Mikä aiheuttaa teillä somessa myötähäpeän tunnetta?
Mulla yleensä pariskunnilla se toisten seinille sydämien laittelu yms.
Ja se kun laitetaa joku tosi kiva kuva omasta pärstästä ja lisätään siihe joku mahdollisimman laimea teksti, yleensä jonku biisin sanat.
Kommentit (261)
Facebookissa ne hiton "AnneMarita" ja "Elämä ja ilo" yms iiiih niin ihanat söpöt ja hassunhauskat kuvat missä lukee aamuisin: "Ihanaa aurinkoista keskiviikkoaamua sinulle rakas ystävä!! Juodaan iso kupillinen kahvia ja sitten hommiin..<3<3"
Ja sama illalla! "On taas päivä painunut ehtooseen ja kylläpä väsyttää.. hyvää yötä ja kauniita unia sinulle rakas ystäväni!! <3<3<3"
Itsellä kaveri joka jakaa näitä 10 päivässä....
Lasten kuvien suoltaminen someen. Itse kunnioitan lapseni yksityisyyttä. Ällöttää kuinka jotkut tunkevat heti kaikki somekanavat tukkoon vastasyntyneiden kuvista ja/tai pitävät lasta söpönä asusteena. Mielestäni lasten kuvat kuuluvat kotialbumeihin.
Ja päivitykset tyyliin: "Pirkko-Petteri söi tänään ekan kerran paskaa ja haistatti vitut vanhemmilleen <3<3<3<<3"
Ketään ei kiinnosta! :DDD
Vierailija kirjoitti:
Facebookissa ne hiton "AnneMarita" ja "Elämä ja ilo" yms iiiih niin ihanat söpöt ja hassunhauskat kuvat missä lukee aamuisin: "Ihanaa aurinkoista keskiviikkoaamua sinulle rakas ystävä!! Juodaan iso kupillinen kahvia ja sitten hommiin..<3<3"
Ja sama illalla! "On taas päivä painunut ehtooseen ja kylläpä väsyttää.. hyvää yötä ja kauniita unia sinulle rakas ystäväni!! <3<3<3"
Itsellä kaveri joka jakaa näitä 10 päivässä....
Tämä XD Mutta ymmärrän tämän vanhemmilta ihmisiltä :)
Oman erinomaisuutensa korostaminen siten, että on muka kovinkin vaatimaton. Kehujen kerjääminen "nyyh, olen ruma" tai "olen ruma, mutta aito oma itseni, en mikään ulkonäköön keskittyvä bimbo". Selfiet, joissa näkee selvästi, että on tehty kaikki temput, että näyttäisi kauniilta. Latteat viisaudet, joita kaverit sitten kehuvat syvälliseksi ajatteluksi. Itsensä luokitteleminen joksikin sarjakuva/muumi tms. hahmoksi. Kaikki päivitykset, joista paistaa jo kilometrin päähän, että päivittäjä pitää itseään todella paljon muita parempana (ja tietysti saa kavereiltaan vahvistusta)
Vihjailut: "piti tämäkin sattua" "sairaalaan lähtö edessä" Kaverit kyselevät, "mitä mitä?" Päivittäjä ei kommentoi mitenkään.
- "Jaa tämä jos vastustat eläinrääkkäystä/rasismia/koulukiusaamista yms."
- Lukuisat ihmeelliset koiranaamakuvat
- Saman ihmisen päivitykset, joissa kerrotaan yksityiskohtaisesti kuinka paskasti päivä/elämä menee, joka päivä
- Lemmikkieläimiensä ihkuttajat, Joo onhan ne kissanpentukuvat söpöjä, mutta asia tulee selväksi vähemmälläkin kuin sadalla kuvalla
- Testitulokset
- Lukuisten musavideoiden linkittäjät "yhyy just tältä musta tuntuu"
Joo nää koira-, pupu- ja tiesmitkä-filtterit etenkin aikuisilla ihmisillä. Tosi erikoista hei, että olet oppinut painamaan yhtä nappia jossain Snapchatissa ja näytät ihan samalta kuin kaikki muutkin ja kaiken lisäksi aivan naurettavalta. Ja sitten kun jotkut vieläpä laittaa näitä profiilikuvikseen...
Sairaalapedillä-lanssissa otetut kuvat. Ollaan kuolemassa ja samalla sometetaan.
Keski-ikäinen vasta eronnut nainen jossain muka-räväkässä lookissa ja tekstinä jtn "elämässä täytyy olla asennetta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni hajottaa nämä pariskunnat joiden jokaisen postauksen yhteydessä oleva kuva on sommiteltu viimeisen päälle. Kotona aina kuin jostain sisustuslehdestä, jne. Tiedätte varmaan, näitä postauksia tulee varmaan kaikille.
Tehdään tätä miehen kanssa ironisesti. Miksi? Meidän kummankin FB-kaverit postaavat niin paljon aivan jäätävän surkeitata ja myötähäpeää herättäviä parisuhdekuvia, että ollaan ihan henkilökohtaisella kostoretkellä :D Juuri sellaisia. Kuvan alareunasta sojottaa omat ja ihkumussukan jalat. Kuva pelkistä käsistä (ja sormuksista) + kliseinen rakkausaforismi. Tuhdissa nousussa otettu selfie itsestä muiskauttamassa raksun poskea (mahdollisesti viellä jollain festareilla, baarissa tai mökillä), mikä näyttää siltä kuin kaksi porsaan pyllyä olisi mysätty yhteen. Hissin tai eteisen (paskaisen) peilin kautta otettu parikuva, jossa nainen kiehnää tauskipeltonen-tyyppisen kolmijalan kainalossa selluahteri sojossa. Joo, näitä vastaan tehtaillaan muotikatalogikuviamme ja nauretaan päälle. Luulen että sä olet just sitä ihmistyyppiä jonka kärsimyksestä me saadaan polttoainetta väsäämään pari tuntia yhden valokuvan eteen :D
Siis täh? teidän kaverit ei käsittele heidän toimintakuvia, vaan nappaa niitä pitkin aktiviteetteja, esim. on vaikka vaeltamassa ja just tunturille nousseena kuva (ei ehkä edustava) ja laittaa sen? Tai sitten ei ole kovin kuvauksellisia ihmisiä tai kuvauksellista elämää mutta silti jakaa kuvansa niin siitä pitää lähteä kostoretkelle? Me ei laitella parisuhdekuvia sellain, ehkä kerran vuoteen just tunturilta jos siis tapahtuu tollasta isompaa :) mutta mun profiilikuvat on sellasia ei-kuvauksellisia varmaan, kun ne voi olla maratonin päätteeksi tai jopa sen aikana napattu (no ei selfie sillon vaan kaverin ottama :D ), justiinsa tunturilla, hiihtoretkellä ym. Mulla ei ole sellaisia laittaudun ja kuva yläviistosta profiilikuvia muistaakseni ollenkaan. Teetkö sä kostoretkeä niihinkin, että otat monta sommiteltua profiilikuvaa?
Mä en siis saanu kiinni tästä? Musta noi aktiviteettikuvat on kivoja, esim. viimeksi oli pariskunta jotka oli just käyneet sukeltamassa ja nappas kuvan veneessä. Miksi ne on huonoja tai niitä pitää kostaa?
Keski-ikäisten naisten 40+ ripsihuoltokuvat. Ensin profiilikuva luonnottoman pitkistä räpsyripsistä ja kommentti tyyliin " Taas on ripset huollettu. Tää on tätä mun itsestäni huolehtimista. Kyllä nyt kelpaa mennä terdelle."
Samoin nää samanikäisten kuvat bling bling rakennekynsitä pulleassa kätösessä ja samantyylinen kommentti.
Aikuisten naiset, jotka vaihtavat joka päivä uuden profiilikuvan. Mitä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?
Oma lemmikki profiilikuvana tai nää ihme muokkaukset, joissa on vaikka naamassa pupun korvat ja kuono.
Bailuselfiet ja sitten aamulla krapulaselfie ja kommentti Liskojen yötä odotellessa tms.
Toistan muita, mutta ehkä jotain uuttakin:
- humble bragging eli muka ollaan vaatimattomia, mutta kalastellaan kehuja
- ystävistä rumia kuvia, itsestä herutuksia (HUOM! aikuinen nainen, ole hyvä ja jätä ne muikistelukuvat omalle puhelimellesi, please!)
- lavastetut kotikuvat, paskaisista kämpistä je sekasotkusta tunnetuilta tulee sattumalta trendiruokaan rajattuja kuvia
- annoskuvat, joissa ei ole mitään erikoista
- lapsista kuvia, jotka ovat ehkä heistä kiusallisia myöhemmin
- kulissi/itsellevakuuttelukuvat eli äijä pettänyt tms. ja vaimo sitten kiillottaa somessa. Not good!
Yhden fb-kaverin päivityksiä huokailin pitkään ja ajattelin, että kuinka aikuinen ihminen enää jaksaa ja kehtaa. "Kullan kanssa leffailta", "kulta toi kukkia", "kullan kanssa salilla". Kehui miehensä kanssa kilpaa toistensa profiilikuvia, jne. Näitä täydellisestä parisuhteesta vaahtoavia päivityksiä tuli monta kertaa päivässä, välissä sitten erilaisia aivottomia testejä, joka tapauksessa päivitysten virta oli aamusta iltaan jatkuvaa.
Erään yhteisen tuttavan kautta sainkin sitten yllätyksekseni tietää, että näiden kahden parisuhde ei todellakaan ole niin auvoinen, vaan tämä ihana "kulta" on mustasukkainen kaikista naisen tuttavista ja ystävistä, väkivaltainen, on monesti estänyt naistaan lähtemästä töihin tai sukulaisia piilottamalla auton avaimet, ja nyt ilmeisesti eristänyt naisen kotiin niin, ettei tällä tosiaankaan ole muuta tekemistä kuin tehdä fb-testejä päivästä toiseen ja kirjoittaa päivityksiä ihanasta kullasta. Tästä kuullessani ajattelin tilanteen jo olevan purkautumassa, mutta vielä mitä, menivät fb-hehkutusten perusteella naimisiin muutama kuukausi sitten. :(
Tyypit, jotka päivittää 10 kertaa päivässä tosi huonolla kielellä, niin, että sitä päivitystä joutuu moneen kertaan tavaamaan, että ymmärtää, mitä siinä lukee.
Materialistien uusiroina- päivitykset.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nämä psykopaattistalkkerit jotka ovat aina paikalla, mutta eivät päivitä mitään. Itse en tokikaan postaa koko ajan mutta jotakin silloin tällöin. Psykopaattistalkkerit toki voisi poistaa kavereista mutta oon kai liian kiltti
Siellä voi jakaa kaverit eri ryhmiin niin voi olla vaikka kuin aktiivinen jossain pienemmässä ryhmässä tai käyttää paljon messengeriä ja sinä näet vaan muutaman päivityksen jotka näkyy kaikille.
Yksi hyvän päivän tuttu sekoilee aina facebookissa ja haukkuu keskusteluissa tuntemattomia mm. kusipääksi sekä uhkailee väkivallalla. Jälkikäteen se aina väittää olleensa masentunut (omatekoinen diagnoosi) ja kaiken olleen vain hätähuutoa. Lisäksi se uhkailee itsemurhalla harva se viikko, julkisissa postauksissa. Ikää naisella on yli 40 vuotta. On se päässyt jo pari kertaa feissarimokiin. Myötähäpeän tunne on tullut tutuksi.
Kuvat huonolla laadulla. On vaikea käsittää miksi niin valtava osuus kaikista kuvista somessa on pimeässä huoneessa 2MP kameralla otettuja mahdollisimman epäedullisessa kuvakulmassa. Mua ei häiritsisi ruokakuvat muuten, mutta kun kuvanlaatu on tämä ja itse ruoka on lörtsätty lautaselle yhteen könttiin kun sen voisi asetella niin että se näyttäisi kivalta. Pari rucolan lehteä koristeeksi, ei oo vaikeaa.
Mulla aiheuttaa myötähäpeää eräs opiskelukaverini, joka postailee someen jatkuvasti kuvia duuneistaan (olemme siis kulttuurialalla), jotka eivät ole kovin tasokkaita siihen nähden, että olemme käyneet kuitenkin erittäin tasokkaan koulutuksen. Kuvittelee kai niiden olevan hienoja ja saavansa sillä lisää asiakkaita. En ymmärrä, miten hän on alun perin päässyt edes sisään. Lisäksi hänellä ei vaikuta olevan mitään elämää, vaan somen täyttää kuvat käsitöistä ja eläimistä, sekä mukataiteelliset valokuvat jostain auringonlaskuista. Tämä häiritsee minua, koska hän olisi voinut kyllä menestyäkin, jos olisi yhtään yrittänyt ja oikeasti panostanut taitojensa kehittämiseen, mutta mitään kunnianhimoa ei näytä olevan. Eikä hän tajua, miten säälittävältä hänen elämänsä näyttää muiden silmiin! Täytyy myöntää, että itse olen hyvin kilpailuhenkinen ja kunnianhimoinen, joten siksi minua varmaan ärsyttää ja myötähävettää tämä henkilö niin paljon :D
Vierailija kirjoitti:
No ei myötähäpeää mutta huvittaa kuitenkin, kun yksi kaveri ei päivitä facebookiin mitään muuta kuin muutaman kuukauden välein selfien ja tietty samanlaisella ilmeellä, samasta kuvakulmasta, vain paita ja tausta vaihtuu. Ei ikinä kirjoita mitään kuulumisia eikä esim. kouluun pääsemisestä maininnut, kohta tuli kuitenkin taas uusi samanlainen selfie.
Ootko varma, ettet oo ns "mustalla listalla"? Itselläni on tehty ainakin listaus kavereista, keille näkyy mitkäkin postaukset...
"Testaan nyt mielenkiinnosta, kuka ihan oikeasti lukee päivityksiäni! Vastaa postaukseeni yhdellä sanalla ja kopipeistaa se omalle seinällesi, naapurillesi ja Alkon kassalle, heiluta persettä ja soita hanuria,,,,"
Joo en tasan rupea pönkittämään sun haurasta egoa millään copypaste-paskalla.