Hakemani työpaikka uudelleen haussa!
Ei ole ensimmäistä kertaa kun tällaista tapahtuu. Hain työpaikkaa, johon räätälöin erikseen hakemuksen ja ansioluettelon ja sen lisäksi täytin kaikki työpaikkailmoituksessa mainitut vaatimukset. Enpä saanut paikkaa. Nyt sama paikka on viikon päästä taas uudestaan haussa. Mikäköhän mättää? Eivät edes haastatteluun kutsuneet.
Kommentit (220)
Mulla kävi ihan samoin vähän aikaa sitten.
Tuli kyllä ihan "ei kiitos" viesti ja seuraavana päivänä oli avoimissa työpaikoissa sama työpaikka haussa mutta hiukan eri nimikkeellä. Työtehtävien kuvaus oli kyllä ihan sama, varmaan jopa kopioitu aiemmasta kun kiinnitin huomiota että yhdessä kohtaa oli sama kirjoitusvirhe.
Harmitti myös, koska näin kovasti vaivaa sen eteen ja hetken mielenhäiriössä jo ajattelin että pitäisikö hakea tähänkin paikkaan, mutta onhan se nyt päivänselvää ettei minua ko. firmaan haluttu kun jo alkumetreillä tyssäsi, joten onneksi en hakenut
Olisin vain halunnut edes haastateluun, että olisin saanut tietää lisää työstä ja tuotua omat vahvuuteni esiin.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan, kuinka tuo homma ketuttaa niitä (meitä?) , jotka ottivat palkatonta vapaata haastattelua varten ja matkustivat sinne. Työttömät sentään saivat liikkuvuusavustusta ja ainahan matkailu avartaa ...
Tässä ainakin muutama syy, miksi näin kävi:
- valittu henkilö ei vielä täyttänyt kelpoisuusehtoja hakuajan päättyessä. Siksi piti laittaa uudestaan hakuun, että hän ehtii saada todistuksen.
- valittu henkilö ei jostakin syystä viitsinyt/ halunnut / välittänyt / ehtinyt / muistanut laittaa hakemusta ajoissa.
Joo varmasti ketuttaa paljon enemmän heitä joilla on jo työpaikka ja jotka menettävät kokonaisen yhden päivän palkan tuon takia.
Toista se on työttömällä joka huvikseen hakee töitä.
Vai?
ei ollu tarpeeks tissivakoo tyrkyllä. Mees uudestaan ja avaa nappeja etumuksesta, push upit, punanen huulipuna yli vedetty, johan alkaa työ irrota....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää
Miksi? Jos aloittaja ei ollut profiililtaan (koulutus, työhistoria, osaaminen, kielitaito jne) sopiva hommaan niin miksi pitäisi edes haastatella?
Aloituksen mukaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hakenut opettajan virkaa johon oli valtava määrä pätevien opettajien hakemuksia. Haastatteluun kutsuttiin kymmenkunta minä mukaan lukien. Päätös viransaajasta kesti ja kesti. Sitten parin kuukauden päästä kuulin ihan toista kautta että eivät valinneet ketään kun ei löytynyt sopivaa! Siis ei mitään ilmoitusta asiasta hakijoille. Ja kyseessä oli iso koulu ja opettajan tehtävä ihan perusopettajan työ eli suomalaisille oppilaille ei mitään erityisiä erikoistumisaineita vaadittu eikä mitään. En ymmärrä miten noin voi tehdä.
No vuoden päästä sama virka haussa ja siihen valittiin 25-vuotias juuri valmistunut opettaja jolla ei ollut työkokemusta kuin pari kuukautta. Mutta palkka lähti siis aivan pohjalta. Se se tärkein valintaperuste näköjään oli.
No tuo on kyllä epäoikeudenmukaista jos mikä.
Turhaan juoksutetaan ihmisiä ja nostatetaan toivoa työhaastatteluin ja sitten ei valita ketään. Hähää ja eivaiskaan.
Todennäköisesti sitten otetaan joku vastavalmistunut kaverin tutuntuttu suoraan koulunpenkiltä kun yhtäkkiä kelpaakin..?
oot liiian vanha, haluaavat halvalla palkattavan 18-vuotiaan, joka ei valita orjatyöstä ja huonosta palkasta. Tai sitten miehen.
Vierailija kirjoitti:
ei ollu tarpeeks tissivakoo tyrkyllä. Mees uudestaan ja avaa nappeja etumuksesta, push upit, punanen huulipuna yli vedetty, johan alkaa työ irrota....
Aloittaja ei ollut päässyt edes haastatteluun..
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hakenut opettajan virkaa johon oli valtava määrä pätevien opettajien hakemuksia. Haastatteluun kutsuttiin kymmenkunta minä mukaan lukien. Päätös viransaajasta kesti ja kesti. Sitten parin kuukauden päästä kuulin ihan toista kautta että eivät valinneet ketään kun ei löytynyt sopivaa! Siis ei mitään ilmoitusta asiasta hakijoille. Ja kyseessä oli iso koulu ja opettajan tehtävä ihan perusopettajan työ eli suomalaisille oppilaille ei mitään erityisiä erikoistumisaineita vaadittu eikä mitään. En ymmärrä miten noin voi tehdä.
No vuoden päästä sama virka haussa ja siihen valittiin 25-vuotias juuri valmistunut opettaja jolla ei ollut työkokemusta kuin pari kuukautta. Mutta palkka lähti siis aivan pohjalta. Se se tärkein valintaperuste näköjään oli.
Mutta eikö julkisista viroista pidä tehdä aina virallinen päätös, josta ilmenee perustelut päätökselle? Ja päätöksestä voi valitusajan aikana valittaa. Ts. jos pätevistä hakijoista ei ole ketään valittu, niin siitähän voi tehdä valituksen.
Ironista sitten tämä, kuinka lehtienpalstoilla joku randomi työnantaja suureen ääneen voivottelee kuinka ei muka työ KELPAA hakijoille.
Samaan aikaan kauhea stressi niskassa työttömillä että mistä löytää työpaikka jossa työskentelemällä elättäisi perheensä edes suhtkoht asiallisesti.
Voihan tuossa olla tuhat eri asiallista syytä miksi ei kutsuttu haastatteluun, vaikkapa että työkokemuksessa jotain mitä ei haluttu (liian lyhyitä työsuhteita, liian pitkiä työsuhteita, väärillä työnantajilla,...) tai liian pieni tai suuri palkkatoive tms.
Tuttua touhua. Itsellä "hyvät" DI:n paperit kädessä, mutta en kelpaa "minnekään", koska ei ole juuri sopivaa työkokemusta tai sitten firmassa ei ole sopivaa tuttua ;)
Vierailija kirjoitti:
härski kirjoitti:
lyhyesti: et ollut heille sopiva, siinä se
Ja mistä ihmeen kristallipallosta he sen näkivät?
Jos ap todella täyttää kaikki hakuvaatimukset niin olisivathan he voineet kutsua haastatteluun nähdäkseen onko sopiva vai ei?
Ehkä tuossa haetaan tiettyä ihmistä joka ei älynnyt hakea ensimmäisellä kerralla.
Ikävää mutta sellaista tapahtuu.
Odotetaan että ennalta tietty/haluttu ihminen hakee paikkaa.
Sitten palkataan hänet.
Ikävää heille jotka ottivat palkatonta tai investoivat vähiä rahojansa haastattelumatkoihin, mut mut......oisko näin??
Ihmeellisin keissi, joka minulle on työnhakijana on tullut vastaan, että kahdesta "finalistista" eivät valinneet kumpaakaan. Laittoivat paikan uudestaan hakuun muutetuille spekseillä, mutta koventaen vaatimuksia..! Se haku muistuttikin jo sitten yksisarvisen hakua. Huvittavaa vielä oli, että tinkivät palkkatoivomuksesta omassa haussa...
Vierailija kirjoitti:
härski kirjoitti:
lyhyesti: et ollut heille sopiva, siinä se
Ja mistä ihmeen kristallipallosta he sen näkivät?
Jos ap todella täyttää kaikki hakuvaatimukset niin olisivathan he voineet kutsua haastatteluun nähdäkseen onko sopiva vai ei?
Ehkä tuossa haetaan tiettyä ihmistä joka ei älynnyt hakea ensimmäisellä kerralla.
Ikävää mutta sellaista tapahtuu.
Tiedän monta tapausta, joissa jo firmassa työskentelevältä kysytään kiinnostusta uuteen tehtävään. Sitten laitetaan näön vuoksi haku auki, vaikka se on jo tiedossa kuka siihen valitaan. Ärsyttää niiden hakijoiden puolesta, kun tietää, ettei kellään mitään mahdollisuuksia.
Voit olla väärän ikäinen.
Hain 38-vuotiaana työhön, jonka tekijät olivat 25-vuotiaita. Minua ei valittu, koska haluttiin heidän ikäisensä työntekijä. Olin väärän ikäinen jo 38-vuotiaana. :D
Mulle on puolestaan käynyt niin, että sain kutsun haastatteluun, joka sitten peruttiin, koska paikka päätettiin antaa toiselle kandidaatille, jolla oli haastattelu ennen minua. Yritys saa toki palkata kenet haluaa, ja toinen kandidaatti oli ilmeisen hyvä, mutta vähän jäi paha maku suuhun, kun haastattelusta oli jo sovittu enkä sitten päässytkään kertomaan itsestäni ja osaamisestani vaan tuli vaan tieto, että paikka onkin täytetty, joten minun ei tarvitsekaan tulla haastatteluun.
Palkkatoive oli liian korkea? Joskus myös liian hyvä kokemus/koulutus voi olla syynä, ajattelevat että tuo turhautuu ja lähtee pian parempiin hommiin. Itse olen nähnyt paljon tapauksia joissa "liian kovatasoiset" hakijat on rankattu pois tämän vuoksi. Saattavat etsiä selkeästi junioriasemaan kehityskelpoista tyyppiä tai senioriasemaan tietynlaista tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
....
"ei kiitos" viesti ja seuraavana päivänä oli avoimissa työpaikoissa sama työpaikka haussa
mutta hiukan eri nimikkeellä.
Työtehtävien kuvaus oli kyllä ihan sama, varmaan jopa kopioitu aiemmasta kun kiinnitin huomiota että yhdessä kohtaa oli sama kirjoitusvirhe.
....
Niinpä niin.
Ja sitten työnhakijat saavat kuunnela tätä valitusvirttä joka tuutista:
Mikä ihme se on ettei työ kelpaa työttömille vaikka työpaikkoja on haussa, blaa blaa..??
Alkakaas soittelemaan, kontrollia lisäämään ja haastattelemaan niitä lusmuja kolmen kuukauden välein karenssin uhalla niin jo alkaa työ maittamaan, blaa blaa !!!!!
Mistä ihmeestä voivat tietää ettei sovi ko työhön elleivät kutsu edes haastatteluun vaikka hakija täyttää vaaditut kriteerit?
Omituista että "sopivan henkilön puuttuessa" laitetaan uusi haku.
Ikärasismia?
Sukupuolirasismia?
Jotain tällaista mikä on käynyt ilmi hakemuksesta, minkä vuoksi hakemus hylättyy kättelyssä mappiin ö. Mitä se voisi sitten olla?
Eli haetaan tietyn ikäistä, tiettyä sukupuolta edustavaa, jne ???
Ilmaistyöntekijää, työkokeilijaa???