Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei lentokoneessa saisi taputtaa kun saavutaan maihin?

Vierailija
30.05.2017 |

Olimme äskettäin ystävän kanssa ulkomaanlomalla. Osa ihmisistä alkoi taputtaa kun saavuimme takaisin Suomeen ja yhdyin joukkoon. Ystäväni sanoi, että se on jotenkin "junttia". En oikein ymmärtänyt miksi? Onko tämä jotenkin yleinen mielipide?

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2756 kirjoitti:

pitääkö taputtaa kun bussi tulee pysäkille?

Huono provo senkin amatööritrolli. 0/5

Vierailija
122/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin taputan koneen laskeuduttua.

T.stuertti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taputtaminen lennon laskeuduttua ei ole lentäjälle kiitos, vaan helvetinmoinen epäluottamuslause. "Huh, kiitos että ammattitaitosi riitti pitämään minut hengissä. Tapu tapu".

Vierailija
124/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taputan lentoemäntää perseelle.

Tuskin taputat, paitsi unissasi.

Vierailija
125/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana italialainen tapa, tykkään (ja taputan).

Vierailija
126/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskalla kun lentäjä innostu niin, että veti encoret ja laskeuduttiin Kuopioon.

Vierailija
127/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2756 kirjoitti:

Lentokoneella laskeutuminen ei ole sen vaikeampaa kuin bussin pysäköinti. Jopa 6-vuotiaat lapsetkin osaavat laskeutua lentosimulaattoreissa ja normaalioloissa se ei eroa mitenkään aidolla koneella laskeutumisesta. Lentäjien erikoisosaaminen on muualla, kuten aerodynamiikan ymmärtämisessä, sääoloihin reagoimisessa ja odottamien ongelmien ratkaisuissa. Jos tietokone pystyisi ajatelemaan ja improvisoimaan kuten ihminen, lentäjille ei olisi mitään. Ne ovat siellä vain siltä varalta jos sattuu jotain odottamatonta, johon ei ole ratkaisumallia autopilotin koodissa.

Lentokoneella lentäminen ei ole sinällänsä sen vaikeampaa kuin autolla ajaminen.

Vierailija
128/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en uskalla kun lentäjä innostu niin, että veti encoret ja laskeuduttiin Kuopioon.

Lol.

Mä taputan yleensä myös ravintoloissa kun saan tilaamani ruoan ja juoman itselleni.

Vierailija
129/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junttia on myös antaa opettajalle kukka ja kiittää ja tervehtiä bussikuskia? Tapa on hyvin suomalainen ja minusta siitä kannattaisi pitää kiinni. Positiivinen erikoisuus melko jäyhissä suomalaisissa. Olen lentänyt paljon.

Monessa muussakin maassa tervehditään ja kiitetään bussikuskia. Viimeksi olen huomannut tämän Portugalissa ja Uudessa Seelannissa.

Mielestäni oikein mukava tapa!

Vierailija
130/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on lentopelkoinen ja hän taputtaa aina kun kone on maassa. Reittilennollakin. Ei ole kukaan katsonut kieroon.

Viimeksi kun lensin Iberialla Madridista, niin sää oli hurja ja kone piti niin kovaa meteliä, että piti huutaa jos halusi jollekin puhua. Kaikki taputti kun päästiin maahan. Tapahtui vuonna 2015.

Muutoin on mennyt aika lailla niin että reittilennoilla ei kukaan taputa ellei määränpää ole jo mainittu Malaga tai esim. Mallorca.

Vierailija
131/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustan ja lennän aika paljon, joten taputtaminen tuntuu hölmöltä, kun lentäminen ei ole itselle mikään erikoinen asia.

Vierailija
132/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2756 kirjoitti:

Lentokoneella laskeutuminen ei ole sen vaikeampaa kuin bussin pysäköinti. Jopa 6-vuotiaat lapsetkin osaavat laskeutua lentosimulaattoreissa ja normaalioloissa se ei eroa mitenkään aidolla koneella laskeutumisesta. Lentäjien erikoisosaaminen on muualla, kuten aerodynamiikan ymmärtämisessä, sääoloihin reagoimisessa ja odottamien ongelmien ratkaisuissa. Jos tietokone pystyisi ajatelemaan ja improvisoimaan kuten ihminen, lentäjille ei olisi mitään. Ne ovat siellä vain siltä varalta jos sattuu jotain odottamatonta, johon ei ole ratkaisumallia autopilotin koodissa.

Lentokoneella lentäminen ei ole sinällänsä sen vaikeampaa kuin autolla ajaminen.

Ei ehkä olekkaan, vaikka onhan lentokoneen kapteeni vastuussa noin sadasta sielusta lennon aikana ja kun bussin moottoriin tulee vika se vain lipuu pysähdyksiin kun lentokone on korkealla painovoiman armoilla.

Tarkennukseksi itsekkään en taputa lentokoneissa vaikka niissä harvoin matkustan. Se ei mielestäni ole kuitenkaan ole verrastattevissa bussikyydistä kiittämiseen tai varsinkaan tuohon selkeään provoon bussissa taputtamisesta, jota kukaan ei taida tehdä. Sinä saat puolestani taputtaa bussissa niin jos haluat vai oliko viestisi sittenkin ollut provo? :)

Vierailija
133/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö taputtaminen ole kunnianosoitus eikä kiitos?

Siis eihän teatterissakaan taputeta kiittääkseen esiintyjiä, vaan osoitetaan suosiota hyvälle esitykselle. Eli jos esitys oli omasta mielestä huono niin ei taputeta, tai sitten taputetaan vaan näön vuoksi. Itse voisin lennolla taputtaa jos pilotti esim. myrskyssä tai vastaavassa poikkeustilanteessa hoitaa laskeutumisen kunnialla, normaalisti kyllä en.

Vierailija
134/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joidenkin mielestä kaikenlainen julkinen itseilmaisu ja riemuitseminen on junttia ja tosi noloa.

Olisi mielenkiintoista tietää miksi? Esimerkiksi itse en lennä usein ulkomaille, joten itselleni lentäminen on erityinen tapaus. Ja kiitetäänhän bussikuskiakin kun jäädään pois. -AP

Missäpäin bussikuskeja kiitetään? Ei ainakaan täällä Helsingissä.

Kaikissa muissa kaupungeissa, joissa hyvät tavat ovat edelleen ihmisille tärkeitä.

Olisi aika epämiellyttävää jos neljän minuutin välein (noin yhden pysäkin väli) kaikki 5-20 takaovesta poistuvaa matkustajaa karjuisivat kiitoksia edessä istuvalle kuskille. Voisi olla hermo vähän kireänä kun sitä joutuisi kuuntelemaan esim. 30 minuuttia...😁

Niinpä ja ainakin meilläpäin se pysäkinväli on yleensä max 1 min ja meiltä kotoa keskustaan (useimmiten kulkemani matka) menee 30min niin melko rasittavaa kuunneltavaa kakofoniaa olisi koko matka. Yleensä kun jää monta pois samaan aikaan. Ehkä pk-seudun ulkopuolella asuvat ei ihan ymmärrä, millaista joukkoliikenne täällä on.

Naurattaa nämä jutut. Tukholmassa ja Lontoossa asuneena tiedän yhden linjan metro-stadilaisia paremmin liikkumisen realiteetit oikeasti isossa kaupungissa. Ilmeisesti Helsingissä asuminen tarkoittaa, ettei ajattelukykyä saa käyttää? Kukaan ei ole tainnut kehottaa ''karjumaan'' bussikuskille, itse kiitän nyökäyttämällä tai kädellä huiskauttamalla kuskille. Olen myös sen verran nolo, että tervehdin kuskia, vaikken läheskään aina saa tervehdystä takaisin. Tämä tosin johtunee siitä, että meidän perheessä opetettiin käytöstavat ja kohteliaisuus, toisen tasolle alas ei kannata vajota.

Vierailija
135/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain junteille jotka matkustavat kerran 10 vuoteen lentokoneessa oleminen on niin hienoa ja ihmeellistä että pitää taputtaa. Myötähäpeä heidän puolestaan... itse matkustan niin usein ettei lentokoneessa oleminen tunnu millään tapaa erikoiselta. Enemmänkin tappotylsältä.

Vain juntit kehuskelevat jatkuvalla lentämisellään (eli saastuttamisellaan).

Vierailija
136/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain junteille jotka matkustavat kerran 10 vuoteen lentokoneessa oleminen on niin hienoa ja ihmeellistä että pitää taputtaa. Myötähäpeä heidän puolestaan... itse matkustan niin usein ettei lentokoneessa oleminen tunnu millään tapaa erikoiselta. Enemmänkin tappotylsältä.

Vain juntit kehuskelevat jatkuvalla lentämisellään (eli saastuttamisellaan).

Taputetaan kapteenille, että kiitos, et saanut konetta pudotettua.

Voisihan sitä taputtaa aina metrossakin kun se tulee Kamppiin.

Vierailija
137/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2756 kirjoitti:

Ei ehkä olekkaan, vaikka onhan lentokoneen kapteeni vastuussa noin sadasta sielusta lennon aikana ja kun bussin moottoriin tulee vika se vain lipuu pysähdyksiin kun lentokone on korkealla painovoiman armoilla.

Tarkennukseksi itsekkään en taputa lentokoneissa vaikka niissä harvoin matkustan. Se ei mielestäni ole kuitenkaan ole verrastattevissa bussikyydistä kiittämiseen tai varsinkaan tuohon selkeään provoon bussissa taputtamisesta, jota kukaan ei taida tehdä. Sinä saat puolestani taputtaa bussissa niin jos haluat vai oliko viestisi sittenkin ollut provo? :)

Miten tämä liittyy lentokoneella laskeutumiseen ja sen helppouteen?

Vierailija
138/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatkan vaarallisin vaihe on sen jälkeen kun koneen pyörät ovat koskettaneet maahan ja kone alkaa rullata. Useimmat lento-onnettomuudet tapahtuvat tässä tilanteessa. En ole koskaan ymmärtänyt miksi tässä kohdassa pitäisi taputtaa. Kiitoksien paikka on vasta kun moottorit on sammutettu.

Vierailija
139/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hetki, kun kone laskeutuu ja pyörät rullaavat pitkin maata, on lennon vaarallisempia hetkiä. Jos haluat taputtaa, taputa vasta, kun kone pysähtyy. Ei niitä turvavöitä turhaan pidetä kentällä kiinni.

140/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taputan lomalennoilla, reittilennoilla en todellakaan :D Jos olen matkatoimiston matkalla johonkin massakohteeseen niin se on jo tarpeeksi junttia, että sen voi karnevalisoida läpsyttämällä käsiään.Se on ihan hauska tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän