Lopetin masennuslääkkeen ja hirveät vieroitusoireet. Sairausloma?
Lopetin masennuslääkkeen eilen kokonaan, laskin toki ensin annosta ja eilen oli viimeinen pilleri. Viime viikko oli jo annosta laskiessa aivan helvettiä. Töissä sinnittelin ja jouduin ottamaan useana päivänä pahoinvointilääkettä ja pari kertaa jopa rauhoittaviakin. Samoin päänsärky on aivan järkyttävää.
No, tänään en sitten enää lääkettä ottanut. Olo vaan pahenee ja en tiedä miten ihmessä kykenen töihin maanantaina! Olo on kuin helvetillisessä krapulassa. Sydän tykyttää, huippaa, päätä särkee ja en saa syötyä mitään paitsi vähän jotain suolaista. Oksettaa. Tuntuu, että koko keho räjähtää. Vatsa hirveällä ripulilla.
Että sellaista tavaraa sitten tullut vedettyä, eipä kukaan kertonut lääkettä määrätessä lopetusoireista. Lääkärin kertoi, että voi jotain pientä vieroitusoiretta tulla. PIENTÄ?!!
Oikeesti voiko tämän takia saada sairauslomaa? Jos jatkuu tällaisena niin en vaan voi mennä töihin. Olen koko päivän maannut sängyssä ja käynyt välillä ripuloimassa vessassa.
En todellakaan ota yhtään pilleriä tuota enää ja huom., en lopettanut seinään tätä ja annosta vähitellen laskien.
Mitähän sitä maanantaina sanon esimiehelle? Olo siis tosiaan pahenee koko ajan ja varmaan tulee hetken pahenemaankin, nyt kun tuo poistuu kokonaan elimistöstä. Voi apua...
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuollahan lukee wikipediassakin, että käyttö pitää lopettaa hitaasti pitkän ajan kuluessa. Urpo.
Edelleenkin olen tätä jo pidempään "lopetellut" ja oireet tuli kun laskin tuosta 75mg alaspäin. Siihen asti ei ongelmaa ollut. Lääkärin mielestä jo tuon 75mg voisi SUORAAN lopettaa, päätin itse kuitenkin ottaa varovaisemmin.
Lääkärille kerroin huolesta vieroitusoireita koskien ennen kuin alettiin laskea tätä, kuulemma psykosomaattisia nämä tämmöiset :D.
Ap
Kuinka pitkään olet vähennellyt annosta?
Ai tuosta 75 mg? Siitä aina otin pilleriä pois (sisällä pieniä rakeita) ja tosiaan lääkäri sanoi, että tosta vaan ton vois kokonaan lopettaa et laske eka 75mg, syö joku aika sitä ja sitten pistä menee. .
Laskin sit viikossa tuosta 75mg-0mg kun ei tuntunut hyvälle pistää vaan menemään. Hitaamminkin olisi varmaan voinut tehdä, mutta ei auta kun fyysiseen sairauteen pitää aloittaa tämän kanssa epäsopiva lääke ja tänä Venlafaxin ei vaikuttanut minuun yhtään mitenkään paitsi näköjään lopettaessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuollahan lukee wikipediassakin, että käyttö pitää lopettaa hitaasti pitkän ajan kuluessa. Urpo.
Edelleenkin olen tätä jo pidempään "lopetellut" ja oireet tuli kun laskin tuosta 75mg alaspäin. Siihen asti ei ongelmaa ollut. Lääkärin mielestä jo tuon 75mg voisi SUORAAN lopettaa, päätin itse kuitenkin ottaa varovaisemmin.
Lääkärille kerroin huolesta vieroitusoireita koskien ennen kuin alettiin laskea tätä, kuulemma psykosomaattisia nämä tämmöiset :D.
Ap
Juu, ei niiden neuvoja lääkkeiden aloittamisesta (lue: nostamisesta tavoiteannokseen)/vähentämisestä/lopettamisesta kannata kuunnella ollenkaan. Kannattaa mielummin kuunnella sitä omaa kroppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai tuosta 75 mg? Siitä aina otin pilleriä pois (sisällä pieniä rakeita) ja tosiaan lääkäri sanoi, että tosta vaan ton vois kokonaan lopettaa et laske eka 75mg, syö joku aika sitä ja sitten pistä menee. .
Laskin sit viikossa tuosta 75mg-0mg kun ei tuntunut hyvälle pistää vaan menemään. Hitaamminkin olisi varmaan voinut tehdä, mutta ei auta kun fyysiseen sairauteen pitää aloittaa tämän kanssa epäsopiva lääke ja tänä Venlafaxin ei vaikuttanut minuun yhtään mitenkään paitsi näköjään lopettaessa.
Ap
Viikossa?? Puoli vuotta pitää vähennys kestää, jos ei oireita halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venlafaksiini on ihan järkkyä myrkkyä. Älkää hyvät ihmiset käyttäkö!!
Kuinka niin? Aloitin juuri Venlafaxin-nimisen lääkityksen.
Monelle se on hyvä ja toimiva lääke, joillekin se ei sovi. Joillekin aiheuttaa pahoja vieroitusoireita, joillekin ei. Tietysti kovaäänisimmät pelottelijat ovat niitä joille se ei ole ollut oikea valinta. Itse olen tuota käyttänyt ja myös lopettanut käyttämästa, ja on toiminut ja ei ole aiheuttanut mitään hirveitä vieroitusoireita.
Nämä ovat niin yksilöllisiä. Yksi kaveri söi pitkään ja lopetti ilman lääkärin lupaa ihan yhtäkkiä. Ei saanut vieroitusoireita ollenkaan. Itse varmaan kuolisin, tai no vieroitusoireisiin kai ei voi kuolla, jos lopettaisin vaan tolleen miten se teki. Toiset taas ovat herkempiä.
Ap
En ymmärrä mitä järkeä on ylipäänsä aloittaa syömään masennuslääkkeitä?
Soitat et on mahatauti, ei siinä ihmeempää. Toivottavasti helpottaa pian!
Vierailija kirjoitti:
Antaessanne lääkeneuvontaa merkitkää viestin loppuun oletteko vaiko ette ole lääkäri.
-Lääkäri
Miksi?
-Valelääkäri
Vierailija kirjoitti:
Et kai lopettanut ilman lääkärin lupaa. Masennuslääkkeet ja rauhoittavat toimivat eri tavoin, ja harvoin rauhoittavat (joita ei muutenkaan tulisi käyttää kuin tarvittaessa, sillä ovat todella koukuttavia) yksin riittävät pitämään oireita kurissa. Suosittelisin nyt ainakin edes käymään päivystyksessä.
Bullshit! Jatkuvasti kuulee ihmisiltä, jotka ovat lääkärin kehotuksesta/määräyksestä erehtyneet syömään SSRI/SNRI-lääkkeitä, että niistä tulevat vieroitusoireet ovat 100x pahempia, ja voimakkaampia kuin ihan turhaan demonisoiduista bentsodiatsepiineista aiheutuvat viekkarit. Tämä on asia, josta lääkärit eivät puhu sanallakaan ja joka pyritään kaikin keinoin salaamaan asiakkailta. Jos ihmisillä todella olisi tietoa ja ymmärrystä masennuslääkkeissä piilevistä, jopa henkeä uhkaavista riskeistä, he harkitsisivat ainakin kaksi kertaa kyseisten lääkkeiden ottamista. Tämä koko masennuslääkebisnes serotoniiniteorioineen on lääketehtaiden täyttä kusetusta ja huiputusta. Moni herää petkutukseen liian myöhään, vasta siinä vaiheessa kunnes elimistö on jo tullut riippuvaiseksi näistä lääkkeistä. Lopetus on äärimmäisen työlästä, se vie yleensä kuukausia, joskus jopa vuosia. Onpa niitäkin ihmisiä, jotka eivät ole onnistuneet vieroittautumaan näistä lääkkeistä lukuisista yrityksistä huolimatta. Se on suoranainen helvetillinen lääkekoukku, johon henkilö joutuu eikä lääkärit pyri auttamaan potilaita yhtään mitenkään. Potilas ei saa tarvitsemaansa apua lääkkeen lopetamista ajatellen.
Yksilöllisiä nämä vieroitusoireet vaikka kuinka oikein lopettaisi. Kyllä sieppaa nämä kommentit joissa vähätellään ja pädetään tietämättä miten vaikeaa lääkkeistä vieroittautuminen voi olla.. Eli sairaslomalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Viikossa?? Puoli vuotta pitää vähennys kestää, jos ei oireita halua.
No sepä ei auta jos lääke on saatava nopeammin pois elimistöstä. Se on sitten vaan tehtävä.
Onko tuo puoli vuotta oma mielipiteesi vai mihin se perustuu? Kysyin myös psykiatrilta ja hän sanoi, että normaalisti esimerkiksi 150mg oireeton lopetustahti voisi olla joku vajaa kuukausi. Ei todellakaan puoli vuotta. Hänenkään mukaansa ei mitään suuria oireita tällaisella tahdilla mitä mulla on ni pitäis tulla. Työterveyslääkäri taas naureskeli ja oli asenteella siit vaan lopettamaan suoraan 75mg:n jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska osa ihmisistä ei pysty esim. elämään ilman masennuslääkkeitä. Itsellä on useampi kaveri jotka pääsivät masennuslääkkeiden avulla sängynpohjalta ylös ja siitä kuntoutuun. Osa on jo kuntoutunut kohtalaisen mielenterveydeltään normaaliksi, osalla on masennuksen lisäksi niin pahoja muita ongelmia traumojen tai esim. kaksisuuntaisen takia että joutuvat lopun elämää syömään lääkkeitä ja ovat työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta lääkkeiden avulla pystyvät sentään elämään osan aikaa normaalisti ja olemaan iloisia.
Kauankohan tämä voi kestää? En todellakaan haluaisi olla töistä pois. Juttelin kaverini kanssa kun on vuosia tätä syönyt. Nyt menee hänellä 37,5mg ja useita lopettamisyrityksiä, ei vaan kuulemma kestä ja hän on aina päätynyt sit takaisin. Kuin huumetta. Koko ihminen ei ole edes ollut aikoihin masentunut. Jotenkin tosi surullista ja lääketeollisuus kiittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että monilla masennuslääkkeillä hoidetaan myös kroonisia kipuja kun nostavat kipukynnystä? Minä olen yksi heistä. Ensisijainen hoito oli kipu ja toinen masennus. Toki kipuun ensisijaisesti testataan eka muut masennuslääkepohjaiset napit kuten Triptyl ja nämä toki olen testannut tuloksetta. Kroonisen kivun takia + vaikean elämäntilanteen takia suostuin sitten testaamaan tätä Venlafaxinia.
Eli masennuslääkkeen ainoa käyttötarkoitus ei ole masennus. On hienoa jos itse olet elänyt sellaista elämää, että et ole näitä lääkkeitä tarvinnut.
Ap
Kuinka vakava se fyysinen sairaus on, johon sun pitäisi aloittaa uusi lääkitys?
Vähentelin hiljakseen Venlafaxin-annosta, lopettamiseen meni aikaa nelisen kk. Silti tuli välillä vieroitusoireita.
Sun tarvii nyt punnita lääkkeiden tärkeys ja oireiden vahvuus ja paljonko elämää rajoittavat. Valitset sitten kahdesta pahasta vähemmän pahan.
Ja jos et ole työkunnossa, mene ylihuomenna lääkäriin. Pomolle voit ilmoittaa sairauslomasi keston. Kun on lääkärintodistus, ei tarvi valehdella mitään mahatautia. Tuskin kuitenkaan niin pian olo kohentuu, että pärjäisit parin päivän saikulla, jos et aloita lääkettä uudelleen.
Tsemppiä!
Tän keskustelun ja alapeukkujen perusteella mietin, ovatko psykiatrini ja työterveyslekuri saaneet lääkärinlupansa muropaketista. Tosiaan lopetustahtini on heidän mielestään ok.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian nopea lopetus. Ja sinä feikkilääkäri ole hiljaa.
Näin minulle on opetettu.
-lääkäri
Näinhän lääkärit yleensä ajattelevat. Eli vaikka potilaalla olisi omakohtaisia kokemuksia jonkun lääkkeen haittavaikutuksista tai että se ei välttämättä ollenkaan toimi ko. yksilölle, niin lääkäri jättää potilaan sanomiset huomioimatta, koska luottaa sokeasti siihen "mitä on opetettu" :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian nopea lopetus. Ja sinä feikkilääkäri ole hiljaa.
Näin minulle on opetettu.
-lääkäri
Tässä ketjun toinen lääkäri. Minä olen kyllä käytännön työssä huomannut, että SSRI-lääkkeistä tulee vieroitusoireet, todella hitaasti ja asteittain tulee vieroitus tehdä. Venlafaxin siitä pahimmasta päästä vieroitusoireita aiheuttamassa.
Olin päivystyksessä kun lopetin yhden masennuslääkkeen, syke oli varmaan 150. Lääkäri kysyi multa oletko käyttänyt huumeita?
Antaessanne lääkeneuvontaa merkitkää viestin loppuun oletteko vaiko ette ole lääkäri.
-Lääkäri