Teini soitti viime yönä hakemaan, kun kaveri oli niin kännissä ettei pystynyt kävelemään.
Tietekin menin ja saateltiin tämä sankari ja muutkin kotiin.
Oli melkoinen luottamuksen osoitus, että soitti kotiin. Soittaako teidän teinit vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (18)
Joo, mun teini soittaa. Tuota nimenomaista tilannetta ei ole sattunut, mutta muunlaista sähellystä kyllä.
Ja kyllä mä pelastan ja ohjaan ja kasvatan sekä omaani että sen kavereita.
Hienoa, teini oli reilu ja sinä myös :)
Kyllä vaan. Älä sitten pilaa sitä raivoamalla alkoholin vaaroista.
Kyllä, on soittanut.
Toisaalta on hyvä olla se luottovanhempi, jolle uskaltaa soittaa myös tuollaisessa tapauksessa, jossa aikuisenkin reaktio voi olla mitä sattuu.
Ihana teini, ihana vanhempi. Oma on vielä vähän pieni moiseen, mutta olen jo monesti tehnyt selväksi, että kännistä kaveria ei jätetä jos se ei varmasti ole turvassa ja aina, ihan aina voi soittaa ja pyytää hakemaan. Mahtavaa että sun teini luottaa suhun ja olet luottamuksen arvoinen!
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin käynyt hakemassa teinin kotiin ja jättänyt muut ratkaisemaan tilanteen itse.
Ja sitten kun jollekin nuorista olisi sattunut jotain, olisi joutunut kännissä esim. onnettomuuteen, niin sinä aikuisena ihmisenä olisit saanut syytteen heitteille jätöstä, kun olisi tullut tietoon, että olit jättänyt känniset nuoret oman onnensa nojan.
Itse olin teininä kaveripiiristäni ainoa, jonka vanhemmille pystyi soittamaan vastaavassa tilanteessa. Itse en ryypännyt, eli olin oikeastaan aina selvin päin, mutta tosiaan muutamat kerrat soitin äidilleni ja hän kyllä mielellään kyyditsi kaverit kotiin.
En keksi yhtään hyvää syytä, miksi kukaan vanhempi ei haluaisi / suostuisi kyyditsemään humalaista tai huonovointista teiniä kotiin turvaan? Joka kodissa on toki erilaiset rajat alkon käytön suhteen, mutta mielestäni on tärkeämpää saattaa ja saada nuori turvallisesti kotiin kuin paasata "huonosta käytöksestä".
Ainoa järkevä syy hommata ajokortti ja auto.
Minun teininipoikani kaveri soitti kerran, kun poika oli 16 v. Olin aika järkyttynyt ja läksin hakemaan, huusin tilanteessa kuin hyeena ja vein pojan mennessäni. Jälkikäteen tajusin kiittää kavereista ja pahoitella kiljumistani. Ong. elmia ei sen jälkeen ollut, liekö oppinut kerrasta vai huijaamaan äitiään.
Tietysti soitti ja tietysti haimme kotiin ja pidimme huolen kavereistakin. Sovimme teiniemme kanssa aikoinaan, että soittaa voi millaisessa tilanteessa tahansa ja sovimme myös, että vastaavat puhelimeen aina, jos me vanhemmat soitamme. Ainoastaan halukkaasti sokeat vanhemmat uskottelevat itselleen, ettei oma lapsi koskaan tee mitään tyhmää.
Kännistä kaveria ei tosiaankaan jätetä, sehän on nuorten kohdalla vähän kuin heittelejättö, ovat ekoiss akänneissä todella puoluskyvyttömiä.
Toivottavasti teini ja sen kaverit tajuaa toimia noin. Väitän että jokaiselle tulee ylilyöntejä alkoholin kokeiluvaiheessa. Nyt lapset tulee hakemaan minua, jos pihalla on jotain ongelmaa. Ehkä he sitten luottavat vanhempanakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin käynyt hakemassa teinin kotiin ja jättänyt muut ratkaisemaan tilanteen itse.
Ja sitten kun sun teinin harkintakyky pettää ja vetää känniöverit, toivot että muut kaverit haetaan pois ja sun teini jää sammuneena hankeen ratkaisemaan tilanteensa itse?
Vierailija kirjoitti:
Tietekin menin ja saateltiin tämä sankari ja muutkin kotiin.
Oli melkoinen luottamuksen osoitus, että soitti kotiin. Soittaako teidän teinit vastaavassa tilanteessa.
On soittanut ja autoin viemään kännistä kaveria kotiin ja kaverit ovat soittaneet ja on haettu känninen teini kotiin. Olen huono vanhempi.
Eipä ole tarvinnut. Sen sijaan olen kerran maksanut keskellä yötä hotellin luottokortilla, jotta lapsi pääsi 500 km päässä yöksi lämpimään. Kaveri oli sammunut kotiinsa eikä avannut ovea, vaikka niin oli sovittu.
Kerran on soittanut. Oli itse vähän liian humalassa ja vain itki puhelimeen. Tottakai lähdin hakemaan hänet kotiin. Ja oli siis 18 tuolloin. Ei tullut mieleenkään olla vihainen tai suuttua, päinvastoin. Olen koittanut noille lapsille sanoa, että aina voi soittaa kotiin ja aina saa tulla kotiin, oli tilanne ihan mikä tahansa. Sellaista asiaa ei ole, jonka takia ei kotiin voisi tulla. Haluan että koti on turvasatama, jonne saa palata ihan aina, vaikka silloinkin kun asuu jo omassa kodissa.
Missä ne teidän teinit oikein hilluu yöt ja miksi?? Hyvä tietysti, että humalainen nuori pääsi turvaan, toivottavasti hänen vanhempansa ovat tietoisia tapahtuneesta.
Mitä uskaltamista siinä on, jos itse kerran oli selvä?