Miten mulla voi olla mitään yksityisyyttä, kun mies näkee puhelimeltaan ja koneelta jokaisen sivuston jolla käyn?
Eli vaikka en ole edea modeemissa " kiinni" vaan puhelin käyttää omaa nettiyhteyttään, niin miten helvetissä modeemissa kiinni olevat koneet tietää missä minä olen käynyt? Ihan hirveää, kuin vankina olisi.
Kommentit (23)
"Nettiväkivalta on oikeastaan samanlaista kuin muut väkivallan muodot: siihen liittyy vahvasti kontrolloiminen”, sanoo Naisten Linjan toiminnanjohtaja Elina Nikulainen. ”Esimerkiksi vaaditaan paljastamaan salasanoja, vahditaan kenen kanssa saa olla tekemisissä, pakotetaan päivittämään Facebookiin tietynlaista kuvaa parisuhteesta.”
Vainon kohteena oleva voi tietysti vaihtaa salasanan, mutta väkivaltaisessa suhteessa se kiristetään helposti uudestaan ja siitä voi myös seurata rangaistus.
”Suurin henkinen paine teknologiaan ja nettiin liittyvässä väkivallassa on sellainen kokonaisvaltainen pelko, että toisesta ei ikinä pääse eroon ja tämä tietää kaiken. Se on todella traumatisoivaa.”
Nikulainen kertoo kerran kysyneensä turvakotiin tulevalta naiselta, onko tätä seurattu. Nainen vastasi, että ei.
”Sitten kysyin, onko hänen puhelimensa turvallinen. Hän sanoi, että on, mutta pyysin vielä saada katsoa puhelinta. Huomasin Iphonen ’Löydä ystäväsi’ -applikaatiosta, että puhelinta seurattiin tuntemattomalla älylaitteella.”
Verkossa on kuitenkin hyvät puolensa: tieto ja vertaistukiryhmät. Naisten Linjan sivuilta löytyy molempia. Sivuilla on myös ohjeet siitä, miten niillä käynnin saa pyyhityksi selaushistoriasta, sekä linkki, jolla pystyy nopeasti siirtymään pois sivustolta.
Yksi käytetyimmistä toiminnoista on suojattu palvelu, jossa voi lähettää turvatulla yhteydellä kysymyksen. Siihen vastaavat Naisten Linjan koulutetut vapaaehtoiset. Vastaus ei tule koskaan sähköpostiin vaan nettisivuille salasanan taakse.
”Kynnys lähteä turvakotiin on erittäin korkea. Mutta jos pystyy kirjoittamaan kysymyksensä tai kokemuksensa ilman, että tarvitsee kohdata ketään muuta ihmistä, se saattaa monelle olla ensimmäinen kerta, jolloin myöntää itselleen, mitä on tapahtunut.”
Oletetaan että siinä tietokoneessa on Windows 10.
Nyt menet sivulle https://www.microsoft.com/fi-fi/account ja luot sieltä ihan itse oman tilisi. Siinä samalla sinulle tulee uusi ihan oma sähköpostiosoite, mikä myös toimii kirjautumistunnuksena. Sitten kirjaudut kotikoneelta niillä tunnuksilla sisään. Windows-näppäin (se lipun kuva) + L avaa kirjautumisruudun vaikka kesken toisen käyttäjän session.
Sitten älä tällä profiililla sitten kirjaudu mihinkään teidän kaikkien Gmail-tilille tai taas alkaa hakuja tms vuotaa sinun profiilisi ulkopuolelle.
Samat koskee Apple-maailmaa, eli teet oman Apple ID:n.
Yksityisyyden suoja on aika teoreettinen käsite tänä päivänä. Tarpeeksi nörtti ja ilkeä hakkeroituu koneeseesi tai puhelimeesi kyllä. Ja kyllähän me annetaan aika auliisti tietoja ja kuvamateriaalia elämästämme facessa, instassa jne.
t. etanapostiin siirtynyt