Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette polttaneet monta kymmentä vuotta niin eikö teitä pelota keuhkosyöpä?

Vierailija
30.05.2017 |

Miten uskallatte elää? Jos huomaat, vaikka jtn oireita itsessäsi niin etkö pelkää heti että keuhkosyöpä tulee?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on raivostuttavaa, kun koiranomistajat polttavat ulkoiluttaessaan koiriaan. Kyllä sitä tupakansavua menee koirankin hengityselimistöön, vaikka ulkona ollaankin lenkillä tai parvekkeella koiran kanssa. Koirilla on erittääin herkkä hajuaisti. Yhtä lailla koirakin sairastuu tupakasta. Toivottavasti tämä herättelee jonkun tupakoitsijan.

Vierailija
82/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, siis kolmasosa kaikista syöpätapauksista johtuu tupakasta!

Eli kaksi kolmasosaa syövistä ei johdu tupakasta. Vaikka tupakoinkin, kuolen todennäköisemmin johonkin muuhun kuin tupakkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin myös tupakoivat kissojen ja muiden lemmikkien omistajat

Vierailija
84/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää tosiaan eläinten rääkkääminen tupakansavulla. :(

Itseäni rääkättiin sillä lapsuudenkodissa.

Vierailija
85/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johonkin se on kuoltava.

Ootko koskaan nähnyt kun tupakkamies kuolee keuhkosyöpään? Veikkaan että mielipiteesi muuttuisi jos olisit. Minä olen ja en unohda sitä koskaan.

Vierailija
86/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekevät monenlaisia muitakin sellaisia asioita, josta on haittaa muille ihmisille. Mistään muusta asiasta ei kuitenkaan syyllistetä niin paljoa kuin tupakoinnista. Että aivan sama vaikka olisit murhaaja, ryöstäjä tai raiskaaja, kunhan vain olet savuton!

Vierailija
87/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syyllistäminen auta mitään eikä ketään.

Mutta:

Ei tiedon tarjoamisen tarkoitus ole syyllistää vaan lisätä tietoa. Tiedolla voi motivoida ihmisiä lopettamaan tupakointi tai motivoida vähentämään tupakointia sekä mahdollisesti estää tupakointikokeiluja ja sitä kautta riippuvuuden syntyminen.

Vierailija
88/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä tietoa selvästi tarvitaan lisää!

Vierailija
89/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johonkin se on kuoltava.

Ootko koskaan nähnyt kun tupakkamies kuolee keuhkosyöpään? Veikkaan että mielipiteesi muuttuisi jos olisit. Minä olen ja en unohda sitä koskaan.

Se on todella hirveää nähtävää enkä toivo sellaista kuolemaa kenellekään. Voi, kunpa ihmiset tajuaisivat lopettaa tupakoinnin. Jos se ei heti onnistu (harvoin ensimmäisellä yrityksellä onnistuu), niin pitää vain yrittää uudelleen ja uudelleen sinnikkäästi.

Vierailija
90/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuttomana leikkaukseen meno säästäisi miljoonia euroja ter­veys­me­nois­sa

Sairaanhoitopiirissä on kehitetty toimintamalli, jolla leikkaukseen tulevat tupakoitsijat yritetään saada lopettamaan tai edes keskeyttämään sauhuttelu 4–8 viikoksi ennen leikkausta.

POHJOIS-SUOMI 19.2.2016 5:00

ARKISTO

MIRJA NIEMITALO

Tupakoinnin lopettaminen ennen leikkausta toisi terveydenhuoltoon vuosittain miljoonien eurojen säästöt.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin eri lähteistä kokoamien laskelmien mukaan savuttomuudella kertyisi Suomessa vuositasolla noin 7,5 miljoonan euron säästöt, kun hoitopäiviä saataisiin vähennettyä yli 9 500. Samalla vältyttäisiin noin 1 400 komplikaatiolta.

Sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksikön johtajan Päivi Hirsson mukaan kustannuksia voi miettiä, jos tupakoinnin seurauksena syntyvä komplikaatio pidentää hoitoa kaksi viikkoa, kun muuten olisi kotiutettu parissa päivässä.

Puhumattakaan, jos varsin yksinkertaisen leikkauksen komplikaationa on työkyvyttömyyteen johtava aivohalvaus.

Sairaanhoitopiirissä on kehitetty toimintamalli, jolla leikkaukseen tulevat tupakoitsijat yritetään saada lopettamaan tai edes keskeyttämään sauhuttelu 4–8 viikoksi ennen leikkausta.

Tarkoitus on, että tupakoinnin lopettamiseen kannustetaan jo perusterveydenhuollossa, eikä vasta poliklinikkakäynnillä erikoissairaanhoidossa. Useimpiin leikkauksiin on sen verran pitkä jono, että tupakoitsijat ehtivät olemaan tupakoimatta useita viikkoja ennen operaatiota. Vuosittain leikataan noin 40 000 tupakoitsijaa.

Hirsson mukaan tupakoinnin haittavaikutukset toipumisen hidastumisessa ja komplikaatioriskissä on tiedetty pitkään. Siksi uudessa toimintamallissa pyritään siihen, että tupakoinnin lopettaminen otettaisiin esille varhaisessa vaiheessa ennen leikkaukseen tuloa ja seuranta jatkuisi myös sen jälkeen.

Toimintamallia on pilotoitu talven mittaan Oulaskankaan sairaalassa ja OYSin verisuonikirurgiassa. Hirsson mukaan malli on herättänyt kiinnostusta myös muissa sairaanhoitopiireissä. Mallia esitellään ensi viikolla Pohjolan lääkäripäivillä Oulussa.

Lähde: http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/savuttomana-leikkaukseen-men…

Vierailija
91/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei keuhkoahtaumasta juuri puhuta? Aina vaan keuhkosyövästä. Ahtauma on huomattavasti todennäköisempi ja hyvin tuskallinen sairaus.

Tämä. Keuhkoahtaumatautia sairastavien hoitaminen sai itseni lopettamaan tupakoinnin. COPD:a sairastavilla yleiskunto on lopulta niin huono, että elämä on pelkkää kärsimystä.

Onnittelut!

Vierailija
92/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syyllistäminen auta mitään eikä ketään.

Mutta:

Ei tiedon tarjoamisen tarkoitus ole syyllistää vaan lisätä tietoa. Tiedolla voi motivoida ihmisiä lopettamaan tupakointi tai motivoida vähentämään tupakointia sekä mahdollisesti estää tupakointikokeiluja ja sitä kautta riippuvuuden syntyminen.

En ole elämäni aikana saanut mistään niin paljoa valistusta kuin tupakoinnin vaaroista, silti tupakoin ja niin tekevät monet muutkin. Kuinka tietämätön oikeasti täytyy olla, että luulee kenenkään tupakoivan siksi, ettei ole tietoinen tupakan vaaroista? Lukeehan niitä jokaisen tupakka-askin kyljessäkin, niistä valistetaan kouluissa ja vähän joka puolella. Ylivoimaisesti eniten olen kuitenkin saanut "valistusta" tavallisilta tupakoimattomilta ihmisiltä. Tulevat kertomaan haittavaikutuksista ymmärtämättä, että olen kuullut samat saarnat jo sataan kertaan aiemmin. Vähän sama asia, kuin jos joka ainoa kerta autolla ajaessani joku idiootti tulisi valistamaan, että liikenteessä voi joutua kolariin ja kuolla. Minä tupakoin kahdesta syystä: siksi, koska nautin tupakasta ja siksi, että olen riippuvainen siitä. Uskoisin, että motiivit tupakointiin on useimmilla tupakoitsijoilla nämä samat tai jompikumpi niistä.

Vierailija
93/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin mallista?

Vierailija
94/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkosyöpäriski koko elämänsä tupakoivalla on n. 15%. Yhtä lailla voi kuolla johonkin muuhun syöpään, onnettomuuteen tms. Luulen, että jos keuhkosyöpävaara oli 50-70%, olisi tupakoivia vähemmän.

T. Tupakoinnin lopettamista yrittävä.

Vierailija
95/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen se tulevaisuudessa menee vai onko jo näin, että tupakoitsijat jätetään leikkausjonon hännille. Pakko on jossain priorisoida eli asettaa tärkeysjärjestykseen. Savuttelijat ovat kuitenkin itse itsensä myrkyttämisen valinneet, tietäen riskit. On tietenkin muitakin ryhmiä, jotka ovat tietoisesti terveytensä pilanneet. 

Vierailija
96/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on kaikkeista parhaiten lopettamisessa auttaneet nikotiinilaastarit.

Vierailija
97/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon rahaa säästät jos lopetat tupakoinnin tänään?

Montako euroa säästät, kun olet vuoden tupakoimatta? Entä viiden tai kymmenen vuoden päästä? Laske oman sauhuttelutottumuksesi mukaan, ja mieti mitä kaikkea säästetyillä euroilla tekisitkään.

http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/testaa_itsesi/saasto…

Vierailija
98/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt muihin syöpiin kuolevien kanssa ja voin kertoa, että harvoin kuolema sairauteen on "rauhallinen". Yleensä kuoleva vaikeroi pitkään tuskasta. Ihan sama sitten onko se keuhkosyöpäkuolema vai joku muu.

Vierailija
99/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omalla nautinnolla pitää aiheuttaa kärsimystä muille?

Vierailija
100/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi omalla nautinnolla pitää aiheuttaa kärsimystä muille?

Samaa kysyn lihansyöjiltä ja kehitysmaiss tuotettujen tavaroiden/vaatteiden ostajilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi