Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette polttaneet monta kymmentä vuotta niin eikö teitä pelota keuhkosyöpä?

Vierailija
30.05.2017 |

Miten uskallatte elää? Jos huomaat, vaikka jtn oireita itsessäsi niin etkö pelkää heti että keuhkosyöpä tulee?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tupakka alunperin kenekään hermoja rauhoita, päinvastoin. Rauhoittava vaikutus syntyy vasta sitten, kun ollaan jo koukussa nikotiiniin. Monella tupakoimista harkitsevalla tai kokeilevalla nuorella tuntuu olevan se harhaluulo, että rööki rauhoittaa. Tästä pitäisi jutella nuorten kanssa nykyistä enenmmän.

Vierailija
102/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kuultiin tuomio eräältä koko elämänä polttaneelta: pahanlaatuinen syöpä jota ei voi leikata.

Uskokaa tai älkää, aivan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon rahaa säästät jos lopetat tupakoinnin tänään?

Montako euroa säästät, kun olet vuoden tupakoimatta? Entä viiden tai kymmenen vuoden päästä? Laske oman sauhuttelutottumuksesi mukaan, ja mieti mitä kaikkea säästetyillä euroilla tekisitkään.

http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/testaa_itsesi/saasto…

Ok, jos olisin puoli vuotta polttamatta saisin esimerkiksi jonkun ulkomaanmatkan. Vaikka matkailusta pidänkin, saan silti enemmän nautintoa puolen vuoden tupakoinnista kuin parin viikon reissusta.

Vierailija
104/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omalla nautinnolla pitää aiheuttaa kärsimystä muille?

Samaa kysyn lihansyöjiltä ja kehitysmaiss tuotettujen tavaroiden/vaatteiden ostajilta.

HYVÄ KYSYMYS! En ole itse käyttänyt eläinkunnan tuotteita yli neljään vuoteen (olisi pitänyt lopettaa niiden hyväksikäyttäminen jo paljon aiemmin) ja suurimman osan vaatteistani ja tavaroistani olen ostanut jo vuosia kirpputoreilta. Yritän suosia mahdollisuuksien mukaan myös Reilun Kaupan tuotteita ja kotimaisia tuotteita.

En silti ole mielestäni missään tapauksessa jotenkin parempi ihminen. Jokaisella on aina parantamisen varaa kaikessa. Täällä AV:lla, kun täysin anonyymisti kirjoitellaan, tuskin voi syyttää itsensä ylentämisestä yms.

P.S. En ole koskaan kokeillut tupakkaa, mutta nähnyt liikaa tupakoinnista aiheutuvaa tuskaa.

Vierailija
105/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon rahaa säästät jos lopetat tupakoinnin tänään?

Montako euroa säästät, kun olet vuoden tupakoimatta? Entä viiden tai kymmenen vuoden päästä? Laske oman sauhuttelutottumuksesi mukaan, ja mieti mitä kaikkea säästetyillä euroilla tekisitkään.

http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/testaa_itsesi/saasto…

Tuo tupakkalaskurin sivu on näköjään päivitetty helmikuussa 2014 eli nyt säästää jo selvästi enemmän, koska tupakan hinta on noussut ja todennäköisesti jatkaa nousemistaan.

Vierailija
106/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs yli 70-vuotias teräspappa lopetti tupakoinnin siltä istumalta, vaikka oli tupakoinnut jo vuosikymmeniä. Nyt muutamaa kuukautta myöhemmin henki kulkee huomattavasti paremmin ja olo on kuulemma kaikin puolin parempi, kun vieroitusoireista on päästy eroon. Hän lopetti siis "omin voimin". Tai oikeastaan ei omin voimin, koska kertoi tulleensa uskoon.

Vierailija
107/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se keuhkosyöpä ole suurin tupakan aiheuttama terveysriski. Itse kun vuosia sitten poltin minulla oli melko korkea verenpaine 160/100. Kun lopetin verenpaine laski 135/80.

Yleensä tupakoiva kuolee sydänkohtaukseen 10 jopa 20 vuotta aiemmin kuin tupakoimaton.

Niin, eiköhän se kuitenkin ole keuhkoahtauma, johon todennäköisimmin pitkään tupakoinut sairastuu.

Vierailija
108/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon merkitystä on sillä, miten niistä tupakoinnin vaaroista ja lopettamisen hyödyistä kertoo. Jos puhuu tyyliin "sinäkin idiootti siinä syöpäsätkä suussa" jne., tuskin viesti menee perille. Monelle tulee vain halu polttaa entistä enemmän. Toki johonkin voi tehotakin, mutta harvemmin kuitenkaan. 

Vierailija
109/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkosyöpäriski koko elämänsä tupakoivalla on n. 15%. Yhtä lailla voi kuolla johonkin muuhun syöpään, onnettomuuteen tms. Luulen, että jos keuhkosyöpävaara oli 50-70%, olisi tupakoivia vähemmän.

T. Tupakoinnin lopettamista yrittävä.

Toisaalta taas keuhkosyöpään sairastuu noin 2500 suomalaista joka vuosi ja sairastuneista noin 90% on tupakoitsijoita, eli käytännössä se tupakka on sairastumisen syy.  

Toivottavasti onnistut yrityksessäsi.

Vierailija
110/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin kerrostalossa, naapuri poltti parvekkeella monta kertaa päivässä. Kun halusin pitää itse ikkunaa auki, savut tulivat suoraan sisälle. Minulla oli asunnossa asuessani usein yskä noin neljän vuoden ajan, joka loppui jonkin aikaa asunnosta muuttamisen jälkeen. Asunnossa ei ollut hometta, se oli tutkittu. En koskaan kehdannut tälle naapurille tupakoinnista huomauttaa, olisi varmaan pitänyt.

Vierailija
111/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tupakoivat voisi laittaa muutamaksi päiväksi keuhkosairauksien osastolle katsomaan hidasta tukehtumiskuolemaa tekeviä potilaita. Voisi auttaa lopettamisessa...

Voi kuule.. Olen ollut kyseisellä osastolla liiankin monta kertaa katsomassa ja hyvästelemässä isääni, joka kuoli keuhkosyöpään 62-vuotiaana vaikkei ollut eläissään polttanut. Poltin silloin ja poltan edelleen. Jos mulla on perinnöllinen alttius saada keuhkosyöpä, niin ihan sama poltanko vai en.

Keuhkosyöpä ei ole perinnöllinen sairaus. Jätitkö nyt jotain oleellista kertomatta isäsi keukosairaudesta, jos ei kerran ollut tupakoija. Oma veikkaukseni on, että isälläsi keuhkosyövän aiheuttaja oli asbestoosi.

Vierailija
112/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassa ärsytti, kun eräät työkaverit pitivät iltavuorolaisten raportin pihalla tupakkapaikalla. Mitenhän vaitiolovelvollisuus mahtoi toteutua, koska pihalla liikkui asiakkaita ja välillä omaisia sekä muita ihmisiä? Varsinainen rapsa oli usein hyvin lyhyt tupakoitsijoiden ollessa aamuvuorolaisina. Käskettiin vain lukea koneelta. Sitten ihmeteltiin, miten et tuotakaan asiaa tiennyt. En ollut ollut tupakkapaikalla (en polta) eikä sitä ollut kirjattu koneelle. Näin toimittiin eräässä sosiaali- ja terveysalan työpaikassa, toimitaan ehkä edelleenkin. Ai niin, pomo oli yksi pääsavuttelijoista.

Vierailija
113/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, tässä kun on katsellut kun super terveellisesti eläneet ihmiset kuolee kuka keuhko, maksa, vatsa tai rintasyöpään juuri eläkeiän kynnyksellä, niin ei jaksa ressata.

Kiitos elämä ja olkaa hyvä työurasta, nyt voin kuolla, mut enpä polttanut enkä juonut enkä syönyt enkä nainut enkä nauttinut???? No thanks.

Mutta eihän naiminen ole epäterveellistä, päinvastoin, 

Vierailija
114/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tupakoivat voisi laittaa muutamaksi päiväksi keuhkosairauksien osastolle katsomaan hidasta tukehtumiskuolemaa tekeviä potilaita. Voisi auttaa lopettamisessa...

Voi kuule.. Olen ollut kyseisellä osastolla liiankin monta kertaa katsomassa ja hyvästelemässä isääni, joka kuoli keuhkosyöpään 62-vuotiaana vaikkei ollut eläissään polttanut. Poltin silloin ja poltan edelleen. Jos mulla on perinnöllinen alttius saada keuhkosyöpä, niin ihan sama poltanko vai en.

Keuhkosyöpä ei ole perinnöllinen sairaus. Jätitkö nyt jotain oleellista kertomatta isäsi keukosairaudesta, jos ei kerran ollut tupakoija. Oma veikkaukseni on, että isälläsi keuhkosyövän aiheuttaja oli asbestoosi.

tai passiivinen tupakointi 

Vierailija
115/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, tässä kun on katsellut kun super terveellisesti eläneet ihmiset kuolee kuka keuhko, maksa, vatsa tai rintasyöpään juuri eläkeiän kynnyksellä, niin ei jaksa ressata.

Kiitos elämä ja olkaa hyvä työurasta, nyt voin kuolla, mut enpä polttanut enkä juonut enkä syönyt enkä nainut enkä nauttinut???? No thanks.

Mutta eihän naiminen ole epäterveellistä, päinvastoin, 

Voihan se olla, jos saa sukupuolitaudin.

Vierailija
116/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkosyöpäriski koko elämänsä tupakoivalla on n. 15%. Yhtä lailla voi kuolla johonkin muuhun syöpään, onnettomuuteen tms. Luulen, että jos keuhkosyöpävaara oli 50-70%, olisi tupakoivia vähemmän.

Onnea yritykseen! 

Tupakointi lisää riskiä sairastua 

munuaissyöpään 

kurkunpään syöpään 

ruokatorven syöpään 

haimasyöpään 

munuaisten syöpään 

suusyöpään 

huulisyöpään 

nielusyöpään 

virtsarakon syöpään 

kohdunkaulan syöpään 

mahasyöpään 

maksasyöpään 

Tupakointi vaikuttaa myös leukemian ja aivokasvainten kehittymiseen ja saattaa lisätä myös naisten riskiä sairastua rintasyöpään.

Lue lisää syöpätaudeista (Terve.fi)

Vierailija
117/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että (myös hengenvaarallinen) keuhkoahtaumatauti tulee yli puolelle polttajista. En halua pelotella. Haluan vain tiedottaa, kun siitä ei puhuta.

Se on hirveä tauti. Olen ollut saattohoito osastolla töissä ja siellä oli 60 vuotiaita COPD potilaita jotka hädin tuskin uskalsivat käydä wc ssä ilman happimaskia tai viiksiä.

Vierailija
118/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ja iho

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, kuinka paljon iho muuttuu ikääntymisen yhteydessä. Tupakoinnin ja tupakansavun välttäminen yhdistettynä maltilliseen auringon ottamiseen, runsaaseen veden juomiseen ja monipuolisen ruoan nauttimiseen tukevat ihon tervettä ulkonäköä. Liikunta ja riittävä uni sekä stressin välttäminen ovat myös tärkeitä tekijöitä ihon hyvinvoinnille.

Tupakoinnin lopettamisen välittömästi havaittavista seurauksista monet liittyvät ulkonäköön. Koska nikotiini supistaa pintaverisuonia, tupakoitsijan iho on harmahtava ja kalpea. Iho myös rypistyy ja vanhenee ennen aikojaan. Tupakointi pahentaa aknea.

Tupakka värjää myös hampaita ja kynsiä. Kun tupakointi lopetetaan, ihon verenkierto elpyy ja sen normaali heleä väri palaa sekä myös hampaiden ja kynsien normaali väri palaa vähitellen. Myös hengityksen ja hiusten haju raikastuu.

http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/tupakointi_ja_tervey…

Vierailija
119/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea yritykseen! 

Tupakointi lisää riskiä sairastua 

munuaissyöpään 

kurkunpään syöpään 

ruokatorven syöpään 

haimasyöpään 

munuaisten syöpään 

suusyöpään 

huulisyöpään 

nielusyöpään 

virtsarakon syöpään 

kohdunkaulan syöpään 

mahasyöpään 

maksasyöpään 

Tupakointi vaikuttaa myös leukemian ja aivokasvainten kehittymiseen ja saattaa lisätä myös naisten riskiä sairastua rintasyöpään.

Lue lisää syöpätaudeista (Terve.fi)

Itse en ole koskaan polttanut ja pidän kyllä valistusta ihan hyvänä asiana. Kenenkään ei pidä sairastua tupakoinnin takia, tietämättä sen riskeistä. Saarnaamisen voimaan en ole kuitenkaan koskaan uskonut, vaan pikemminkin pelkään sen herättävän vastareaktioita.

Vierailija
120/143 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tupakka oikeasti olisi tuollaista myrkkyä eihän sitä edes myytäisi. Ei tämä kituyhteiskunta maksaisi kaikkea tuota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän