Vierailija

Mitä mieltä olette? Kannattaako lasta opettaa lukemaan ja kirjoittamaan kotona jo ennen ekaluokkaa? Onko teidän lapset osanneet ennen kouluikää? Minkä ikäisenä teidän lapsi on osannut kirjoittaa esim. koko nimensä?
Mitä huonoja ja hyviä puolia on siinä että lapsi osaa nuo jo ennen koulua?

Jos linjoilla on vaikka alakoulun opettajia tai lastentarhanopettajia, niin olisi kiva kuulla ammattilaisenkin mielipide. :)

• ylös 8
  • alas 1

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Ei sitä opettamalla tarvi opettaa eikä ehkä kannatakaan. Kyllä se sitten koulussa opetetaan ja siellä oppii. Meidän lapsi innostui kirjaimista ja numeroista jo joskus vuosi sitten ja halusi ite tietää, mitä mikäkin on. Nyt 2-vuotiaana osaa jo kaikki aakkoset. Hiljattain yksi avoimen päiväkodin ohjaaja kertoi mulle 3-vuotiaasta, joka osasi lukea. Siinä sitten äitinsä joutui selittelemään sille kaikkia iltapäivälehtien lööppejä... Voi siis äkkiseltään tuntua hienolta ja tavoiteltavalta asialta, että pieni osaisi jo lukea itse, mutta sillä on kääntöpuolensa ja on parempi, ettei lapsi osaa lukea vielä liian aikaisin. Välttyy paremmin ahdistavilta jutuilta, joita ei vielä isompienkaan olisi hyvä nähdä.

• ylös 14
  • alas 14
Vierailija

Meillä ei opetettu, lapsi oppi koulun ensimmäisen luokan syyslomaan mennessä lukemaan.

6. luokan ALLU-testeissä lukeminen oli yli oman ikätason luokkaa.

Lapsen koulussa aloitti kaksi 1. luokkaa yhteensä noin 40 lasta. Lapset jaettiin lukutasonsa mukaan kolmeen ryhmään. Yhdessä olivat jo lukemnaan oppineet, toisessa yksittäisiä sanoja/tavuja osaavat, jotka melkein lukivat. Kolmannessa eivät lukeneet ollenkaan ja kirjainten tunnistamisessa oli puutteita.

Ryhmät yhdistettiin takaisin 1. luokan keväällä, kun useimmat jo lukivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei kannata väkisin opettaa. Meillä toinen lapsi oppi lukemaan 4 vuotiaana ja toinen vasta koulussa. Ihan yhtä hyvin menestyviä heistä molemmista tuli.

• ylös 26
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä ei opetettu, lapsi oppi koulun ensimmäisen luokan syyslomaan mennessä lukemaan.

6. luokan ALLU-testeissä lukeminen oli yli oman ikätason luokkaa.

Lapsen koulussa aloitti kaksi 1. luokkaa yhteensä noin 40 lasta. Lapset jaettiin lukutasonsa mukaan kolmeen ryhmään. Yhdessä olivat jo lukemnaan oppineet, toisessa yksittäisiä sanoja/tavuja osaavat, jotka melkein lukivat. Kolmannessa eivät lukeneet ollenkaan ja kirjainten tunnistamisessa oli puutteita.

Ryhmät yhdistettiin takaisin 1. luokan keväällä, kun useimmat jo lukivat.

Näin kumpaankin luokaan tuli monen eri tason lukijoita.

Vierailija

Ei opetettu mutta ei kiellettykään tietenkään, oppi itse neljävuotiaana. Yhtä vähän naapuri kielsi omaansa ajelemasta pyörällä, oppi sen varmaan kaksi vuotta aiemmin kun meidän lapsi. Kukin taipumustensa mukaan.

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Ei kannata. Opin lukemaan 3-vuotiaana ja laskemaankin ennen koulun alkua ja mulla oli aivan helvetillisen tylsää ekat luokat. Sain aina valitusta, kun mulla oli huono asenne koulunkäyntiin. Niin miksiköhän?

• ylös 10
  • alas 9
Vierailija

Jos lapsi osoittaa kiinnostusta lukemiseen ja kirjoittamiseen niin tottakai! Metodin tulisi olla käts (kirjain äänne tavu sana)

T:ope

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Mä panostan lasten sanavarastoon. Meillä luetaan paljon niin satuja kuin runoja. Jutellaan ja keskustellaan paljon. Lapsi kertoo omia tarinoita kuvista. Kuuntelee lasten laulaja ja laulaa mukana

Lapset käy kirkon kerhossa ja siellä on opittu oman nimen kirjoitus mallista piirustuksiin ja askarteluihin.

5- vuotias esikoinen ei osaa lukea, mutta numerot ja laskeminen kiinnostaa tosi paljon. Kirjaimet ei niinkään. Tykkää pelata Afrikantähteä, Kimbleä yms. noppapelejä. Uno- kortit myös kovassa käytössä.

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi osoittaa kiinnostusta lukemiseen ja kirjoittamiseen niin tottakai! Metodin tulisi olla käts (kirjain äänne tavu sana)

T:ope

kiitti, tätä juuri hain takaa! Eli jos opettaa lapsen lukemaan ennen koulua (lapsi kiinnostunut) niin onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, jos opetustapa onkin vääränlainen/erilainen.

Joissain asioissa kun on hankalampaa oppia tekemään oikein, jos on ensin opetellut väärällä tavalla sen tekemään. Eli "tyhjältä pöydältä" olisi helpompi aloittaa.

Googlaan tuon käts:n.

ap

Vierailija

Meillä koko perhe on tosi kiinnostunut lukemisesta ja matikasta. "Harrastamme" em. asioita samalla tavalla kuin joku muu perhe voisi harrastaa esim. pyöräilyä tai uintia. Niinpä lapset ovat "siinä sivussa" oppineet nuorina sekä lukemaan että laskemaan.

Varhaisesta lukutaidosta en ole huomannut olleen mitään haittaa (koulussa on osattu eriyttää tosi hyvin), mutta matikassa pientä turhautumista on ollut ajoittain ilmassa...

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

No itse opin joskus 4v ja kaksi ekaa vuotta koulussa oli ihan tuskaa matamista. Sain vielä kerran jälki-istuntoa kun olin mennyt tekemään matematiikankin kirjan tehtävät loppuun lukukauden alussa, toivottavasti nykyään tajutaan antaa haasteita osaavimmille.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Kannattaako lasta opettaa lukemaan ja kirjoittamaan kotona jo ennen ekaluokkaa? Onko teidän lapset osanneet ennen kouluikää? Minkä ikäisenä teidän lapsi on osannut kirjoittaa esim. koko nimensä?
Mitä huonoja ja hyviä puolia on siinä että lapsi osaa nuo jo ennen koulua?

Jos linjoilla on vaikka alakoulun opettajia tai lastentarhanopettajia, niin olisi kiva kuulla ammattilaisenkin mielipide. :)

En opettanut lasta yhtään noissa asioissa, oppi joskus 5-6 vuotiaana lukemaan osin varmaan eskarin ansiosta. Yhtenä päivänä vain lapsi bongasi autotallista pahvilaatikon, jossa luki joku vähän vaikea firman nimi "enska" tms. ja sanoi, että "Äiti, eikö tuossa luekin näin..." Sen jälkeen lukeminen kehittyi päivä päivältä, kun aloin kyselemään/testailemaan häntä. Minä kyllä muistelen, että meitä vanhempia eri tahoilta paremminkin vähän jarruteltiin tuossa, että lapsi osaisi sitä jatätä ennen kouluun menoa, koska siinä lapsi voi sitten heti alkuunsa tylsistyä ainakin ekaluokalla. Itse olen sitä mieltä, että kukin tyylillään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No itse opin joskus 4v ja kaksi ekaa vuotta koulussa oli ihan tuskaa matamista. Sain vielä kerran jälki-istuntoa kun olin mennyt tekemään matematiikankin kirjan tehtävät loppuun lukukauden alussa, toivottavasti nykyään tajutaan antaa haasteita osaavimmille.

Ei varmasti tajuta. Tulee vain entistä enemmän keppiä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä panostan lasten sanavarastoon. Meillä luetaan paljon niin satuja kuin runoja. Jutellaan ja keskustellaan paljon. Lapsi kertoo omia tarinoita kuvista. Kuuntelee lasten laulaja ja laulaa mukana

Lapset käy kirkon kerhossa ja siellä on opittu oman nimen kirjoitus mallista piirustuksiin ja askarteluihin.

5- vuotias esikoinen ei osaa lukea, mutta numerot ja laskeminen kiinnostaa tosi paljon. Kirjaimet ei niinkään. Tykkää pelata Afrikantähteä, Kimbleä yms. noppapelejä. Uno- kortit myös kovassa käytössä.

Meillä myös luettiin paljon ja kuunneltiin äänikirjoja. Koulussa todettiin, että huomaa lapselle luetun paljon, koska sanavarasto on laaja.

Vierailija

Meillä oppi itsekseen 5-6 vuotiaana. Kyseli tietenkin välillä jotain ja siihen vastattiin, mutta ei missään vaiheessa ole opetettu. Ensin oppi lukemaan tikkukirjaimia, sit kirjottamaan tikkuja ja sen jälkeen opetteli tekstikirjaimet. Osaa myös laskea plussa ja miinuslaskuja sekä ymmärtää kertotaulun alkeet. Nekin on oppinut itsekseen ja kyselemällä. Tyttö menee nyt kouluun syksyllä.
Ihan vauvasta asti meillä on paljon lapsille luettu, laulettu ja loruteltu, on se saattanut vähän edesauttaa.

Vierailija

Yläkoulun äikänopena haluan painottaa, että lukekaa lapsillenne niin paljon kuin voitte. Se kehittää lapsen kielitajua, sanavarastoa, luetunymmärtämistä, pitkiin teksteihin syventymistä, vaikeisiin teksteihin syventymistä, yleissivistystä, pohdinnan ja havainnoimisen taitoja. Lista on pitkä.

Näen pian seiskaluokkalaisista, keille on luettu kotona ja keitä on rohkaistu lukemaan esim. ostamalla kirjoja lahjaksi. Hyväksi havaittu keino saada vähän vanhempi lapsi lukemaan on maksaa jokaisesta luetusta kirjasta. Se on paljon suurempi pääoma elämälle kuin saada rahaa tiskikoneen tyhjentämisestä.

Lukutaito rapistuu kokoajan, koska pitkiä tekstejä ei lueta. Muutos on tapahtunut muutaman vuoden sisällä ja on radikaalimpi kuin vanhemmat tajuavatkaan. Lapset ovat selkeästi heikompia kongnitiivisilta taidoiltaan kuin vanhemmat vastaavassa iässä, mutta vanhempien on hankala havaita tätä ilmiötä. Opettajana seuraan kauhuissani oppilaiden ruuturiippuvuutta ja surkeita luku- ja kirjoitustaitoja.

Huomatkaa, että yläkouluikäisellekin voi vielä lukea ääneen. Lukekaa Ylen ja paikallissanomalehtien uutisia ja keskustelkaa niistä. Tehkää kaikkenne, että lapsenne ei syrjäydy kongnitiivisten taitojen surkastumisen takia.

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Noh ajat muuttuu. Omassa päiväkodissani on poikkeus jos joku eskari ei lue. Opettajien koulutuskin on muuttunut ja osaavat huomioida paremmin eri tasolla olevia.

Vierailija

Näkökulma sieltä toisesta päästä, kaverin lapsi oppi lukemaan tokan luokan keväällä. Oli itsekin turhautunut, koska ei osannut ja oma eskarilainen luki jo kunnolla. Koulussa, jota kävi, ei tuo lukemisen opettelu ollut ihan etusijalla.

Vierailija

Ei kannata opettaa. Jos lapsi osaa jo ensimmäisten luokkien asiat niin ei opi käymään koulua kunnolla koska se on aivan liian helppoa. Sitten kun tottuu maleksimaan ja lusmuilemaan ja saa silti hyviä arvosanoja, tapa jatkuu vaikka asiat vaikeutuu ja lapsi alkaa tippumaan kärryiltä.

Ei ole tavatonta, että alakouluun mennessä niin osaava ja lahjakas lapsi tarvitsee tukiopetusta yläkoulun alussa ja suorittaa aivan surkeasti koska ei ole alun pitäen tottunut tekemään työtä asioiden oppimiseksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.