antibiootteja kaikki naiset ois kuolleet munuaistulehdukseen, koska vti on naisten yleisin tauti. Ne munuaistulehduksen saaneet vaan näyttää huutelevan siitä netissä äänekkäimmin.
Parissa VIIKOSSA??
Juu ei kiitos .. 477
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Kaikki virtsatietulehdukset olen parantanut aikuisena pelkällä karpalomehulla. Nuorena söin antibiootteja, mutta siinä ei ollut mitään järkeä. Meni vatsa ja vastustuskyky aivan pilalle niiden antibioottien kanssa.
Mistä tiedät että sinulla on ollut virtsaputkentulehdus? Välillä virtsaputken suulla voi olla mekaanisesta ärsytyksestä johtuva epämääräinen tunne, joka ei ole sama asia kuin virtsaputkentulehdus. Naurettavaa välttää ab:ta virtsatietulehduksen yhteydessä. Samat ihmiset vaatimassa ab-kuuria, kun nuha ja yskä päällä tosta viikkoa. Ja nuhaan ja yskään on turvallisempaa kokeilla niitä itsehoitomenetelmiä kuin virtsatieinfektioon.
No tuskinpa on samat ihmiset :D Itse olen hyvinkin "antibioottivastainen", ottaisin niitä vasta hyvin pahassa tilanteessa, haluan että ne toimii jos oikeasti tulee tarve enkä myöskään ole innostunut heikentyneen vastustuskyvyn aiheuttamasta tulehduskierteestä.
Mistä te ab-kuurien syöjätkään tiedätte, onko oikeasti tulehdus päällä? Ei täällä ainakaan kovin herkästi mitään viljelyä tehdä. Oireiden perusteella jaetaan nappeja.
Mulla ei ole mitään liuskoja millä pystyisin nyt kotona testaamaan mutta alavatsassa jotain kipuja, ajoittaisia ja vessassa ravaan yhtenään. Kuitenkaan ei kirvele. Eli kai tässä pitää huomenna käydä lääkärissä.
ap
Minulla loppui pissatulehdukset kun enää jakanut pesääni tuntemattomille miehille. Aidsin hoidatin appelsiinimehulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä minäkin mietin. Niin ja kuinka monella täällä edes on ollut lääkärin toteama ja testaama virtstietulehdus.
Nämä teidän parikymppisten fiksut arvailut on näin nelikyppisen korvissa, niin naurettavia. Ettei muka aikuinen ihminen erottaisi vti:tä virtsaputken ärsyyntymisestä. Jos virtsa haisee kissan pissalle ja vessahätä on koko ajan ja rakkoon sattuu, niin varmaan se virtaputken suu on silloin vain ärtynyt juu kun ei ole lääkärin diagnoosiakaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa on samat ihmiset :D Itse olen hyvinkin "antibioottivastainen", ottaisin niitä vasta hyvin pahassa tilanteessa, haluan että ne toimii jos oikeasti tulee tarve enkä myöskään ole innostunut heikentyneen vastustuskyvyn aiheuttamasta tulehduskierteestä.
Mistä te ab-kuurien syöjätkään tiedätte, onko oikeasti tulehdus päällä? Ei täällä ainakaan kovin herkästi mitään viljelyä tehdä. Oireiden perusteella jaetaan nappeja.
Miten tiedät ettei tehdä viljelyä, jos et ab-kuuria edes hae. Ja edelleen palatakseni kommenttiini onkohan oireesi edes ollut virtsatietulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tokihan syy On siinä johon keinot eivät auttaneet 🙄
Et viitsisi vastata kysymykseen?
Ja hei, tietenkään aina ei riitä "hihhuleiden konstit", ei kukaan niin väitä.
[/quote] Nämä teidän parikymppisten fiksut arvailut on näin nelikyppisen korvissa, niin naurettavia. Ettei muka aikuinen ihminen erottaisi vti:tä virtsaputken ärsyyntymisestä. Jos virtsa haisee kissan pissalle ja vessahätä on koko ajan ja rakkoon sattuu, niin varmaan se virtaputken suu on silloin vain ärtynyt juu kun ei ole lääkärin diagnoosiakaan. :D[/quote]
Sinulla on tulehdus levinnyt jo näköjään aivoihin asti vai onko tuo syntyperäistä ylemmyyden tunnetta.
Nuhaa ja yskää kestää helposti muutaman viikon (ellei siihen kuuluu korkea kuume) ja menee ohi itsestään.
VTI on sitten ihan toinen juttu, hullua yrittää sinnitellä kahta viikkoa sen kanssa 😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä minäkin mietin. Niin ja kuinka monella täällä edes on ollut lääkärin toteama ja testaama virtstietulehdus.
Nämä teidän parikymppisten fiksut arvailut on näin nelikyppisen korvissa, niin naurettavia. Ettei muka aikuinen ihminen erottaisi vti:tä virtsaputken ärsyyntymisestä. Jos virtsa haisee kissan pissalle ja vessahätä on koko ajan ja rakkoon sattuu, niin varmaan se virtaputken suu on silloin vain ärtynyt juu kun ei ole lääkärin diagnoosiakaan. :D
Hymiöstäsi huolimatta ei naurata vaan säälittää, että noilla oireilla ei ymmärrystä mennä lääkäriin.