Pyydän, älkää tarjotko pienille lapsille syötävää ilman, että kysytte ensin vanhemmalta!
Tarkoitus on varmaan hyvä, mutta jos ette tiedä lapsen ruokavaliota, älkää. Nykyään on hurjasti erilaisia ruoka-allergioita, ja seuraukset voivat olla todella ikäviä.
Ja ei, en nyt puhu siitä, että vapaaehtoista ruokavaliota ei noudateta tyyppiä annetaan lapselle jäätelö, vaikka kotona ei makeita syödä. Puhun todellakin siis allergioista.
Pienet lapset eivät osaa välttämättä itse siinä tilanteessa kieltäytyä ja kertoa, että ko. ruoka ei sovi heille lainkaan.
Esimerkki: olin töissä hakemassa vapaapäivänä yhden asian ja otin lyhyelle piipahdukselle nelivuotiaani mukaan. Työkaveri otti lapseni "hoteisiinsa" siksi 10 minuutiksi, joka minulta meni. Lapsi olisi toki voinut istua vieressäni työpisteelläkin, mutta työkaveri sanoi, että viihdyttää lasta sen ajan. Oli sitten antanut lapselle automaatista kaakaota, tietämättä ja kysymättä - lapsella on paha maitoallergia ja ripuloi vuorokauden rajusti sen juotuaan.
Tuo oli vain esimerkki, ja ymmärrän työkaverin tarkoituksen olleen hyvä. Mutta oikeasti: kysykää ensin,
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä lapsen kaulaan kyltti "ei saa ruokkia!".
hahahaha. Joo, mun vikahan se, että aikuiset eivät tiedä lastenhoidon perusasioita. No, nyt tiedät sinäkin.
ap
Ihan hyvä aloitus mutta herranen aika sä oot hyökkäävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jätät lapsesi toisen hoitoon on hyvä mainita allergioista..
Minähän en jättänyt hoitoon, jätin hänet muutamaksi minuutiksi, jonka aikana en millään tavalla edes arvannut, että aletaan syödä/juoda. Joka kerta pitää alkaa selittää, että:"älä anna lapselle mitään maitopitoista, älä anna juosta alas rappusia, älä anna rikkoa mitään, älä anna kaataa tuolia päälleen, jättää sormiaan kaapinovien väliin, älä anna pudottaa mitään, älä...."
Minä oletan, että jotain perusasioita aikuiset ihmiset tietävät jo valmiiksi. Nyt sinäkin tuon syömisjutun.
ap
Nuo muut asiat koskeekin kaikkia lapsia, allergia on vain sinun lapsellasi, suurin osa lapsista ei ole allergisia millekkään + niitä allergioitakin on lukuisia, joten jos et itse kerro, ei kukaan voi tietää, että sinun lapsesi on allerginen maidolle.
Ne muut asiat juu juu. Mutta kyllä ne ei-allergiset lapsetkin voi vaikka tukehtua siihen ruokaan. Joten miksi syöttää mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 4v osaa jo puhua, joten hän pystyy sanomaan, että on allerginen maidolle. Harmi, että ap:n lapsi ei kykene kommunikoimaan.
Minun muksuni puhuu kuin ruuneperi, ei vaan osannut ventovierasta aikuista kieltääkään. Ja kaakaota ei meillä juoda, joten ei varmasti edes tiennyt sen sisältävän maitoa.
Eli nyt se olikin siis neljävuotiaan vika, että aikuinen toimii tyhmästi?
Just joo.
ap
Niin toimi, sinä. Olisiko aika opettaa lapselle kieltäytymään tarjotusta, tuohan voi olla hengenvaarallista.
Kyllä hän osaa ventovieraiden tarjoomuksista kieltäytyä, mutta tuttujen äidin työkaverien tarjoomuksista en ole osannut varoittaa... täytyy varmaan sanoa: "Lapseni, älä koskaan ota mitään keneltäkään muulta kuin äidiltä, isältä tai tarhan tädeiltä!"
Vähän tuo aiheuttaa sosiaalisia ongelmia, mutta viis siitä, av-provot käskivät toimimaan näin.
Oikeasti, mitä jos nyt vaan oppisit sinäkin tänään yhden asian av:lla? Ottaa koville?
ap
Työkaverisi teki virheen, sinä teit virheen. Olette siis ihmisiä molemmat. Omaa käytöstäsi pystyt muuttamaan, koko muun maailman käytöstä et pysty muuttamaan, joten mieti ap mitä sinun kannattaisi tehdä ja miten jatkossa toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hahahaha. Joo, mun vikahan se, että aikuiset eivät tiedä lastenhoidon perusasioita. No, nyt tiedät sinäkin.
ap
Ihan sun/ykkösen valitsemassa tyylilajissa vastasin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Työkaverisi teki virheen, sinä teit virheen. Olette siis ihmisiä molemmat. Omaa käytöstäsi pystyt muuttamaan, koko muun maailman käytöstä et pysty muuttamaan, joten mieti ap mitä sinun kannattaisi tehdä ja miten jatkossa toimia?
Ei, kyllä minä pystyin muuttamaan työkaverinkin käytöstä. Hän ei ole sadisti eikä yrittänyt vierittää syytä lapsen tai minun niskoille, vaan oli aidosti pahoillaan siitä, miten mokasi. Ollaan hyvissä väleissä, enkä häntä haukkunut, mutta kerroin, mitä tapahtui.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mä en kirjoittanut sitä jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 4v osaa jo puhua, joten hän pystyy sanomaan, että on allerginen maidolle. Harmi, että ap:n lapsi ei kykene kommunikoimaan.
Minun muksuni puhuu kuin ruuneperi, ei vaan osannut ventovierasta aikuista kieltääkään. Ja kaakaota ei meillä juoda, joten ei varmasti edes tiennyt sen sisältävän maitoa.
Just joo.
ap
Niin toimi, sinä. Olisiko aika opettaa lapselle kieltäytymään tarjotusta, tuohan voi olla hengenvaarallista.
Kyllä hän osaa ventovieraiden tarjoomuksista kieltäytyä, mutta tuttujen äidin työkaverien tarjoomuksista en ole osannut varoittaa... täytyy varmaan sanoa: "Lapseni, älä koskaan ota mitään keneltäkään muulta kuin äidiltä, isältä tai tarhan tädeiltä!"
Vähän tuo aiheuttaa sosiaalisia ongelmia, mutta viis siitä, av-provot käskivät toimimaan näin.
Oikeasti, mitä jos nyt vaan oppisit sinäkin tänään yhden asian av:lla? Ottaa koville?
ap
No mitä ihmettä? Hyvä ohjenuorahan tuo on, eikä ole ainakaan meillä aiheuttanut mitään sosiaalisia ongelmia vaikka on jo isompi koululainen. Jos ei ole varma, varmistaa, muuten ei ota ihmisiltä syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Tuo ykkönenhän on selvästi vitsi. Turhaan provosoidut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo.
ap
Kyllä. Se on allergisen 4v:n vika, jos ei osaa sanoa, että ei saa syödä kaikkea. Kummityttöni on 3v ja allerginen maidolle, hän kykenee kysymään jokaiselta keksien tai mehun tai minkä tahansa tarjoajalta, että eihän tässä ole maitoa tai kanelia.
Opeta lapsesi puhumaan ja kysymään. Kamala ajatella, että joku lapsi syö mitä tahansa vieraan ihmisen tarjoamaan miettimättä yhtään, mitä siitä voi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo.
ap
ap
Ap. sä olet tuohtunut itsellesi, koska tajusit itsekin tehneesi virheen. Älä pura sitä muihin.
Normaalia toimintaa tarjota lapselle jotain kun äiti hoitaa omia asioitaan. Ja allergisen lapsen olettaa kyllä itse sanovan jos ei jotain saa ottaa. Ja viellä enemmän olettaa vanhemman sanovan jos mitään ei saa tarjota. Opitko itse nyt jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jätät lapsesi toisen hoitoon on hyvä mainita allergioista..
Minähän en jättänyt hoitoon, jätin hänet muutamaksi minuutiksi, jonka aikana en millään tavalla edes arvannut, että aletaan syödä/juoda. Joka kerta pitää alkaa selittää, että:"älä anna lapselle mitään maitopitoista, älä anna juosta alas rappusia, älä anna rikkoa mitään, älä anna kaataa tuolia päälleen, jättää sormiaan kaapinovien väliin, älä anna pudottaa mitään, älä...."
Minä oletan, että jotain perusasioita aikuiset ihmiset tietävät jo valmiiksi. Nyt sinäkin tuon syömisjutun.
ap
Nuo muut asiat koskeekin kaikkia lapsia, allergia on vain sinun lapsellasi, suurin osa lapsista ei ole allergisia millekkään + niitä allergioitakin on lukuisia, joten jos et itse kerro, ei kukaan voi tietää, että sinun lapsesi on allerginen maidolle.
Jos en tiedä, että mitään aiotaan syödä tai juoda, en kerro. Totta kai kerron, jos on oletettavissa, että lapselle annetaan jotakin syötävää tai juotavaa.
Jos aiot tarjota syötävää tai juotavaa, SINÄ varmistat ensin, että se on ok.
ap
Just kerroit, että lapsesi ei osaa kertoa, mitä saa syödä. Hankala siinä on kysellä.
Just tämän takia mä en suostu hoitamaan toisten lapsia, kaltaiseni lapsettoman hoidossa ne kuolisi varmaan tunnissa mun käsittelyssä kun en tosiaan olisi tässäkään tajunnut että lapselle ei saa tarjota kaakaota.
Tosin aina jos jätän itse 2 koiraani hoitoon, vaikka vähäksikin aikaa, niin sanon aina sille koiranhoitajalle ettei niille saa antaa mitään kun menee maha sekaisin.
Ehkä voisit tehdä samoin lapsesi kanssa?
Meillä ei ole tuttavissa allergisia lapsia. Ja herkuista se vielä , että aivan ympäri maailmaa Intiassa, etelä-amerikassa ja Pohjois-Afrikassa kaikki ihmiset hellivät vieraitakin lapsia antamalla heille paikallisia herkkuja. He eivät kysy lupaa. Eivät ne lapset mene rikki vieraitten hellittelystä. Sinä et voi laatia muille ihmisille ohjeita. Ikävä että lapsesi on noin sairas.Ei se kuitenkaan ole normaalia. Älä vai ole vihainen työtoverille, hän tietenkin oletti, että tavallinen lapsi on terve. Tiedossa on vaikeuksia sinulle, jos olet noin äkkiväärä. Meillä miniä ei anna taaperoiden syödä leipää, omituinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo.
ap
Kyllä. Se on allergisen 4v:n vika, jos ei osaa sanoa, että ei saa syödä kaikkea. Kummityttöni on 3v ja allerginen maidolle, hän kykenee kysymään jokaiselta keksien tai mehun tai minkä tahansa tarjoajalta, että eihän tässä ole maitoa tai kanelia.
Opeta lapsesi puhumaan ja kysymään. Kamala ajatella, että joku lapsi syö mitä tahansa vieraan ihmisen tarjoamaan miettimättä yhtään, mitä siitä voi seurata.
Lapsen pitää osata kertoa noista allergioista ja ruokarajoitteista, mutta loppupelissä vastuu on sillä hoitajalla. Ei 4v välttämättä muista tuota jos tämä on tottunut siihen ettei kotonakaan tarvitse kytätä erikseen jokaista ruokaa allergisoivien ainesosien varalta.
Kuka oikeasti alkaa antaa lapselle mitään syötävää ilman lupaa? Varsinkaan jotain automaattikaakaota, mikä on hirvittävän makeaa?
Lapsia ei pitäisi opettaa syömään ruoka-aikojen ulkopuolella. Jokaisen aikuisen ihmisen luulisin sen ymmärtävän. Ihan hammasterveydenkin takia.
35 jotain rajaa, allergialle ei mahda mitään. Molemmat mokasi eli kannattaa jatkossa sanoa lasta hetkenkin vahtivalle tuosta allergiasta. En laittaisi 4-vuotiaan vastuulle allergiasta mainitsemista. Hienoa, jos osaa mainita, mutta ei noin pieni aina voi muistaa.
Kyllä APn olisi pitänyt asiasta mainita.
Itsellä kolme lasta joten aika monet kaverisynttärit olen pitänyt jo ihan päiväkoti-iästä alkaen.
Ja vaikka olen tietoinen lasten allergioista ja tarjottavat ovat kaikille sopivia, niin jo pienikin lapsi lähes poikkeuksetta kysyy että mitä näistä he voi syödä ja että sisältääkö allergisoivia aineita.
Isommat (6-v) ei välttämättä ota edes sitä sallittua jos hän ei ole itse 100% varma että on ok.
Ehkä tästä oppi kaikki jotain 😊 Työkaveri ei enää tarjoa mitään kysymättä, ap kertoo jatkossa allergiasta ja lapsi osaa varmistaa sen voiko tarjottua syödä.
Nyt opit, ettei tuollaisia oletuksia kannata tehdä, kaikki ihmiset eivät tiedä tuollaista asiaa jo valmiiksi, joten luulosi on ollut väärä.
Kaverisi oletti, että lapsellasi ei ole allergiaa ja sinä oletit että kaverisi ei anna kenellekkään vieraalle lapselle kysymättä mitään. Oletuksia oletuksia, huomaatko ongelman?