Kouluprojekti! Ryhmäläiseni eivät ymmärrä intoverttiutta! :(
Olen aina ollut ujo ja sisäänpäin kääntynyt. Olen ystävällinen kaikille, hymyilen ja osoitan kuuntelevani, mutta minulla menee jonkin aikaa ennen kuin pystyn olemaan ns. normaalisti puhelias ja rohkea uusien ihmisten seurassa.
Mukavassa ryhmässä pystyn avautumaan heti, koska tunnen oloni turvalliseksi eikä minua painosteta, vähemmän ymmärtäväisessä sitten taas... Noh, en välttämättä ehdi avautua ollenkaan vaan menen vielä enemmän lukkoon.
Kyse on kansainvälisestä ryhmästä jossa olen ainoa suomalainen. Alanikin on ihan eri alaa mitä muiden ryhmäläisten (olen IT-opiskelija AMK:ssa, muut ovat arkkitehtehjä, fyysikoita, psykologeja arvostetuista yliopistoista)
Olen fiksu, mutta tässä porukassa tunnen oloni niin juntiksi ja typeräksi ettei mitään järkeä. :( Muut puhuvat psykologiasta, fysiikasta, arkkitehtuurista (todella monimutkaisella tasolla), politiikasta ja alan uusimmista julkaisuista.
Olen niin tyhmä! En osaa sanoa oikein mitään kun keskustelemme. Omasta alastani osaisin puhua, mutta näkisitte ne ilmeet jos yritän puhua IT-juttuja... Ei kovin arvostettu ala heidän keskuudessaan, ei todellakaan.
Minulta kysellään KOKO AJAN, miksi olen niin hiljaa. Olen yrittänyt selittää, että olen pahoillani, olen vain vähän introvertti ja ujo, mutta yritän parhaani mukaan olla mahdollisimman sosiaalinen (niin kuin yritänkin, yritän todella kovaa). Minua pidetään epäkohteliaana, sivistymättömänä (mikä on totta) ja ylimielisenä.
Koska pakotan itseni olemaan sosiaalinen, päivät menevät yleensä näin:
Aamusta olen energinen ja iloinen, osallistun keskusteluun mahdollisimman aktiivisesti ja koitan itsekin olla se aktiivinen keskustelija. Iltapäivästä väsyn ja olen hieman passiivisempi.
Jos päivät kestäisivät vaikka klo 8-16, minulla ei olisi mitään ongelmaa, mutta nämä ihmiset haluavat työskennellä koululla jopa iltayhdeksään saakka. :(
Olen niin VÄSYNYT, en yksinkertaisesti jaksa taistella introverttiyttäni vastaan 12-13 tuntia päivässä. Olen yrittänyt sanoa, että voisimmeko vaikka työskennellä tietokoneiden välityksellä illalla, mutta ei käy, koska "Luova energia ei kulje ruudun välityksellä!"
Jos keksin tekosyyn että saan lähteä aiemmin, esimerkiksi työt tai muu sovittu meno, reaktiot ovat tyyliä:
"Oh.... Well, whatever you need to do...." ja ilmeistä näkee että ärsyttää ja suututtaa. :/ En haluaisi olla se ryhmän laiskamato ja vaikea ihminen. Haluaisin ihan oikeasti tutustua muihin että en menetä mielenterveyttäni tämän kurssin takia.
Auttakaa! Mitä ihmettä voin tehdä? Olen huomannut, että muilla suomalaisopiskelijoilla on samanlaisia ongelmia, mutta en oikein pääse juttelemaan muiden kuin oman ryhmäni jäsenten kanssa, koska istumme koululla melkein 24/7...
Kommentit (68)
Aika monella menee introverttiys ja ujous sekaisin. Itse olen introvertti, en yksinkertaisesti jaksa olla ihmisten kanssa jatkuvasti, vaikka moni saa minusta sosiaalisen kuvan. Yksinkertaisesti mua alkaa kyllästyttää ihmisten seura ja poistun paikalta, ei ole kyse ujoudesta ja ettenkö osaisi olla oma itseni ihmisten seurassa. Suoraan sanottuna ap, sun ryhmäläiset on mulkkuja. Ihan älytöntä vaatia ryhmäläisiltä ympäri kellon aikaa johonkin ryhmätyöhön, ota ohjat käsiin ja sano, että tehdään itsenäisesti osa työstä kotona. Joskus mua rasittaa ekstroverttien jatkuva höpöttäminen ja asioiden liiallinen keskustelu, kun oikeasti tekemällä saisi paljon nopeammin aikaiseksi. Olin nuorempana melko ujo ja muita miellyttävä, nykyään ryhmätöissä yritän saada asioita nopeasti eteenpäin, on muutakin tekemistä elämästä kuin keskustella joka ikisestä sanasta loputtomasti... Eli tiivistetysti, ota oma tilasi ja leuka pystyyn, ei niistä tarvi sun parhaita kavereita tulla!
Ryhmänne olisi selvästi tarvinut etukäteen kunnollisen briiffauksen kulttuurillisista eroavaisuuksista ja eri ihmisten erilaisuuden huomioimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Introvertin ongelma ei ole se, että seurassa oleminen on vaikeaa. Ei se sinänsä ole, introvertillekään. Introvertin ongelma on se, että kaikki mitä hän ajattelee, kohhistuu vähintään kiertotietä häneen itseensä. Hän ajattelee, miten hänen pitäisi käyttäytyä, jotta hänestä tykättäisiin, miten hänen pitäisi puhua, että häntä pidttäisiin fiksuna, miten häne pitäisi saada lepoa, jotta hän jaksaisi. Tämä saa hänet jatkuvasti ylianalysoimaan itseään ja se tekee seurassa olemisesta vaikeaa ja raskasta. Todettakoon, että liian ekstrovertilla on helposti sama ongelma, mitta toisesta suunnasta tullen: hän ylianalysoi muita.
Yliopistoissa, ja itseasiassa elämässä, pärjää kuitenkin parhaiten, kun opettelee asiakeskeistä ajattelua. Lakkaat miettivästä, miten sun pitäisi käyttäytyä, että susta tykättäisiin, ja alat miettiä, miten sun pitäisi toimia, jotta käsillä oleva tehtävä tulisi hoidetuksi. Tämä on nimittäin yleensä useimpien muidenkin tavoite, ja kun edistät sen hoitumista, sinusta ajatellaan hyväksyvästi. (Huomaa, tämä ei tarkoita, että homma pitää hoitaa juuri sun tavallaai, sun pitää edistää sitä, että se hoituu ylipäänsä jotenkin.)
Sen sijasta, miten puhua että sua pidettäisiin fiksuna, kannattaisi miettiä, miten saisit viestisi perille, siis sanottua sen, mitä asiaa sulla on - jopa niin, että sama se, vaikka vaikuttaisitkin tyhmältä, kunhan viesti tulee ymmärretyksi. (Ja voin kertoa, että jos viesti on edes jotenkin järjellinen, sua ei enää ymmärrysvaiheessa pidetä tyhmänä, vaikka olisikin sanonut jossain vaiheessa jotain tyhmää.)
Sen sijasta, että sun pitää saada lepoa, miettisit, miten sinun elämäsi pitää järjestää, että ehdit elää sen kaikki osat, sekä opinnoissa tai työelämässä että privapuolella.
Sulla on yksinkertaisesti väärät tavoitteet ja prioriteetit. Julkinen elämä - siis opinnot tai työ - ei ole sinäsinäsinä, vaan tekeminenasiatekeminen.
No olipas taas mutuilua. Saat asian kuulostamaan siltä, kuin introversio tarkoittaisi itsekeskeisyyttä. Sitä se ei suinkaan ole. Introvettiyteen kyllä yhdistetään korkeampi otsalohkojen aktiivisuus (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9989562) ja otsalohko puolestaan ohjaa mm. syy-seuraus-suhteiden ja yhtäläisyyksien tarkastelua, suunnittelua ja sen arviointia, mikä oma toiminta on sosiaalisesti hyväksyttävää. Introverteillä on myös ekstroverttejä enemmän valkeaa ja alueittain enemmän harmaata ainetta aivoissa (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22008612) ja nämä taas vaikuttavat mm. tiedonkulkuun aivokuoren eri alueiden välillä, toiminnanohjaukseen, itsesäätelyyn jne. Introvertin aivot käsittelevät tietoa eri tavalla kuin ekstrovertin, joka saa nopeasti mielihyvää ulkoisista tapahtumista. Se, että ajattelua ennen toimintaa pidetään itsekeskeisyyden merkkinä, on käsittämätön ja loukkaava ennakkoasenne, joka näyttää aina vaan istuvan sitkeässä.
Jako itsensä tai muiden ylianalysointiin ei myöskään liity asiaan millään tavalla: ylianalysointiin taipuvainen varmasti ylianalysoi sekä itseään että ympäristöään. Lisäksi sekoitat introverttiyden ujouteen. Introverttiyden määritelmään ei kuulu jatkuva mietiskely siitä, onko muiden silmissä tarpeeksi hyvä. Sen sijaan ujouteen ahdistus sosiaalisissa tilanteissa usein liittyy.
Asiakeskeiseen viestintään kannustaminen on ihan hyvä vinkki, mutta muuten viestisi on aika lohduton, kun koko pointti tuntuu olevan: "Olet omana itsenäsi vääränlainen. Ole jotain muuta."
Oma vinkkini ap:lle on, että yritä löytää mahdollisimman paljon hetkiä, jolloin olla oma itsesi. Ehdota vaikka muutamaa taukoa pitkäksi venyvään keskusteluun tai yritä nollata ajatukset kahvia hakiessa. Itseäni voisi helpottaa myös se, että vaikkapa tekisin samalla muistiinpanoja tai jonkinlaista luovaa ajatuskarttaa. Älä pakota itseäsi ylisosiaaliseksi, jos se ei ole sinulle luontaista. Sen sijaan ole kohtelias, yritä pysyä ryhmän mukana ja yritä silloin tällöin heittää väliin kommentti tai kaksi, joissa on "täyttä asiaa", kuten täällä joku jo neuvoikin. Muut huomaavat kyllä sinussa ajan kanssa ne positiiviset puolet, vaikka ovatkin mitä ilmeisimmin lähtöisin kulttuureista, joissa ylikorostetaan ekstroverttiyttä.
Kamala pakkotilanne, mutta toivottavasti ryhmätyö ei kestä ikuisuuksia. Tsemppiä!
Jos kysyttäs
"Lapseni ei halua tehdä ryhmätöitä koska nw ahdistaa. On introvertti" olisi kommentit aika eri tyylisiä :D
Mitä teidän siinä projektissa oikein pitäisi tehdä? Onko tarkoitus, että vain heitätte läppää keskenänne, vai onko teillä ehkä tavoitteena tuottaa jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Miten se ilmenee, että pitävät epäkohteliaana ja ylimielisenä?
Ystävällsiltähän he vain tuntuvat, kun yrittävät saada sinuakin keskusteluun mukaan. Taitaa olla huono itsetunto kyseessä ja kehittelet päässäsi kaikenlaista. Siihen kuuluu olennaisena osana, että olet maailman napa, jonka sanomisia ja tekemisiä kytätään pahalla silmällä, vaikka näin tuskin on.
Jos työskentely vaatii noin paljon läsnäoloa (tuntuu kummalliselta), niin kyllä sinun pitää olla paikalla, vaikka sitten hiljaa. Tuota menoa alkavatkin pitää sinua ulkopuolisena ja syystä.
Siinä vasta kunnon kyökkipsykologi, huoh. Inhoan tuollaisia mustavalkoisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä mitä helvettiä introvertin tai ujon elämä on nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on siis suoraan sanottu näin:
" You are always so quiet, I'm sorry but honestly you come across a bit rude and snobby. "
Meidän ei siis TARVITSE istua koululla 12 tuntia, mutta ryhmäni haluaa jäädä keskustelemaan ja pohtimaan asioita ja sitten aina vähän venähtää.
AP
Minä vastaisin tuohon oikoseltaan, että "If THAT isn't rude and unpolite, I don't know what is. Social fluency is something, that cannot be forced out oneself. Think for a while, how fluent and talkative YOU would be, if You had to take part in a conversation in foreign language and about topics, which You haven't studied at all.
My forte is computer science, so it is quite difficult for me to take part in this conversation and make snappy remarks in English."
Eli ei, sinä et ole juntti, nuo muut ovat. Ei selvästi pätkääkään empatiaa tai tajua siitä, miten vaikeaa vieraskielisen on osallistua itselleen vierasta aihetta koskevaan keskusteluun.
Tosin tässä nyt nousee myös kysymys siitä, mikä ihmeen kouluprojekti tuo on, kun se ei oman kertomasi mukaan sivua pätkääkään omaa alaasi.
Etkö sä tajua, että ne toiset tekevät kaiken sen, mitä sinä väität aapeelle mahdottomaksi. Siis pakottavat itsensä käyttäytymään sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla, puhumaan vieraalla kielellä muista kuin omista aiheistaan. Se ei ole mahdotonta heille, koska he yrittävät. Ap sen sijaan tekee parhaansa tehdäkseen siitä mahdotonta heillekin, koska hänen ei mielestään tarvitse yrittää ja sun mielestä hän on siihen kykenemätönkin.
Tuolla asenteella kasvatetaan luusereita. Kyllä ihminen voi kehittää itseään ja harjoitella itselleen vaikeita asioita. Hän voi tulla niissä jopa hyväksi. ja maailmassa menestyvät ne, jotka opettelevat tekemään sen, mitä täytyy - eivät ne, jotka jäävät kotiin itskemään heti, kun täytyisi mennä vähän epämukavuusalueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" You are always so quiet, I'm sorry but honestly you come across a bit rude and snobby. "
Meidän ei siis TARVITSE istua koululla 12 tuntia, mutta ryhmäni haluaa jäädä keskustelemaan ja pohtimaan asioita ja sitten aina vähän venähtää.
AP
Minä vastaisin tuohon oikoseltaan, että "If THAT isn't rude and unpolite, I don't know what is. Social fluency is something, that cannot be forced out oneself. Think for a while, how fluent and talkative YOU would be, if You had to take part in a conversation in foreign language and about topics, which You haven't studied at all.
My forte is computer science, so it is quite difficult for me to take part in this conversation and make snappy remarks in English."
Eli ei, sinä et ole juntti, nuo muut ovat. Ei selvästi pätkääkään empatiaa tai tajua siitä, miten vaikeaa vieraskielisen on osallistua itselleen vierasta aihetta koskevaan keskusteluun.
Tosin tässä nyt nousee myös kysymys siitä, mikä ihmeen kouluprojekti tuo on, kun se ei oman kertomasi mukaan sivua pätkääkään omaa alaasi.
Herranjestas, onpas suomalaisen kuuloinen hyökkäävä tyyli :D En suosittele tätä. Kohtelias ja keskusteleva tyyli ja hymy. Pahoittelut vaikutelmasta ja selitys ettei tarkoita vaikuttaa epäkohteliaalta, vaan esim. kuuntelee keskustelua mielenkiinnolla koska arkkitehtuuri on uusi alue ja todella uutta ja mielenkiintoista jne. Positiivinen ilme ja äänensävy enne kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
AP
Tuohon voisi vastata kehottamalla puhujaa miettimään, voiko käytös johtua myös kulttuurieroista. Eri kulttuureissa siedetään hiljaisuutta eri tavoin, Suomessa se on paljon hyväksytympää kuin monessa muussa maassa. Hiljaa olemista voidaan meillä pitää kohteliaanakin.
Kai itse pahoittelisin, jos annan snobivaikutelman, ja selittäisin, että itse koen olevani ujo, ja että en tiedä kovin paljoa keskustelun kohteena olevista asioista, mutta että kuuntelen kiinnostuneena sivistyäkseni.
Ihmetyttää mikä kouluprojekti tuo oikein on, jos sitä tekemässä on sekalainen kokoonpano arkkitehtejä, fyysikoita, psykologeja ja IT-ihmisiä ja sitä tehdään keskustelemalla 12 tuntia päivässä. Mikä siinä mahtaa tehtävänä oikein olla?
Muakin kiinnostaa tämä jo aika lailla. Täytyy olla melko kovatasoinen stipendiaatti jossain vaihdossa että tuohon päädytään. Mutta sitä ei kukaan sanoisi kouluprojektiksi, vaan tutkimusprojektiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää mikä kouluprojekti tuo oikein on, jos sitä tekemässä on sekalainen kokoonpano arkkitehtejä, fyysikoita, psykologeja ja IT-ihmisiä ja sitä tehdään keskustelemalla 12 tuntia päivässä. Mikä siinä mahtaa tehtävänä oikein olla?
Minuakin kiinnostaisi tietää.
Sinänsä kyllä ihan hyvä, että eri alojen ihmiset keskustelevat keskenään, siitä voi oikeastikin saada uusia näkökulmia. Fyysikko kertoo arkkitehdille, että jos piirrät tuohon tuollaisen peltirakenteen niin tuulessa se rupeaa värähtelemään ja tuottamaan ääntä, ja psykologi tietää kertoa että sellainen materiaali ja ääni saa ihmiset kokemaan tilan sietämättömän kolkoksi, näyttäköön piirustuspöydällä kuinka tyylikkäältä tahansa. Samoin psykologilla voi olla it-ihmiselle paljonkin sanottavaa käyttöliittymistä ym., ja se it-ihminen taas valistaa arkkitehtiä rakentamisessa mahdollisista älyratkaisuista. Juuri joku rakennuksen kokonaisvaltaisen toimivuuden ja viihtyisyyden suunnittelu voisi olla projekti, jossa tarvitaan noiden kaikkien alojen asiantuntemusta.
Pelinkehittämistä? It-heppu koodaa, arkkitehti luo ympäristöä, psykologi vuorovaikutteisuutta, fyysikko laskentaa ja asioiden vuorovaikutusta
Arkkitehdilla ja fyysikolla ainakin on jo ylempi akateeminen tutkinto, mitä he tekevät jossain kouluprojektissa?
Vierailija kirjoitti:
Pelinkehittämistä? It-heppu koodaa, arkkitehti luo ympäristöä, psykologi vuorovaikutteisuutta, fyysikko laskentaa ja asioiden vuorovaikutusta
Mutta miksei it-heppua päästetä koodaamaan, vaan pitää istua palavereissa jos nyt oikein ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt sanoa, että voisimmeko vaikka työskennellä tietokoneiden välityksellä illalla, mutta ei käy, koska "Luova energia ei kulje ruudun välityksellä!"
Kyllä muuten kulkee. Minä pystyn aistimaan muiden tunnetilat myös netin kautta.
Onneks aika monet suomalaiset edustaa ulkomailla ap:n tavalla. Kimit ja muut ei hirveän supliikkeja ole. Ehkä joku päivä kaikki tietää suomalaisten perusluonteen..
Ei ehkä ole näin AP:n kohdalla, mutta sekin on mahdollista että liian pitkät päivät ja turha löpinä tekee introvertistä töykeän oloisen ihan syystä, nimittäin siksi että toinen miettii jatkuvasti sitä, milloin pääsee pois tekemään muita juttuja. Enkä sano tätä ollenkaan pahalla, näin suomalaisittain on ihan positiivista että ihmisellä on muutakin elämää ja tarve olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
AP
Silloin on ok ilmoittaa että
"My silence is nothing against you. Don't make it into a problem when it's not. Different strokes for different folks and all that."
Jonkun pitää kuunnellakin, tai muuten koko maailma täyttyy tyhjänpäiväisestä hölötyksestä. Itse hiljaisempana osanottajana tulen huomanneeksi asioita joita muut eivät huomaa. Kaikentyylisille ihmisille on paikkansa kyllä - mutta se paikka pitää ottaa.
Hölöttäjät eivät sinua omaehtoisedti huomioi vaikka odottaisit maailman tappiin asti.
Älä yritä miellyttää kaikkia. Fakta on se, että kaikkia ei mitenkään voi miellyttää kaikissa asioissa, joten älä edes pyri siihen, niin elämä on paljon helpompaa. Introverttiuden ja ekstroverttiuden ei sinänsä pitäisi olla ongelma kenellekään. Jos on ongelmia, niin ratkaisemiseksi löytyy kyllä keinoja. On kompromisseja. Jos ei haluta tehdä kompromisseja, niin sitten ei tehdä. Kyllä korkeakouluissa opiskelevien pitää ymmärtää se, että ihmiset eivät ole klooneja keskenään.