Kolme kuukautta uudessa työssä ja tekisi mieli irtisanoutua koeajalla :(
Pidän työstä, työpaikasta, työkavereista, työtehtävistä, ihan kaikesta - työpaikan sijainnistakin. Kaikki on erittäin hyvin. Työ on mukavaa toimistotyötä, virka-aikaan ja työ vastaa koulutustani.
Sen sijaan pomo on ihminen, jonka takia haluaisin lähteä töistä pois kokonaan. Olen todella stressaantunut, näen painajaisia, itken iltaisin miehelleni, en saa viikonloppuisin palauduttua. Pomon johtamistyyli on mielestäni asiaton. En saa apua edes kysyttäessä, vaikka asiat ovat luonnollisesti uusia. Minun pitäisi päätellä ja osata jo kaikki talon asiat ja jos kysyn, pomo voi pyytää kollegaa lopettamaan oman työn tekemisen ja pyytää auttamaan minua "koska ei se saa mitään yksin aikaiseksi" (eli minä). Pomo nälvii ja sättii minua työkavereideni kuullen ja vastaa kuin vauvalle, jos kysyn jotain täysin asiallista.
Kollegat ovat huomanneet tämän ja tulleet jokainen vuorollaan välillä sanomaan, ettei pomon puheista kannata välittää. Vaikea olla välittämättä, kun teemme yhdessä töitä 8 tuntia päivässä..
Olen monta kertaa sanonut suoraan, etten olisi voinut tietää tätä asiaa, koska olen uusi ja minulle ei ole näytetty/opetettu/kerrottu jotain asiaa. Olen tunnollinen ja tarkka ja kaikissa aiemmissa työsuhteissani kaikki on mennyt hyvin. En olisi vaihtanut työpaikkaa aiemmin, mutta työsuhteet ovat olleet määräaikaisia. Minä olen ollut pidetty ja tykätty työntekijä, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa työkavereiden tai pomojen kanssa - olen oppinut kaikki asiat nopeasti ja solahtanut työyhteisöön kuin työyhteisöön helposti. Nyt kaikki takkuaa ja tunnen olevani aivan tampio ja kömpelö kaikessa.
Koeajalla en haluaisi aloittaa mitään isompaa, koska olen sekunnissa korvattavissa. En vain tiedä, jaksanko puolen vuoden koeaikaa hengissä.
Kommentit (32)
Pomolla ehkä oli toinen suosikki tai on niin paljon töitä, että on siksi noin kamala. Ne ei silti oikeuta tuota käytöstä. Eli menet heti huomenna pomon pomon juttusille ja/tai työterveyteen ja viet asian keskusteluun. Sanot, että tarvitset nyt nollata huonosti alkaneen pomo-alainen suhteen. Uusi alku. (1 - sama)
Pidät tiukasti puolesi sen pomon kanssa ja vaadit asiallista kohtelua. Luultavasti tyyppi on sitä laatua, että etsii työyhteisöstä aina sen heikoimman (tässä tapauksessa uuden ja sen vuoksi epävarmimman) ja kiusaa tätä. Kysele niiltä muilta työkavereilta, onko joku muu ollut silmätikkuna ennen sinua. Tietysti jos pomolla on esimies, voit kysyä häneltä neuvoa.
Joka tapauksessa kiusaamisen pitää loppua jollain keinolla, ja mielestäni sinun on turha pelätä potkujen saamista, jos jo muutenkin harkitset irtisanoutumista. Terveyttään ei kannata menettää kenenkään idiootin takia.
Voimia!! Itse olen lähtenyt kerran koeajalla litomaan, mutta erotuksena sinusta kaamean pomon lisäksi koko firma ja osasto olivat kaameita. Tiedän hyvin tuon tunteen, melkein jokainen asia jota kysyin, pomo kuittasi sanomalla että but you have a long experience. Kun soitin HRään ja ilmoitin irtisanoutuvani, niin HR pomo kysyi heti että johtuuko henkilöstä x. Eli tyyli oli tiedossa... jälkeenpäin tajusin, että tämä pomo ei varmasti its osannut vastata kysymyksiini ja siksi kuittaili ilkeästi kuten sinunkin esimiehesi.
En ole minuuttiakaan katunut, että lähdin sieltä, mutta silloin oli hiukan parempi työmarkkinatilanne eli mieti oikeasti todella tarkkaan että kannattaako lähteä.
Ehkä voit yrittää väistellä pomoasi ja tehdä mahdollisimman paljon itsenäisesti töitä. Vaikeaa on, jos ei tunne talon tapoja. Älä lannistu, ehkä esimiehesi on vain juntti, osaamaton tai ilkeä tai kaikkea näitä. Tai sitten testaa sinua, että koska putoat. Tyhmää häneltä. Onko hän muille yhtä ilkeä?
Onko pomollasi esimies?
Onko teillä työterveyshuolto?
Työpaikan työsuojeluvaltuutettu? Hänen vastuullaan on myös auttaa/olla välittäjänä, kun kerrot.
Saattaa jopa olla, että et ole ensimmäinen kiusattu.
Ap tässä. Pomolla ei ole esimiestä ja työyhteisö on pieni. Siksi on niin vaikea edes ajatella, että ottaisin asian jotenkin esille. Meillä on työterveyshuolto ja työsuojeluvaltuutettukin löytyy.
Olen huomannut, että pomo nälvii myös muita ajoittain, mutta muut näyttävät jotenkin alistuneen.
Kuulen myös jatkuvasti, että pomo haukkuu edeltäjääni ja muita työntekijöitä. Edeltäjä jäi lopulta sairaslomalle - syytä en tiedä. Muita työntekijöitä pomo haukkuu aivan estoitta tumpeloiksi. Ei ihmisinä, mutta niiden työtapoja.
Oli niin suuri pudotus, kun vihdoinkin sain vakituisen työpaikan ja se olikin sitten tällaista ahdistavaa nälvimistä :(
Mun ohje: yritä kestää vielä koeaika, jos se päättyy kuukauden sisällä. Sitten järeät keinot. Olen nähnyt niin paljon paskaa, että tiedän, miten koeajalla lennetään tällaisesta ulos. Kun se ohi, voit itse päättää jäätkö. Ja sinua ei voi potkia noin vain ulos vaikka yrittäisit muuttaa tilannetta.
Katso nyt koeaika loppuun ja päätä vasta sitten. Ja pomotkin vaihtuu.
Kun hän vastaa sinulle kuin vauvalle tai ilkeilee, tuijota häntä silmiin. Pitkään. Ihan hiljaa. Pomo todennäköisesti vaivaantuu, ja voit sanoa rauhallisesti, että eiköhän pidetä keskustelu asiallisena molemminpuolisesti, niin kaikilla on mukavampaa työskennellä. Samaten voit sanoa että oletus on, että jos jokin asia askarruttaa, voit kysyä neuvoa ettet tee töitäsi väärin milloin työnjäljestäsi seuraisi enemmän haittaa pomollesi.
Nyt lähdet vielä koeaikana! Jos pomo on mulkku niin siinä on pilalla koko työilmapiiri, usko pois omaan vuosien kokemuksen ko. tilanteesta. Minulla on kokemusta kahdesta samankaltaisesta tapauksesta ja siinä ei auta keskustelu tai neuvottelu, työsuojelu, ei pomon pomolle asiasta kertominen, ei luokattoman huonot työilmapiiritutkimuksen tulokset, työterveys, luottamusmiehet, huutaminen ja totuuksien laukominen, ei mikään.
Todella moni joutui lähtemään koska psyyke ei enää kestänyt sitä kiusaamista, syrjimistä ja asiatonta käytöstä. Niin monet itkut olen työpaikalla nähnyt, halannut ja monet lohduttanut.
Menin pomoni pomon juttusille. Hän ei ollut yllättynyt. Hän siirsi minut toisen pomon alaiseksi ja työstä tuli mukavaa. Kuulin mutkan kautta että tällä ekalla pomolla oli luultavasti alkava dementia, joten ei muistanut puoliakaan. Peitteli ja oli äreä.
Älä näytä, että sinua loukkaa. Tuo kylmän viileän asiallinen tuijotus on hyvä neuvo, kohota vähän toista kulmakarvaa kysyen samalla.
Siellä vaikuttaa olevan koko työyhteisössä tulehtuneisuutta kuvauksesi perusteella.
Rupeat hakemaan uutta työpaikkaa ja tosissasi: töissä ollessa saa paremmin töitä kuin työttömänä.
Toi tiukka tuijotus pomon aloittaessa taas poskettoman ala-asteilun on muuten toimiva kikka. Toinen on, että käyttäydyt huvittuneen ylimielisesti, ihan kuin olisit törmännyt ekaa kertaa tarhassa pyörivään kuusivuotiaaseen joka menee syksyllä kouluun. Kun hän aloittaa kiukuttelun, hymyilet ja olet "Ajatella! Niin yksinkertaista!" ja alat selittää toisille "Voittekste kuvitella mitä Markku ohjeisti äsken--" tai kohottelet kulmakarvojasi "Voi sentään kun aamukahviin laitettava maito maksoi sentin enemmän kuin eilen ja nyt kiukuttaa.."
Yksi äärimmäinen kikka on alkaa lässyttää samanlaisella tyylillä takaisin. Yksi työkaveri alkoi puhua mulle kuin idiootille pää kallellaan, niin mä otin samanlaisen asennon ja asenteen puhua, ja ammuin ehkä aavistuksen yli mutten liikaa että mua voisi syyttää mistään ja vastasin samalla mitalla ihan kuin se olisi ollut meidän kommunikointityylimme. Idioottimaista, mutta meissä oli se ero, että mä tajusin lopettaa ajoissa. Viesti meni muuten perille.
Mä kokeilin noita joskus, ja se toimi, koska sen jälkeen lopetin sen hetken kokeilun jälkeen. Kiusaaja hämmästyi käytöstäni, lopetti ja jatkaessaan taas aloitin uudelleen. Pointti on siinä, ettet päästä tyyppiä niskan päälle, ja näytä että olisit jotenkin hänen vallassaan tai määriteltävissään, koska siitä se mäkäräinen imee perkele voimansa.
Paperetta kirjoitti:
Toi tiukka tuijotus pomon aloittaessa taas poskettoman ala-asteilun on muuten toimiva kikka. Toinen on, että käyttäydyt huvittuneen ylimielisesti, ihan kuin olisit törmännyt ekaa kertaa tarhassa pyörivään kuusivuotiaaseen joka menee syksyllä kouluun. Kun hän aloittaa kiukuttelun, hymyilet ja olet "Ajatella! Niin yksinkertaista!" ja alat selittää toisille "Voittekste kuvitella mitä Markku ohjeisti äsken--" tai kohottelet kulmakarvojasi "Voi sentään kun aamukahviin laitettava maito maksoi sentin enemmän kuin eilen ja nyt kiukuttaa.."
Yksi äärimmäinen kikka on alkaa lässyttää samanlaisella tyylillä takaisin. Yksi työkaveri alkoi puhua mulle kuin idiootille pää kallellaan, niin mä otin samanlaisen asennon ja asenteen puhua, ja ammuin ehkä aavistuksen yli mutten liikaa että mua voisi syyttää mistään ja vastasin samalla mitalla ihan kuin se olisi ollut meidän kommunikointityylimme. Idioottimaista, mutta meissä oli se ero, että mä tajusin lopettaa ajoissa. Viesti meni muuten perille.
Mä kokeilin noita joskus, ja se toimi, koska sen jälkeen lopetin sen hetken kokeilun jälkeen. Kiusaaja hämmästyi käytöstäni, lopetti ja jatkaessaan taas aloitin uudelleen. Pointti on siinä, ettet päästä tyyppiä niskan päälle, ja näytä että olisit jotenkin hänen vallassaan tai määriteltävissään, koska siitä se mäkäräinen imee perkele voimansa.
"Kostaminen" ei ole hyvä asenne, siis kettuilu takaisin. Etenkään kun AP on nuori ja nytkin luultavimmin näyttää (ei pysty salaamaan), että loukkaantuu ja pahastuu pomon kettuiluista. Kostamisesta tulee kierre, joka pahentaa asiaa; pahentaa otteita valtapelissä. Pomo on valtaapitävä: ei välttämättä lopeta sitä peliä, vaikka AP lopettaisikin.
Tuo ignooraus osin (toisaalta komentoja pakko totellakin) on parempi - lievempää vastarintaa. Eli tuijottaa silmiin (viesti 9) ja max. kohottaa vähän toista kulmaa (kyseenalaistamista tämäkin, ylenkatsetta typerään kommenttiin).
Työkaverille - samantasoiselle voi ns. muutaman kerran "lyödä luun kurkkuun" eli vastata kuten metsä huutaa, mutta en suosittelisi esimiehelle, joka on vanhempi (kiusaaja hlö) ja AP:llä koeaikakin. AP on aika haavoittuvassa asemassa - koeaika, uusi, nuori & kokematon.
Helsingin Sanomissa oli tänään hämmästyttävän tutulta kuulostava kirjoitus. Jutun esimiehen käytös on sanasta sanaan samanlaista kuin mitä oma pomoni käytös on.
Pohdin tilannettani eilen pitkään. Ehkä vain annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, olen välittämättä ja nousen tilanteen yläpuolelle. Vastaan asiallisesti ja jatkan asiallisten (eli typerien) kysymysten kysymistä ja painotan, etten voi tietää uutena kaikkia asioita. Jos tilanne vain jatkuu, ryhdyn isompiin toimiin koeajan jälkeen.
Ap
Mulla on ollut vaikea pomo yhdessä työurani vaiheessa, ihmettelin miten muut ei siitä ja sen hölmöistä mielipiteistä paljon piitanneet ja stressanneet. Itsellä on vähän taipumus oikeassa ollessani ruveta todistelemaan, että eihän se noin mene, mutta sitten opettelin ottamaan rennommin. Siitä on ollut hyötyä myöhemminkin elämässä. Kun pomo esitteli niitä vallankumoiuksellisiä älyttömiä ja kalliitta muutoksia töihini, niin nyökkäsin ja tein niinkuin tiesin hyväksi. Ei onneksi vahtinut otinko hänen sanomisensa tosissani.
Jotenkin sitä saa itsensä sellaiseen moodiin, että voi ajatella, että kaikenlaisia sitä onkin ja olla siitä välittämättä.
Tässä vielä motto aapeelle: Kun kohtaat jotain väisämätöntä, rauhoitu ja nauti siitä (Lec).
Jos haluat koeaikaan perustuen lopettaa työsuhteen, silloin se _puretaan_ ei irtisanota. Jos ilmaiset irtisanovasi itsesi, silloin ovat voimassa ihan normaalit irtisanomiseen liittyvät ehdot irtisanomisaikoineen.
Mistä näitä k***pää ihmisiä oikein sikiää??? Olen hoitoalalla töissä ja tuntuu, että joka toinen esimies ja vähänkin korkeammassa virassa oleva käyttäytyy kuin taapero päiväkodissa. Sillä erotuksella, että siellä päiväkodissakin käyttäydytään paremmin ja osataan keskustella.
Itse olen ollut aina kiltti, rauhallinen, tunnollinen ja vähän epävarma niin kuinka usein olenkaan ollut tulilinjalla. Nyt kun ikää ja kokemusta on tullut niin samantien reagoin epäasialliseen käytökseen oli se sitten mua tai jotain toista kohtaan. En vaan jaksa kattella tollasta ivaamsita, vähättelyä, kiukuttelua, nolaamista työpaikallani enää yhtään. Hoitoala mielestäni pahin kaikista kokemistani.
Mikset kysy työkavereilta? Ei kai pomoon tarvi ripustautua
Kuule, nyt menet työterveyteen tai pomon pomolle ja kerrot asiallisesti, että nyt tarvitset neuvotteluapua lähiesimiehesi kanssa. Sinun ei tarvitse tuota sietää ja kestää: se on jo kiusanteon puolella. Sinun tulee nyt itse ottaa vastuu ja lopettaa heti. Nyt vielä voit. Sinulla on oikeus mennä puhumaan asiasta pomon pomolle ja/tai työterveyteen ja asia menee eteenpäin. Teille tulee 3. (ehkä myös 4. hlö) välittämään ja keskustelette asiat läpi. Muille teidän työpisteesssä/talossa ei asiasta kerrota.
Olen itse ollut vastaavasssa neuvonpidossa. Suosittelen. Katkaise huonosti alkanut suhde nyt heti.
Olet hyvä - ei ne sinua muuten olisikaan valinneet. Perehtyminen vie aina aikaa.
Heti huomenna otat ja menet kertomaan tästä eteenpäin.