Vierailija

Olen aina ollut ujo ja sisäänpäin kääntynyt. Olen ystävällinen kaikille, hymyilen ja osoitan kuuntelevani, mutta minulla menee jonkin aikaa ennen kuin pystyn olemaan ns. normaalisti puhelias ja rohkea uusien ihmisten seurassa.

Mukavassa ryhmässä pystyn avautumaan heti, koska tunnen oloni turvalliseksi eikä minua painosteta, vähemmän ymmärtäväisessä sitten taas... Noh, en välttämättä ehdi avautua ollenkaan vaan menen vielä enemmän lukkoon.

Kyse on kansainvälisestä ryhmästä jossa olen ainoa suomalainen. Alanikin on ihan eri alaa mitä muiden ryhmäläisten (olen IT-opiskelija AMK:ssa, muut ovat arkkitehtehjä, fyysikoita, psykologeja arvostetuista yliopistoista)

Olen fiksu, mutta tässä porukassa tunnen oloni niin juntiksi ja typeräksi ettei mitään järkeä. :( Muut puhuvat psykologiasta, fysiikasta, arkkitehtuurista (todella monimutkaisella tasolla), politiikasta ja alan uusimmista julkaisuista.

Olen niin tyhmä! En osaa sanoa oikein mitään kun keskustelemme. Omasta alastani osaisin puhua, mutta näkisitte ne ilmeet jos yritän puhua IT-juttuja... Ei kovin arvostettu ala heidän keskuudessaan, ei todellakaan.

Minulta kysellään KOKO AJAN, miksi olen niin hiljaa. Olen yrittänyt selittää, että olen pahoillani, olen vain vähän introvertti ja ujo, mutta yritän parhaani mukaan olla mahdollisimman sosiaalinen (niin kuin yritänkin, yritän todella kovaa). Minua pidetään epäkohteliaana, sivistymättömänä (mikä on totta) ja ylimielisenä.

Koska pakotan itseni olemaan sosiaalinen, päivät menevät yleensä näin:

Aamusta olen energinen ja iloinen, osallistun keskusteluun mahdollisimman aktiivisesti ja koitan itsekin olla se aktiivinen keskustelija. Iltapäivästä väsyn ja olen hieman passiivisempi.
Jos päivät kestäisivät vaikka klo 8-16, minulla ei olisi mitään ongelmaa, mutta nämä ihmiset haluavat työskennellä koululla jopa iltayhdeksään saakka. :(

Olen niin VÄSYNYT, en yksinkertaisesti jaksa taistella introverttiyttäni vastaan 12-13 tuntia päivässä. Olen yrittänyt sanoa, että voisimmeko vaikka työskennellä tietokoneiden välityksellä illalla, mutta ei käy, koska "Luova energia ei kulje ruudun välityksellä!"

Jos keksin tekosyyn että saan lähteä aiemmin, esimerkiksi työt tai muu sovittu meno, reaktiot ovat tyyliä:
"Oh.... Well, whatever you need to do...." ja ilmeistä näkee että ärsyttää ja suututtaa. :/ En haluaisi olla se ryhmän laiskamato ja vaikea ihminen. Haluaisin ihan oikeasti tutustua muihin että en menetä mielenterveyttäni tämän kurssin takia.

Auttakaa! Mitä ihmettä voin tehdä? Olen huomannut, että muilla suomalaisopiskelijoilla on samanlaisia ongelmia, mutta en oikein pääse juttelemaan muiden kuin oman ryhmäni jäsenten kanssa, koska istumme koululla melkein 24/7...

• ylös 152
  • alas 14

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Kuulostaa normaalilta yliopistokurssilta. Ymmärrän ettei amk oikein pärjää kun ei ole tottunut.

• ylös 10
  • alas 160
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

AP:n ryhmäläiset ovat mulkkuja. Paasataan omasta alasta, mutta oikein osoitetaan että toisen aihe ei voisi vähempää kiinnosta.

• ylös 188
  • alas 5
Vierailija

Miten se ilmenee, että pitävät epäkohteliaana ja ylimielisenä?

Ystävällsiltähän he vain tuntuvat, kun yrittävät saada sinuakin keskusteluun mukaan. Taitaa olla huono itsetunto kyseessä ja kehittelet päässäsi kaikenlaista. Siihen kuuluu olennaisena osana, että olet maailman napa, jonka sanomisia ja tekemisiä kytätään pahalla silmällä, vaikka näin tuskin on. 

Jos työskentely vaatii noin paljon läsnäoloa (tuntuu kummalliselta), niin kyllä sinun pitää olla paikalla, vaikka sitten hiljaa. Tuota menoa alkavatkin pitää sinua ulkopuolisena ja syystä. 

• ylös 40
  • alas 57
Vierailija

Olet sit läsnä, vaikka hiljaakin.
Ongelmasi on ennemmin huono itsetunto, sen kanssa sulla näyttää olevan enemmän töitä kun minkään muun.

Ylisuorittava kympin tyttö? Kotona ollut vähän kiireinen vaativa äiti?

Keskity vähemmän itseesi ja enemmän muihin ja työhön.
Tutustu heistä johonkuhun paremmin. Lähde mukaan illalla ulos.
Ota kouluun illan evääksi jotain itseleipomaa suomalaisella reseptillä, anna ruoka puhuu kun sinä et osaa.

• ylös 8
  • alas 83
Vierailija

Introvertin ongelma ei ole se, että seurassa oleminen on vaikeaa. Ei se sinänsä ole, introvertillekään. Introvertin ongelma on se, että kaikki mitä hän ajattelee, kohhistuu vähintään kiertotietä häneen itseensä. Hän ajattelee, miten hänen pitäisi käyttäytyä, jotta hänestä tykättäisiin, miten hänen pitäisi puhua, että häntä pidttäisiin fiksuna, miten häne pitäisi saada lepoa, jotta hän jaksaisi. Tämä saa hänet jatkuvasti ylianalysoimaan itseään ja se tekee seurassa olemisesta vaikeaa ja raskasta. Todettakoon, että liian ekstrovertilla on helposti sama ongelma, mitta toisesta suunnasta tullen: hän ylianalysoi muita.

Yliopistoissa, ja itseasiassa elämässä, pärjää kuitenkin parhaiten, kun opettelee asiakeskeistä ajattelua. Lakkaat miettivästä, miten sun pitäisi käyttäytyä, että susta tykättäisiin, ja alat miettiä, miten sun pitäisi toimia, jotta käsillä oleva tehtävä tulisi hoidetuksi. Tämä on nimittäin yleensä useimpien muidenkin tavoite, ja kun edistät sen hoitumista, sinusta ajatellaan hyväksyvästi. (Huomaa, tämä ei tarkoita, että homma pitää hoitaa juuri sun tavallaai, sun pitää edistää sitä, että se hoituu ylipäänsä jotenkin.)

Sen sijasta, miten puhua että sua pidettäisiin fiksuna, kannattaisi miettiä, miten saisit viestisi perille, siis sanottua sen, mitä asiaa sulla on - jopa niin, että sama se, vaikka vaikuttaisitkin tyhmältä, kunhan viesti tulee ymmärretyksi. (Ja voin kertoa, että jos viesti on edes jotenkin järjellinen, sua ei enää ymmärrysvaiheessa pidetä tyhmänä, vaikka olisikin sanonut jossain vaiheessa jotain tyhmää.)

Sen sijasta, että sun pitää saada lepoa, miettisit, miten sinun elämäsi pitää järjestää, että ehdit elää sen kaikki osat, sekä opinnoissa tai työelämässä että privapuolella.

Sulla on yksinkertaisesti väärät tavoitteet ja prioriteetit. Julkinen elämä - siis opinnot tai työ - ei ole sinäsinäsinä, vaan tekeminenasiatekeminen.

• ylös 59
  • alas 28
Vierailija

Nää ryhmätyöt on introvertille haastavia kun taas suuri osa opiskelusta on yksin pänttäämistä ja itsenäistä, mikä ei taas ole helppoa monelle ekstrovertille. Ihan tasapuolisesti haastavaa mielestäni. Olen itsekin intro ja kärsin ryhmätöistä, mutta enpä ole ikinä ajatellut että opiskelussa ei tarvisi mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. 

• ylös 43
  • alas 5
Vierailija

Kuulostaa kamalalta, ap. Äläkä välitä näistä empatiakyvyttömistä idiooteista, jotka täällä yrittävät väittää, että vika on sinussa. He eivät mahda omalle perusluonteelleen mitään , kuten et sinäkään introverttiydellesi. Minusta kyllä kuulostaa siltä, että yrität kaikkesi. Mutta onhan tuollaiset päivät nyt muutenkin ihan älyttömiä. Harva ekstroverttikään jaksaisi ympäripyöreitä päiviä seurassa, jossa ei saa olla oma itsensä. Siis kuvitellaanpa, että ekstrovertin pitäisi istua sievästi hiljaa, itseään ilmaisematta omissa ajatuksissaan klo 8-21 viikosta toiseen. Mahtaisiko onnistua? 

Eikö muilla ryhmäläisillä ole mitään muuta elämää kuin tuo ryhmätyönne? Kuulostaa tosi oudolta, että päiviä on vara venyttää tuollaisiksi ja sitten vielä paheksua, jos se ei kaikilta onnistu. Itse asiassa, kuulostaa erittäin huonolta organisoinnilta. Olisiko mahdollista, että ottaisit asian puheeksi muiden kanssa? Kertoisit, että sinulla on muitakin velvoitteita (vaikkei ehkä olisikaan) ja että toivoisit, että päivät pidettäisiin tehokkaina ja tietyn mittaisina.

Luovuttaminen ei varmaankaan kannata, jos vain pystyt sinnittelemään. Älä mieti sitä, mitä muut sinusta ajattelevat, vaan mieti niitä asioita, miksi itse olet kyseisessä ryhmätyössä mukana. Mitä sinä siitä saat ja miten se hyödyttää opiskeluasi. Kurssi on kurssi, se päättyy aikanaan. Siinä vaiheessa olet iloinen, ettet antanut periksi.

Äläkä vain ala kuvitella, että olet jotenkin tyhmempi kuin muut. Et ole. Eikä se, että muut ovat yliopistoista ja sinä amkista, merkkaa mitään. Tiedän, mistä puhun, sillä olen itse yliopistotutkinnon suorittanut, nykyinen amk-opiskelija. Opiskelu on näissä kahdessa toki erilaista, mutta väite siitä, että se olisi jotenkin hirveän paljon vaativampaa yliopistossa, on ihan pelkkää soopaa. Yliopistoaikoina minullakin oli aikaa istua kahviloissa vaikka kellon ympäri puhumassa mukasyvällisiä, kunhan välillä kävi vääntämässä pari kirjatenttiä. Amkissa se ei enää onnistu, koska tehtävää on niin paljon enemmän. 

• ylös 84
  • alas 8
Vierailija

Minulle on siis suoraan sanottu näin:

" You are always so quiet, I'm sorry but honestly you come across a bit rude and snobby. "

Meidän ei siis TARVITSE istua koululla 12 tuntia, mutta ryhmäni haluaa jäädä keskustelemaan ja pohtimaan asioita ja sitten aina vähän venähtää.

AP

• ylös 97
  • alas 2
Vierailija

Et sinä oikeasti kuulosta introvertiltä, vaan ujolta ja epävarmalta. Introvertti voi olla hyvinkin sosiaalinen, mutta vaatii sitten toki sitä omaa yksinäistä aikaa "toipumiseen".

• ylös 16
  • alas 65
Vierailija

Meillä ainakin kansainvälisille saa melkein polkea jalkaa jalkaa ja vääntää rautalangasta, että asia x ei ole tapana suomessa, me emme käytä kaikkea vapaa-aikaamme vapaaehtoiseen työskentelyyn, monella nuorella on jo perhettä ja parisuhdetta.

• ylös 107
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

" You are always so quiet, I'm sorry but honestly you come across a bit rude and snobby. "

Meidän ei siis TARVITSE istua koululla 12 tuntia, mutta ryhmäni haluaa jäädä keskustelemaan ja pohtimaan asioita ja sitten aina vähän venähtää.

AP

Voi apua... Onpa loukkaavaa. Miksi se menee noin, että toisilla on oikeus sanoa mitä vain päin naamaa sillä verukkeella, että ollaanpa nyt rehellisiä ja suorapuheisia? Ikään kuin ujous ja hiljaisuus olisi jotenkin rikollista. Ja hyvinpä ovat nämä ulkkaritkin suomalaiseen kansanluonteeseen perehtyneet ennen maahan tuloaan! Ehkä ensi kerralla kannattaa vain todeta naureskellen, että "Welcome to Finland, that's who we are".

Toivotan ap:lle pitkää pinnaa ja sitkeyttä. Luulen, että tuollaisen sanoja on sen sortin aasi, ettei häntä voi edes valistaa asian todellisesta laidasta mitenkään.

• ylös 111
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

AP

Tuohon oikea vastaus on: "Wow, that's rude."

• ylös 119
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

AP

Mut toihan on vaan rehellistä ja totta.
Olisit vastannu että joo, sori olen ujo ja tuntuu että mun englanti ei oo kovin hyvää, ja hymyilly ystävällisesti päälle.

Mä olen ollut samanlaisessa tilanteessa ulkomailla. Muutaman viikon kuluttua kaikki jo tiesi että oikeasti olen ihan ujo ja ystävällinen, ja että puhun tosi vähän mutta kun puhun se on asiaa. Ja he olivat jo huomanneet että teen tosissani töitä, ja olen luotettava.
Pääasia ettet ala murjottaa ja vetäytyä, ja pitää vaan avata suutaan vaikka se kielioppi olisi ihan viturallaan. Jaksa olla kohtelias ja ystävällinen, hymyile. Jos joudut lähtemään kotiin aiemmin, hymyile ja pyydä anteeksi että joudut lähteen, mutta oot jo tosi väsynyt ja kotona vielä tiskiä ja pyykkiä, ja iloisesti että nähdään huomenna.

• ylös 6
  • alas 55
Vierailija

Onhan tuossa ongelmaa niiden ryhmäläistenkin sosiaalisissa taidoissa. Itse olen hyvin puhelias ekstrovertti, mutta en hämmenny siitä jos joku on ujo/hiljainen, enkä tulkitse sitä tyhmyydeksi tai miksikään ikäväksi. Tietysti ilmeitä tulkitsen, että vituttaako toista pälinäni, mutta aika usein ei vituta, vaan ennemmin ollaan huojentuneita siitä, että minä hoidan puhumisen :D

Pitäisikö sun ap keskustella asiasta opettajan kanssa? Tai rohkaiset itsesi ja puhut niille ryhmäläisille ihan suoraan, puolusta itseäsi.

• ylös 65
  • alas 0
Vierailija

Otan osaa ap, kuulostaa tosi tutulta omista vaihtarikokemuksista käsin. Suomalainen kulttuuri on aika tyly muiden silmiin, mutta tietty introvertillä vaikutelma vielä korostuu. Olen itsekin saanut kuulla kaikenlaista ihmettelyä siitä, kun en hymyile ja puhu tauotta ja kyselyjä siitä, onko kaikki hyvin! Kyllä se vaan alkaa käydä hermoille, kun pitäisi esittää jotain muuta kuin on. Minuun on jopa loukkaannuttu, kun en ole ollut amerikkalaistyylisen sosiaalinen. Koita jaksaa ap, et ole yksin!

• ylös 49
  • alas 0
Vierailija

Ja SINÄ muka olet tuossa tilanteessa se epäkohtelias ja ylimielinen? Sallikaa mun nauraa. Nouse moisen yläpuolelle, eivät ansaitse pahaa mieltäsi.

• ylös 75
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.