Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastensuojelun työntekijöiden kirjoitustyyli ja asenne ärsyttää

Purkautuminen ennen maantain postinkantajaa
28.05.2017 |

Meidän perheessä sattui jotain pahaa. Tein asianmukaisesti rikosilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen. Odotettavissa oli, että lastensuojelu tulisi varmistamaan, että lapselle ei koidu tilanteesta mitään harmia. Olen itse ollut aktiivinen toimija, että lapsi saisi keskusteluapua ja tukea, että häntä suojeltaisiin. Perjantaina tuli lastensuojelusta jonkinlainen kirjelmä, johon sosiaalityöntekijä oli kirjoittanut muistiinpanoja tähän astisilta tapaamisilta.

"Äiti on yhteistyökykyinen" (Mitä muuta olisin, kun tein ne ilmoituksetkin?)
"Äiti vakuuttelee haluavansa lapsen parasta" (ihan oikeasti haluan - siksi mm. nuo ilmoitukset)

Vaikea saada tähän sitä sävyä, mikä kirjoituksissa on, mutta se ei todellakaan ole ystävällistä tekstiä. Ihan kuin vihollisesta kirjoittaisivat pakolla niin vähäisen positiivisesti kuin voivat. Muutenkin tuntuu, että minä olen tässä se pahantekijä. Kuulustellaan lapselta, että millaiset välit hänellä on minuun ja riiteleekö paljon kanssani. Oli kuulemma kartoitettu tukiverkkojakin, eli että onko paikkoja joihin voi mennä jos olotila kotona käy sietämättömäksi. Olen aina kuvitellut, että lastensuojelussa ajatellaan kokonaistilannetta, perheen parasta - mutta nyt lyödään kyllä seivästä minun ja lapsen väliin. Olen pitänyt mölyt mahassani, koska en yksinkertaisesti uskalla sanoa, että mitäs siinä sörkitte - ongelma on toisaalla. Huomaan vaan, että olen alkanut pelätä postinkantajan tuloa ja sitä, että sieltä tulee taas uusi kirje "kuulusteluihin". Viime kirjeessä lapselle haettiin edunvalvojaa. En ymmärrä miksi. Olen suostunut kaikkeen, tehnyt niin kuin sanovat, että lapselle on parhaaksi. Lapsi itse haluaisi lopettaa asiasta jauhamisen ja siirtyä eteenpäin. Ei haluaisi tulla noihin sosiaalityöntekijöiden tapaamisiin. Kiva mun sitten olla se pahis, joka pakottaa tai lahjoo. Harmittaa, että tuli tehtyä koko ilmoitus. Ei tän varmaan näin pitäisi mennä.

Kommentit (170)

Vierailija
161/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kuvittelin että siellä otettaisiin koko perhe huomioon mutta ei. Vanhemmista ei välitetä yhtään ja se on ilmeisesti heidän mielestään lapsen etu? Olen pöyristynyt, varokaa niitä akkoja oikeasti.

Vierailija
162/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kasvanut sijaisperheessä ja nähnyt tuon sossutätien lasten edun hyvin läheltä (itseni kohdalla kävi hyvä tuuri, eli en puhu itsestäni katkerana tms). 

He tasan tekevät sen päätöksen minkä haluavat ja keksivät siihen valheelliset perustelut ja runnovat asian läpi. Valitukset ei auta, sillä he suojelevat toisiaan. Vanhempi on valittaessa aina hankala asiakas, joka ei näe lastensa etua.

Kiitos, uskon tämän. Hyvin kuvattu tuo läpi runnominen, täysin totta! Asiat onnistuvat nappia painamalla jos ovat ottamassa mutta takaisin päin saamisessa kestää vaikka kyseessä olisivatkin heidän virheensä. Ihmettelen miten Suomessa tämä on mahdollista, olen luottanut Suomen viranomaistoimintaan hyvin paljon ja luottanut siihen että Suomessa saa apua kun sitä tarvitsee. Ei todellakaan saa. En nyt aivan sokea ole koskaan ollutkaan ja olen tietoinen monistakin epäkohdista mutta tämä lastensuojelun osuus oli todellinen järkytys! Kyseessä ovat lapset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kuvittelin että siellä otettaisiin koko perhe huomioon mutta ei. Vanhemmista ei välitetä yhtään ja se on ilmeisesti heidän mielestään lapsen etu? Olen pöyristynyt, varokaa niitä akkoja oikeasti.

Kyllä, eivät he ymmärrä mikä on lasten etu. Heidän mukaansa kiukkuinen mieltä osoittava teini saa itse päättää missä hän asuu. Aivan sairasta. Miettikää mikä vastuu tässä on lapsella? Tosin tämä onnistuu vain jos asia palvelee valtion kassaa.

Vierailija
164/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuuttaa - viittaa yksittäiseen muotoon eli ilmaisu on tullut kerran esille. Vakuuttelee - viittaa toistuvaan, eli äidin ilmaisut toistuvasti tuovat esille yhteistyökykyä. 

Ihminen tulkitsee tekstiä ja vuorovaikutusta omien tunteidensa kautta. Ammattilaisena tulee käyttää asiakieltä, neutraalia ilmaisutapaa. 

Mutta ammattilaisten kirjaamistaidoissa on paljon kehitettävää. Voit aina kysyä ammattilaiselta että mitä hän on kirjannut, ja saat samalla mahdollisuuden kysyä mitä hän tarkoittaa ilmaisuilla jos siellä on epäselvyyksiä. 

Vierailija
165/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on osallinen rikosasiassa, hänelle hankitaan lakimies tai asianajaja. Ei edunvalvojaa! Ota asioista selvää ihan itsesi ja lapsesi oikeusturvan kannalta. Jos luulet, että haluavat teidän parasta, tulet pahimmillaan pettymään katkerasti.

Vierailija
166/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä jatkuvasti haukutaan sossuja?

Miksiköhän? Kun ne tekee valheellisia kirjauksia yms. 

Niinhän ne tekevät ja kirjoittavat asioita myös hyvin epäedullisesti asiakkaan kannalta. Jos mahdollista niin älä päästä läpi mitään mikä ei ole ilmaistu täysin oikein.

Toinen vaihtoehto on jättää kirjoittajat tarinoineen yksin huutelemaan. Et vain anna kommenttia paskavalheille, sitä ne haluaa. Kylmä kivi -keino. Kaikkea sanomaasi tullaan kuitenkin käyttämään sinua vastaan.

Jos kirje tulee sossuilta - roskiin lukematta. Jos sähköposti tulee - roskiin lukematta. tuntematon numero soittaa - anna soida; punainen luurikin tulkitaan sinua vastaan jos soittaja on sossu.

Jos tilanne on kriittinen ja maailmankaikkeus vaatii sossun kanssa toimimista, älä anna mitään informaatiota itsestäsi. Kysy vastakysymys. Miksi kysyt? Anna AINA tämä ensimmäiseksi vastaukseksi. Tietenkin sossulla on oikeus kysyä mutta sinulla ei ole mitään velvollisuutta vastata. Jaaritelkaa säästä 😎 Tämä on muuten hauska siilipuolustus mikä toimii ihan toisessa universumissa, vaikka työhaastatteluissa. Tätä voi siis käyttää välineenä vaikka mihin kun tyrkkäilee nyansseja. En keksinyt tätä itse vaan kuulin sen jostain.

Vierailija
167/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteks te nyt kirjoita mulle tänne mitään? Kamalasti ikävä mun kuningastani ja hän odottaa että pääsee äidin kanssa opiskelemaan elämää ja kulkemaan ja lenkkeilemäänkin! Se isäkin on vain ihminen ja voitte varmasti kuvitella että se tärkeä esimiestyö vaatisi todellakin ihmistä joka saisi levättyä välillä sekin. Ymmärrättekö mitä on kokonaisvaltainen hyvinvointi? Miten elämä voi vaikuttaa ihmisen työssäjaksamiseenkin? Haloo nyt helvetti soikoon? Kiitos!

Vierailija
168/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuuttaa - viittaa yksittäiseen muotoon eli ilmaisu on tullut kerran esille. Vakuuttelee - viittaa toistuvaan, eli äidin ilmaisut toistuvasti tuovat esille yhteistyökykyä. 

Ihminen tulkitsee tekstiä ja vuorovaikutusta omien tunteidensa kautta. Ammattilaisena tulee käyttää asiakieltä, neutraalia ilmaisutapaa. 

Mutta ammattilaisten kirjaamistaidoissa on paljon kehitettävää. Voit aina kysyä ammattilaiselta että mitä hän on kirjannut, ja saat samalla mahdollisuuden kysyä mitä hän tarkoittaa ilmaisuilla jos siellä on epäselvyyksiä. 

Ihminen tulkitsee YMMÄRRYKSENSÄ kautta asioita ja näitä tunnetason ongelmiahan näillä sossuilla riittää joten kannattaa varmaan panostaa näihin laadukkaisiin asioihin. Jokainen on vastuussa itse kaikesta mitä tekee. Mitä vähättelyä tämäkin tapa. Odottavat oikein että otat yhteyttä jotta pääsevät kiusamaan lisää eivätkä todellakaan korjaa yhtään mitään virheitä koska tekevät niitä täysin tarkoituksella vielä kaiken paskan lisäksi. 

Vierailija
169/170 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä jatkuvasti haukutaan sossuja?

Miksiköhän? Kun ne tekee valheellisia kirjauksia yms. 

Niinhän ne tekevät ja kirjoittavat asioita myös hyvin epäedullisesti asiakkaan kannalta. Jos mahdollista niin älä päästä läpi mitään mikä ei ole ilmaistu täysin oikein.

Toinen vaihtoehto on jättää kirjoittajat tarinoineen yksin huutelemaan. Et vain anna kommenttia paskavalheille, sitä ne haluaa. Kylmä kivi -keino. Kaikkea sanomaasi tullaan kuitenkin käyttämään sinua vastaan.

Jos kirje tulee sossuilta - roskiin lukematta. Jos sähköposti tulee - roskiin lukematta. tuntematon numero soittaa - anna soida; punainen luurikin tulkitaan sinua vastaan jos soi

No aika rohkeaa. Tunnollisena ihmisenä vastasin puhelimeen mutta eipä se olisi vaikuttanut sillä selän takana oli jo toimittu. Olisivat varmaankin lähettäneet tekstarin perään kylmän viileästi. Ei minua haittaa asioitani selvittää mutta sellaiseen täytyy saada mahdollisuus.

Vierailija
170/170 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen ketjua.