Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei lentokoneessa saisi taputtaa kun saavutaan maihin?

Vierailija
30.05.2017 |

Olimme äskettäin ystävän kanssa ulkomaanlomalla. Osa ihmisistä alkoi taputtaa kun saavuimme takaisin Suomeen ja yhdyin joukkoon. Ystäväni sanoi, että se on jotenkin "junttia". En oikein ymmärtänyt miksi? Onko tämä jotenkin yleinen mielipide?

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kalavaleita tässäkin ketjussa lie ;D

Ei kai 80-luvun jälkeen kukaan ole  tapututtanut lentokoneen laskeuduttua?

Taputtaakohan joku muuten taksimatkan päätteeksikin?  Hykerryttää ajatus tilanteesta, jossa samalla kun taksikuski ojentaa kuittia, alan ensin hitaasti, sitten yhä kiihtyen taputtaa auton muutoin ollessa täsyin hiljainen ja me kumpainenkin istumme paikoillamme katsoen eteenpäin. Sitten vain nousen ja lähden.

Aika monesti olen taputtanut taksikuskillekkin :)

Vierailija
42/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taputtaakohan joku muuten taksimatkan päätteeksikin?  Hykerryttää ajatus tilanteesta, jossa samalla kun taksikuski ojentaa kuittia, alan ensin hitaasti, sitten yhä kiihtyen taputtaa auton muutoin ollessa täsyin hiljainen ja me kumpainenkin istumme paikoillamme katsoen eteenpäin. Sitten vain nousen ja lähden.

Onko se sinulta jotenkin pois, jos joku vaikka taputtaisikin taksikuskille? Mitä se ketään haittaa?

En minä sanonut, että se haittaa minua, vaan että se hykerryttää minua. Luit kirjoitukseni aika mustien lasien läpi, hyvä ihminen. Relaa, nyt on kesä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti olen taputtanut taksikuskillekkin :)

Mäki! Yleensä mul on viel torvi mukana minkä otan kotelosta hyvissä ajoin ennen määränpäähän saapumista ja vedän Ryanairin laskeutumistunnarin, kun jarrut alkaa vinkumaan ja pysähdys on lähellä.

Vierailija
44/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan viimeksi taputtanut kukaan kun olin Rooman lennolla.

Vierailija
45/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joidenkin mielestä kaikenlainen julkinen itseilmaisu ja riemuitseminen on junttia ja tosi noloa.

Olisi mielenkiintoista tietää miksi? Esimerkiksi itse en lennä usein ulkomaille, joten itselleni lentäminen on erityinen tapaus. Ja kiitetäänhän bussikuskiakin kun jäädään pois. -AP

Missäpäin bussikuskeja kiitetään? Ei ainakaan täällä Helsingissä.

Kaikissa muissa kaupungeissa, joissa hyvät tavat ovat edelleen ihmisille tärkeitä.

Olisi aika epämiellyttävää jos neljän minuutin välein (noin yhden pysäkin väli) kaikki 5-20 takaovesta poistuvaa matkustajaa karjuisivat kiitoksia edessä istuvalle kuskille. Voisi olla hermo vähän kireänä kun sitä joutuisi kuuntelemaan esim. 30 minuuttia...😁

Vierailija
46/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan viimeksi taputtanut kukaan kun olin Rooman lennolla.

Lennä Malagaan.

Vierailija
47/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneen rakenteet heikentyvät taputusten aiheuttamista mikropaineaalloista. Tämä taas lisää huollon tarvetta.

Vierailija
48/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko Mäkkärin tai ABC:n tarjottimen palautuspisteessäkin taputtaa? Entä kun palauttaa ostoskärryn tai hissi pysähtyy omaan kerrokseen? Tai kun on toimituksen jälkeen huuhtonut tuotokset pitkälle matkalle - taputetaanko silloinkin?

Vierailija
49/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vielä äsken sallittua taputtaa, mutta Sipilä otti yhteyttä Finnairin hallintoneuvostoon ja sanoi, että taputtamista ei mitenkään voi yhdistää hänen lastensa yhtiöiden omistuksiin. Siihen se loppui. Kai tuon nyt lapsikin ymmärtää.

Vierailija
50/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun taputatte. Vähän hassua se kyllä on kun ei minkään muunkaan kulkuneuvon saapuessa perille taputeta. Ei se lentokone ole muita kulkuneuvoja kummempi.

Vierailija
51/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taputan ainaki niin kovaa että mun puputossut hötkyy.

Vierailija
52/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joidenkin mielestä kaikenlainen julkinen itseilmaisu ja riemuitseminen on junttia ja tosi noloa.

Olisi mielenkiintoista tietää miksi? Esimerkiksi itse en lennä usein ulkomaille, joten itselleni lentäminen on erityinen tapaus. Ja kiitetäänhän bussikuskiakin kun jäädään pois. -AP

Kaikissa muissa kaupungeissa, joissa hyvät tavat ovat edelleen ihmisille tärkeitä.

Olisi aika epämiellyttävää jos neljän minuutin välein (noin yhden pysäkin väli) kaikki 5-20 takaovesta poistuvaa matkustajaa karjuisivat kiitoksia edessä istuvalle kuskille. Voisi olla hermo vähän kireänä kun sitä joutuisi kuuntelemaan esim. 30 minuuttia...😁

Niinpä ja ainakin meilläpäin se pysäkinväli on yleensä max 1 min ja meiltä kotoa keskustaan (useimmiten kulkemani matka) menee 30min niin melko rasittavaa kuunneltavaa kakofoniaa olisi koko matka. Yleensä kun jää monta pois samaan aikaan. Ehkä pk-seudun ulkopuolella asuvat ei ihan ymmärrä, millaista joukkoliikenne täällä on.

Vierailija
53/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan lennetty lähinnä reittilennoilla mutta muutama pakettimatkakin on tullut tehtyä. Ensimmäiselle pakettimatkalle oltiin lähdössä kun meidän tyttö oli jotain 10-vuotias. Kerroin sille kiusallani kauhutarinoita näistä lomalennoisa, että ihmiset juo itsensä ihan känniin ja kun laskeudutaan, niin ne taputtaa. Tyttöä alkoi jo vähän ahdistaa ja hän kysyi; "Onko pakko taputtaa?" :-D

Lopulta se kokemus ei ollutkaan niin kauhea kuin 90-luvun alkupuolella. Huokaisin itsekin helpotuksesta.

Vierailija
54/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et taputa, joudut 9 euron päiväpalkalle. Naurattaako sitten?

55/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ajatusta heräsi.

Miksi taputtaa vasta kun tulee lomalta takaisin? Fiksumpaa olisi ehkä taputtaa jo menomatkalla kun pääsee lomakohteeseen.

Yllätys yllätys. Vakavasti. Täällä pääkaupunkiseudulla kiitetään myös bussikuskia. Minäkin aloitin tämän tavan muutama vuosi sitten. Ehkä hiljainen katseennyökkäys tai hiljainen kiitos. Tätä tapahtuu sellaisilla linjoilla joissa kuskin tuntee ulkonäöltä jolloin kevytnyökätään jo bussiin mennessä. Alussa tuntui oudolta, mutta nykyään ihan luontevalta. Miksi pitäisi vain katsella maahan?

Voisihan sitä lentäjääkin kiittää. Mieluummin ehkä poskisuudelma lentoemännälle...

56/169 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä taputan vedet silmissä. On päästy turvallisesti perille ja kiitos kuuluu lentokapteenille.

Yksi av:n vakikäyttäjä vaan

57/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa ihmisten taputtaa. Se on vain pieni kunnianosoitus lentäjälle eikä sen taputtamisen pitäisi kenenkään elämää haitata. Jos tosissaan pitää pieniä positiivisia eleitä naurettavana ja täytyy ärsyyntyä siitä niin se on näiden ihmisten oma menetys. Siinäpähän oman ärtymyksensä tuottaa mahdollisen hyvän mielen sijaan.

58/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja ainakin meilläpäin se pysäkinväli on yleensä max 1 min ja meiltä kotoa keskustaan (useimmiten kulkemani matka) menee 30min niin melko rasittavaa kuunneltavaa kakofoniaa olisi koko matka. Yleensä kun jää monta pois samaan aikaan. Ehkä pk-seudun ulkopuolella asuvat ei ihan ymmärrä, millaista joukkoliikenne täällä on.

Lähes 40 vuotta pääkaupunkiseudulla asuneena ymmärrän eron maaseudun ja Helsingin seudun liikenteen välillä.

Maaseuden liikenne on nopeaa ja röyhkeää. Tilaa ei anneta. Perille päästään silti aina nopeasti.

Helsingissä liikenne on vilkasta ja ruuhkaista. Ehkä siksi ihmiset ovat oppineet jo kauan sitten, että muut tielläliikkujat pitää ottaa huomioon. Minua yllätti se Helsingin kohteliaisuus mitä maaseudulla ei ollut. Ruuhkassa on pakko ottaa toiset huomioon, jotta itsekin pääsee eteenpäin.

30 km siirtyminen pääkaupunkiseudulla voi kestää vaikka puolitoista tuntia. Tätä maalla ei tiedetä.

59/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vain suomalainen tapa. Olen muutaman kerran ollut varmaan ainoa suomalainen koko koneessa ja ihmiset ovat raikuvasti taputtaneet, kun kone on laskeutunut. Saksalaisten ja hollantilaisten joukossa olen lentänyt lomakohteisiin, mutta en muista taputtivatko vain toiset näistä kansalaisuuksista vai molemmat.

Vierailija
60/169 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain junteille jotka matkustavat kerran 10 vuoteen lentokoneessa oleminen on niin hienoa ja ihmeellistä että pitää taputtaa. Myötähäpeä heidän puolestaan... itse matkustan niin usein ettei lentokoneessa oleminen tunnu millään tapaa erikoiselta. Enemmänkin tappotylsältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä