Lastensuojelun työntekijöiden kirjoitustyyli ja asenne ärsyttää
Meidän perheessä sattui jotain pahaa. Tein asianmukaisesti rikosilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen. Odotettavissa oli, että lastensuojelu tulisi varmistamaan, että lapselle ei koidu tilanteesta mitään harmia. Olen itse ollut aktiivinen toimija, että lapsi saisi keskusteluapua ja tukea, että häntä suojeltaisiin. Perjantaina tuli lastensuojelusta jonkinlainen kirjelmä, johon sosiaalityöntekijä oli kirjoittanut muistiinpanoja tähän astisilta tapaamisilta.
"Äiti on yhteistyökykyinen" (Mitä muuta olisin, kun tein ne ilmoituksetkin?)
"Äiti vakuuttelee haluavansa lapsen parasta" (ihan oikeasti haluan - siksi mm. nuo ilmoitukset)
Vaikea saada tähän sitä sävyä, mikä kirjoituksissa on, mutta se ei todellakaan ole ystävällistä tekstiä. Ihan kuin vihollisesta kirjoittaisivat pakolla niin vähäisen positiivisesti kuin voivat. Muutenkin tuntuu, että minä olen tässä se pahantekijä. Kuulustellaan lapselta, että millaiset välit hänellä on minuun ja riiteleekö paljon kanssani. Oli kuulemma kartoitettu tukiverkkojakin, eli että onko paikkoja joihin voi mennä jos olotila kotona käy sietämättömäksi. Olen aina kuvitellut, että lastensuojelussa ajatellaan kokonaistilannetta, perheen parasta - mutta nyt lyödään kyllä seivästä minun ja lapsen väliin. Olen pitänyt mölyt mahassani, koska en yksinkertaisesti uskalla sanoa, että mitäs siinä sörkitte - ongelma on toisaalla. Huomaan vaan, että olen alkanut pelätä postinkantajan tuloa ja sitä, että sieltä tulee taas uusi kirje "kuulusteluihin". Viime kirjeessä lapselle haettiin edunvalvojaa. En ymmärrä miksi. Olen suostunut kaikkeen, tehnyt niin kuin sanovat, että lapselle on parhaaksi. Lapsi itse haluaisi lopettaa asiasta jauhamisen ja siirtyä eteenpäin. Ei haluaisi tulla noihin sosiaalityöntekijöiden tapaamisiin. Kiva mun sitten olla se pahis, joka pakottaa tai lahjoo. Harmittaa, että tuli tehtyä koko ilmoitus. Ei tän varmaan näin pitäisi mennä.
Kommentit (170)
Ei ole valitettavasti vain tuosta kirjeesta kyse, vaan työntekijöiden asennekin on vihamielinen. Tai no. Toinen puhuu, toinen ei. Se puhuja on tosi agressiivinen. Olen miettinyt, että yrittääkö tarkoituksellisesti provosoida ja katsoa miten reagoin sellaiseen? Surettaa, kun olen yrittänyt toimia koko ajan oikein ja silti on sellainen olo, että minuakin epäillään ja pidetään syyllisenä :(
Minä opiskelin näitten knss jonkun aikaa ja niitten opintosuoritukset olivat todella surkeat ja kauhulla ajattelin millaista jälkeä sieltä tuleekaan syntymään.
Älä säikähdä ap sinun tunteesi eivät ole ikinä väärät ja sinulla olisi oikeus jopa sanoa ne noille. Mutta ehkä on parasta olla sanomatta koska tuskin osaa at ottaa sen palautteen oikein. Paras olisi jos antaisit sen palautteen omin sanoin mahdollisimma korkealle taholle ja kerrot aidosti miltä sinusta tuntuu tuossa myllyssä.
Olet tehnyt hienosti ja hait apuja eikä sinultakaan voi mahdottomia eikä täydellisyyttä vaatia. Jos tuntuu siltä niin kysy ihan neutraalisti onko sinulle tilaa kertoa miltä tämä tuntuu ja pitääkö sun olla täydellinen.
Voin sanoa että kaikkein korkeimmalle kiivennyt toverini oli vtuisin ihminen koko laumasta ja veti itselleen valtaa ihan vallanhimossaan.
Itse pyrin sossuna aina tekemään niinkuin asiakkaalle parasta on. Ja tietenkin kohtelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin. Lastensuojelussa yleensä pärjäävät vain sossujen "kovanaamat", koska se työ on todella hirveää kaikin puolin. Harmi että kokemuksesi on tuo :(
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin näitten knss jonkun aikaa ja niitten opintosuoritukset olivat todella surkeat ja kauhulla ajattelin millaista jälkeä sieltä tuleekaan syntymään.
Älä säikähdä ap sinun tunteesi eivät ole ikinä väärät ja sinulla olisi oikeus jopa sanoa ne noille. Mutta ehkä on parasta olla sanomatta koska tuskin osaa at ottaa sen palautteen oikein. Paras olisi jos antaisit sen palautteen omin sanoin mahdollisimma korkealle taholle ja kerrot aidosti miltä sinusta tuntuu tuossa myllyssä.
Olet tehnyt hienosti ja hait apuja eikä sinultakaan voi mahdottomia eikä täydellisyyttä vaatia. Jos tuntuu siltä niin kysy ihan neutraalisti onko sinulle tilaa kertoa miltä tämä tuntuu ja pitääkö sun olla täydellinen.
Voin sanoa että kaikkein korkeimmalle kiivennyt toverini oli vtuisin ihminen koko laumasta ja veti itselleen valtaa ihan vallanhimossaan.
Tärkeintä on ettet nosta niitäkään jalustalle vaan otat ne vaan tod erehtyvinä ihmisinä ja seuraat äidin vaistojasi ja sanot että sinulla on oikeus siihen. He ovat ulkopuolisia perheessäsi tee se mys selväksi ellei ole. He eivät omista sinua ja älä anna minkään negatiivisen määrittää sinua vaan ajattele että hekin erehtyvät.
Voin sanoa että juuri näitten kanssa oli muillakin vaikeaa jo luennoilla saati sitten ihan tositoimissa. Niillä on outo tyyli olla tajuamatta rajoja oman ja toisten elämän välillä ja he eivät tosiaankaan puolinakaan aikoina tiedä lpsesi parasta.
Yritä vaan sopeutua ja kestää. Ota se pu jota saat todella ja jätä muu kokonaan omaan arvoonsa. Ja unohda. Tsemppiä!
Ne tekstit täytyy kirjoittaa tietyn mallin mukaisesti, ei sinne sooloilla mitään "äidillä on ystävällinen ääni ja hän tuntuu kivalta ihmiseltä". Sinne kirjataan ne faktat, joita saatat myöhemmin esim. lapselle terapiaa etsittäessä voidaan tarvita eli juuri tuo yhteistyökyky ja toive lapsen parhaasta. Voisihan siellä lukea, että äiti ei ole halukas yhteistyöhön - sellaisiakin äitejä on.
Joo, uskon ettei ole juurikaan nättejä tarinoita ja sen vuoksi kovanaamat jaksavat paremmin. Se on tosi sääli. Ihana kuulla, että on myös teitä pehmeämmin asiakkaita käsitteleviä. Toivottavasti jaksat työssäsi!
Kuvittelisin, että tämä meidän tapaus on lievimmästä päästä. Lasta on kierrätetty kaiken maailman paikoissa juttelemassa, eikä ole löytynyt ongelmia. Itselle on nyt kuukauden parin jälkeen tullut sellainen olo, että lastensuojeluilmoitus ja rikosilmoitus olivat molemmat ylireagointia, koska tämän koneiston sisällä oleminen tuntuu aiheuttavan enemmän mielipahaa ja stressiä kuin varsinainen tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu ei ole mikään terapia! Ei ole tarkoitus kertoa, miltä tuntuu vaan mitä on tapahtunut.
Itse olen tällähetkellä opiskelija sosiaalialalla ja on pakko sanoa, että suurin osa opiskelijoista on hyvin asenteellisia ja ennakkoluuloisia. Ei mielestäni lainkaan sellaisia ihmisiä mitä sosiaalipalveluihin tarvittaisiin. Kaikkia katsotaan nenänvartta pitkin ja tuomitaan huonoiksi ihmisiksi ties minkä asian perusteella. Todella pelottavaa.
Teillä on ilmeisesti käynnissä lastensuojeluilmoituksen jälkeinen palvelutarpeen arvointi ja silloin KOKONAISVALTAISESTI kartoitetaan lapsen kasvuolosuhteita, myös sinuun. Lastensuojelu ei tässä, tai oikeastaan missään, vaiheessa ota mitään puolia suuntaan tai toiseen. Asiakkaana on lapsi, ei aikuinen. Tällöin kyllä selvitetään esim. se, että millaista on vanhemmuus myös sinun taholtasi.
Mun on pakko avautua ehkä vähän aiheen vierestä. Olen tuttava/kaveri erään psyk. sairaanhoitajan kanssa, joka on paljon tehnyt sos.työtä lasten ja nuorten parissa. Aina tavattuani hänet olen kaksi päivää aivan maassa. Hän yrittää hyvää, mutta ketunhäntä kainalossa. Hän, asiantuntija, satuttaa ja rikkoo minua henkisesti pahemmin kuin kukaan muu! Kyynisyys ja vihamielisyys paistaa hänen kommenteistaan.
Edunvalvojaa haetaan normaalin käytännön mukaan jos lapsi jotenkin osallinen rikosasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ilmeisesti käynnissä lastensuojeluilmoituksen jälkeinen palvelutarpeen arvointi ja silloin KOKONAISVALTAISESTI kartoitetaan lapsen kasvuolosuhteita, myös sinuun. Lastensuojelu ei tässä, tai oikeastaan missään, vaiheessa ota mitään puolia suuntaan tai toiseen. Asiakkaana on lapsi, ei aikuinen. Tällöin kyllä selvitetään esim. se, että millaista on vanhemmuus myös sinun taholtasi.
Joo, nuo tuo selventää, että miksi kuulustelevat lasta minunkin toimistani. Mutta mikseivät voisi kertoa syytä minulle tuolla tavalla kuin sinä juuri äsken? Helpotti itse asiassa ihan valtavasti. Kiitos! Koitan asennoitua siten, että tää on nyt vaan kestettävä, mutta mutta.... kaiken kaikkiaan tämä kokemus on muuttanut käsitystäni lastensuojelusta negatiiviseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu ei ole mikään terapia! Ei ole tarkoitus kertoa, miltä tuntuu vaan mitä on tapahtunut.
No ohhoh! Kuulehan nyt ihmistyössä on tärkeintä vaistota juuri siitä tunnemaastostakin mitä on tapahtumassa sillä LAPSI ELÄÄ TUNNEMAAILMASSA. Tässä se taas nähtiin...voi voi miten tylyä touhua. Ei noin vaan kokonaisvaltaisesti sitä tietoa juuri saadaan!
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvojaa haetaan normaalin käytännön mukaan jos lapsi jotenkin osallinen rikosasiassa.[/quote
Joo, näin ajattelin - mutta asia ei kuulemma etene tutkintaan, niin siksi mietityttää, että mihin edunvalvojaa tarvitaan. Kait se sitten otetaan aina mukaan kuvioihin, kun ilmoitus on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ne tekstit täytyy kirjoittaa tietyn mallin mukaisesti, ei sinne sooloilla mitään "äidillä on ystävällinen ääni ja hän tuntuu kivalta ihmiseltä". Sinne kirjataan ne faktat, joita saatat myöhemmin esim. lapselle terapiaa etsittäessä voidaan tarvita eli juuri tuo yhteistyökyky ja toive lapsen parhaasta. Voisihan siellä lukea, että äiti ei ole halukas yhteistyöhön - sellaisiakin äitejä on.
"Tietyn mallin mukaisesti" kirjaaminen kyllä edellyttää neutraalimpaa ilmaisua kuin esim. että äiti "vakuuttelee". Siitä saa kuvan, että äiti pyrkii esittämään haluavansa lapsen parasta, vaikka todellisuus on toinen. Neutraalimpaa olisi sanoa, että "äiti kertoo" tai "äiti toteaa". Ehkäpä se ilmaus kertoo kirjoittajan asenteesta jotain.
Äidin tukeminen oikein olisi parasta juuri mitä lapselle voidaan antaa. Mutta nämä eivät oikein ymmärrä aina että se menee näinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvojaa haetaan normaalin käytännön mukaan jos lapsi jotenkin osallinen rikosasiassa.
Tämä. On siis aivan normaali käytäntö. Mutta ihmettelen kyllä että kukaan ei ole vanhemman kanssa käynyt läpi edessä olevaa prosessia, mitä siihen kuuluu ja mitä voi odottaa. Ei todellakaan ole ok että äiti hätääntyneenä ihmettelee miksi postissa tulee kirje lapselle nimitetystä edunvalvojasta ja kuvittelee että se johtuu siitä että hänet on luokiteltu huonoksi äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Äidin tukeminen oikein olisi parasta juuri mitä lapselle voidaan antaa. Mutta nämä eivät oikein ymmärrä aina että se menee näinpäin.
Tätä kun eivät sossut juuri tajua niin tulee suurinta vahinkoa. Äidin kautta apu annetaan lapselle tai isän se että siihen ulkopuolinen rikkoo luottamusta olemalla luottamatta näin äitiin se luo lapselleTURVATTOMUUTTA! Se vain ruokkii sossun omaa pätemisentarvetta joka on tässä IHAN VÄÄRÄSSÄ KOHTAA. Apu aina vanhempia tukien. Viimeiseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kun eivät sossut juuri tajua niin tulee suurinta vahinkoa. Äidin kautta apu annetaan lapselle tai isän se että siihen ulkopuolinen rikkoo luottamusta olemalla luottamatta näin äitiin se luo lapselleTURVATTOMUUTTA! Se vain ruokkii sossun omaa pätemisentarvetta joka on tässä IHAN VÄÄRÄSSÄ KOHTAA. Apu aina vanhempia tukien. Viimeiseen saakka.
Älä vaan sinä joka alapeukutat tätä sano että olet sossu?
He ovat virassa ja käyttävät virkakieltä. Sinä kerrot sen asian omin sanoin.