Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kouluprojekti! Ryhmäläiseni eivät ymmärrä intoverttiutta! :(

Vierailija
31.05.2017 |

Olen aina ollut ujo ja sisäänpäin kääntynyt. Olen ystävällinen kaikille, hymyilen ja osoitan kuuntelevani, mutta minulla menee jonkin aikaa ennen kuin pystyn olemaan ns. normaalisti puhelias ja rohkea uusien ihmisten seurassa.

Mukavassa ryhmässä pystyn avautumaan heti, koska tunnen oloni turvalliseksi eikä minua painosteta, vähemmän ymmärtäväisessä sitten taas... Noh, en välttämättä ehdi avautua ollenkaan vaan menen vielä enemmän lukkoon.

Kyse on kansainvälisestä ryhmästä jossa olen ainoa suomalainen. Alanikin on ihan eri alaa mitä muiden ryhmäläisten (olen IT-opiskelija AMK:ssa, muut ovat arkkitehtehjä, fyysikoita, psykologeja arvostetuista yliopistoista)

Olen fiksu, mutta tässä porukassa tunnen oloni niin juntiksi ja typeräksi ettei mitään järkeä. :( Muut puhuvat psykologiasta, fysiikasta, arkkitehtuurista (todella monimutkaisella tasolla), politiikasta ja alan uusimmista julkaisuista.

Olen niin tyhmä! En osaa sanoa oikein mitään kun keskustelemme. Omasta alastani osaisin puhua, mutta näkisitte ne ilmeet jos yritän puhua IT-juttuja... Ei kovin arvostettu ala heidän keskuudessaan, ei todellakaan.

Minulta kysellään KOKO AJAN, miksi olen niin hiljaa. Olen yrittänyt selittää, että olen pahoillani, olen vain vähän introvertti ja ujo, mutta yritän parhaani mukaan olla mahdollisimman sosiaalinen (niin kuin yritänkin, yritän todella kovaa). Minua pidetään epäkohteliaana, sivistymättömänä (mikä on totta) ja ylimielisenä.

Koska pakotan itseni olemaan sosiaalinen, päivät menevät yleensä näin:

Aamusta olen energinen ja iloinen, osallistun keskusteluun mahdollisimman aktiivisesti ja koitan itsekin olla se aktiivinen keskustelija. Iltapäivästä väsyn ja olen hieman passiivisempi.
Jos päivät kestäisivät vaikka klo 8-16, minulla ei olisi mitään ongelmaa, mutta nämä ihmiset haluavat työskennellä koululla jopa iltayhdeksään saakka. :(

Olen niin VÄSYNYT, en yksinkertaisesti jaksa taistella introverttiyttäni vastaan 12-13 tuntia päivässä. Olen yrittänyt sanoa, että voisimmeko vaikka työskennellä tietokoneiden välityksellä illalla, mutta ei käy, koska "Luova energia ei kulje ruudun välityksellä!"

Jos keksin tekosyyn että saan lähteä aiemmin, esimerkiksi työt tai muu sovittu meno, reaktiot ovat tyyliä:
"Oh.... Well, whatever you need to do...." ja ilmeistä näkee että ärsyttää ja suututtaa. :/ En haluaisi olla se ryhmän laiskamato ja vaikea ihminen. Haluaisin ihan oikeasti tutustua muihin että en menetä mielenterveyttäni tämän kurssin takia.

Auttakaa! Mitä ihmettä voin tehdä? Olen huomannut, että muilla suomalaisopiskelijoilla on samanlaisia ongelmia, mutta en oikein pääse juttelemaan muiden kuin oman ryhmäni jäsenten kanssa, koska istumme koululla melkein 24/7...

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tapaisia kokemuksia täälläkin. Valtavan iso ryhmä äänekkäitä pidemmälle opiskelleita ihmisiä joilla vahvat mielipiteet. Introverttinä kamalaa kun olisi kuulemma pitänyt olla jonkinlainen johtajahahmo. En todellakaan ollut. Meni itseluottamus hetkeksi tuon ryhmiksen jälkeen. Mutta sitten tuli uusia ryhmiksiä pienemmällä ryhmäkoolla ja vähemmän äänekkäillä ja pätevillä ihmisillä ja kaikki meni paljon paremmin. Ryhmän koolla ja koostumuksella on väliä. Olen kyllä väärällä alalla ja aion vaihtaa kunhan aloitettaisiin koulutuahaku haluamaani ammattiin niin menen sinne jos pääsen.

Vierailija
22/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisittain melko puhelias saattaa ulkomaalaisessa porukassa saada hissukan leiman. Olisi aika outoa sanoa olevansa ujo ja huono englannissa, jos asia ei pidä paikkaansa. Lisäksi useimmat suomalaiset puhuvat parempaa englantia kuin Euroopassa keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miten olet joutunut tuohon porukkaan jos he puhuvat yleisesti tasolla jota et ymmärrä? Onko lähtötiedoissasi aukkoja, ja pitäisikö sinun pyytää opettajalta lisäapuja sen kirimiseen ?

Mistä alasta kyse? Oletko ulkomailla vaihdossa? Esim jenkeissä tuollainen työtahti normaali, Suomessa ollaan aika laiskoja.

Vierailija
24/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisittain melko puhelias saattaa ulkomaalaisessa porukassa saada hissukan leiman. Olisi aika outoa sanoa olevansa ujo ja huono englannissa, jos asia ei pidä paikkaansa. Lisäksi useimmat suomalaiset puhuvat parempaa englantia kuin Euroopassa keskimäärin.

Ap itse antoi aloituksessa ymmärtää että puhuminen vaikeaa. Todennäköisesti osaisi mutta ei uskalla.

Vierailija
25/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse antoi aloituksessa ymmärtää että puhuminen vaikeaa. Todennäköisesti osaisi mutta ei uskalla.

Käsitin, että on vaikea puhua, koska muut ovat tuomitsevia. Ei siksi, että pelkäisi puhua enkkua, vaan että ryhmän veemäisyys huuhtoo kaikki ajatukset pois.

Vierailija
26/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli sanoa, että ole vain reilusti oma itsesi, äläkä ala ryhmäläisiä miellyttääksesi käyttäytyä eri tyylillä kuin oikeasti tekisit. Itse toimisin kanssaintroverttinä aivan samoin kuin sinä ja tiedän, ettei antamani neuvo ole helppo toteuttaa, joten siitä ei varmaan ole mitään hyötyä.

Kannattaa kuitenkin yrittää unohtaa jatkuva itsensä analysointi tilanteessa ja keskittyä enemmän siihen tehtävään asiaan. Ja ihan reilusti vain lähteä välillä kotiin lepäämään, jos nuo iltaan asti aikovat puurtaa. Teettekö oikeasti koko ajan tuota ryhmätyötä eteenpäin, vai meneekö se vain jutteluksi jossain vaiheessa?

Vierailija
27/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ekstrovertti. Muutin aikoinani uuteen maahan, jonka kieltä osasin vain kohtalaisesti. Kaikki kommunikointi täällä uudessa asuinmaassani tapahtui kyseisellä kielellä, ja jouduin sinnittelemään todella pysyäkseni mukana ryhmäkeskusteluissa (vaikka ymmärsinkin mistä puhuttiin, en ehtinyt vastaamaan ikinä kun keskustelu soljui luonnollista vauhtia koko ajan eteenpäin). Olin ns. pakotettu hiljaisen tarkkailijan rooliin, joka ei sopinut luonteenpiirteelleni yhtään.

Ymmärän sinua AP, että päivästä toiseen itselle ei ominaisen luonteenpiirteen esittäminen on erittäin uuvuttavaa!

Vierailija
28/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo intensiivinen opiskelu on uuvuttavaa. Onko uudet opinnot että sekin stressaa?

Vierailija
29/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo tulossa kommentoimaan jotain typerää huonosta itsetunnosta tai vastaavasta ja sitten luin tekstin. Ymmärrettävää että introventtina ei vaan jaksa 12 tuntia päivässä olla kontaktissa ihmisten kanssa, jotka painostavat ja nostavat itseään jalustalle. Kuinka pitkä projekti on kyseessä? Jos mahdollista, yritä vain sinnitellä hammasta purren. Yleensä ulkomaalaiset opiskelijat muutenkin on todella ulospäinsuuntautuneita ja eivät aina ymmärrä, jos joku tarvitsee omaa aikaakin ja haluaa rauhassa miettiä mitä sanoo seuraavaksi. Oon itekki yliopistossa todennu, että joidenkin vaihtareiden kanssa on vain mahdotonta tehdä yhteistyötä, kun kaiken pitäis mennä heidän ehdoillaan.

Vierailija
30/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhuminen on vaikeaa, opettele ainakin pitämään kasvojen ilme ystävällisenä ja avoimena, kiinnostuneena. Helposti huomaamatta ilme menee vetäytyneeksi ja kiukkuisen näköiseksi suomalaisella. Vähentää tuota "rude"-vaikutelmaa.

Vierailija
31/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap! Asun ulkomailla ja olo on tuollainen jatkuvasti ryhmätilanteissa. Tosi ahdistavaa ja väsyttävää!

Vierailija
32/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi siellä pitää iltakaudetkin olla? eiks niillä kellään ole omaa elämää?

Vierailija
33/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on siis suoraan sanottu näin:

" You are always so quiet, I'm sorry but honestly you come across a bit rude and snobby. "

Meidän ei siis TARVITSE istua koululla 12 tuntia, mutta ryhmäni haluaa jäädä keskustelemaan ja pohtimaan asioita ja sitten aina vähän venähtää.

AP

Minä vastaisin tuohon oikoseltaan, että "If THAT isn't rude and unpolite, I don't know what is. Social fluency is something, that cannot be forced out oneself. Think for a while, how fluent and talkative YOU would be, if  You had to take part in a conversation in foreign language and about topics, which You haven't studied at all.

My forte is computer science, so it is quite difficult for me to take part in this conversation and make snappy remarks in English."

Eli ei, sinä et ole juntti, nuo muut ovat. Ei selvästi pätkääkään empatiaa tai tajua siitä, miten vaikeaa vieraskielisen on osallistua itselleen vierasta aihetta koskevaan keskusteluun.

Tosin tässä nyt nousee myös kysymys siitä, mikä ihmeen kouluprojekti tuo on, kun se ei oman kertomasi mukaan sivua pätkääkään omaa alaasi.

Vierailija
34/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miten olet joutunut tuohon porukkaan jos he puhuvat yleisesti tasolla jota et ymmärrä? Onko lähtötiedoissasi aukkoja, ja pitäisikö sinun pyytää opettajalta lisäapuja sen kirimiseen ?

Mistä alasta kyse? Oletko ulkomailla vaihdossa? Esim jenkeissä tuollainen työtahti normaali, Suomessa ollaan aika laiskoja.

jenkkien työtahti on naurettava. paikalla notkutaan kellon ympäri saamatta mitään aikaan. hitosti diskuteerataan, muttei tehdä oikeasti töitä.

Vierailija
35/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi siellä pitää iltakaudetkin olla? eiks niillä kellään ole omaa elämää?

Esim. Sveitsissä ihan normaalia ja sama jatkuu töissä. Palkatkin kyllä sitten sen mukaiset. 

Vierailija
36/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on siis suoraan sanottu näin:

" You are always so quiet, I'm sorry but honestly you come across a bit rude and snobby. "

Meidän ei siis TARVITSE istua koululla 12 tuntia, mutta ryhmäni haluaa jäädä keskustelemaan ja pohtimaan asioita ja sitten aina vähän venähtää.

AP

Kuulostaa hirveeltä, ja mulle tulee NIIN omat opiskeluajat mieleen... : ( Toihan on oikeesti todella pahasti sanottu, mitä tuossa kuvasit. Haloo, eihän noin sanota, vaikka se tämän tyypin mielestä olis tottakin. Päivä kerrallaan. Osallistu juuri sen verran, että voit sanoa olevasi mukana.

Vierailija
37/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tarkoittamattasi nyrpistelet ja katsot muita vähän nenää pitkin, halveksivalla ilmeellä. Näin käy monelle tiedostamatta, vielä jos on hermostunut ja tilanne vaikea, kuten sinulla. Suomessa ei mitenkään opeteta tällaista ilmeiden hallintaa jne. Meinaan että jos joku on oikein ottanut puheeksi että vaikutat siltä, niin voi olla ettei ole vain hiljaisuudesta kyse. 

Itse yritän pitää kasvot rentona ja ilmeen positiivisena, ja heittää vaikka kysymyksen välillä, jos en mitään fiksua osaa sanoa (kuten en osaakaan) :) Muista myös kohteliaisuusfraasit! Nämä todellakin unohtuu suomalaisilta! 

Vierailija
38/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuntemani ihminen pelkää sosiaalisia tilanteita niin paljon, että näyttää ulospäin todella ylimieliseltä, ja on niin paniikissa sosiaalisissa tilanteissa, ettei edes tervehdi eikä katso päin, ja vaikuttaa todella epäkohteliaalta.

Vierailija
39/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertin ongelma ei ole se, että seurassa oleminen on vaikeaa. Ei se sinänsä ole, introvertillekään. Introvertin ongelma on se, että kaikki mitä hän ajattelee, kohhistuu vähintään kiertotietä häneen itseensä. Hän ajattelee, miten hänen pitäisi käyttäytyä, jotta hänestä tykättäisiin, miten hänen pitäisi puhua, että häntä pidttäisiin fiksuna, miten häne pitäisi saada lepoa, jotta hän jaksaisi. Tämä saa hänet jatkuvasti ylianalysoimaan itseään ja se tekee seurassa olemisesta vaikeaa ja raskasta. Todettakoon, että liian ekstrovertilla on helposti sama ongelma, mitta toisesta suunnasta tullen: hän ylianalysoi muita.

Yliopistoissa, ja itseasiassa elämässä, pärjää kuitenkin parhaiten, kun opettelee asiakeskeistä ajattelua. Lakkaat miettivästä, miten sun pitäisi käyttäytyä, että susta tykättäisiin, ja alat miettiä, miten sun pitäisi toimia, jotta käsillä oleva tehtävä tulisi hoidetuksi. Tämä on nimittäin yleensä useimpien muidenkin tavoite, ja kun edistät sen hoitumista, sinusta ajatellaan hyväksyvästi. (Huomaa, tämä ei tarkoita, että homma pitää hoitaa juuri sun tavallaai, sun pitää edistää sitä, että se hoituu ylipäänsä jotenkin.)

Sen sijasta, miten puhua että sua pidettäisiin fiksuna, kannattaisi miettiä, miten saisit viestisi perille, siis sanottua sen, mitä asiaa sulla on - jopa niin, että sama se, vaikka vaikuttaisitkin tyhmältä, kunhan viesti tulee ymmärretyksi. (Ja voin kertoa, että jos viesti on edes jotenkin järjellinen, sua ei enää ymmärrysvaiheessa pidetä tyhmänä, vaikka olisikin sanonut jossain vaiheessa jotain tyhmää.)

Sen sijasta, että sun pitää saada lepoa, miettisit, miten sinun elämäsi pitää järjestää, että ehdit elää sen kaikki osat, sekä opinnoissa tai työelämässä että privapuolella.

Sulla on yksinkertaisesti väärät tavoitteet ja prioriteetit. Julkinen elämä - siis opinnot tai työ - ei ole sinäsinäsinä, vaan tekeminenasiatekeminen.

Et tiedä introverteista mitään! Kuvailit juuri huonon itsetunnon.

Vierailija
40/68 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä ihmeessä tehdään projektia eri alojen ihmisten kanssa, päiväkausia putkeen samaa asiaa? Mitä projektista on tarkoitus syntyä? Kirjallinen tuote, appi, presis? Missä opiskelet?

Itse välittäisin vähät siitä, että muut pitäisivat töykeänä tai junttina. Tärkeintä on saada duuni tehtyä. Miksi sinun pitäisi tietää kaikki heidän erikoisaloistaan, jos hekään eivät tidän sinun? Eikö sinun ole tarkoitus tuoda projektiin IT-osaamista? Yritä ajatella asiaa tältä kantilta.

Itse ehdottaisin myös muutosta tekotapaan. Mulle ei tulisi mieleenkään tehdä jotakin ryhmässä 12 tuntia putkeen. Kuulostaa järjettömän tehottomalta, en saisi mitään tehdyksi. Ehdota seuraavaa: tunnin-parin tapaaminen aamulla, briiffaus, keskustelu, tehtävänjako. Sen jälkeen kaikki tekevät hommiaan valitsemaallaan tavalla, yksin tai yhdessä muiden HALUKKAIDEN kanssa. Iltapäivällä/alkuillasta taas tapaaminen, jos tarpeen. Illalla projektista voivat puhua ne jotka haluavat. Muut elävät omaa elämäänsä tai tekevät muita töitä eivätkä ole siitä tilivelvollisia kellekään.