Ne jotka annostelee liikaa pyykinpesuainetta, eivät itse tajua miten tyrmäävän kamalilta ne löyhkää
Itse ihmettelin aina, että miten hirveän hajuista pesuainetta veljeni vaimo käyttää pyykinpesussa.. no, en ihmettele enää..
Tänään autoin häntä pyykinpesussa kun hänellä oli kiireinen päivä. Hän sanoi minkä verran pitää laittaa pesuainetta. Määrä kuulosti paljolta ja tarkistin annostuksen purkinkyljestä. Annostelin ohjeen mukaan.
No, vaatteet oli jo kuivumassa kun hän tuli takaisin kotiinsa. Ja hän alkoi heti ihmetellä miten pyykki ei tuoksu puhtaalle ja hyvälle. hän oli ihan varma että olin laittanut vahingossa liian vähän pesuaianetta ja pyykkikin oli hänen mielestä siis jäänyt likaiseksi
Ja saanen tähän väliin vielä todeta, että pyykki tuoksui puhtaalle, raikkaalle ja jopa hyvälle vaikka ennen ajattelin samasta hajusta että se on ihan kamalaa myrkkyä.
No, hänpä pesi koko koneellisen uudestaan ja laittoi liikaa pesuainetta. Ja tyytyväisenä laittoi myöhemmin pyykit kuivumaan. Ja se pesuaineen löyhkä oli jällen kerran tyrmäävän kamala.
Eli johtopäätelmä. Liikaa pesuainetta annostelevat ihmiset ovat totuttaneet nenänsä liialle tuoksulle eivätkä tajua, miten heistä lähtevä hajuavana on todella voimakas.
Ihmiset: pesuaineissa on annosteluohjeet. Noudattakaa niitä. Pyykistänne ei tule sen puhtaampia vaikka laittaisitte enemmän pesuainetta.
Kommentit (22)
Totta, mutta joissain aineissa se hajuste on niin vahva että ihan sama kuinka vähän sitä laittaa, niin lemuaa kauas.
Oman kävelylenkin varrella on tämänkaltainen haisupiste, haistan jo mutkan takaa milloin on ollut pyykkipäivä ja viety pyykit kuivumaan narulle.
Liika on liikaa mutta liian vähän on myös huono juttu. Annosteluohjeet on usein aivan liian varovaiset ja pyykki haisee pesun jälkeen pahemmalta kuin mikään pesuaine ikinä.
Höpinää. Just annostelin koneelliseen puolet alimmasta annossuosituksesta ja haisee ihan yhtä voimakkaalta. Riippuu aineesta, haiseeko vai ei.
Mieluummin pikkuisen enemmän kuin ohjeen mukaan!
Monilla on myös koneessa vikaa, eikä huuhtelu siksi toimi kunnolla.
Omassani saa ylimääräisen huuhtelun päälle ja se on täällä käytössä.
Muutenkin hankin hajutonta pesuainetta ja se on jopa fosfaatillista, joten ei jää sitä savea sinne koneen putkiin.
Väkijoukoissa osalla on niin hirmuisesti pesuainejäämiä vaatteissaan, että sen hajun lisäksi se jopa maistuu ilmassa.
Ongelma on usein huuhteluaine. Suosittelen niitä sensitive tyyppisiä hajusteettomia tai sitten sekoitusta miedon tuoksuisesta ja hajuttomasta. Pesuaineeksi hajutonta.
Jos vaatteet haisevat pahalta ilman hajusteita niin säilytät niitä liian kauan käyttökertojen välissä. Muutamat luonnonkuidut tekevät tuota.
Vierailija kirjoitti:
Jee, mun rakastajatar, hieno ja tyylikäs nainen, joka käytti sika kalliita parfyymejä, pesi vaatteensa noilla törkyhajuisilla pesuaineilla. Pikkarit löyhkäsi Xmolle, pillu haisi Xmolle, ja mun naama haisi Xmolle nuolentasession päälle, ja koko mun vartalo haisi Xmolle rakastelun jälkeen. Hänet tunnisti sata metriä vastatuuleen Xmon löyhkästä. Ihan hukkaan meni kalliit parfyymit ja muut hajustevoiteet, Xmo pesi ja peitti kaikki. Ja voitteko kuvitella sitä riehua ja raivoa kun sanoin asiasta. Dirty lapsuus, hän haluaa tuoksua puhtaalle.
Laitoin kovan kovaa vastaan ja sanoin, että löyhkäät karsrealle, sulle ja sun puhtaushienostelulle nauretaan töissä ja kaikkialla. Lopulta uskoi, ja on nyt mun parfyymin (kohtuullisesti) tuoksuinen nyx. Ei hitto miten nainen voi pettää itseään moisilla kuvitelmilla.
Mutta toisaalta, hajustaan epävarmoja naisia on pilvin pimein, niin kauan kuin heitä on, käy löyhkä Xmon kauppa.
Toi hajun tarttuminen ihoon on muuten ihan totta. Joskus, kun on ollut yötä kyläpaikassa jossa pestään hajustetulla pesuaineella ja mahdollisesti vielä huuhteluainetta päälle, jää lakanoista se pesuaineen haju ihoon. Myös niin päin on käynyt, että ihmisen, jonka vaatteet haisivat reilusti huuhteluaineelta, huuhteluainehaju jäi meidän tuoksuttomalla pestyihin lakanoihin. Minusta se oli aika järkyttävää huomata. Ajatelkaas, olet 24/7 ihokontaktissa ties minkälaisiin kemikaaleihin vaatteidesi ja lakanoiden välityksellä, kun viimeinen pyykinhuuhteluvesi on kyllästetty huuhteluaineella, joka tietty jää vaatteisiin. Joskus jopa joidenkin perheiden lapset haisevat voimakkaasti näiltä aineilta. Ei ihme, että kaikenlaiset allergiat lisääntyvät koko ajan.
Eilen bussissa viereen istui noin 12v poika, joka haisi aivan väkevälle kukkaselle. Äiskä oli pyöräyttäny verkkarit haisupesussa, yök.
Tytön kaverin kotona haisee ihan hirveä pyykinpesuaine, siis koko talo haisee. Kun meidän tyttö on siellä yökylässä, hänen kaikki mukana olleet tavaransa ja vaatteensa ja koko tyttö haisee tuolle pesuaineelle. Ja sama kun kaveri on meillä yökylässä, niin tytön huone haisee pesuaineelle ja se haju leviää koko taloon. Miten ihmeessä nää pesuaineella lotraajat ei huomaa sitä kammottavaa hajua?
Nestemäinen Omo haisee niin kammottavalle lisähuuhteluista ja oikeasta annosteluista huolimatta, ettei sillä voi pestä edes navettahaalareita. Sikalaan saattaisi sopia.
No, mitäs hän vastasi, kun otit asian puheeksi...? Vai pelkästään selän takana netissäkö aiot haukkua?
Sinänsä olen samaa mieltä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Liika on liikaa mutta liian vähän on myös huono juttu. Annosteluohjeet on usein aivan liian varovaiset ja pyykki haisee pesun jälkeen pahemmalta kuin mikään pesuaine ikinä.
Pyykin ei kuulu haista pahalta pesun jälkeen, edes tuoksuttomilla aineilla pestessä. Syitä hajuun voivat olla mm. liian täysi koneellinen/liian vähäinen vedenotto (uusien pyykkikoneiden ja eko-ohjelmien riesa), liian matala pesulämpötila (40 ei riitä ihorasvaan), pyykkien liian hidas kuivuminen tai pesukoneen likaisuus.
Mä osaan pestä oikein. En käytä noita haisevia aineita enkä huuhteluaineita.
Pyykit ei haise aineille.
Joskus on kyllä tarttunut edellisen pesijän myrkkyhajut vaatteisiin.
Pesää välillä jotain 90 asteessa. Lähtee ummehtunut haju pois.
Meidän lapsen kaveri haisee myös aina voimakkaasti pesuaineelle. Ja sitten lapsen huone haisee pesuaineelle. Aina pitää vierailun jälkeen tuulettaa hajut pois,
Joskus kirpparilta ostettu vaate haisee voimakkaasti pesuaineelle. Ja sitten kun sen pesee pyykkikoneessa niin se sama haju on tarttunu muihinkin vaatteisiin pesun aikana.
mitä tapahttuu jos laitan liian vähän pesuainee
Huuhteluaineet on yleensä se syyllinen järkyttävän hajuun. Itse käytän hajusteettomia huuhteluaineita pelkästään. On hirveää kun lapsen kaveri on käynyt ja koko asunto haisee huuhteluaineelta vielä pitkään senkin jälkeen kun tämä lapsi on jo lähtenyt.
Miksi niitä huuhteluaineita tarvitsee ollenkaan?
Yksi kaveri on sellainen, joka käyttää näitä hajustettuja pyykkiaineita, lisäksi veikkaan, että ei ikinä pese pyykkiään neljääkymppiä kuumemmassa, koska sen kukkaislemun alta puskee joskus sellainen tunkkainen haju, vähän kuin märkä koira tms. Tekisi mieli sanoa, mutta en ole kehdannut.
Totta. Ennen kuuluin itse näihin pesuaineella ja huuhteluaineella lotraajiin. Sitten herkistyin johonkin ainesosaan jota näissä on, oli siirryttävä tuoksuttomiin aineisiin ja huuhteluaineen käytön lopetin kokonaan. Nyt sen löyhkän todella huomaa joissain ihmisissä ja oikein hävettää että itse olen ollut samanlainen hajupommi.