Miten ihmeessä pääsen verikokeisiin?
Olen nyt käynyt kaksi kertaa hoitajalla ja kerran lääkärillä, koska tahtoisin mitata kilpirauhasarvot ja verensokerini. Minulla on paljon oireita, jotka voivat viitata noihin, mutta millään kolmella kerralla en ole päässyt, koska "en mä näe mitään syytä laittaa sua niihin". Tässä kunnassa ei ole ihme, terveydenhuolto muutenkin aivan retuperällä täällä.
Odottelen nyt uutta lääkärinaikaa, joka on ensi viikolla. Kertokaa nyt, miten ihmeessä pääsen sinne kokeisiin, minulla on oikeasti aika kova huoli terveydestäni, jonka olen jokaisella kerralla lääkärille ja hoitajille sanonut. He käyttäytyvät aivan kuin joutuisivat maksamaan kovan hinnan jokaisesta, joka laitetaan verikokeisiin, lääkärilläkin oli kauhea kiire saada minut ulos huoneesta enkä edes saanut kaikkia asioitani hoidettua.
Yksityiseen ei ole varaa, katsoin lähimmän yksityisen hinnastoa ja hintaa noille kokeille tulisi aivan liikaa, reippaasti yli 100e, saattoi olla jopa lähempänä 200e, ihan tarkkaan en summaa muista.
Mutta vinkkejä otan vastaan!
Kommentit (18)
Kyllä lääkärit laittavat testeihin jos ne ovat oikeasti paikallaan.
Kuitenkin jos sinun on aivan pakko noihin päästä, niin menet sinne yksityiselle suoraan testeihin ilman lääkärikäyntiä. Kyse on terveydestä, joten kyllä sinulla on varaa jos asia on sinulle tärkeä.
Tee itse itsellesi lähete jos asut Fimlabin alueella, ei ole kalliita nuo kokeet. www.laboratorio.fi
Cityterveydellä 14,90 kilpparikokeet+toimistomaksu 10e.
2: Tuo ei tullut mieleen, mutten tiedä auttaako enää, kun tottakai viime käynnit näkyvät sieltä koneelta ja näkyy varmaan myös, että olen kokeita pyytänyt. No, pyysin päästä eri lääkärille kuin viimeksi, jos nyt sitten pääsisi.
3: Kyllä tässä tilanteessa on paikallaan, oireita on kuitenkin paljon. On väsymystä, mielialojen heittelyä, kiukkuisuutta, alakuloisuutta, heikotusta, palelua, painoa ei saa millään laskemaan vaikka sitä on, syön terveellisesti mutta paino vain nousee jne. Pitää varmaan alkaa säästämään yksityiselle jos ei ensi viikolla onnistu..
Kiitos vastauksista!
-Ap
4: Kiitos vinkistä, mutta asun liian kaukana.
5: Kiitos, tällaista en ollut löytänytkään, tähän tutustun tarkemmin.
-Ap
Kilppariongelmat on sukuvika, jos äitisi puolella on sairastavia, kerro se. Itselläni se taisi olla se vihje, jonka avulla todettiin kilpparisairaus, verta otettiin kyllä moneen muuhunkin testiin (yht. 7putkiloa). Mutta anna lääkärin diagnosoida, kerro vain oireet ja liioittele vähän. Suomalaisilla on tapana vähätellä oireitaan, joten liioittelemalla kerrot korkeintaan totuuden :D Itse jouduin yksityiselle kilpparin ultraan, mutta kuvien ja lausunnon avulla pääsin kunnalliseen leikkausjonoon. Ilman yksityisellä käyntiä olisin varmaan vieläkin "odottelemassa muutosta" olotilaan. Kyynärpäitä pitää ja kannattaa käyttää.
8: Minulla ei tietääkseni suvussa tätä kulje, joten ei varmaan auta, kun uskon että sekin on kirjattu. Pitää ehkä varovasti kokeilla sitä etten suoraan pyydä kokeita tällä kertaa. Minullakin on tuo paha tapa, "en nyt tiiä onko se tätä mut voi se ehkä olla" jne. Jos ei auta niin sitten kokeilen tuota Cityterveyttä jota joku ehdotti.
Kiitos kaikille vinkeistä!
-Ap
Minä yritin päästä myös Tampereen Lielahden terveysasemalla verikokeeseen kun olen 69v ja olisi varmaan hyvä otaa eturauhas lukema Psa vai mikä lie. Kun viimeisestä kerrasta on kait useitavuosia. Terveysaseman vastaanotossa sanoi hoitaja että, tästä se ei ole mahdollista. Minulla ei ole mitään tietoa mitenkä päästä verikokeisiin. Pitää kai jättää siten käymättä.
https://www.synlab.fi/ kannattaa sen verran panostaa omaan terveyteen että ottaa kerralla kunnon paketin. Itsellä mm. pari vuotta sitten oli testien mukaan d-vitamiini tasot aivan liian alhaiset, ja elimistössä hiljainen tulehdus. Sain asian korjattua, kun tiesin. Sen jälkeen kävin 12kk jälkeen ottamassa samat testit, ja koska nyt kaikki arvot oli kunnossa, otan 24kk jälkeen uudelleen.
Olen ajatellut aivan samaa. Ihan kuin lääkäri joutuisi itse maksamaan. Olen joskus kysynyt onko esim. ferritiinikoe hirveän kallis. Mut ei ole.
Yksi ongelma joillain lääkäreillä on se omalla jalustalla patsastelu. Siihen kuvaan ei sovi se että potilas pyytäisi koetta ja lääkäri toteuttaisi ehdotuksen.
Kaikki lääkärit ei onneksi ole tämmösiä.
Selitykset miksi koe evätään on heikkoja silloin kun aihetta olisi.
Älkääkä tyrkyttäkö niitä yksityisiä. Julkinen terveydenhoito labroineen kuuluu kaikille.
Toivon ap että saat asiasi selväksi.
Olisko lääkärin vaihto mahdollista?
Missä asut ap?
Olisiko sulla varaa käydä yksityisellä lääkärissä (yleislääkäri) ja pyytää lähetteen kokeisiin? Lähetteellä sit kunnalliseen labraan. Laskun saat mutta hinta ehkä noin 20€:n luokkaa. Tämä onnistuu ainakin Huslabissa eli Hus:in alueella.
Itse teen niin aina. Eli lähete yksityiseltä ja sillä Huslabiin. Tulokset tulee sulle ja lähettävälle lääkärille postissa. Löytyy myös muistakseni myös Kannasta.
Niin, jokuhan ne sinun verikokeesu maksaa julkisellakin puolella ja siellä ne maksavat vielä enemmän kuin yksityisellä.
Kun Teppo pyysi ensin koiran muilutusta ja sitten ku sille tuli verytipuli sapuli. Emätti piti pestä annally vaikka pyrvin nälvim
Vierailija kirjoitti:
2: Tuo ei tullut mieleen, mutten tiedä auttaako enää, kun tottakai viime käynnit näkyvät sieltä koneelta ja näkyy varmaan myös, että olen kokeita pyytänyt. No, pyysin päästä eri lääkärille kuin viimeksi, jos nyt sitten pääsisi.
3: Kyllä tässä tilanteessa on paikallaan, oireita on kuitenkin paljon. On väsymystä, mielialojen heittelyä, kiukkuisuutta, alakuloisuutta, heikotusta, palelua, painoa ei saa millään laskemaan vaikka sitä on, syön terveellisesti mutta paino vain nousee jne. Pitää varmaan alkaa säästämään yksityiselle jos ei ensi viikolla onnistu..
Kiitos vastauksista!
-Ap
Kuuleppa, ET syö kunnolla, siis syöt liian vähän! Palelu on merkki siitä ettei energiaa riitä. Lisää jotakin...kanaa tms kevyttä pari hedelmää jne. Väsymys viittaa kanssa että syöt lian vähän. Lisää porkkanaa ja perunaa, hillitysti tietenkin.
Mulla oli samaa ongelmaa ja esim juusto lisää kolesterolia, ostan niitä pikkupurkkeja tonnikalaa leivän päälle!
https://www.puhti.fi/tuote/kilpirauhasen-testipaketti/?gclid=CjwKCAiA5Y…
Puhti, katoin että heidän kautta saa käydä Mehiläisen labroissa (75 toimipistettä ympäri maan) kun vaan maksaa ton reilun 40 €
"Tilaa ensin testit Puhdin kautta ilman lääkärin lähetettä.
Saat tilauksen jälkeen sähköpostilla selkeät ohjeet näytteenottoon valmistautumiseen.
Laboratoriossa voi käydä usealla paikkakunnalla Suomessa. Suurin osa laboratorioista palvelee ilman ajanvarausta.
Näytteenotto vie vain muutaman minuutin.
Tulokset saat yleensä jo seuraavana päivänä."
Itse meinasin tuolta kautta otattaa verikokeet myös kun ei julkiselle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro, että haluat verikokeisiin. Kerro vain oireet, joiden perusteella niihin haluat, ja kerro se, millaiset ne ovat pahimmillaan, ehkä hiukan jopa liioitellen. Kysy, olisiko niihin oireisiin mitään lääkettä mahdollisuus saada. Jos lääkäri alkaa puhumaan, että pitäisi ensin tutkia, mistä ne johtuvat, kysy, miten ne tutkitaan. Anna lääkärin kokea, että verikokeet olivat hänen ideansa.
Hoksasin itse tämän aivan liian myöhään, mutta lääkärin pitäisi itse antaa keksiä seuraava askel.
Ongelma on vain siinä että lääkäri ei usein silloinkaan halua keksiä mitään jatkotoimenpidettä.
Jos itse edes ehdottaa tai vihjaa mikä saattaisi olla ongelmana, lääkäri ihan periaatteesta hylkää täysin edes sen mahdollisuuden.
Minulle oikein tyrkyttivät verikokeita kun kävin työttömien terveystarkastuksessa. En ymmärrä miksi se on keneltäkään pois jos otetaan. Ei se yhteiskunta köyhdy sillä jos sairauksia tutkitaan. Päinvastoin kova hinta tulee kun sairauksia aletaan hoitamaan. Paljon pystyttäisiin estämään.
Älä kerro, että haluat verikokeisiin. Kerro vain oireet, joiden perusteella niihin haluat, ja kerro se, millaiset ne ovat pahimmillaan, ehkä hiukan jopa liioitellen. Kysy, olisiko niihin oireisiin mitään lääkettä mahdollisuus saada. Jos lääkäri alkaa puhumaan, että pitäisi ensin tutkia, mistä ne johtuvat, kysy, miten ne tutkitaan. Anna lääkärin kokea, että verikokeet olivat hänen ideansa.