Miksei lentokoneessa saisi taputtaa kun saavutaan maihin?
Olimme äskettäin ystävän kanssa ulkomaanlomalla. Osa ihmisistä alkoi taputtaa kun saavuimme takaisin Suomeen ja yhdyin joukkoon. Ystäväni sanoi, että se on jotenkin "junttia". En oikein ymmärtänyt miksi? Onko tämä jotenkin yleinen mielipide?
Kommentit (169)
Lennän noin 2-4 kertaa kuukaudessa itse, joten ei tule taputettua. Mutta jos mielesi tekee taputtaa niin mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelee? Itse en ajattele mitään, ymmärrän kyllä heitäkin, jotka lentävät harvoin.
Näitä bussikiittäjiä tapaa varsinkin Espoossa. Kuljen päivittäin töihin Hki-Espoo väliä ja Espoon pysäkeillä tai sieltä nousseet ovat niitä, jotka kailottaa rivissä kiitoksensa.
Ei jotenkin istu kuvaan, jopa häiritsee varsinkin ruuhkabussissa.
Olen matkani maksanut ja kuski saa työstään palkan.
Vierailija kirjoitti:
Olimme äskettäin ystävän kanssa ulkomaanlomalla. Osa ihmisistä alkoi taputtaa kun saavuimme takaisin Suomeen ja yhdyin joukkoon. Ystäväni sanoi, että se on jotenkin "junttia". En oikein ymmärtänyt miksi? Onko tämä jotenkin yleinen mielipide?
Taputatko, kun bussi vie sinut haluamallesi pysäkille? Jos et niin miksi taputat, kun lentäjä vie sinut lentokentälle?
Taputatko kaupassa, kun kassaneiti piippaa ostoksesi? Jos et niin miksi taputat, kun lentäjä tekee työnsä?
Vierailija kirjoitti:
Junttia on myös antaa opettajalle kukka ja kiittää ja tervehtiä bussikuskia? Tapa on hyvin suomalainen ja minusta siitä kannattaisi pitää kiinni. Positiivinen erikoisuus melko jäyhissä suomalaisissa. Olen lentänyt paljon.
Et taida edes tajuta, että se lentäjä ei kuule eikä näe niitä sinun taputus "kiitoksiasi"?
Bussikuski kyllä kuulee tervehdyksesi ja kiitoksesi.
Et taida itsekkään uskoa siihen, että olisit lentänyt paljon :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin huomenna taputtaa, kun jään metrosta aamulla.
Oletko menossa sillä metrolla etelänmatkalle? Aloittajan pointti oli varmaan kuitenkin se, että lentämällä mennään yleensä lomalle ja on siksi vähän erityisempi tapahtuma.
Entä jos ei menekkään etelänmatkalle lomallaan vaan vaikka pohjoiseen niin ei saa taputtaa?
Entä jos etelänmatka onkin työmatka niin silloinkaan ei saa taputtaa?
Vain jos on kyseessä loma ja etelänmatka niin silloin saa taputtaa?
Et taida lentää pajoakaan jos lomalla lentäminen on sinulle erityinen tapahtuma :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joidenkin mielestä kaikenlainen julkinen itseilmaisu ja riemuitseminen on junttia ja tosi noloa.
Olisi mielenkiintoista tietää miksi? Esimerkiksi itse en lennä usein ulkomaille, joten itselleni lentäminen on erityinen tapaus. Ja kiitetäänhän bussikuskiakin kun jäädään pois. -AP
Missäpäin bussikuskeja kiitetään? Ei ainakaan täällä Helsingissä.
Kaikissa muissa kaupungeissa, joissa hyvät tavat ovat edelleen ihmisille tärkeitä.
Tai sitten täälläpäin se julkisilla liikkuminen on useimmille arkipäivää, niin kiittely olisi vähän outoa. Itsekin liikun usemmalla eri bussilla päivittäin, enkä kiittele.
Et taida itsekkään ymmärtää, kuinka säälittävää ja noloa tämä kuvitelmasi helsinkiläisten erinomaisuudesta on :-D
Vierailija kirjoitti:
Itsekin taputan ihan taputtamisen ilosta ja lähes aina saan jonkun muunkin innostumaan mukaan.
:-D Tuleeko sinulle useinkin tarve taputtaa vain taputtamisen ilosta vai tapahtuuko tätä vain sopivasti aina laskeutumisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin huomenna taputtaa, kun jään metrosta aamulla.
Kesä-Suomeen uus ihanuus, kaikki taputtaa kulkuvälineen saavuttua perille. Tästä tulis mahtavaa Suomi100-somemateriaalia, paikallisbussi puhkeaa aplodeihin.
Aloitan 1.6. ja yritän tartuttaa muihinkin tavan. Kesäsuomalainen on ihan eri rotua kuin talvisuomalainen :) kesällä ei mietitä että mitä ne musta ajattelee vaan eletään kuten tahdotaan. Ja mä tahdon taputtaa!
Vierailija kirjoitti:
Jotku ihmiset vaan on niin jäykkiä ja muita parempia ihmisiä, että haluavat korostaa omaa paremmuuttaan sillä, että yleistävät omat tapansa muita paremmiksi jota kaikkien pitäisi noudattaa.
Antaa bisnes-ihmisten mököttää ja jäykistellä, sinä ap voit olla oma iloinen itsesi ja nauttia täysin rinnoin lentämisestä ja taputtaa muiden mukana lentäjälle :)
Huomasitko itse yleistäväsi ja tekeväsi juuri sitä mitä viestisi alussa kritisoit? Oletko nyt muita parempi ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo Lentoturmatutkinta -ohjelmia niin on syytäkin taputtaa.
Taputatko jo ohjelman aikana vai vasta sen loputtua lopputekstien aikana?
Minä taputan myös aina, kun pääsen polkupyörällä perille. Tässä on tosin se ikävä haittapuoli, että yleensä kun saapuessani alan taputtamaan irtoavat käteni ohjaustangosta ja monesti kaadun tai ajan päin seinää mutta minkäs teet, kun on taputettava perille saapuessa =(
Ihania vastauksia, tyrskähtelin monta kertaa hulvattomille vastauksille.
En taputa koneen laskeutuessa, mutta ei se minua haittaa jos joku taputtaa. Siinähän taputtaa, lähinnä minua alkaa naurattaa, että vieläkö joku tekee niin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joidenkin mielestä kaikenlainen julkinen itseilmaisu ja riemuitseminen on junttia ja tosi noloa.
Olisi mielenkiintoista tietää miksi? Esimerkiksi itse en lennä usein ulkomaille, joten itselleni lentäminen on erityinen tapaus. Ja kiitetäänhän bussikuskiakin kun jäädään pois. -AP
En minä ainakaan kiitä bussikuskia.
taputatko veturinkuljettajalle kun juna saapuu pääteasemalle? taputatko bussikuskille kun pääset omalle pysäkillesi? taputatko taksikuskille kun pääset perille? suomenlinnan vesibussin kuskille kun pääset matkan jälkeen laiturille? jne.
Ehkä tuota taputtamista pitäisi ruveta soveltamaan joka ammatissa. Esim. hammaslääkärin jälkeen taputat siinä hoitohuoneen ovella että olipa hienosti paikattu hammas. Saidaalasta lähdettäessä taputat kirurgille tai lääkärille ja sairaanhoitajille. Töissä kun siivooja saa konttorinne mopattua niin taputatte koko porukka. etc.
Taputtaminen vain kertoo siitä, että lentäjä on saanut nyt tehtyä jotain tavallisuudeta poikkeavaa joka pitää erikseen huomioida.
Eli jokainen lentäjä ottaa tuon taputuksen loukkauksena sillä heille se turvallinen laskeutuminen on se normaali työ ei mikään harvinainen onnistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin bussikuskeja kiitetään? Ei ainakaan täällä Helsingissä.
Minä olen kyllä koko ikäni kiittänyt bussikuskia Helsingissä. Kiitän edelleen, vaikka moni muu ei enää niin tee.
Lentäessä ymmärrän aplodit, jos jotenkin huonoissa oloissa päästään hyvin laskeutumaan. Normaalitilanteessa en, sillä sen lentäjän kuuluukin saada se kone laskeutumaan. Eli siis mielikuvani taputtamisesta laskeutuessa on juuri se "vau me laskeuduttiin" eikä kiitos kyydistä.
En ole koskaan taputtanut tai edes kuullut taputuksia, mutta huvittaa myös nämä "se on niin junttia, lentäminen kun on mulle siis niin arkista, siis taputatteko te sillonki kun hissi saapuu perille, vähäks noloo!" Itse taisin teininä ajatella jotain tuollaista tästä taputusilmiöstä. :D
Ei se taputtaminenkaan nyt mikään kovin ihmeellistä ole. Aika arkista sekin on kuitenkin. Ja turhemmillekin asioille taputetaan. Ehkä tämän pitäisikin kehittyä niin, että useammille työsuorituksille voisikin aivan hyvin taputtaa. ;) Ja luulisi suurten maailmanmatkaajien nähneen, että ihmisillä on erilaisia kokemuksia: toinen käy jatkuvasti lentokoneessa, toiselle vaikka koiravaljakko on tutumpi kulkupeli. Jos joku kokemattomampi (tai miksei kokeneempikin) lentomatkustaja saa taputtamisesta iloa ja lomatunnelmaa, niin hyvä juttu. Ei kukaan jaa teille mitään Coolein lentomatkustaja evö -palkintoja, vaikka olisitte vittuuntuneen kyllästynyt ilme naamallanne koko matkan ja yli.
Itsehän taputan insinööriosaamiselle aina kun käynnistän tietokoneeni.
Taputtamisen kulttuuriin kuuluu yhteisöllisyys, joukko tai yleisö, jolla on keskenään sama päämäärä tai kiintopiste. Eli huomioikaa se kun keksitte näitä hulvattomia vitsejänne!
Kun katsoo Lentoturmatutkinta -ohjelmia niin on syytäkin taputtaa.