Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset unohtaa äidinkielensä kun asuvat muutaman kk ulkomailla - Pia Lamberg vuorostaan

Vierailija
27.05.2017 |

Onko naisten kielipää todella niin onneton?

http://www.is.fi/viihde/art-2000005227600.html

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aloituslauseessakin on virhe virheen perään...

Vierailija
2/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävät sitä muka niin hienona, että taitavat vain esittää jenkkiytyneensä. Naurettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä hänen kohdallaan, muta itse olen kielellisesti lahjakas mutta muuten tyhmä kuin saapas ja Britanniassa vuosien asumisen jälkeen joudun etsimään sanoja.

Vierailija
4/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä hänen kohdallaan, muta itse olen kielellisesti lahjakas mutta muuten tyhmä kuin saapas ja Britanniassa vuosien asumisen jälkeen joudun etsimään sanoja.

Eli Olet siis naispuoleinen

Vierailija
5/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minullekin kävi asuessani Englannissa. Suomenkieliset sanat olivat hukassa useinkin.

Vierailija
6/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim .Teemu Selänne on asunut toistakymmentävuotta jenkeissä eika huomaa mitenkään.

Vierailija
7/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se teitä niin suututtaa? Itsekin olen asunut ja asun edelleen Ranskassa, ja kun koko ajan käyttää vain uuden kotimaan kieltä niin ei se ole ihmekään että joitakin sanoja joutuu hakemaan. Varsinkin kun ei aina tiedä, että onko suomen kielessä vastinetta jollekin asialle, niin joutuu miettimään hetken.

Ja kun joku mainitsi tuosta Teemu Selänteestä, niin kyllä minua ihmetyttää miten hänen vaimonsa ei edelleenkään osaa kirjoittaa englanniksi, vaikka on asunut siellä jo todella pitkään.

Vierailija
8/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta pois Suomesta , enkä ole suomen kieltä unohtanut. Taitaa vaan osalla olla vähemmän aivokapasiteettia niin joutuu jotain deletoimaan, että uusi kieli mahtuu 😉

N48

Vierailija
9/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim .Teemu Selänne on asunut toistakymmentävuotta jenkeissä eika huomaa mitenkään.

Niin mutta Teemu Selänne ei edelleenkään osaa englantia kunnolla...

Itse olen nainen, asunut 12 vuotta ulkomailla eikä suomi ole mihinkään unohtunut.

Vierailija
10/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä oli mun yliopistollakin. 2vk pois Suomesta ja yhtäkkiä osaa vain puhua tönkköenglantia. Katsoin Pian haastattelun youtubesta ja kysymykset oli kuin häneltä itseltään kirjoitetut, ei miltään oikealta haastattelijalta kaiken lisäksi Pia ei osaa edes alkeellista englanninkielen kielioppia.

Vierailija
11/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa kerrotaan  tarinaa piiasta, joka pääsi töihin Haaparantaan eikä sitten enää osannut suomea.

Vierailija
12/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 20 vuotta ulkomailla ja kyllä, sanoja joutuu tuon tuostakin hakemaan.

Vaikeinta on kun suomen kieleen on tullut paljon omituisia uusia sanoja joita en tajua ja olen joutunut kysymään merkitystä. Itselläni ei ole mitään siteitä Suomeen, mutta Suomen uutisia luen päivittäin netissä sekä esim. välillä näitä keskustelupalstoja pysyäkseni jotenkin kärryillä mitä siellä tapahtuu.

Viimeksi olen ollut Suomessa yli 5 vuotta sitten. Suomen kieli on säilynyt mutta lapsillani varsinkin vanhemmalla on vaikeuksia kirjoittamisessa ja välillä luetun ymmärtämisessä. Nuoremmalla on fb-kavereita Suomessa joten kieli paremmin hallussa hänellä.

Sitä en ymmärrä jos kieli katoaa muutaman kuukauden jälkeen kun se ei  katoa vuosienkaan jälkeen. Paitsi juuri nuo uudet sanat ja silloin tällöin muistilokeroista saa kaivaa jokapäiväisiäkin sanoja.

Vierailija
13/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 8 vuotta pois Suomesta enkä ole joutunut sanoja hakemaan ikinä. Vaikeampaa on nyt Suomessa asuessa ymmärtää kaikkia teinien sanoja.

Vierailija
14/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kai vaikuttaa myös se jos perheensä kanssa puhuu suomea kuten oletan Teemun tehneen. Jos ei puhu suomea kuin pari kertaa vuodessa kun tulee käymään niin alussa joutuu miettimään vähän mitä sanoo. En kyllä joudu sanoja hakemaan kuin mielessäni. Sitten kun palaan taas ulkomaille täkäläinen kieli vähän "takkuaa" alussa.

Vierailija
15/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kieli "unohdu", vaan päivittäisessä elämässä ei tule käytettyä niin se ruostuu.

Vierailija
16/30 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen kai vaikuttaa myös se jos perheensä kanssa puhuu suomea kuten oletan Teemun tehneen. Jos ei puhu suomea kuin pari kertaa vuodessa kun tulee käymään niin alussa joutuu miettimään vähän mitä sanoo. En kyllä joudu sanoja hakemaan kuin mielessäni. Sitten kun palaan taas ulkomaille täkäläinen kieli vähän "takkuaa" alussa.

Aika harva kai on ulkomailla niin, ettei olis missään yhteydessä suomalaisiin, perheeseen tai ystäviin missään välissä. Onko jollain muka niin, ettei ole perhettä, sukua tai ystäviä, joihin pitää yhteyttä? Kyll mä ainakin soittelen Suomeen viikottain eli tulee puhuttua suomea.

Aika surullista, jos ei ole ketään Suomessa. 😔

Vierailija
17/30 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää missukat on niin ihanan höppänäitä; aina ollaan menossa dinnerille.

Myötähäpeä on tässä suuri.

Toisaalta iltapäiväjulkaisu oli osannut napata haastattelusta sen olennaisen heti otsikkoon: mies osti minulle kaiken (ja sitten oli kyse jostakin synttäriviikosta). Mahtaa Pipatsua vituttaa.

No, siellähän leijuu, ihanaa elämää, tienestitkin muisti mainita (tosin mihinpä niitä, kun the Mies maksaa kaiken).

Vierailija
18/30 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat verbaalisesti niin lahjakkaita... *tirsk*

Vierailija
19/30 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse naureskelin samalla tavalla muille jotka vähänkin pidemmän reissun jälkeen eivät "osaa" enää suomea. Sitten muutin itse ulkomaille ja kappas - ei tule suomea puhuttua kenenkään kanssa niin kyllä se kieli ruostuu.. Puhuessa tulee ensin englannin sanat mieleen, ja mietinnän jälkeen vasta suomi.

Enkä nyt sanoisi että on mistään tyhmyydestä kiinni.

Vierailija
20/30 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomenkieli mihinkään ole kadonnut mutta tuottaa ongelmia aluksi puheen kohdalla. Jonkun aikaa menee ja puhe sujuu taas normaaliin tapaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä