Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto ja 18-vuotias nuori

Vierailija
28.05.2017 |

Auttakaa hyvät ihmiset ajatusten kanssa, olen ihan umpikujassa...

Minulla on kesällä 18v täyttävä nuori, joka käy lukiota täällä kotipaikkakunnallamme. Oma työni loppuu täällä ja minulle on tarjottu samaa paikkaa syksystä alkaen 300km päässä. Täällä ei vastaavia töitä juuri muuten ole, eli edessä olisi työttömyys, jos ei tätä paikkaa ota. Nuoren isä on kuollut.

Lähtisin heti työn perään, mutta luonnollisesti 18v ei halua koulun takia muuttaa. Ja kavereiden jne. On myös suunnitellut jatko-opintoja täällä, jos vaan haluamaansa paikkaan aikanaan pääsee.

Tulojeni takia nuori ei saa omillaankaan asuessaan niin paljoa opintotukea (lukioaikana), että pärjäisi. Toisaalta en kuitenkaan pysty häntä niin paljoa elättämään, että pystyisi maksamaan vuokraakaan. Jonkin verran tietenkin tukisin, maksaisin lukio-opinnot loppuun jne. Kun tulee täysi-ikäiseksi pystyy toki hakemaan osa-aikatöitä, mitään takeita ei tietenkään ole niiden saamisesta.

Ajatus työttömäksi jäämisestä ei houkuttele myöskään. Vuosi pois työelämästä tämän ikäisenä voi olla lopullinen niitti työuralle.

Auttakaa, tuleeko teille jotain mieleen, millä kuvio olisi mahdollinen niin, että nuori voi jäädä omilleen ja minä muutan työn perään?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori mukaan tai sitten totuttelemaan yksinasumista. Siinähän ne vaihtoehdot.

Vierailija
2/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin, mutta rahallinen puolihan tässä nyt se ongelma on. Kyllä hän yksin pärjäisi, jos vuokran saa hoidettua.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko asua jonkun koulukaverin perheessä (pientä korvausta vastaan)?

Itse lähetin oman poikani ystäväperheeseen toiseen maahan, koska muutimme kesken kouluvuoden. Vastaavasti otin itse toisen koulukaverin meille asumaan, koska hän ei löytänyt asuntoa muuttaessaan koulupaikkakunnalle. En pyytänyt korvausta, sain lahjaksi käyttöesineitä.

Vierailija
4/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sun työpaikka menee edelle. Lukioita on ympäri Suomea. Jos nuori haluaa jäädä nykyiselle paikkakunnalle, niin kannattais yrittää nopeeta hankkia hänelle alivuokralishuone jostain perheestä. Sitten hänen pitäisi omatoimisesti huolehtia pyykeistään ja ruuistaan. Työttömäksi ei kannata jäädä kuin ihan pakosta. Tsemppiä teille!

Vierailija
5/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppaan muutto. Eihän vanhemman tulojen pitäisi vaikuttaa jo täysi-ikäisen itsenäisesti asuvan tukiin mitenkään. Nuori voi ottaa opintolainan tai etsiä työtä.

Vierailija
6/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko asua jonkun koulukaverin perheessä (pientä korvausta vastaan)?

Itse lähetin oman poikani ystäväperheeseen toiseen maahan, koska muutimme kesken kouluvuoden. Vastaavasti otin itse toisen koulukaverin meille asumaan, koska hän ei löytänyt asuntoa muuttaessaan koulupaikkakunnalle. En pyytänyt korvausta, sain lahjaksi käyttöesineitä.

Tätä olemme paljon miettineet. Hänellä on muutamia hyviä ystäväperheitä täällä, joiden aikuisetkin tuntee vuosien ajalta. Voisihan sitä varmaan kysyä, saisiko ruokakuluja ja pientä vuokraa vastaan viimeisen lukiovuoden jossain asua. Olen kyllä jotenkin ajatellut, että tuollaisen ehdottaminen olisi röyhkeää. Ärh.

Ap

Vierailija
7/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnalla opiskelijoiden soluasuntoja, joissa huoneen hinta on paljon edullisempi kuin yksiön tai kaksion?

Vierailija
8/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi saa opintotukea yksin asuessaan. Tai jätä asumaan teidän asuntoon. Muuta itse yksiöön vuokralle.

Varmasti sinulla on varaa maksaa muutama satanen elämisestä

Vierailija
9/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sun työpaikka menee edelle. Lukioita on ympäri Suomea. Jos nuori haluaa jäädä nykyiselle paikkakunnalle, niin kannattais yrittää nopeeta hankkia hänelle alivuokralishuone jostain perheestä. Sitten hänen pitäisi omatoimisesti huolehtia pyykeistään ja ruuistaan. Työttömäksi ei kannata jäädä kuin ihan pakosta. Tsemppiä teille!

Olen samaa mieltä työpuolesta. Olen siitä asti kun työpaikan loppuminen selvisi yrittänyt hakea muuta, mutta nykytilanne on kyllä toivoton. Nyt tosiaan selvisi, että saan paikan pitää jos muutan, ja vastaus pitäisi antaa kuun loppuun mennessä..

18vuotiasta en tietenkään pakolla pysty raahaamaan mukaankaan.

Vierailija
10/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikkakunnalla opiskelijoiden soluasuntoja, joissa huoneen hinta on paljon edullisempi kuin yksiön tai kaksion?

Ne on varattu noille oppilaitoksille, siis kolmannen asteen. Lukioilla/amiksilla ei ole mitään täällä.

Ap

Vierailija
11/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solun vuokra on tyypillisesti 150-300e. Kai sen verran työssäkäyvänä pystyt kustantamaan? Lapsi voi ottaa myös opintolainaa.

Vierailija
12/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla hyvä palkka. Yli 61 000, jos kerran vaikuttaa 18-v yksinasuvan opintotukeen.

Asumistukea saa normaalisti Kelalta.

Vierailija
13/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin, mutta rahallinen puolihan tässä nyt se ongelma on. Kyllä hän yksin pärjäisi, jos vuokran saa hoidettua.

ap

Miten se on ongelma? Sullahan on töitä uudessa paikassa?

Vierailija
14/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan varmasti soluja on myös toisen asteen opiskelijoille! Missään kaupungissa en ole törmännyt tilanteeseen, jossa opiskelija-asunnot olisi vain kolmannen asteen käytössä.

Vierailija
15/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi saa opintotukea yksin asuessaan. Tai jätä asumaan teidän asuntoon. Muuta itse yksiöön vuokralle.

Varmasti sinulla on varaa maksaa muutama satanen elämisestä

Heh. Yksiö uuden työpaikan lähellä maksaa yli 500. Lisäksi mukana muuttaa joka tapauksessa 12v, eli yksiö ei riitä. En pysty lyhentämään asuntolainaa ja maksamaan vuokraa yhtä aikaa.

Kyllä se on pienen asunnon osto edessä uudellakin paikkakunnalla. Ja lainaa siihenkin tarvitsee.

Ap

Vierailija
16/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta itse työn perässä. Pojalle opiskelijasolukämppä, jos rahat ei riitä vuokraan niin sitten opintolainaa. Lähtisikö joku nykyisistä kavereista kämppikseksi?

Vierailija
17/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla hyvä palkka. Yli 61 000, jos kerran vaikuttaa 18-v yksinasuvan opintotukeen.

Asumistukea saa normaalisti Kelalta.

Miten nämä asumistukikuviot nykyään menevät? Ennenhän opiskelijoilla oli omat systeemit.

Vierailija
18/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojesi takia? Onko tuossa asiassa tullut 10 vuoden aikana jokin muutos, nimittäin ei minulla vaikuttanut vanhempieni tuki saamiini etuuksiin, sen jälkeen kun muutin omaan kämppään 18 vuotiaana. Kauhea ongelma tällasesta :D Itse muutin omilleni tuossa iässä, vaikka vanhemmat pysyi samalla paikakkunnalla. Ja en saanut mitään apua vanhemmiltani, sain vain lainan takuuvuokraan ja toki sängyn ja työpöydän.

Kyllä se sinunkin poikasi pärjää, on pärjännyt monet muutkin.

Vierailija
19/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori hakemaan toimeentulotukea, jos rahat eivät muuten riitä. Et ole hänestä elatusvastuussa, mutta halutessasi voit tietenkin auttaa.

Vierailija
20/66 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten se on ongelma? Sullahan on töitä uudessa paikassa?

Kuinka monella on niin hyvä palkka, että siitä maksaa kahden asunnon kulut? Yksin kohtuullisesti tienaavaahan verotetaan paljon rankemmin kuin kahta, vaikka perheen bruttotulot olisivat samat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme